Przejdź do treści

Nosisz buty na obcasach? Uważaj, mogą szkodzić twojemu zdrowiu

szpilki buty na obcasie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeklinanie ma swoje korzyści. Nie wierzysz? Sprawdź
Czego nie robić podczas infekcji intymnej?
rozstanie
„Nie bez kozery etapy rozstania porównuje się do tych, które są charakterystyczne dla przeżywania żałoby”. Psycholożka o rozstaniach, które bolą
cydr
Jedz jabłka, a pij… cydr! Ma niewiele kalorii, za to sporo antyoksydantów
Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Wysmuklają sylwetkę, wydłużają nogi. I mają zły wpływ na kręgosłup. Sprawdzamy, co oznacza dla zdrowia chodzenie na szpilkach. A tym, które nie wyobrażają sobie życia na płaskim obcasie, podpowiadamy, jak uniknąć fatalnych skutków.

Buty na obcasach są dla kręgosłupa tym, czym dla płuc dym tytoniowy. Tyle że na papierosach jest ramka z ostrzeżeniem o skutkach nałogu, a na pudełkach z damskimi szpilkami jak dotąd ostrzeżeń brak. A szkoda.

Szpilki, platformy, koturny, niebotyczne piętnastocentymetrowe „szczudła”, przytwierdzamy do naszych udręczonych pięt od zaledwie kilkudziesięciu lat. Podobnie nieludzkich praktyk świat nie widział od czasów cesarstwa chińskiego z jego modą na deformowanie damskich stóp. Kiedy więc my, zadowolone, kuśtykamy w butach na obcasach, a celebrytki na „ściankach” lansują szpilki w cenie luksusowej kanapy, nasz kręgosłup (i kręgosłupy celebrytek) degeneruje się w przyśpieszonym tempie.

Buty na obcasach – to wbrew naturze

Dane mówią same za siebie: jak zaobserwowali ortopedzi, na dziesięć osób, które mają problemy ze stopami i kręgosłupem, aż sześć-siedem nosiło buty na obcasach. Oto, jak działa ten mechanizm: ludzka stopa jest naturalnie przystosowana do chodzenia boso. Położona naturalnie – czyli na płask – jest główną podporą całego ciała. Na jej powierzchni rozkłada się cały jego ciężar. Natomiast gdy zakładamy buty na obcasach, pięta wędruje do góry, a siły ciążenia przesuwają się na przód stopy. W przypadku bardzo wysokich obcasów cały ciężar spoczywa na samych palcach u stóp! Kolana są nienaturalnie zgięte, a biodra za bardzo wysunięte do przodu. Taka postawa powoduje, że lędźwiowy odcinek kręgosłupa jest nadmiernie wygięty i przeciążony. A to już lordoza!

Potem wszystko już sypie się jak domek z kart: uniesiona stopa powoduje, że ścięgno Achillesa ulega skróceniu, a po pewnym czasie stałemu przykurczowi. Z powodu usztywnienia kręgosłupa zaczyna boleć i drętwieć kark. Ramiona się garbią i zaokrąglają, co wpływa na całą sylwetkę i napięcia w barkach. Mało tego – jak twierdzą ortopedzi, jeśli przez dziesięć lat będziemy nosić buty na obcasach, możemy być pewne, że będziemy cierpieć na artretyzm. Nie jest lepiej, gdy przerzucamy się na platformy lub koturny – usztywniamy wtedy całą sylwetkę i zaczynamy chodzić jak na szczudłach, bo nie czujemy podłoża.

Z powodu napięcia ciała kręgosłup zaczyna drżeć. To zaś prowadzi do niestabilności i urazów kolan. Nacisk całego ciężaru ciała na przedni odcinek stopy powoduje, że duży palec się wygina i nieuchronnie pojawiają się nieestetyczne haluksy. Wbrew obiegowej opinii nie są one tylko chorobą dziedziczną. Powstają przede wszystkim na skutek noszenia wysokich obcasów oraz obuwia o wąskich czubkach. Kiedy środek ciężkości ciała przenosi się na przodostopie, paluch stopy wykrzywia się w stronę pozostałych palców (bo, jak twierdzą specjaliści, dochodzi do przewagi mięśni przywodzicieli nad odwodzicielami). Jeśli nie zdejmiemy szpilek i nie przerwiemy tego procesu, na starość nie mamy co marzyć o wąskich, eleganckich stopach!

haluks na kobiecej stopie

Gdy bez szpilek ani rusz

Nie namawiamy, by wszystkie cenne buty na obcasie natychmiast wyrzucać do kosza. Jeśli nie wyobrażasz sobie życia na płaskim obcasie, zadbaj jednocześnie o swój kręgosłup i stopy. Oto prosty program naprawczy dla amatorek szpilek:

1. Wkładaj szpilki tylko wtedy, kiedy naprawdę musisz, czyli w sytuacjach reprezentacyjnych. Zdejmuj je obowiązkowo, kiedy: jedziesz samochodem, siedzisz za biurkiem, długo stoisz, robisz zakupy, idziesz na spacer.

2. Pod biurkiem trzymaj wałek z kolcami lub inne urządzenie do masażu stóp. Niech Twoje stopy „bawią się” nim podczas pracy biurowej.

3. Płaskie obuwie, np. piękne baleriny, miej zawsze pod ręką. W torbie, pod siedzeniami samochodu, pod biurkiem.

4. Jeśli stopy mają tendencję do deformacji (np. halluksów), cuda uczyni robiona na zamówienie wkładka. Możemy ją wykonać w specjalistycznym punkcie, po badaniu podoskopem (komputer analizuje obraz dociśniętej do podłoża stopy, a na podstawie wyników dopasowuje się indywidualnie zrobione wkładki).

5. Wykorzystaj ciepłe dni, by chodzić boso. Szczególnie jeśli masz dostęp do piasku, trawnika w parku lub ogródku albo łąki.

Tyle przynajmniej możesz zrobić. I mieć nadzieję, że kiedyś moda na szpilki po prostu minie…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Stopy na wakacjach. Nosisz lekkie klapki i sandałki? Fizjoterapeuta ostrzega!

„Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli czy zakręcić 32 wymyślne piruety podczas jednej wariacji baletowej” – mówi Paulina Mira, fizjoterapeutka tancerzy klasycznych

stopy kobiety

Opuchnięte stopy latem. Czy ciebie również to dotyczy? Podolog wyjaśnia, co może ci dolegać

Przed tobą wesele? Poznaj trik, dzięki któremu przetańczysz w szpilkach całą noc

grzybica stop

Grzybica paznokci – jakie są jej przyczyny? Czy domowe sposoby są skuteczne?

Stopy kobiety na plaży

„Zdrowa stopa to coś więcej, niż wrośnięty paznokieć czy nieestetyczny wygląd”. O tym, dlaczego klapki latem to kiepski wybór, mówi podolożka

stopy

Bieganie na bosaka – mózg i stopy w euforii. O tym, czy chodzenie boso jest zdrowe, mówią fizjoterapeutka i podolożka

Stopy w dobrych rękach. O to, jak o nie dbać, pytamy fizjoterapeutę

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Twoje stopy zimą – wystarczy kilka minut, aby poczuły się lepiej. Co trzeba zrobić?

Nogi położone na kaloryferze, stopy w skarpetkach grubych

Masz wiecznie zimne stopy? Poznaj 5 przyczyn, które powodują chłód, nie tylko zimą

gołe kobiece nogi i kubek kawy

Pękające pięty, brzydki zapach stóp, grzybica i haluksy. Jak tego uniknąć?

Masaż twarzy. Ćwiczenia na ujędrnienie, odmłodzenie i odprężenie

WIdok na dwie drewniane łyżeczki, w których jest sól. Dwa rodzaje soli - kuchenna i morska. Wszytsko na ciemnym tle.

Choroby autoimmunologiczne – winna sól?

Olej kokosowy – kosmetyk, lek i suplement

Olej kokosowy – kosmetyk, lek i suplement

Rewolucja w miłości

Rewolucja w miłości

Szafran vs. kurkuma

Szafran vs. kurkuma

Psychoanaliza - po co i dla kogo?

Dla kogo jest psychoanaliza?

Stres – kto się stresuje, ten jest brzydki

Stres – kto się stresuje, ten jest brzydki

Mleko krowie vs. mleko sojowe

Mleko krowie vs. mleko sojowe

Mleko krowie vs. mleko kozie

Mleko krowie vs. mleko kozie

Mleko krowie vs. mleko owsiane

Mleko owsiane na celowniku