Przejdź do treści

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ta decyzja zaprzecza dorobkowi ostatnich 40 lat polskiej medycyny rozrodu, neonatologii i pediatrii”. NIL i PTP o wyroku Trybunału Konstytucyjnego
dziewczyna, ból
„Czy wiesz, czym jest ból?”. Dr Paweł Kabata w mocnych słowach o tym, że nikt nie ma prawa do decydowania o cierpieniu innych
Przeziębienie w ciąży? Lekarka radzi, jak sobie z nim poradzić
Przeziębienie w ciąży? Lekarka podpowiada, jak sobie z nim poradzić
Personel medyczny z własnych środków stworzył „śluzę antycovidową”. Folia szklarniowa i czarne worki na śmieci mają chronić przed wirusem
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu "Jak wychować dziewczynki"
Jak rozmawiać z dziećmi o protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu „Jak wychować dziewczynki”

Bez białka, odpowiednich aminokwasów czy witamin nie mamy co marzyć o gęstej i lśniącej czuprynie. Poznajcie 4 najważniejsze grupy składników potrzebnych włosom i listę produktów, w których je znajdziemy.

Włosy są tkankami ciała i jako takie potrzebują substancji odżywczych do prawidłowego funkcjonowania. Niektóre sprawiają, że włosy lśnią i się wzmacniają, inne zapobiegają wypadaniu, są i takie, które chronią przed przedwczesnym siwieniem. Warto pamiętać o tym, że w przypadku niedoborów organizm najpierw pompuje substancje odżywcze w najważniejsze organy, podtrzymując tym samym funkcje życiowe. Włosy do nich nie należą… Dlatego im obrywa się jako pierwszym. Sprawdziliśmy, które składniki odżywcze przywrócą włosom zdrowie, i gdzie je znajdziemy.

Białko i aminokwasy (cysteina, metionina, L-lizyna)

Najważniejsze w diecie jest białko – wyjaśnia dr hab. inż. Zuzanna Goluch-Koniuszy w artykuleŻywienie kobiet z problemem łysienia”. Dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn, bo białko, a dokładniej keratyna, to budulec włosa każdego z nas. Bez niego stają się drobne i kruche. Mogą też wypadać. Najbogatszym źródłem kreatyny jest mięso, szczególnie wołowe, którego 1 kilogram zawiera około 4 g tej substancji. Zawierają ją też ryby. Doktor Goluch-Koniuszy zaznacza jednak, że podstawowym składnikiem diety warunkującym budowę włosów są pełnowartościowe białka zawierające w swoim składzie aminokwasy siarkowe – cysteinę i metioninę. Co mają wspólnego z osłabieniem włosów i dlaczego również ich obecność w diecie jest ważna dla naszego owłosienia?

Metionina bierze udział w powstaniu cysteiny. Z kolei cysteina zamienia się w macierzy włosa w pochodny aminokwas – cystynę, która staje się składnikiem budulcowym keratyny. Bez tych dwóch aminokwasów możemy więc zapomnieć o bujnej i lśniącej czuprynie. Dr Goluch-Koniuszy zwraca przy tym uwagę na jeszcze jeden ważny aminokwas. To wchodzący w skład białka wewnętrznej części korzenia włosów aminokwas o nazwie L-lizyna. Jego niedobór sprawia, że włosy stają się kruche, cienkie i wiotkie – ostrzega ekspert.

Żeby chronić włosy przed takimi defektami, trzeba uwzględniać w diecie jajka, sery twarogowe, jogurty naturalne, mięso (cielęcina, wołowina), drób (indyk, kurczak), nasiona roślin strączkowych, ziarna (pestki dyni i słonecznika, sezam), orzechy (pistacjowe, arachidowe, migdały), produkty zbożowe (kasza gryczana, jęczmienna pęczak, ryż brązowy, pieczywo żytnie razowe i graham).

Witaminy

W diecie sprzyjającej urodzie włosów warto docenić witaminy. Szczególnie przydadzą się: witamina A (zapewnia włosom nawilżenie i uodparnia na łamliwość), witamina D i witamina C (zapobiegają łysieniu). Najwięcej wit. A znajdziemy w marchwi, szpinaku, brokułach, jajach i podrobach. Tłuste ryby morskie dostarczą nam solidnej dawki wit. D. Źródłem wit. C są natomiast natka pietruszki, jarmuż, chrzan, papryka, brukselka, brokuły, kalafior, szpinak, kapusta włoska, czarne porzeczki, truskawki, poziomki, kiwi, czerwone porzeczki, cytrusy.

Zbawienne w pielęgnacji i leczeniu chorób włosów są też witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9) – podpowiadają E. Pobuta i K. Rachwał w artykule pt. „Wpływ witamin rozpuszczalnych w wodzie na skórę i jej przydatki”. Wśród nich jest wręcz kilka uzdrowicielskich perełek.

Pierwsza z nich to ryboflawina (witamina B2). Jej brak powoduje takie skutki, że włos, o ile jeszcze pozostał, jeży się na głowie. Zmatowienie, wypadanie, a wreszcie łysienie. Uchronić nas przed tym może uwzględnienie w diecie produktów bogatych w tę witaminę: mleka, produktów mlecznych, jogurtu, sera, drożdży, ryb, zielonych liści warzyw, zbóż, jaj, wątroby czy chudego mięsa.

Kolejnym uzdrowicielem włosów jest niacyna (witamina B3, PP). Przez to, że wpływa na przemianę wodną skóry, doprowadza do rozszerzenia naczyń oraz odtruwania skóry, jest niezbędna w utrzymaniu prawidłowego stanu włosów – uważa dr Goluch-Konieczny. Znajdziemy ją w mięsie, pełnym ziarnie zbóż, warzywach strączkowych, nasionach, mleku, warzywach o zielonych liściach, rybach, orzeszkach ziemnych, skorupiakach czy drożdżach.

Włosy docenią też biotynę (witamina B7 i H), bo jak tłumaczy ekspertka, jest ona składnikiem, który zmniejsza łojotok i pobudza wzrost włosów. Z kolei jej braki prowadzą do przetłuszczania się włosów i łysienia. Biotyny szukać należy w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego (głównie w zarodkach zbóż) oraz zwierzęcego. W postaci wolnej największe jej ilości stwierdza się w mleku i warzywach, a w formie związanej – w mięsie, wątrobie, żółtku jaj, drożdżach i niektórych orzechach.

Tych, którzy obawiają się siwienia – uspokajamy. Uzupełnianie kwasu pantotenowego (witamina B5) zapobiega przedwczesnemu siwieniu i przywraca włosom naturalny koloryt. Oprócz tego witamina ta ma działanie nawilżające. Wypatrywać jej trzeba w grzybach, kalafiorze, wątrobie, soi, jajach kurzych, drożdżach piekarskich, pełnych ziarnach zbóż, fasoli, mleku, zielonych warzywach liściastych.

Doskonałym wsparciem w walce z siwymi włosami są też produkty bogate w kwas para-aminobenzoesowy (PABA). Ten należący do grupy aminokwasów związek chemiczny bierze udział w zachowaniu prawidłowej pigmentacji skóry i włosów. Możemy uzupełnić jego braki, jedząc wątrobę, drożdże, kiełki pszenicy, jaja, jogurty, melasę, produkty pełnoziarniste, ryż, zboża, otręby.

Kobieta robiąca zdjęcie

Pierwiastki – żelazo, miedź, magnez, wapń, krzem, selen, cynk

Włosy lubią, gdy sięgamy po pierwiastki. Trzeba było uważać na lekcjach chemii, bo okazuje się, że z tablicy Mendelejewa można wyłonić sporo sprzymierzeńców włosów. Wśród nich: żelazo (zapobiega łamliwości, wypadaniu), miedź (wzmacnia włosy, zapobiega siwieniu), magnez (przeciwdziała wypadaniu), wapń (utrzymuje prawidłowy stan włosów) czy krzem (odpowiada za wzrost i blask).

Żelazo ukrywa się w produktach zbożowych, ziemniakach, burakach, brokułach, szpinaku, pomarańczach, ananasach, jabłkach i suszonych śliwkach. Jednak zdecydowanie najwięcej najlepiej wchłanialnego żelaza znajdziemy w czerwonym mięsie. O ile po nie sięgamy, wybierajmy zawsze to najlepszej jakości. Miedź jest w pestkach dyni i słonecznika, orzechach, migdałach, roślinach strączkowych, płatkach owsianych, natce pietruszki czy rybach. Magnez znajdziecie w kakao, kaszach, pieczywie pełnoziarnistym, orzechach i roślinach strączkowych. Wapń – w produktach nabiałowych (twarogi, jogurty naturalne, kefiry, zsiadłe mleko, maślanka) zawierających laktozę ułatwiającą jego wchłanianie, a także soi, natce pietruszki, orzechach laskowych, białej fasoli, jarmużu, orzechach włoskich, rybach i roślinach kapustnych. Krzem natomiast w zbożach i ich produktach z pełnego przemiału (kasze, ryż, płatki owsiane i otręby, pieczywo pełnoziarniste), w czosnku, szczypiorku i w owocach morza. Jeśli chodzi o ten pierwiastek, to warto też korzystać z ziół skrzypu polnego, które nie dość, że zawierają cenne flawonoidy, saponiny, związki mineralne, kwasy organiczne, sterole roślinne, ale również sam krzem, który występuje pod postacią krzemionki. Dzięki zawartości krzemionki skrzyp wpływa korzystnie na stan włosów.

Jeśli chodzi o pielęgnację włosów, to w diecie opłaca się też uwzględnić produkty bogate w selen i cynk. Eksperci Kolegium Nauk z The Huntington College oraz ich koledzy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Maryland wyrazili zgodną opinię – oba te minerały są konieczne dla zdrowia i wzrostu włosów. Selen jest składnikiem co najmniej 35 białek. Przy jego niedoborach łysienie jest więc niestety wysoce prawdopodobne. Ewentualne braki tego składnika zrekompensuje uwzględnienie w jadłospisie ryb morskich, wątroby drobiowej, pieczywa pełnoziarnistego, otrębów pszennych, jaj, kiełków czy orzechów pistacjowych. Natomiast niewystarczająca ilość cynku prowadzić może do osłabienia cebulek włosowych, wypadania włosów i hamowania ich wzrostu. Żeby nie narazić się na niedobory cynku, warto postawić na żywność pochodzenia zwierzęcego – mięso, jaja, wątroba, ryby, ostrygi, a także roślinnego – nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, kiełki pszenicy, cebula i czosnek.

Algi

Przydatnym suplementem diety są algi morskie. To źródło wielu witamin (C, E, K, B, beta-karoten) oraz mikroelementów (cynk, wapń, żelazo, magnez), które są łatwo przyswajane przez organizm. Dzięki temu algi mają silne właściwości wzmacniające i odżywiające włosy.

O ile gorsza kondycja włosów nie wynika z choroby czy predyspozycji genetycznych, na przykład do łysienia, skutecznym ratunkiem dla osłabionych włosów jest stosowanie urozmaiconej i zbilansowanej diety. Nie ma jednak co się oszukiwać. W codziennym pośpiechu trudno każdego dnia układać jadłospis pod kątem zdrowia włosów. Dlatego godne uwagi są gotowe zestawy suplementacyjne. Producenci oferują w tej chwili nawet takie, które przeznaczone są typowo do wzmocnienia włosów. Sprawdzajmy jednak, czy zawierają one wszystkie potrzebne składniki. Przy takich udogodnieniach pozostaje już zatem tylko kwestia konsekwencji w działaniu – to znaczy systematyczność w ich przyjmowaniu. Pamiętajmy bowiem, że przyjęcie jednorazowo dawki składników odżywczych (czy to w diecie, czy przez suplementację) nie przywróci włosom, w trybie natychmiastowym i na trwałe, zdrowia. Stąd wymagana jest regularność i konsekwencja. Pamiętajmy także, że skuteczna suplementacja trwa minimum trzy miesiące – tyle potrzebuje organizm, by wchłonąć odpowiednią ilość substancji odżywczych.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Kobieta w ciąży

Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan

Kobieta stoi przy dwukolorowej ścianie

Ile razy należy myć włosy? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

kobieta z długimi włosami

Skrzyp na włosy – efekty. A może pokrzywa na włosy?

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Kobieta nad morzem

Jak chronić włosy i skórę głowy przed słońcem i promieniowaniem UV?

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Suszenie włosów/Gettyimages.com

Włosy: suszyć czy nie suszyć? Przeczytajcie, co radzi Ekspert Kosmetyczny

Jakie kosmetyki do włosów spakować na wakacje? Trycholożka Marta Klowan przygotowała listę

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku