Przejdź do treści

Biegowy styl

Biegowy styl
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować
3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować
Kobieta karniąca dziecko piersią
8 szkodliwych mitów dotyczących karmienia piersią
Dzieci z nowotworem siedzą przy stoliku na krzesełkach i czytają książki, uśmiechają się
„Wyprzedzamy nowotwór”. Kampania zwracająca uwagę na wczesne objawy raka u dzieci, które łatwo pomylić
Strajk #JesieńŚredniowiecza
PiS chce 5 lat kary więzienia za edukację seksualną. W całej Polsce odbędą się protesty pod hasłem „Jesień Średniowiecza”
HEJ To JA! Dołącz do akcji przeciwko hejtowi wymierzonemu w matki

Cztery wymiary biegu

Gdy rozmawiasz o rowerach, zwykle pytasz: Górski czy szosowy? O siatkówce: Halowa czy plażowa? Bieganie, choć z pozoru jednolite i monotonne, również ma swoje odcienie, którym warto się przyjrzeć. Zanim powiemy bieganiu „nie” lub zanurzymy się w którąś z jego odmian, warto pogrzebać w jego stylach i odmianach. Jeśli denerwuje cię nuda biegu – skup się na krótkich dystansach, gdzie jesteś niczym pędzący meteor. Jeśli masz dosyć miasta – weź pod uwagę bieganie turystyczne.

 Poniżej znajdziesz cztery wymiary, którymi możemy się kierować, gdy zastanawiamy się nad treningiem biegowym. Nie nakazujemy wszystkim się ścigać. Nie pchamy wszystkich w teren. Pobawcie się tym zestawieniem i zastanówcie, czy chętniej zostaniecie „rekreacyjnym maratończykiem biegającym na asfalcie w butach z amortyzacją”, czy „nastawionym sportowo specjalistą od 10 km wybierającym głównie terenowe wyścigi”.

Sport czy rekreacja?

Biegowy styl

Zdjęcie: shutterstock

Gdy pierwszy raz zakładasz biegowe buty, zwykle mówisz: „To tylko zabawa” i nie masz zamiaru się ścigać. Trening ma pomóc utrzymać formę i zgubić kilogramy, które przypałętały się nie wiadomo skąd. Gdy ćwiczysz raz w tygodniu lub rzadziej – raczej nie startujesz w zawodach. Jednak gdy zanurzasz się głębiej w biegowym hobby, prędzej czy później pojawia się chęć sprawdzenia granic swoich możliwości. To tak jak z nowym samochodem – wyjeżdżając na długą prostą, chętnie dociśniesz pedał „do deski”, by sprawdzić, ile da się wycisnąć z silnika. Jeden po takim doświadczeniu będzie już zawsze starał się poruszać jak najszybciej, inny będzie zawsze traktował bieganie jako formę relaksu.

Wiele osób nigdy nie spróbowało treningów tempowych, interwałów czy sprintów na bieżni. Wolą truchtać po lesie, słuchając muzyki z odtwarzacza, lub traktują bieg jako okazję do swobodnej rozmowy ze znajomymi.

Przeciwne podejście to ścisłe trzymanie się planu treningowego, prowadzenie dzienniczka, kontrola tempa za pomocą odbiornika GPS i regularne starty.

Które jest ci bliższe? Żeby wybrać swój własny styl – spróbuj obu.

Złap swój dystans

Biegowy styl

Zdjęcie: shutterstock

Gdy wychodzimy na pierwsze treningi – nie mamy wyboru, ich dystans będzie ograniczony naszymi umiejętnościami, zwykle wyniesie 4–7 km. Z czasem możemy zacząć się specjalizować. W Polsce najpopularniejsze jest dążenie do dystansu maratońskiego (42 195m), którego przebiegnięcie uznawane jest za swego rodzaju maturę biegacza. Zwykle już po roku czy dwóch latach treningu można porwać się na pierwszy maraton. A później? Warto zastanowić się, jaki dystans sprawia nam największą radość. 5 km jest bardzo dynamicznym wyścigiem, na którym dosłownie „wypluwa się płuca” i który dostarcza mnóstwa emocji w krótkim czasie. 10 km to uniwersalny test ogólnej sprawności – nie jest tak bolesny jak 5 km, a również może być powtarzany raz na kilka tygodni. Półmaraton i maraton to zawody wymagające odpowiedniej taktyki i okresu przygotowawczego. Na końcu skali są dystanse ultra (np. 100 km), za które zabierają się osoby mające co najmniej kilka lat treningu w nogach.

W Polsce oprócz zawodów rozgrywanych na szybkiej asfaltowej nawierzchni coraz częściej mamy szanse startować na szlakach turystycznych (np. Maraton Gorce) czy wbiegać na szczyty (np. Bieg na Pilsko). Warto też spróbować swoich sił na krótkich, ale niezwykle intensywnych imprezach robionych na lekkoatletycznej bieżni (np. Warsaw Track Cup).

Asfalt kontra leśne ścieżki

Biegowy styl

Zdjęcie: shutterstock

90 proc. butów biegowych sprzedawanych w Polsce to sprzęt na asfalt. Większość biegaczy właśnie na nim stawia swoje pierwsze kroki. Równa nawierzchnia pozwala utrzymać równe tempo i kontrolować je przez cały czas. Nie absorbuje uwagi korzeniami czy kamieniami. Drogi i chodniki są dostępne przez cały rok. Nawet w czasie ulewnego deszczu czy w śnieżną zimę da się po nich biegać z rozsądną prędkością.

Ścieżki leśne i górskie to świat mniej kontrolowany. Tempo uzyskiwane tutaj jest niższe i zmienne. Gdzieniegdzie pojawia się piach albo błoto, które sprawia, że bieganie staje się dziką przygodą. W porównaniu z asfaltem treningi w naturalnym otoczeniu są mniej monotonne, dają więcej radości i bardziej przypominają wycieczki krajoznawcze.

Zaawansowani biegacze często biegiem pokonują beskidzkie grzbiety i w ten sposób łączą trening ze zwiedzaniem gór. Na stromych odcinkach można śmiało zwolnić do marszu (robią to nawet mistrzowie), po to by puścić się w dół stoku długimi susami.

Bieganie w terenie kształtuje więcej grup mięśniowych niż trzymanie się asfaltu, nie jest natomiast korzystne, gdy zależy nam na trenowaniu szybkości pod zawody.

W butach lub (prawie) bez

Biegowy styl

Zdjęcie: shutterstock

Jeszcze kilka lat temu ta sprawa była prosta – za najlepsze uznawało się buty z miękką i grubą warstwą pianki amortyzującej. Biegaczom wydawało się, że w ten sposób najlepiej ochronią swoje stawy. Jednak kolejne prace naukowe i badania statystyczne nie potwierdziły tej zależności. Okazało się, że usunięcie większości pianki, zwłaszcza spod pięty, poprawia technikę biegu i dzięki temu w dużej mierze zabezpiecza przed przeciążaniem kolan i bioder. Biegacz zaczyna lądować na śródstopiu, a siła wstrząsów jest w znacznej mierze pochłaniana przez mięśnie łydek i zgięcie nogi w czasie lądowania.

Rewolucja zaczęła się w 2009 roku po publikacji książki „Urodzeni biegacze”, której autor w sugestywny sposób opowiada o swoich przygodach z Indianami Tarahumara – ultramaratończykami pokonującymi ogromne dystanse w sandałach zrobionych ze starych opon.

Dziś sprzęt związany z trendem nazywanym bieganiem naturalnym funkcjonuje jako alternatywa dla sprzętu tradycyjnego. W niemal każdym sklepie biegowym możemy kupić naturalne buty na cienkich elastycznych podeszwach pozbawionych systemów stabilizujących.

Buty naturalne (zwane również minimalistycznymi) sprawdzają się na wszystkich nawierzchniach. Stanowią w tej chwili mniej niż 10 proc. sprzętu, który widzimy na nogach biegaczy, ale ich udział bardzo szybko rośnie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Gluten to puszka Pandory

„Nie przekonuję, żeby porzucić chleb, bo ten można wypiekać z najróżniejszych składników. Ale apeluję do nie jedzenia współczesnej pszenicy i jej pochodnych!” – mówi Agnieszka Pająk, health coach

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Zainteresują cię również:

Anna Kiełbasińska / Instagram

Anna Kiełbasińska nie awansowała do półfinału, ale dla nas i tak jest zwyciężczynią. „Mam dzisiaj pierwszy dzień miesiączki. I wiem, że o tym z reguły sportowcy nie mówią…” – powiedziała

Kamery na blokach startowych, MŚ w Katarze 2019

Kamery między nogami zawodniczek na MŚ w la w Katarze. „Wszystko mi widać, na przykład pupę”

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Kobieta leży na hamaku

Regeneracja – zachowaj równowagę!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Jak wymodelować wewnętrzną stronę ud? Prezentujemy kilka skutecznych ćwiczeń

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

Ćwiczenia na jędrne pośladki – od czego zacząć?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

grupy inwalidzkie - człowiek na wózku inwalidzkim

Grupy inwalidzkie – rodzaje i przywileje. Dlaczego już nie nadaje się grup inwalidzkich?