Przejdź do treści

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe
Ciasto na pizzę - zrób je sam! Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką
Wiosenna pizza na zielonym spodzie
kobieta nurkująca w wodzie
Freediving – podwodna medytacja
lekarka Małgorzata Ponikowska
„Selen to czarny koń wśród suplementów w chorobie Hashimoto”. Lekarka Małgorzata Ponikowska o wspomaganiu chorób tarczycy selenem

Zdrowa pizza? A tak. Oczywiście nie mam tu na myśli większości wypieków z polskich pizzerii, tych oblepionych kożuchem żółtego sera i uginających się od nadmiaru kiepskiej jakości dodatków.

Myślę o cieniutkiej włoskiej pizzy muśniętej sosem pomidorowym, z kilkoma plasterkami grzybów, prosciutto albo garścią rukoli i wiórkami parmezanu. O nieprzeładowanym, delikatnym chrupiącym cieście ozdobionym kilkoma plastrami świeżej mozzarelli.

Kiedy nachodzi mnie ochota na pizzę, udaję się do ulubionej pizzerii prowadzonej przez Włocha albo zakasuję rękawy i sama zabieram się do pracy. Sama przygotowuję ciasto na pizzę i sama wybieram najlepsze dodatki – dzięki temu mam pełną kontrolę nad kalorycznością tego przysmaku.

Jak przygotować lekkie ciasto na pizzę? To proste. Wystarczy, że część lub całość zwykłej mąki pszennej zastąpimy mąką razową albo dorzucimy nieco otrąb owsianych czy zarodków pszennych. Tak powstałe ciasto na pizzę jest nieco cięższe niż to ze zwykłej mąki, ale jeśli bardzo cienko je rozwałkujemy, po upieczeniu będzie równie chrupkie co w wersji oryginalnej.

Po nałożeniu warstwy lekkiego sosu pomidorowego wystarczy położyć na ciasto na pizzę tylko 3-4 cieniutkie plastry mozzarelli. Kwadrans później pyszna, zdrowa pizza jest już gotowa! Przed podaniem posypuję ją jeszcze świeżymi listkami bazylii.

Pizza Margerita na razowym spodzie

ciasto na pizze

Ciasto na pizzę – składniki. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

Ciasto (na 2 cienkie placki):
– 150 g zwykłej mąki pszennej
– 100 g mąki pszennej graham (typ 1850 – można zastąpić razową)
– 150 ml ciepłej wody
– 15 g świeżych drożdży
– 1 łyżeczka soli
– ½ łyżeczki cukru
– 1 łyżka oliwy

Sos:
– 1 puszka pomidorów pelati
– 1 mała cebula, drobno posiekana
– 1 łyżka mieszanki suszonych ziół: oregano, bazylii, tymianku
– 1 łyżeczka oliwy
– ½ łyżeczki brązowego cukru
– 1 kulka mozzarelli, pokrojona w cienkie plasterki
– garść listków świeżej bazylii

Przygotowujemy ciasto na pizzę: drożdże mieszamy z cukrem i 1 łyżką mąki w połowie ciepłej wody. Odstawiamy do wyrośnięcia. W dużej misce mieszamy mąki i sól, wlewamy wyrośnięte drożdże, oliwę oraz resztę ciepłej wody. Gdy składniki ciasta się połączą, przekładamy je na stolnicę i wyrabiamy przez kwadrans. Następnie przekładamy do miski i przykrywamy czystą ściereczką. Odstawiamy na 2 godziny do wyrośnięcia.

Wyrośnięte ciasto na pizzę dzielimy na dwie części, obsypujemy mąką. Rozwałkowujemy na dwa cienkie placki i układamy na wyłożonych papierem do pieczenia blachach. Odstawiamy do wyrośnięcia na pół godziny. Gdy ciasto rośnie, przygotowujemy sos: na patelni rozgrzewamy oliwę, wrzucamy drobno posiekaną cebulkę, chwilę ją podsmażamy. Dodajemy pomidory z puszki (z sokiem), zioła, cukier, sól i pieprz. Podsmażamy pomidory aż do uzyskania dość gęstego sosu.

Wyrośnięte pizze smarujemy lekko schłodzonym sosem pomidorowym i układamy na nich mozzarellę. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 250 st. C (a jeśli nasz piekarnik ma większą temperaturę grzania, ustawiamy ją – im goręcej, tym lepiej). Pizze pieczemy przez ok. 11-13 minut. Po wyjęciu z piekarnika posypujemy listkami świeżej bazylii i podajemy. Pycha!
 

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Wegańskie masło jaglane

Rozgotowałaś ryż? Zrób congee ze szparagami

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć