Przejdź do treści

Co robić, gdy się przejesz. 5, 10, 15 minut po

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

W czasie świątecznych spotkań rodzinnych każdy dochodzi do punktu, w którym łapie się za brzuch i przysięga, że już dzisiaj nic nie zje. To moment, w którym twój żołądek jest maksymalnie powiększony i napięty. Jak sobie najszybciej ulżyć?

Po 5 minutach

Ludzie dzielą się na dwie grupy. Jedni mówią, że już absolutnie nic nie zmieszczą, i rzeczywiście kończą ucztowanie. Drudzy po upływie kilku minut od złożenia takiej deklaracji zaczynają znowu podkradać ze stołu.

Jeżeli czujesz się wypchany jak eksponat zwierzęcy w leśniczówce, istnieją trzy rzeczy, które możesz zrobić natychmiast. Po pierwsze – bezwzględnie zakończyć jedzenie. Po drugie – poluzować spodnie, rozpiąć guziki albo przebrać się w coś, co luźno opina pas. Dodatkowy dyskomfort związany z ubraniem pogorszy tylko sprawę. Ostatni punkt – możesz sobie pomóc, pijąc napary ziołowe, np. z mięty, lukrecji, kolendry czy dzikiej róży albo gotowe mieszanki ułatwiające trawienie. O ich zbawiennym działaniu już pisaliśmy.

Po 15 minutach

Zaczynasz rozglądać się za kanapą lub uciekasz do pokoju swoich dzieci, żeby chociaż chwilę odsapnąć. Nic dziwnego – powieki się zamykają i straciłeś ochotę na jakiekolwiek interakcje. Kanapa to najgorszy wybór. Leżenie w takim momencie wywoła ucisk na żołądku, co może spowodować cofnięcie się soku żołądkowego do przełyku i nieprzyjemne pieczenie, zwane zgagą (link). Musisz ze sobą walczyć. Wstań od stołu, idź się pobawić z dziećmi lub posprzątaj zalegające na stole naczynia.

Po 30 minutach

Nadal czujesz się nieprzyzwoicie wypełniony i zmęczony? Czas na spacer! To najlepsza aktywność po przejedzeniu, ponieważ pobudza układ trawienny i sprawia, że to, co zjadłeś, szybciej przemieści się przez układ trawienny. Gdy siedzisz i nic nie robisz, twój brzuch też leniuchuje. O tym, dlaczego aktywność fizyczna pobudza trawienie, pisaliśmy tutaj.

Po 2 godzinach

Twój brzuch wciąż nie daje ci wytchnienia? Jak ognia unikaj pozycji, w których głowa znajduje się poniżej brzucha. Całkiem możliwe, że po sutym posiłku twoje jelita wypełniły się bąbelkami powietrza, które sprawiają, że czujesz się jak kobieta w szóstym miesiącu ciąży. Masz dwa wyjścia. Możesz wykonać kilka prostych ćwiczeń przynoszących ulgę. Na przykład połóż się na ziemi i przyciągnij nogi do klatki piersiowej lub połóż się w pozycji prenatalnej. Jeżeli jesteś w gościach, takie zachowanie zostanie uznane za co najmniej dziwne. Wtedy skorzystaj z pomocy leków zmniejszających uczucie wzdęcia.

Po 3 godzinach

Wróciłeś do domu i nie marzysz o niczym innym, jak tylko o leżeniu na kanapie. Śmiało! Teraz już możesz.

Po 6 godzinach

Po tym czasie powinieneś się czuć znacznie lepiej. Dlatego musisz być potrójnie czujny. Jeżeli wcześniejszy posiłek składał się głównie ze słodkości – prawdopodobnie po tych kilku godzinach ponownie poczujesz głód. To wina nagłego spadku glikogenu. Na pytanie, dlaczego tłuste jest lepsze od słodkiego, odpowiadaliśmy tutaj. Kiedy w lodówce czekają pyszne mazurki i makowce, trudno sobie odmówić. Jeżeli ulegniesz, zaprzepaścisz wszystkie swoje starania o dobre samopoczucie, a koło obżarstwa zacznie się kręcić od nowa.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

6 świątecznych grzechów za stołem

Świąteczny stół – niestrawność w imię tradycji?

Świąteczne triki dietetyka

Jak psujemy magię świąt

Co daje wolniejsze jedzenie?

Wstydliwy problem po żurku…

Jak się przejeść i źle poczuć w święta? Oto sprawdzone metody!

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc?

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory