Przejdź do treści

Ćwiczenia na barki

Ćwiczenia na barki
Ćwiczenia na barki - postaw na sztangi i TRX. Fot: Kasia Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Stopy i kwiatki
Masz uczucie ciężkich nóg? Zobacz, co najczęściej jest tego przyczyną i jak sobie pomóc. Wyjaśnia flebolog
Kobieta w czasie okresu
Co piątej Polsce brakuje pieniędzy na podpaski. 30 proc. wierzy, że w trakcie okresu nie zajdzie w ciążę. Pierwsze takie badanie w naszym kraju
Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej
Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej
Anna Lewandowska
Anna Lewandowska pokazała brzuch 17 dni po porodzie. „Ciało kobiety może wiele” – pisze trenerka
Kobieta ćwiczy jogę w ciąży
Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

Szukasz ćwiczeń na barki? Doskonale, bo jest ich naprawdę sporo. Nie musisz ograniczać się do maszyn na siłowni. Postaw na ćwiczenia ze sztangami oraz TRX-em.

Mięsnie naramienne (musculus deltoideus), potocznie nazywane barkami, są częścią mięśni obręczy barkowej. To mięśnie jednostawowe (działające w obrębie stawu ramiennego), co umożliwia poruszanie ramionami we wszystkich kierunkach. Mięśnie naramienne zbudowane są z trzech aktonów (przedni, boczny i tylny). Każdy z tych aktonów działa jako osobny mięsień i podczas treningu należy tak dobrać ćwiczenia, aby je wszechstronnie rozwijać. Przed treningiem powinniśmy zawsze dobrze dogrzać barki, gdyż cechują się ogromnym zakresem ruchu, co niestety zwiększa ich podatność na kontuzję.

Ćwiczenia na barki a funkcje mięśnia naramiennego:

– Unosi ramię do przodu ‒ akton przedni
– Odwodzi ramiona w bok ‒ akton środkowy
– Unosi ramię do tyłu ‒ akton tylny

Mięśnie naramienne wykorzystujemy prawie zawsze podczas naszych codziennych czynności takich jak podnoszenie, zdejmowanie, przenoszenie i mają one wpływ na to jak wyglądamy. To ważne, zwłaszcza dla mężczyzn, gdyż ma wpływ na wygląd sylwetki. Oto kilka ćwiczeń na barki, które wykonywane poprawnie technicznie powinny przynieść spodziewane rezultaty.

1. Ćwiczenia na barki ‒ wyciskanie hantli w pozycji siedzącej

Pozycja wyjściowa: Usiądź na ławce, hantle trzymaj nachwytem, kciuki skierowane są do środka na wysokości barków.

Ruch: (wdech) zachowując naturalne krzywizny kręgosłupa, wyciśnij hantle aż do wyprostowanych ramion nad głowę (wydech). Tym samym torem wróć do pozycji wyjściowej (wydech). Łokcie powinny być ustawione w jednej linii z tułowiem, a sam ruch powinien odbywać się pod pełną kontrolą ciężaru.

Pracujące mięśnie: mięsień naramienny (głównie część przednia i środkowa), triceps, czworoboczny, zębaty przedni.

To samo ćwiczenie można wykonywać ze sztangą trzymaną z przodu lub za głową. Zalecam używanie ławki z oparciem, co uchroni przed dodatkowymi wygięciami kręgosłupa.

cwiczenia na barki

Ćwiczenia na barki ‒ wyciskanie hantli w pozycji siedzącej. Fot: Kasia Milewska

2. Ćwiczenia na barki ‒ unoszenie hantli w bok

Ćwiczenia na barki

Pozycja wyjściowa: Stań w lekkim rozkroku. Plecy proste (możesz być lekko pochylony), ramiona ustawione wzdłuż tułowia trzymają hantle, lekko ugięte w stawie łokciowym.

Ruch: Unieś ramiona, rozpoczynając z lekko ugiętymi rękami, łokcie w każdej fazie ruchu wyprzedzają dłonie (wdech). Hantle unieś powyżej linii barków i bez zatrzymania opuść w dół (wydech). Staraj się nie poruszać tułowiem i cały czas kontrolować ciężar.

Pracujące mięśnie: mięsień naramienny (głównie część środkowa), mięsień nadgrzebieniowy, mięsień czworoboczny.

cwiczenia na barki

Ćwiczenia na barki ‒ unoszenie hantli w bok. Fot: Kasia Milewska

3. Ćwiczenia na barki ‒ wznosy hantli w bok w opadzie tułowia

Ćwiczenia na barki

Pozycja wyjściowa: Stań w lekkim rozkroku. Tułów pochylony do przodu, plecy proste, ramiona zwisają swobodnie, lekko ugięte, a głowa jest przedłużeniem tułowia.

Ruch: weź wdech, unieś ramiona do poziomu barków i mocno ściągnij do siebie łopatki. Wróć powoli do pozycji wyjściowej, wykonując wydech.

Pracujące mięśnie: mięsień naramienny (głównie tylna część), mięsień równoległoboczny, mięsień czworoboczny.

cwiczenia na barki

Ćwiczenia na barki ‒ wznosy hantli w bok w opadzie tułowia. Fot: Kasia Milewska

4. Ćwiczenia na barki ‒ rotacja ramion w leżeniu bokiem

Ćwiczenia na barki

Pozycja wyjściowa: Połóż się na boku. Głowa oparta o dłoń, hantel trzymany w drugiej ugiętej ręce pod kątem 90 st.

Ruch: Utrzymując zgięty łokieć, cały czas pod tym samym kątem, odwodzisz staw barkowy na zewnątrz (wdech). Staraj się, aby łokieć cały czas przylegał do tułowia. Wróć do pozycji wyjściowej z wydechem.

Pracujące mięśnie: mięsień naramienny (tylna część), mięsień obły mniejszy, mięsień podgrzebieniowy, mięsień nadgrzebieniowy.

cwiczenia na barki

Ćwiczenia na barki ‒ rotacja ramion w leżeniu bokiem. Fot: Kasia Milewska

5. Ćwiczenia na barki ‒ odwodzenie ramion na taśmach TRX

Ćwiczenia na barki

Pozycja wyjściowa: Stań w lekkim rozkroku, ciało mocno spięte ustawione w odchyleniu, ręce wyprostowane trzymają taśmy.

Ruch: odwodzisz ramiona (w górę, w bok oraz skos góra w kształt liter I, Y, T) i wracasz do pozycji wyjściowej.

Pamiętaj: Ciało jest cały czas napięte i podczas ćwiczenia nie występuje w nim żadne załamanie ‒ tzn. nie opuszczasz bioder, górna i dolna część ciała pracują równomiernie. Taśmy są cały czas napięte. Jeżeli czujesz, że jest ci za ciężko i nie wykonujesz poprawnie ćwiczenia, zrób krok w tył ‒ wtedy zmniejszysz obciążenie swojego ciała.

cwiczenia na barki

cwiczenia na barki

cwiczenia na barki

Ćwiczenia na barki ‒ odwodzenie ramion na taśmach TRX. Fot: Kasia Milewska

Liczba powtórzeń i serii zależy od twojego poziomu zaawansowania oraz celu, jaki sobie postawiłeś. Na początku proponuję wykonywać ćwiczenia na barki w 3 seriach po 10 powtórzeń. Na kolejnych poziomach zaawansowania możesz wykorzystać metodę piramidową, np. 4 serie (10-10-8-6powtórzeń) lub modyfikować obciążenia (zaczynamy od dużego i schodzimy w dół lub odwrotnie, jednocześnie przy dokładaniu ciężaru zmniejszasz liczbę powtórzeń).

Pamiętaj! Ćwiczenia na barki to nie tylko ćwiczenia ukierunkowane na budowanie siły oraz wielkości mięśni naramiennych. Pamiętaj także o rozciąganiu oraz ćwiczeniach na mobilność barków, w przeciwnym razie będziesz narażony na kontuzje i złe nawyki ruchowe, w konsekwencji na niezdrowe kompensacje mięśniowe.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dwie kobiety stoją tyłem, ręce mają za plecami

Proste ćwiczenie na mobilizację barków! Przyda się matkom karmiącym i tym, którzy cały dzień spędzają, siedząc

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Co robić, aby ulżyć swoim barkom? Skorzystaj z porad fizjoterapeuty

Rośliny w lesie przykryte plastikową butelką

„My znikniemy. Przeżyją nas nasze plastikowe śmieci”. XI odsłona wymownego projektu „No Beauty In Plastic”

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Agresja w aptece / istock

Agresja w aptece. „Kiedyś facet rzucił we mnie dużym pudełkiem leku po tym, jak spytałam czy może zapłacić kartą, bo nie miałam jak wydać”

Kobieta na wizycie u fryzjera patrzy się w lusterko, które trzyma w rękach

Przez pandemię koronawirusa klienci poniosą dodatkowe opłaty za usługi? Sprawdziliśmy!

Zwolniona położna: Czułam, jakby ktoś się nade mną znęcał i rozdrapywał rany, które już się zdążyły zabliźnić

Renata Piżanowska, dyscyplinarnie zwolniona położna: czułam, jakby ktoś się nade mną znęcał i rozdrapywał rany, które już się zdążyły zabliźnić

Zużyte maseczki / istock

Nad Polską fruwają zużyte rękawiczki i maseczki. Czy to oznacza, że nie wiemy co z nimi zrobić?

Pierwsza pomoc u dzieci / istock

Pierwsza pomoc – oto lista najczęstszych błędów. Czego nie robić, aby nie pogorszyć stanu dziecka?

Praca przy biurku / rawpixel

Fizjoterapeutka Angelika Pędzik o bólu kręgosłupa podczas pracy przy biurku: ból jest informacją, którą wysyła nam nasz organizm, że dzieje się coś złego

3 kobiety, które mówią, w jakim wieku zaczeły chorowac na raka

„Nigdy, przenigdy się nie poddawaj”. Kobiety, które przeszły raka, wspierają inne chore

Testy na koronawirusa w Polsce - mobilny punkt pobrań

Testy na koronawirusa w Polsce. Ile wykonuje się ich w poszczególnych województwach?

WenDo jako samoobrona i asertywność dla kobiet i dziewcząt jest metodą, którą uczy jak w każdej sytuacji: w miejscu publicznym, na ulicy, w pracy, w domu – przestać się czuć bezradną i bezbronną

„Każda z nas jest pełnowartościowa i ma w sobie wszystko, czego potrzeba, aby się realizować oraz w przypadku WenDo, aby się obronić” – mówi Lena Bielska, trenerka WenDo

blondynka w słońcu

Erin Treloar o tym, jak pandemia wpłynęła na nasze postrzeganie własnego ciała: ta rozmowa dotyczy czegoś o wiele ważniejszego niż waga

dentystka w maseczce ochronnej

Ratownik do studentów kierunków medycznych: „myślcie przede wszystkim o sobie, przydadzą się twardy tyłek i mocne łokcie”

Kobieta w okularach przeciwsłonecznych

Wytrenuj w sobie kompetencję emocjonalną. Bardzo pomaga w życiu!

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

Czy i jak jeść w czasie treningu?

Czy i jak jeść w czasie treningu? Kilka rad zapobiegających przedwczesnemu spadkowi energii

dziewczynka wśród zieleni

„Wstyd z powodu płodzenia dzieci”. Czy ekologię i chęć posiadania dziecka można pogodzić?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?