Przejdź do treści

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk
facet patrzy na tyłek kobiety
„Niezła dupa”, „fajne cycki” – kampania „To nie komplement!” pokazuje, że te zwroty nie mają nic wspólnego z pochwałami
Sex coach – kto to taki?
Pod lupę bierze seksualność i relacje intymne. Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?

Bób odpowiedni jest dla osób dbających o linię, fasola – dla tych ze schorzeniami układu krwionośnego, a ciecierzyca świetnie zadba o trawienie. Każdy ze strączków, pomimo podobnego składu, działa unikalnie. Na mocne kości, trawienie, układ krwionośny i dla mózgu.

Ciężkostrawne, tuczące i kaloryczne? Nieprawda! Rośliny strączkowe wracają do łask nie tylko za sprawą kuchni wege. Są przede wszystkim niezastąpionym źródłem całej gamy składników odżywczych, witamin i minerałów, czego jesteśmy coraz częściej świadomi. Na polskim stole oprócz fasoli i sezonowego bobu pojawiają się również bardziej wyszukane odmiany, jak ciecierzyca czy soczewica. Dzięki tej różnorodności możecie wybrać strączek, który prócz doznań smakowych przyniesie spersonalizowane korzyści zdrowotne.

1. Odchudzanie

W tym roku na łamach „The American Journal of Clinical Nutrition” opublikowane zostały wyniki badań, które jednoznacznie wskazują, że regularne jedzenie soczewicy, grochu, fasoli i ciecierzycy sprzyja odchudzaniu i utrzymywaniu prawidłowej masy ciała. Badaniu poddano 940 kobiet i mężczyzn, którym do codziennej diety włączono jedną porcję warzyw strączkowych. W ciągu sześciu tygodni każda z przebadanych osób straciła średnio 0,34 kg, nie podejmując żadnych dodatkowych kroków sprzyjających zrzucaniu kilogramów. Jeżeli więc dbasz o linię, latem bez wyrzutów sumienia zajadaj się bobem. W 100 g znajduje się jedynie 110 kalorii! Dla porównania – wartość kaloryczna ciecierzycy wynosi 164, a fasoli 139 kcal.

2. Mocne kości

Pośród sprzymierzeńców zdrowych i mocnych kości niepodzielnie króluje ciecierzyca. Ze wszystkich strączków jest najbardziej zasobna w żelazo, wapń i magnez. Przykładowo 100 g cieciorki zapewnia 52 proc. dziennego spożycia magnezu! Wszystkie te minerały są ważnym składnikiem kości. Ponadto cieciorka zawiera izoflawony, które powodują zwiększenie gęstości mineralnej kości. Wypróbujcie przepis na pyszny hummus.

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia

3. Problemy z trawieniem

Warzywa strączkowe wbrew powszechnej opinii sprzyjają trawieniu i zdrowiu całego układu. To za sprawą błonnika pokarmowego – zarówno tego rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego, w który warzywa strączkowe są niezwykle zasobne. W tym aspekcie ponownie wygrywa ciecierzyca – jedna porcja (około 164 g) zapewnia aż połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Fasola biała i bób nie pozostają jednak daleko w tyle. Przewaga ciecierzycy objawia się natomiast w wysokim wskaźniku błonnika nierozpuszczalnego, który wędruje przez cały układ pokarmowy, zatrzymując się dopiero w okrężnicy. Tam rozkładany jest przez bakterie na kwasy karboksylowe, które dodatkowo wspomagają komórki okrężnicy. Dlatego ciecierzyca jest najmniej ciężkostrawna spośród strączkowego towarzystwa – przeciwdziała zatwardzeniom, zaparciom, wzdęciom i innym popularnym zaburzeniom trawiennym.

4. Zdrowe serce i układ krwionośny

Drugi rodzaj błonnika – rozpuszczalny – pomaga w usuwaniu cholesterolu z krwiobiegu. Po rozpuszczeniu staje się żelującą substancją, która wiąże się z kwasami żółciowymi (produkt uboczny rozkładu cholesterolu) i usuwa je z organizmu, co uruchamia proces eliminowania cholesterolu z krwi. Z warzyw strączkowych pod względem błonnika nierozpuszczalnego królują polskie przysmaki – fasola biała i czerwona. Osoby z podwyższonym cholesterolem powinny mimo wszystko unikać tradycyjnej fasolki po bretońsku czy ciężkostrawnych sałatek z majonezem. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie polski hummus z białej fasoli.

5. Pomoc dla mózgu

Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Produkty bogate w ten związek pozytywnie wpływają na komórki mózgu, komunikację między nimi oraz nasze samopoczucie. W połączeniu z magnezem, który między innymi usprawnia przekazywanie bodźców, tworzą duet doskonały dla zdrowia neuronalnego. Pod względem zawartości kwasu foliowego i magnezu najkorzystniej wypada ciecierzyca. 100 gramów zaspokaja prawie połowę zapotrzebowania na oba te związki. Należy jednak pamiętać, że kwas foliowy z pożywienia nie przyswaja się całkowicie. W przypadku stwierdzonego niedoboru czy ciąży należy sięgnąć po suplementy.

Warzywa strączkowe warto jeść nawet codziennie. Jeżeli jednak obawiasz się ciężkostrawności lub wzdęć, wypróbuj działanie jednego z ośmiu pomocników trawiennych lub skomponuj własny napar ziołowy, który pomoże się uporać z przykrymi konsekwencjami strączkowego szaleństwa.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Pasta „rybna” z fasoli – opcja dla wegan. Smakuje jak oryginał i ma wiele wartościowych składników

Produkty bogate w białko i żelazo to nie tylko mięso. Oto kilka świetnych zamienników. Nie tylko dla wegetarian

Fasolowe brownie

Ale pasztet!

Ale pasztet!

kawa po chińsku

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Chrup, chrup pora!

Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą

Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

szklanka wody

Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji