Przejdź do treści

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe
Ciasto na pizzę - zrób je sam! Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Zdrowa pizza? A tak. Oczywiście nie mam tu na myśli większości wypieków z polskich pizzerii, tych oblepionych kożuchem żółtego sera i uginających się od nadmiaru kiepskiej jakości dodatków.

Myślę o cieniutkiej włoskiej pizzy muśniętej sosem pomidorowym, z kilkoma plasterkami grzybów, prosciutto albo garścią rukoli i wiórkami parmezanu. O nieprzeładowanym, delikatnym chrupiącym cieście ozdobionym kilkoma plastrami świeżej mozzarelli.

Kiedy nachodzi mnie ochota na pizzę, udaję się do ulubionej pizzerii prowadzonej przez Włocha albo zakasuję rękawy i sama zabieram się do pracy. Sama przygotowuję ciasto na pizzę i sama wybieram najlepsze dodatki – dzięki temu mam pełną kontrolę nad kalorycznością tego przysmaku.

Jak przygotować lekkie ciasto na pizzę? To proste. Wystarczy, że część lub całość zwykłej mąki pszennej zastąpimy mąką razową albo dorzucimy nieco otrąb owsianych czy zarodków pszennych. Tak powstałe ciasto na pizzę jest nieco cięższe niż to ze zwykłej mąki, ale jeśli bardzo cienko je rozwałkujemy, po upieczeniu będzie równie chrupkie co w wersji oryginalnej.

Po nałożeniu warstwy lekkiego sosu pomidorowego wystarczy położyć na ciasto na pizzę tylko 3-4 cieniutkie plastry mozzarelli. Kwadrans później pyszna, zdrowa pizza jest już gotowa! Przed podaniem posypuję ją jeszcze świeżymi listkami bazylii.

Pizza Margerita na razowym spodzie

ciasto na pizze

Ciasto na pizzę – składniki. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

Ciasto (na 2 cienkie placki):
– 150 g zwykłej mąki pszennej
– 100 g mąki pszennej graham (typ 1850 – można zastąpić razową)
– 150 ml ciepłej wody
– 15 g świeżych drożdży
– 1 łyżeczka soli
– ½ łyżeczki cukru
– 1 łyżka oliwy

Sos:
– 1 puszka pomidorów pelati
– 1 mała cebula, drobno posiekana
– 1 łyżka mieszanki suszonych ziół: oregano, bazylii, tymianku
– 1 łyżeczka oliwy
– ½ łyżeczki brązowego cukru
– 1 kulka mozzarelli, pokrojona w cienkie plasterki
– garść listków świeżej bazylii

Przygotowujemy ciasto na pizzę: drożdże mieszamy z cukrem i 1 łyżką mąki w połowie ciepłej wody. Odstawiamy do wyrośnięcia. W dużej misce mieszamy mąki i sól, wlewamy wyrośnięte drożdże, oliwę oraz resztę ciepłej wody. Gdy składniki ciasta się połączą, przekładamy je na stolnicę i wyrabiamy przez kwadrans. Następnie przekładamy do miski i przykrywamy czystą ściereczką. Odstawiamy na 2 godziny do wyrośnięcia.

Wyrośnięte ciasto na pizzę dzielimy na dwie części, obsypujemy mąką. Rozwałkowujemy na dwa cienkie placki i układamy na wyłożonych papierem do pieczenia blachach. Odstawiamy do wyrośnięcia na pół godziny. Gdy ciasto rośnie, przygotowujemy sos: na patelni rozgrzewamy oliwę, wrzucamy drobno posiekaną cebulkę, chwilę ją podsmażamy. Dodajemy pomidory z puszki (z sokiem), zioła, cukier, sól i pieprz. Podsmażamy pomidory aż do uzyskania dość gęstego sosu.

Wyrośnięte pizze smarujemy lekko schłodzonym sosem pomidorowym i układamy na nich mozzarellę. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 250 st. C (a jeśli nasz piekarnik ma większą temperaturę grzania, ustawiamy ją – im goręcej, tym lepiej). Pizze pieczemy przez ok. 11-13 minut. Po wyjęciu z piekarnika posypujemy listkami świeżej bazylii i podajemy. Pycha!
 

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację