Przejdź do treści

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia

Bób, ciecierzyca i fasola – strączkowy pochód zdrowia
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta siedzi na skale
Nietrzymanie moczu i obniżenie narządów miednicy – czy można je odziedziczyć? Tłumaczy Pani Fizjotrener
Kobieta w skafandrze ochronnym
Zasady zlecania testów na koronawirusa. Ministerstwo Zdrowia podało wytyczne
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie

Bób odpowiedni jest dla osób dbających o linię, fasola – dla tych ze schorzeniami układu krwionośnego, a ciecierzyca świetnie zadba o trawienie. Każdy ze strączków, pomimo podobnego składu, działa unikalnie. Na mocne kości, trawienie, układ krwionośny i dla mózgu.

Ciężkostrawne, tuczące i kaloryczne? Nieprawda! Rośliny strączkowe wracają do łask nie tylko za sprawą kuchni wege. Są przede wszystkim niezastąpionym źródłem całej gamy składników odżywczych, witamin i minerałów, czego jesteśmy coraz częściej świadomi. Na polskim stole oprócz fasoli i sezonowego bobu pojawiają się również bardziej wyszukane odmiany, jak ciecierzyca czy soczewica. Dzięki tej różnorodności możecie wybrać strączek, który prócz doznań smakowych przyniesie spersonalizowane korzyści zdrowotne.

1. Odchudzanie

Na łamach „The American Journal of Clinical Nutrition” opublikowane zostały wyniki badań, które jednoznacznie wskazują, że regularne jedzenie soczewicy, grochu, fasoli i ciecierzycy sprzyja odchudzaniu i utrzymywaniu prawidłowej masy ciała. Badaniu poddano 940 kobiet i mężczyzn, którym do codziennej diety włączono jedną porcję warzyw strączkowych. W ciągu sześciu tygodni każda z przebadanych osób straciła średnio 0,34 kg, nie podejmując żadnych dodatkowych kroków sprzyjających zrzucaniu kilogramów. Jeżeli więc dbasz o linię, latem bez wyrzutów sumienia zajadaj się bobem. W 100 g znajduje się jedynie 110 kalorii! Dla porównania – wartość kaloryczna ciecierzycy wynosi 164, a fasoli 139 kcal.

2. Mocne kości

Pośród sprzymierzeńców zdrowych i mocnych kości niepodzielnie króluje ciecierzyca. Ze wszystkich strączków jest najbardziej zasobna w żelazo, wapń i magnez. Przykładowo 100 g cieciorki zapewnia 52 proc. dziennego spożycia magnezu! Wszystkie te minerały są ważnym składnikiem kości. Ponadto cieciorka zawiera izoflawony, które powodują zwiększenie gęstości mineralnej kości. Wypróbujcie przepis na pyszny hummus.

 

3. Problemy z trawieniem

Warzywa strączkowe wbrew powszechnej opinii sprzyjają trawieniu i zdrowiu całego układu. To za sprawą błonnika pokarmowego – zarówno tego rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego, w który warzywa strączkowe są niezwykle zasobne. W tym aspekcie ponownie wygrywa ciecierzyca – jedna porcja (około 164 g) zapewnia aż połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Fasola biała i bób nie pozostają jednak daleko w tyle.

Przewaga ciecierzycy objawia się natomiast w wysokim wskaźniku błonnika nierozpuszczalnego, który wędruje przez cały układ pokarmowy, zatrzymując się dopiero w okrężnicy. Tam rozkładany jest przez bakterie na kwasy karboksylowe, które dodatkowo wspomagają komórki okrężnicy. Dlatego ciecierzyca jest najmniej ciężkostrawna spośród strączkowego towarzystwa – przeciwdziała zatwardzeniom, zaparciom, wzdęciom i innym popularnym zaburzeniom trawiennym.

4. Zdrowe serce i układ krwionośny

Drugi rodzaj błonnika – rozpuszczalny – pomaga w usuwaniu cholesterolu z krwiobiegu. Po rozpuszczeniu staje się żelującą substancją, która wiąże się z kwasami żółciowymi (produkt uboczny rozkładu cholesterolu) i usuwa je z organizmu, co uruchamia proces eliminowania cholesterolu z krwi.

Z warzyw strączkowych pod względem błonnika nierozpuszczalnego królują polskie przysmaki – fasola biała i czerwona. Osoby z podwyższonym cholesterolem powinny mimo wszystko unikać tradycyjnej fasolki po bretońsku czy ciężkostrawnych sałatek z majonezem. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie polski hummus z białej fasoli.

5. Pomoc dla mózgu

Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Produkty bogate w ten związek pozytywnie wpływają na komórki mózgu, komunikację między nimi oraz nasze samopoczucie. W połączeniu z magnezem, który między innymi usprawnia przekazywanie bodźców, tworzą duet doskonały dla zdrowia neuronalnego. Pod względem zawartości kwasu foliowego i magnezu najkorzystniej wypada ciecierzyca. 100 gramów zaspokaja prawie połowę zapotrzebowania na oba te związki. Należy jednak pamiętać, że kwas foliowy z pożywienia nie przyswaja się całkowicie. W przypadku stwierdzonego niedoboru czy ciąży należy sięgnąć po suplementy.

Warzywa strączkowe warto jeść nawet codziennie. Jeżeli jednak obawiasz się ciężkostrawności lub wzdęć, wypróbuj działanie jednego z ośmiu pomocników trawiennych lub skomponuj własny napar ziołowy, który pomoże się uporać z przykrymi konsekwencjami strączkowego szaleństwa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

Aquafaba -płyn z ciecierzycy / istock

Wegańskie bezy ubijesz z cukru i… ? Sprawdź, czym jest aquafaba, o którą pytano w „Milionerach”?

Bób. 7 powodów, dla których warto go jeść

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Buddha bowl – najpiękniejsza miska świata. Pięknie wyglądający posiłek, bogaty w witaminy i wartości odżywcze

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

awuafaba

Aquafaba – wegańskie białko z ciecierzycy. Nie dość, że wege to jeszcze fit!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Kanapki z ciecierzycą i jajkiem w koszulce

bób

Bób – wypróbuj przepis na pyszną sałatkę w tym warzywem

Tortilla z bobem i awokado

Tortilla z bobem i awokado

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Niedobór żelaza? Dieta roślinna sobie poradzi!

Produkty bogate w białko i żelazo to nie tylko mięso. Oto kilka świetnych zamienników. Nie tylko dla wegetarian

Poznaj proste przepisy na zdrowe pasty do chleba. My też kochamy kanapki!

Ciasto z ciecierzycy – kryje w sobie ogromną moc

Zdrowe śniadanie do szkoły: falafele, kasza jaglana, warzywne zoo, winogrona

Zdrowe śniadanie do szkoły: falafele i warzywne zoo

Fasola biała vs. ciecierzyca

Fasola biała vs. ciecierzyca

Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie

9 sygnałów, że jesz za dużo soli

Dynia - królowa jesieni

Dynia jest pełna dobra. Poznaj jej rodzaje i właściwości

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Koktajl z natką pietruszki

Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Chleb tostowy

Chleb tostowy – kalorie, skład. Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm