Przejdź do treści

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Wyniki badań są jednoznaczne. Jest wśród nas coraz więcej tych, którzy mają problem z… wypróżnianiem! Jeśli w tym celu odwiedzasz toaletę rzadziej niż co dwa dni i nie czujesz się z tego powodu komfortowo, to ten problem dotyczy i ciebie. Tak – mowa o zaparciach.

Dzisiejszy styl życia sprzyja zaparciom. Na przykład siedzący tryb pracy. Wiele osób wybiera też inne niż ruch sposoby spędzania wolnego czasu. Żyjemy w ciągłym pośpiechu. Niektórym towarzyszy permanentny stres. Do tego dieta bogata w wysokoprzetworzone jedzenie, zbyt mała ilość wypijanej wody. I problem gotowy!

Co zrobić, by go uniknąć? Co powinno pojawiać się na twoim talerzu?

Pełnoziarniste produkty zbożowe

Przede wszystkim zamień jasne pieczywo na ciemne ‒ razowe. Jedz kasze, szczególnie te najmniej przetworzone, w całych ziarnach. Wybieraj zwłaszcza gryczaną, pęczak, jaglaną. Ale pamiętaj, by ich nie rozgotowywać. Lubisz ryż? Proszę bardzo, ale ogranicz sushi, bo użyty do niego ryż jest biały. Jedz ten ciemny, dziki, czerwony, czarny. I odstaw słodkie płatki śniadaniowe. Twoje jelita będą ci wdzięczne za codzienną owsiankę. Dlaczego mało przetworzone produkty są tak ważne? Bo dostarczają pewnej broni przeciwko zaparciom – błonnika pokarmowego! Działa on w jelitach jak miotełka. Wypełnia je, podrażnia ich ściany, wpływając tym samym na przyspieszenie ich ruchu.

Surowe warzywa i owoce

Warzywa i owoce również są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. A najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z zaparciami są surowe warzywa i owoce, bo zawierają go najwięcej. Jeśli z upraw ekologicznych, to najlepiej działają jedzone ze skórką. Jeśli decydujesz się na warzywa gotowane, pamiętaj, by nie były rozgotowane – powinny mieć postać półtwardą. W przypadku niektórych warzyw, np. kalafiora czy brokułu, nie ma wcale konieczności gotowania, wystarczy zalać je na kilka minut wrzątkiem.

 

Ziarna, nasiona, pestki, suszone owoce

Słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, nasiona chia – są także jednym z lepszych źródeł błonnika pokarmowego. Dodawaj je do sałatek, owsianki. Możesz nawet zrobić z nich pyszny deser! Wypróbuj pudding chia z musem ananasowym.

Produkty z bakteriami kwasu mlekowego

Bakterie fermentacji mlekowej regulują skład mikroflory jelitowej, przeciwdziałają rozwojowi bakterii gnilnych i przyspieszają ruchy jelit. Najlepiej jeść zawierające je produkty regularnie, jeśli to możliwe ‒ codziennie. Cenne bakterie znajdziesz w mlecznych napojach fermentowanych, kiszonkach (np. ogórkach kiszonych, kapuście kiszonej) oraz miso.

 

kobieta w ciąży

Woda

By błonnik mógł w jelitach spęcznieć i spowodować szybsze ruchy jelit, musisz pić odpowiednią ilość płynów. Najlepszym płynem do ugaszenia pragnienia jest woda – naturalna, bezsmakowa i bez cukru. Pij minimum 2 litry płynów dziennie (głównie wody), a gdy na zewnątrz panują upały lub uprawiasz sport ‒ znacznie więcej.

Co jeszcze możesz zrobić?

Te produkty ogranicz w diecie

Oprócz przetworzonej żywności jest kilka produktów, które mogą powodować zatwardzenie. Są to: ugotowana marchewka, biały ryż i produkty z dodatkiem ryżu (np. ciasto ryżowe), czekolada (kakao), banany, pigwa (np. kompot, galaretka z pigwy). Zwłaszcza jeśli jesz je w nadmiernych ilościach. Dlatego zdrowy umiar jest tu szczególnie wskazany.

Ruszaj się!

Ruch ‒ zwłaszcza ćwiczenia mięśni brzucha oraz ruchy nóg ‒ pomaga w zwalczaniu zaparć. Ćwiczenia w sposób mechaniczny stymulują układ pokarmowy i zmuszają go do pracy.

Nie zażywaj środków przeczyszczających bez kontroli z lekarzem

W wielu przypadkach osoby, których problem zaparć dotyczy, próbują leczyć się na własną rękę, czasem nadużywając środków przeczyszczających. Skontroluj swój stan zdrowia. Zażywanie takich środków bez wcześniejszej kontroli lekarskiej może rozleniwić jelita i jeszcze bardziej pogłębić problem.

Zarezerwuj sobie czas w… toalecie

Zadbaj o to, byś na spokojnie mógł skorzystać z toalety. Bez stresu, bez pośpiechu. Z zaparciami walczyć jest o wiele łatwiej, jeśli nikt nie zakłóca w tym czasie twojego spokoju.

Pamiętaj!

Zdarza się, że zaparcia towarzyszą chorobom (np. kamicy żółciowej, nerkowej, niedoczynności tarczycy, depresji i innym). Także niektóre leki mogą upośledzać pracę jelit. Często zaparcia występują u osób, które nadużywały środków przeczyszczających, co spowodowało utratę wrażliwości na ich stosowanie. Dlatego warto skonsultować swój stan zdrowia z lekarzem. Jeśli zmiany w diecie oraz większa dawka ruchu nie przynoszą oczekiwanych efektów, zgłoś swój problem lekarzowi.


Małgorzata Różańska  dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

„Postanowiłam, że to ja wydymam bulimię, a nie ona mnie”. Aleksandra Dejewska o wyjściu z zaburzeń odżywiania

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Kobieta gotuje w kuchni

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

śpiące dziecko

Skaza białkowa u niemowlaka – w jaki sposób się objawia? Jak jej skutecznie zapobiegać?

cholesterol w 3D

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa

cholesterol blokujący tętnicę w 3D

Cholesterol LDL – jak obniżyć jego poziom? Dieta antycholesterolowa jako element terapii

kobieta kawa na wynos

Poznaj i wyeliminuj! 6 najgorszych nawyków żywieniowych

Chłopczyk mający zaparcie siedzi na ubikacji.

Domowe sposoby na leczenie zaparć u dzieci. Co jest skuteczne w łagodzeniu objawów?

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

daria rybicka

„Jeżeli masz jakąś wątpliwość, czy sposób odżywiania wpływa na twój układ nerwowy, sprawdź to!” Dietetyk Daria Rybicka o diecie w leczeniu depresji

Jak przeżyć tłusty czwartek? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

kobieta w białej kurtce biegnie szosą

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta w ciąży

Zaparcia w ciąży – jak sobie z nimi radzić? Domowe sposoby na poradzenie sobie z dolegliwościami

Kobieta leży u kosmetyczki w legginsach i ma wykonywany zabieg

Co to jest endermologia – efekty, wskazania i przeciwwskazania do masażu podciśnieniowego

Dietetyczny anty-ranking. Których diet promowanych przez celebrytów lepiej unikać? Zobacz, co mówią specjaliści

Nie objadaj się na noc!

Jesz błonnik, ruszasz się i pijesz dużo wody, a mimo to cierpisz na zaparcia? Powody mogą być mniej oczywiste

Kobieta siedzi i karmi dziecko piersią

Co można jeść karmiąc piersią? Dieta matki karmiącej