Przejdź do treści

Chutney na trzy nowe sposoby

Chutney na trzy nowe sposoby
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Chutney to fantastyczny dodatek do wielu różnych dań. Jest to rodzaj przetworu przygotowywanego z warzyw i owoców z dodatkiem octu, cebuli, czosnku, substancji słodzącej i wielu aromatycznych przypraw. Zrobimy go z marchewki, papryki ramiro i buraka. Będzie warzywnie!

Nazwa chutney wywodzi się z języka hindi i oznacza „miażdżyć”, bo na tym w skrócie polega proces jego wykonania. Tradycyjnie wywodzi się z Indii, ale w wielu innych krajach w podobny sposób przetwarza się sezonowe warzywa i owoce, robiąc zapasy na zimowe miesiące.

Chutney może być słodki, wytrawny, pikantny, jedwabiście gładki lub grudkowaty, długo dojrzewający w słoiku lub przygotowywany na świeżo. Może zawierać same owoce, warzywa lub miks obu naraz.

Warto przygotować sobie kilka takich słoiczków na zimę. Zamknąć w nich możemy kwintesencję lata i wspaniały smak młodych, naturalnych warzyw. To też świetna opcja na wykorzystanie lekko przejrzałych produktów, które trzeba szybko zużyć, a gdy mamy ich aż nadto, wtedy warto właśnie skusić się na produkcję tego wyjątkowego dodatku, który w smaku jest czymś pomiędzy konfiturą, sosem i piklami.

Nasze dzisiejsze propozycje przygotowane są z najbardziej świeżych aktualnie warzyw: młodej marchewki, młodych buraków i wyjątkowo słodkiej papryki ramiro.

Każdy z nich ma swój charakter. Wyraźnie octowa marchewka doskonale łączy się z orzeźwiającym imbirem i charakternym kuminem. Głęboki smak pieczonego buraka cudownie podkręcają nasiona kolendry i ocet balsamiczny, a długo duszona papryka ramiro naturalnie się karmelizuje i w połączeniu z pikantną papryczką pepperoni tworzy słodko-ostry dodatek, który można wręcz wyjadać prosto ze słoika.

A gdy już zrobicie któryś z nich, to zabierzcie ze sobą słoiczek na grilla lub piknik. Dorzućcie do sałatki i kanapek. Rewelacyjnie wzbogacą one smak i codziennych posiłków, i tych przygotowywanych na specjalne okazje.

Chutney z marchewki

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki (na 2 słoiki o pojemności 500 ml):

– 1 kg marchwi
– 2 średnie białe cebule lub 6 szalotek
– 1 ząbek czosnku
– 1/2 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 1 łyżeczka ziaren kuminu
– 1/4 łyżeczki kurkumy
– szczypta chili lub cayenne
– 1 cm imbiru
– 1/3 szklanki octu jabłkowego
– 2 łyżki syropu daktylowego lub klonowego
– 2 łyżki oleju kokosowego lub zwykłego
– 2 szklanki wody

Przygotowanie:

Marchew szorujemy, obieramy i ścieramy na tarce. Obieramy i siekamy cebulę, wyciskamy obrany czosnek oraz imbir, przygotowujemy wszystkie przyprawy.

Grzejemy olej w szerokim garnku i dodajemy przyprawy, prażymy minutę i dorzucamy cebulę, czosnek oraz imbir, podsmażamy na średnim ogniu przez 5 minut.

Dodajemy resztę składników, mieszamy i podsmażamy ok. 60 minut, od czasu do czasu mieszając, aby się nie przypaliło.

Gdy chutney jest już gotowy, miksujemy go częściowo ręcznym blenderem i przelewamy do słoików. Przechowujemy w lodówce do tygodnia lub pasteryzujemy na dłuższe przechowywanie.

Chutney z papryki ramiro

SkładnikiI (na ok. 700 g gotowego chutneya):

– 1 kg papryki ramiro
– 2 średnie czerwone cebule
– 2 papryczki pepperoni lub 1 papryczka chili
– 2 ząbki czosnku
– 1 łyżka ziaren czarnej lub białej gorczycy
– 2 liście laurowe
– 1/4 szklanki octu jabłkowego (60 ml)
– 1 łyżka octu balsamicznego
– 1/2 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 2 łyżki oleju roślinnego

Przygotowanie:

Myjemy i siekamy drobno wszystkie składniki. Przygotowujemy przyprawy.

W dużym garnku grzejemy olej, dodajemy gorczycę, chwilę prażymy i dorzucamy cebulę wraz z papryczkami pepperoni (razem z pestkami) i wyciśniętym czosnkiem.

Po 2‒3 minutach dorzucamy posiekaną paprykę ramiro wraz z resztą składników, doprowadzamy do wrzenia, po czym ustawiamy średni ogień i pozwalamy mieszance dusić się bez pokrywki przez 1 godzinę, od czasu do czasu mieszając. Na końcu można jeszcze całość zmiksować, jeśli wolimy bardziej płynny chutney, ale nie jest to konieczne. Przechowujemy w słoiku w lodówce do tygodnia lub pasteryzujemy na dłuższe przechowywanie.

Chutney z buraka

Składniki (na ok. 700 g chutneya):

– 1 kg buraków
– 1 duża cebula czerwona lub biała
– 1 łyżeczka nasion gorczycy (białej lub czarnej)
– 1 łyżeczka nasion kolendry
– duża szczypta różowej soli himalajskiej
– 1/4 łyżeczki ziaren czarnego pieprzu (zmiażdżonego w moździerzu) lub duża szczypta mielonego pieprzu
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 5 łyżek octu balsamicznego

Przygotowanie:

Buraki myjemy i suszymy. Owijamy folią każdy z osobna i pieczemy w piekarniku w temp. 200°C przez 1 godzinę. Dokładnie studzimy, obieramy, kroimy na mniejsze kawałki i miksujemy na gładki mus. Grzejemy olej w dużym garnku, dorzucamy przyprawy i prażymy je przez 1 minutę.

Następnie dorzucamy posiekaną cebulę i smażymy całość ok. 5 minut. Dodajemy mus z buraków oraz ocet balsamiczny i doprowadzamy do wrzenia.

Gotujemy na małym ogniu przez mniej więcej 20 minut. Przelewamy do słoików. Przechowujemy w lodówce do tygodnia lub pasteryzujemy na dłuższe przechowywanie.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Chrup, chrup pora!

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej