Przejdź do treści

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać
Pierwszy pokaz ciałopozytywności w Polsce! Na Starówce w Warszawie kobiety plus size chodziły w samej bieliźnie
Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem
Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?
Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie
Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?

Wyniki badań są jednoznaczne. Jest wśród nas coraz więcej tych, którzy mają problem z… wypróżnianiem! Jeśli w tym celu odwiedzasz toaletę rzadziej niż co dwa dni i nie czujesz się z tego powodu komfortowo, to ten problem dotyczy i ciebie. Tak – mowa o zaparciach.

Dzisiejszy styl życia sprzyja zaparciom. Na przykład siedzący tryb pracy. Wiele osób wybiera też inne niż ruch sposoby spędzania wolnego czasu. Żyjemy w ciągłym pośpiechu. Niektórym towarzyszy permanentny stres. Do tego dieta bogata w wysokoprzetworzone jedzenie, zbyt mała ilość wypijanej wody. I problem gotowy!

Co zrobić, by go uniknąć? Co powinno pojawiać się na twoim talerzu?

Pełnoziarniste produkty zbożowe

Przede wszystkim zamień jasne pieczywo na ciemne ‒ razowe. Jedz kasze, szczególnie te najmniej przetworzone, w całych ziarnach. Wybieraj zwłaszcza gryczaną, pęczak, jaglaną. Ale pamiętaj, by ich nie rozgotowywać. Lubisz ryż? Proszę bardzo, ale ogranicz sushi, bo użyty do niego ryż jest biały. Jedz ten ciemny, dziki, czerwony, czarny. I odstaw słodkie płatki śniadaniowe. Twoje jelita będą ci wdzięczne za codzienną owsiankę. Dlaczego mało przetworzone produkty są tak ważne? Bo dostarczają pewnej broni przeciwko zaparciom – błonnika pokarmowego! Działa on w jelitach jak miotełka. Wypełnia je, podrażnia ich ściany, wpływając tym samym na przyspieszenie ich ruchu.

Surowe warzywa i owoce

Warzywa i owoce również są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. A najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z zaparciami są surowe warzywa i owoce, bo zawierają go najwięcej. Jeśli z upraw ekologicznych, to najlepiej działają jedzone ze skórką. Jeśli decydujesz się na warzywa gotowane, pamiętaj, by nie były rozgotowane – powinny mieć postać półtwardą. W przypadku niektórych warzyw, np. kalafiora czy brokułu, nie ma wcale konieczności gotowania, wystarczy zalać je na kilka minut wrzątkiem.

 

Ziarna, nasiona, pestki, suszone owoce

Słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, nasiona chia – są także jednym z lepszych źródeł błonnika pokarmowego. Dodawaj je do sałatek, owsianki. Możesz nawet zrobić z nich pyszny deser! Wypróbuj pudding chia z musem ananasowym.

Produkty z bakteriami kwasu mlekowego

Bakterie fermentacji mlekowej regulują skład mikroflory jelitowej, przeciwdziałają rozwojowi bakterii gnilnych i przyspieszają ruchy jelit. Najlepiej jeść zawierające je produkty regularnie, jeśli to możliwe ‒ codziennie. Cenne bakterie znajdziesz w mlecznych napojach fermentowanych, kiszonkach (np. ogórkach kiszonych, kapuście kiszonej) oraz miso.

 

kobieta w ciąży

Woda

By błonnik mógł w jelitach spęcznieć i spowodować szybsze ruchy jelit, musisz pić odpowiednią ilość płynów. Najlepszym płynem do ugaszenia pragnienia jest woda – naturalna, bezsmakowa i bez cukru. Pij minimum 2 litry płynów dziennie (głównie wody), a gdy na zewnątrz panują upały lub uprawiasz sport ‒ znacznie więcej.

Co jeszcze możesz zrobić?

Te produkty ogranicz w diecie

Oprócz przetworzonej żywności jest kilka produktów, które mogą powodować zatwardzenie. Są to: ugotowana marchewka, biały ryż i produkty z dodatkiem ryżu (np. ciasto ryżowe), czekolada (kakao), banany, pigwa (np. kompot, galaretka z pigwy). Zwłaszcza jeśli jesz je w nadmiernych ilościach. Dlatego zdrowy umiar jest tu szczególnie wskazany.

Ruszaj się!

Ruch ‒ zwłaszcza ćwiczenia mięśni brzucha oraz ruchy nóg ‒ pomaga w zwalczaniu zaparć. Ćwiczenia w sposób mechaniczny stymulują układ pokarmowy i zmuszają go do pracy.

Nie zażywaj środków przeczyszczających bez kontroli z lekarzem

W wielu przypadkach osoby, których problem zaparć dotyczy, próbują leczyć się na własną rękę, czasem nadużywając środków przeczyszczających. Skontroluj swój stan zdrowia. Zażywanie takich środków bez wcześniejszej kontroli lekarskiej może rozleniwić jelita i jeszcze bardziej pogłębić problem.

Zarezerwuj sobie czas w… toalecie

Zadbaj o to, byś na spokojnie mógł skorzystać z toalety. Bez stresu, bez pośpiechu. Z zaparciami walczyć jest o wiele łatwiej, jeśli nikt nie zakłóca w tym czasie twojego spokoju.

Pamiętaj!

Zdarza się, że zaparcia towarzyszą chorobom (np. kamicy żółciowej, nerkowej, niedoczynności tarczycy, depresji i innym). Także niektóre leki mogą upośledzać pracę jelit. Często zaparcia występują u osób, które nadużywały środków przeczyszczających, co spowodowało utratę wrażliwości na ich stosowanie. Dlatego warto skonsultować swój stan zdrowia z lekarzem. Jeśli zmiany w diecie oraz większa dawka ruchu nie przynoszą oczekiwanych efektów, zgłoś swój problem lekarzowi.


Małgorzata Różańska  dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Zielone liściaste warzywa. Dlaczego warto je codziennie jeść?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o IBS

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kapusta kiszona

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita. Zadbaj o nie, zanim zaczną strajkować

Czy można pić kawę podczas… ?

Czy można pić kawę podczas… ? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Chrup, chrup pora!

sprzęt do lewatywy

Czym jest lewatywa? Jak wykonać ją samodzielnie w domu?

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu