Przejdź do treści

Jak łączyć produkty na talerzu?

Co łączyć na talerzu?
Owsianka w połączeniu ze świeżym sokiem pomarańczowym oczyszcza naczynia krwionośne dwukrotnie skuteczniej. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja

Zdrowe produkty są jeszcze zdrowsze, jeśli je odpowiednio ze sobą połączyć. Poszczególne składniki dań wchodzą ze sobą w reakcje, wzajemnie potęgując swoje działanie. Czasami nawet aż o 2 tys. procent!

Sięgaj po dobre tłuszcze

W natłoku informacji, które wtłaczano nam do głów w szkole, łatwo było przegapić wiedzę praktyczną. Na przykład o tym, że witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E i K) i w wodzie (pozostałe). Kto pamięta, że aby łatwiej przyswoić witaminę A z marchewki, warto dodać do niej nieco tłuszczu? Dlatego zanim wypijemy świeży sok, nie zapomnijmy o kilku kroplach oliwy z oliwek.

Sałatki warto doprawiać odrobiną dressingu na bazie oliwy, oleju lnianego czy rydzowego. Tłuszcz jest bowiem potrzebny do przyswajania chroniącej wzrok luteiny zawartej w zielonych warzywach liściastych i likopenu – silnego przeciwutleniacza obecnego w pomidorach czy arbuzach. Zamiast dodawać do sałaty olej, można po prostu zjeść ją w towarzystwie tłustej ryby, np. łososia, dodać do niej awokado czy orzechy – wszystkie te produkty zawierają bowiem zdrowe tłuszcze.

Wykorzystaj moc witamin

Jeśli sięgamy po mleko, wybierajmy to o obniżonej zawartości tłuszczu, ale nie odtłuszczone. Tłuszcz pozwala przyswoić znajdującą się w mleku witaminę D, która z kolei umożliwia przyswajanie wapnia. Witamina D tworzy z wapniem niezwykle udany duet. Razem nie tylko stabilizują gospodarkę hormonalną (co łagodzi objawy PMS) i przyspieszają proces odchudzania, ale też usprawniają proces myślenia, bo to dzięki nim powstają neurotransmitery. Dlatego warto od czasu do czasu zjeść kanapkę z jajkiem na twardo (wit. D) i dobrej jakości żółtym serem (wapń). Można też przygotować kanapki z pastą rybno-twarogową albo do pasty jajecznej dołożyć plaster cheddara lub goudy.

Witaminy wzmacniają też działanie innych dobroczynnych substancji. Owsiankę (z nieprzetworzonego owsa) warto popijać świeżym sokiem z pomarańczy. Takie śniadanie oczyści naczynia krwionośne dwukrotnie skuteczniej, niż gdybyśmy najpierw zjedli owsiankę, a dopiero po pewnym czasie wypili sok. To dlatego, że fenole zawarte w obu tych produktach wzmacniają wzajemnie swoje działanie, usuwając z organizmu nadmiar LDL, czyli tzw. złego cholesterolu.

Sok z pomarańczy lub z cytryny jest też dobrym dodatkiem do zielonej herbaty. Witamina C ułatwia bowiem przyswajanie katechin, silnych przeciwutleniaczy zawartych w zielonej herbacie, które m.in. ułatwiają odchudzanie, opóźniają procesy starzenia i chronią przed rozwojem nowotworów.

Witamina C ułatwia także przyswajanie przez organizm żelaza pochodzenia roślinnego, przetwarzając je do postaci, w jakiej żelazo występuje w mięsie. Szczególnie wegetarianie i osoby z tendencją do anemii powinny się więc zaprzyjaźnić z sałatkami zawierającymi natkę pietruszki i warzywa strączkowe z dressingiem na bazie soku z cytryny. Z orzechów lub szpinaku przyswajamy tylko 1‒2 procent żelaza, ale gdy dodamy do nich witaminę C, wchłanianie może się zwiększyć nawet pięciokrotnie (przyswajanie dodatkowo zwiększa dodanie mięsa do dania). Także żelazo z mięsa warto łączyć z witaminą C, czyli na przykład stek popijać sokiem z czarnej porzeczki.

Czekolada z jagodami

Co łączyć na talerzu?

Połączenie jagód i czekolady wzmacnia układ krwionośny. Zdjęcie: shutterstock

Niektóre produkty łączymy intuicyjnie, np. kawę z mlekiem. Taka kawa jest nie tylko łagodniejsza dla żołądka – mleko zawiera wapń, który (choć w niewielkim stopniu) wypłukuje czarna kawa. Inne połączenia są nieco mniej popularne – niewiele osób jada na przykład czekoladę z jagodami. A warto, bo jagody zawierają kwercetynę, przeciwzapalny flawonoid, obecny przede wszystkim w skórce owoców, także w skórce cebuli, jabłek i winogron. Kwercetyna zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii, zawału serca, chorób Alzheimera i Parkinsona, a także raka płuc i prostaty. Z kolei czekolada, czerwone wino i herbata są bogate w katechiny. W połączeniu te składniki wzmacniają nasz układ krwionośny, działając przeciwzatorowo, jak wykazał prof. Barry Halliwell z National University of Singapore.

Warto też łączyć produkty bogate w magnez i w witaminę B6. Większość z nas cierpi na niedobory magnezu, składnika niezbędnego m.in. do zachowania silnych nerwów, uniknięcia skurczów czy migreny. Magnez najlepiej przyswaja się w połączeniu właśnie z witaminą B6, dlatego warto spożywać na przykład pieczywo razowe z pastą rybną, płatki owsiane z bananami czy kaszę gryczaną z drobiem.

Ryby lubią czosnek i brokuły

Panom polecamy sałatki z brokułów i pomidorów posypane pestkami dyni lub polane olejem z tych pestek. Choć nie wiadomo, czemu tak się dzieje, połączenie brokułów i pomidorów mocniej chroni przed rakiem prostaty niż zjadanie tych produktów osobno (badania na szczurach przeprowadził John W. Erdman z University of Illinois). Z kolei pestki wzmacniają dobroczynne działanie warzyw.

Zjawiskowe działanie przeciwnowotworowe brokułów jest silniejsze, kiedy podajemy je do tłustej ryby (łososia, halibuta, węgorza). Połączenie sulforafanu z brokułów i selenu z tłustych ryb spowalnia rozwój nowotworu trzy razy skuteczniej, niż gdy podajemy te potrawy osobno.

Tłuste ryby są bogate w cynk, żelazo i selen oraz wiele innych składników mineralnych, które umożliwiają maksymalne wykorzystanie EPA i DHA – kwasów tłuszczowych z rybiego mięsa niezbędnych do prawidłowego działania mózgu, a także działających przeciwzapalnie i obniżających poziom cholesterolu. Aby nasilić to działanie, przyprawiajmy ryby czosnkiem.

Sałatkowa bomba

Niektóre wykorzystywane w kuchni składniki są dla siebie stworzone. Co innego można myśleć o połączeniu, które zwiększa swoje prozdrowotne właściwości o 2 tys. proc.? Taką parą jest kurkuma i czarny pieprz. Piperyna z pieprzu zwiększa biodostępność kurkuminy z kurkumy właśnie o 2 tys. proc., potęgując działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne przyprawy – wykazał dr Guido Shoba z hinduskiego St John’s Medical College Hospital.

Z kolei Rui Hai Liu z Cornell University wykazał, że połączone działanie przeciwutleniaczy zawartych w różnych owocach (naukowiec badał m.in. jabłka, pomarańcze, jagody i winogrona) znacznie lepiej wpływa na zdrowie niż zjedzenie tylko jednego owocu. Dlatego właśnie powinniśmy zasmakować w sałatkach owocowych.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Chipsy ziemniaczane z dipem na drewnianym stole.

Chipsy – trutka na ludzi

Wino bez tajemnic

Wino bez tajemnic

Whisky – zostań koneserem

Whisky – zostań koneserem

Parówki z piekła rodem

Parówki z piekła rodem

Hamburgery – jeść szybko, umierać młodo

Hamburgery – jeść szybko, umierać młodo

Piwo – ile o nim wiesz?

Piwo – ile o nim wiesz?

Popcorn – kinomaniacy, strzeżcie się!

Popcorn – kinomaniacy, strzeżcie się!

Napoje typu cola – bąbelkowe zło

Napoje typu cola – bąbelkowe zło

Czego nie łączyć na talerzu?

Czego nie łączyć na talerzu?

W co się nie ubierać

W co się nie ubierać

Mięso szczęścia

Cała prawda o czerwonym mięsie

Zupki w proszku – i chorujesz na wszystko

Zupki w proszku – i chorujesz na wszystko