Przejdź do treści

„Czuję, że zaraz pęknę”. Co zrobić, gdy przejadłaś się? Mamy rady na 5, 15, 30 minut po… ostatnim kęsie

Kobieta je i ogląda film
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kręgosłup kocha siłownię, ale…
Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet

„Czuję, że zaraz pęknę”, zdarza ci się to mówić? Zjadłaś o kilka kęsów za dużo?  Jest to niekomfortowe i niezdrowe. Nie polecamy doprowadzać się do takiego stanu, ale jeśli zdarzyło ci się przejedzenie, mamy rady, co zrobić 5, 15, 30 minut po… ostatnim kęsie. 

Jeżeli czujesz przejedzenie, powinieneś zakończyć spożywanie posiłku. Jest to niezdrowy stan dla twojego organizmu, dodatkowo powoduje dyskomfort. W takich sytuacjach możesz również zaobserwować zmiany swojego ciała, a dokładniej – wystający brzuszek. Często można usłyszeć określenie tzw. ciąży spożywczej, kiedy twoje ciało przypomina kształty kobiety w ciąży. To znak, za dużo jedzenia w krótkim odstępie czasu.

5 minut po ostatnim kęsie 

Poluzuj spodnie, rozepnij guziki, a najlepiej – przebierz się w coś luźnego, nieuciskającego twoje ciało. Aby wspomóc układ trawienny, możesz przygotować napary ziołowe, np. z mięty, lukrecji, kolendry czy dzikiej róży. Takie napoje spowodują, że organizm lepiej poradzi sobie z trawieniem pokarmu.

 

Po 15 minutach

Zaczynasz rozglądać się za kanapą lub uciekasz do pokoju swoich dzieci, żeby chociaż chwilę odsapnąć. Nic dziwnego – powieki się zamykają i straciłeś ochotę na jakiekolwiek interakcje. Kanapa to kiepski wybór. Leżenie w momencie przejedzenia wywoła ucisk na żołądku, co może spowodować cofnięcie się soku żołądkowego do przełyku i nieprzyjemne pieczenie, zwane zgagą. Jest na to lepsze rozwiązanie, wstań od stołu, idź się pobawić z dziećmi lub posprzątaj zalegające na stole naczynia.

Po 30 minutach

Nadal czujesz się niekomfortowo wypełniony i zmęczony? Czas na spacer! To najlepsza aktywność po przejedzeniu, ponieważ pobudza układ trawienny i sprawia, że to, co zjadłeś, szybciej przemieści się przez układ trawienny. Gdy siedzisz lub leżysz, twój brzuch też leniuchuje. Dodatkowo, spacer spowoduje, że minie pokusa na dalsze jedzenie.

Po 2 godzinach

Twój brzuch wciąż nie daje ci wytchnienia? Unikaj pozycji, w których głowa znajduje się poniżej brzucha. Całkiem możliwe, że po sytym posiłku twoje jelita wypełniły się bąbelkami powietrza, które sprawiają, że czujesz się jak kobieta w szóstym miesiącu ciąży.

Możesz wykonać kilka prostych ćwiczeń przynoszących ulgę. Połóż się na ziemi i przyciągnij nogi do klatki piersiowej lub połóż się w pozycji prenatalnej. Jeżeli jesteś u znajomych, takie zachowanie zostanie uznane za co najmniej dziwne, możesz wówczas skorzystać z pomocy leków zmniejszających uczucie wzdęcia.

Po 3 godzinach

Wróciłeś do domu i nie marzysz o niczym innym, jak tylko o leżeniu na kanapie. Śmiało! Teraz już możesz.

Po 6 godzinach

Po tym czasie powinieneś czuć się znacznie lepiej. Dlatego musisz być potrójnie czujny. Jeżeli wcześniejszy posiłek składał się głównie ze słodkości – prawdopodobnie po tych kilku godzinach ponownie poczujesz głód. To wina nagłego spadku glikogenu. Na pytanie, dlaczego tłuste jest lepsze od słodkiego, odpowiadaliśmy tutaj. Kiedy w lodówce czekają pyszne smakołyki, trudno sobie odmówić. Jeżeli ulegniesz, zaprzepaścisz wszystkie swoje starania o dobre samopoczucie, a koło obżarstwa zacznie się kręcić od nowa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Co daje wolniejsze jedzenie?

Jak się przejeść i źle poczuć w święta? Oto sprawdzone metody!

Woda smakowa – zrób ją sama!

istockphoto.com

Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

owsianka z bananami

Jak łączyć produkty na talerzu?

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

Unsplash

Zmagasz się z niedoczynnością tarczycy? Dietetyczka wyjaśnia, co powinno znaleźć się na twoim talerzu

Chłodnik z kukurydzy z nutą kokosową

Whisky – lek czy trucizna? Jesteś koneserem? Sprawdź, co o niej wiesz

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

5 sposobów na oszczędzanie wątroby latem

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem