Przejdź do treści

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5-10-8 – prosta zasada zdrowego serca
Lacoste wypuściło wzruszającą reklamę o destrukcyjnej kłótni dwojga zakochanych
Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!
Gluten – czym jest i kto powinien go unikać?
Gluten – czym jest i kto powinien go unikać?
Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Bób odpowiedni jest dla osób dbających o linię, fasola – dla tych ze schorzeniami układu krwionośnego, a ciecierzyca świetnie zadba o trawienie. Każdy ze strączków, pomimo podobnego składu, działa unikalnie. Na mocne kości, trawienie, układ krwionośny i dla mózgu.

Ciężkostrawne, tuczące i kaloryczne? Nieprawda! Rośliny strączkowe wracają do łask nie tylko za sprawą kuchni wege. Są przede wszystkim niezastąpionym źródłem całej gamy składników odżywczych, witamin i minerałów, czego jesteśmy coraz częściej świadomi. Na polskim stole oprócz fasoli i sezonowego bobu pojawiają się również bardziej wyszukane odmiany, jak ciecierzyca czy soczewica. Dzięki tej różnorodności możecie wybrać strączek, który prócz doznań smakowych przyniesie spersonalizowane korzyści zdrowotne.

1. Odchudzanie

W tym roku na łamach „The American Journal of Clinical Nutrition” opublikowane zostały wyniki badań, które jednoznacznie wskazują, że regularne jedzenie soczewicy, grochu, fasoli i ciecierzycy sprzyja odchudzaniu i utrzymywaniu prawidłowej masy ciała. Badaniu poddano 940 kobiet i mężczyzn, którym do codziennej diety włączono jedną porcję warzyw strączkowych. W ciągu sześciu tygodni każda z przebadanych osób straciła średnio 0,34 kg, nie podejmując żadnych dodatkowych kroków sprzyjających zrzucaniu kilogramów. Jeżeli więc dbasz o linię, latem bez wyrzutów sumienia zajadaj się bobem. W 100 g znajduje się jedynie 110 kalorii! Dla porównania – wartość kaloryczna ciecierzycy wynosi 164, a fasoli 139 kcal.

2. Mocne kości

Pośród sprzymierzeńców zdrowych i mocnych kości niepodzielnie króluje ciecierzyca. Ze wszystkich strączków jest najbardziej zasobna w żelazo, wapń i magnez. Przykładowo 100 g cieciorki zapewnia 52 proc. dziennego spożycia magnezu! Wszystkie te minerały są ważnym składnikiem kości. Ponadto cieciorka zawiera izoflawony, które powodują zwiększenie gęstości mineralnej kości. Wypróbujcie przepis na pyszny hummus.

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia

3. Problemy z trawieniem

Warzywa strączkowe wbrew powszechnej opinii sprzyjają trawieniu i zdrowiu całego układu. To za sprawą błonnika pokarmowego – zarówno tego rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego, w który warzywa strączkowe są niezwykle zasobne. W tym aspekcie ponownie wygrywa ciecierzyca – jedna porcja (około 164 g) zapewnia aż połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Fasola biała i bób nie pozostają jednak daleko w tyle. Przewaga ciecierzycy objawia się natomiast w wysokim wskaźniku błonnika nierozpuszczalnego, który wędruje przez cały układ pokarmowy, zatrzymując się dopiero w okrężnicy. Tam rozkładany jest przez bakterie na kwasy karboksylowe, które dodatkowo wspomagają komórki okrężnicy. Dlatego ciecierzyca jest najmniej ciężkostrawna spośród strączkowego towarzystwa – przeciwdziała zatwardzeniom, zaparciom, wzdęciom i innym popularnym zaburzeniom trawiennym.

4. Zdrowe serce i układ krwionośny

Drugi rodzaj błonnika – rozpuszczalny – pomaga w usuwaniu cholesterolu z krwiobiegu. Po rozpuszczeniu staje się żelującą substancją, która wiąże się z kwasami żółciowymi (produkt uboczny rozkładu cholesterolu) i usuwa je z organizmu, co uruchamia proces eliminowania cholesterolu z krwi. Z warzyw strączkowych pod względem błonnika nierozpuszczalnego królują polskie przysmaki – fasola biała i czerwona. Osoby z podwyższonym cholesterolem powinny mimo wszystko unikać tradycyjnej fasolki po bretońsku czy ciężkostrawnych sałatek z majonezem. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie polski hummus z białej fasoli.

5. Pomoc dla mózgu

Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Produkty bogate w ten związek pozytywnie wpływają na komórki mózgu, komunikację między nimi oraz nasze samopoczucie. W połączeniu z magnezem, który między innymi usprawnia przekazywanie bodźców, tworzą duet doskonały dla zdrowia neuronalnego. Pod względem zawartości kwasu foliowego i magnezu najkorzystniej wypada ciecierzyca. 100 gramów zaspokaja prawie połowę zapotrzebowania na oba te związki. Należy jednak pamiętać, że kwas foliowy z pożywienia nie przyswaja się całkowicie. W przypadku stwierdzonego niedoboru czy ciąży należy sięgnąć po suplementy.

Warzywa strączkowe warto jeść nawet codziennie. Jeżeli jednak obawiasz się ciężkostrawności lub wzdęć, wypróbuj działanie jednego z ośmiu pomocników trawiennych lub skomponuj własny napar ziołowy, który pomoże się uporać z przykrymi konsekwencjami strączkowego szaleństwa.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

hummus z fasoli

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

pasztet

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Budyń z fasoli

Fasola – idealna na… budyń! W sam raz na deser po sytym obiedzie

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Pasta „rybna” z fasoli – opcja dla wegan. Smakuje jak oryginał i ma wiele wartościowych składników

Produkty bogate w białko i żelazo to nie tylko mięso. Oto kilka świetnych zamienników. Nie tylko dla wegetarian

Kobieta trzyma tacę z orzechami

Migdały czy fistaszki – które orzechy są zdrowsze?

Zrób sobie marcepan!

Zrób sobie marcepan!

Dziewczyna pije zielony sok

Witaminy i minerały, które zatrzymują czas

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

kawa

„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka

Skąd się bierze miód?

Skąd się bierze miód? Produkcja tego niezwykłego nektaru jest naprawdę fascynująca

5 pomysłów na jednodniowy detoks

5 pomysłów na jednodniowy detoks. Co poleca Kasia Bem?

„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką

Wiosenna pizza na zielonym spodzie

Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao

Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao

Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Miksujemy: koktajl na trawienie

Miksujemy koktajl na lepsze trawienie

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit