Przejdź do treści

Ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch
Zestaw ćwiczeń na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta pracuje
Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem
Gulasz vege to jest to!
Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem
Kochaj siebie i skórę, w której się znajdujesz. Niesamowita galeria zdjęć osób z wyjątkowymi znamionami
Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.
„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Marzy ci się wakacyjny six pack? A przynajmniej nie fat pack? Zacznij wprowadzać zmiany i rób to kompleksowo. Oto ćwiczenia na płaski brzuch.

Ćwiczenia na płaski brzuch – zacznij od kuchni

Szukasz ćwiczeń na płaski brzuch? Jest ich wiele, ale o tym zaraz. Jeśli chcesz się pozbyć z brzucha tkanki tłuszczowej, musisz zacząć od zmiany diety, bo brzuch przede wszystkim robi się w kuchni. Dopiero kiedy zaczynamy się odżywiać prawidłowo, tkanka tłuszczowa maleje i odsłania mięśnie, które mamy rzeźbić. Właściwe odżywianie to także dostarczenie odpowiedniej jakości paliwa do bardziej efektywnego treningu. Chcesz mieć „sześciopak”, zajadając się hamburgerami i słodkościami? Dalej nie czytaj. Cudów nie ma.

Ćwiczenia na płaski brzuch – kardio i interwały

Ćwiczenia na płaski brzuch to nie tylko brzuszki. To także treningi, których zadaniem jest podniesienie tętna do 80 proc. tętna maksymalnego, a czasem i wyżej. Po co? Żeby efektywniej spalać tkankę tłuszczową. Kiedy jesteś na wysokich obrotach, przemiany energetyczne zachodzące w twoim ciele powodują, że w pewnym momencie zaczyna ono pobierać energię do pracy z zasobów tkanki tłuszczowej, poza tym doskonale podkręca metabolizm. Co wybrać? Najlepiej mieszać treningi typu kardio (bieganie, rower, rolki, pływanie) z interwałami, czyli programami, w których stale zmienia się intensywność z maksymalnej na wolniejszą (np. Tabata). Takie treningi wcale nie muszą być długie, ale w pewnych momentach musisz czuć, że serce zaraz wyjdzie i stanie obok. Nie oszczędzaj się zbytnio. Chodzi o to, by się zmęczyć. Osoby, które nie mogą skakać i biegać, powinny wykonywać takie treningi na rowerze, a nawet orbitreku. Tam też można przyśpieszać i zwiększać intensywność. Wykonuj tego typu treningi trzy razy w tygodniu, a w połączeniu z dietą szybko zobaczysz pierwsze efekty. Nadrzędną zasadą jest jednak systematyczność!

Ćwiczenia na płaski brzuch – krótka lekcja anatomii

Pierwsza wiadomość – nie ma czegoś takiego jak dolne i górne mięśnie brzucha. Jest mięsień prosty, który ma swój przyczep przy kości łonowej i łączy się z mostkiem. To ważna informacja, bo na całej swej długości jest to jeden mięsień podzielony na segmenty, czyli nasz six pack. Pamiętaj, że większość ćwiczeń angażuje cały mięsień prosty i bez względu na to, czy celujesz w górny, czy dolny odcinek brzucha, zazwyczaj będziesz trenować cały mięsień prosty, gdyż w praktyce wyizolowanie danego odcinka tej grupy mięśniowej jest niemożliwe. Mamy też mięśnie skośne zewnętrzne i wewnętrzne oraz najgłębiej położony mięsień poprzeczny brzucha, który odpowiada za naszą stabilizację, a jeśli jest osłabiony – nierzadko za bóle lędźwi. Trzeba je wzmacniać kompleksowo, gdyż każdy z nich pełni inną, ważną funkcję. Jeśli myślisz, że dzięki unoszeniu nóg w górę i ćwiczeniom, podczas których mocniej poczujesz np. dolną partię mięśnia prostego brzucha, zgubisz w tej części „oponkę”, to się mylisz. Wprawdzie same brzuszki sprawią, że temperatura mięśni wzrośnie i trochę pomoże to w spalaniu tkanki tłuszczowej w tych okolicach, ale sama tkanka topnieje zwykle równo (jak śnieg po zimie), a tam, gdzie pokrywa jest grubsza, musi minąć więcej czasu. Dlatego pamiętajcie o kardio i interwałach. One pomogą w tym najlepiej.

Ćwiczenia na płaski brzuch – co wybrać?

Pora na kolejny element płaskiego brzucha, czyli brzuszki. Które wybrać i jak je wykonywać? Oto lista porad. Oprócz zwykłych spinów, których rzekomym zadaniem jest izolowanie pracy mięśni brzucha od zginaczy bioder (rzekomym, bo zginacze bioder tak czy owak będą w takich ćwiczeniach uczestniczyć), są także ćwiczenia, które mają mięśnie brzucha integrować, nauczyć, jak powinny współpracować z innymi mięśniami oraz jak uczestniczyć w zabezpieczaniu pleców. Bo napięte, mocne mięśnie (prosty i poprzeczny) brzucha równoważą siłę ciągnięcia mięśni lędźwiowych. Oprócz spinów wybieraj także skręty, ćwiczenia w podporze oraz inne ćwiczenia złożone. 

Ćwiczenia na płaski brzuch – zestaw

Uwaga: zestaw ćwiczeń jest przeznaczony dla osób zdrowych i sprawnych. Jeśli masz jakiekolwiek problemy ze zdrowiem, powinieneś przed wykonaniem ćwiczeń skonsultować się z lekarzem.

Ćwiczenie 1

Pozycja wyjściowa: ustaw ręce na ziemi (tuż pod barkami) i wyrzuć nogi w tył do pozycji deski, napinając mocno mięśnie brzucha i stabilizując postawę ciała. Lewe, a później prawe kolano przyciągnij do tułowia. Dynamicznie wróć do pozycji wyjściowej (bez pełnego wyprostu ciała). Wykonuj ćwiczenie w 3 seriach po 30 sekund. Jest to ćwiczenie dynamiczne i złożone, dzięki któremu przyspieszysz spalanie tkanki tłuszczowej.

cwiczenia na plaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 2

Pozycja wyjściowa: podpór przodem. Ustawiając stopy na szerokość barków, mocno napnij mięśnie brzucha, pilnując, by biodra nie opadały w dół, a odcinek lędźwiowy kręgosłupa się nie wyginał. Uwaga: plecy są w jednej linii z pośladkami (najczęstszy błąd to ustawianie ciała w pozycji „pies z głową w dół”). Teraz naprzemiennie dotykaj dłonią przeciwnego ramienia. W trakcie ćwiczenia nie rotuj bioder na boki. Wykonuj ćwiczenie w 3 seriach po 30 sekund.

cwiczenia na plaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 3

Dla osób zaawansowanych ćwiczenie z TRX-em. Trening w zawieszeniu jest treningiem całego ciała, gdyż zawsze angażuje wiele grup mięśniowych (nie jest możliwe całkowite wyizolowanie i ćwiczenie tylko jednej grupy mięśniowej). Największą korzyścią treningu w zawieszeniu jest pobudzanie do pracy mięśni stabilizujących.

Kolejne ćwiczenie w podporze, tym razem przy użyciu TRX-a. Włóż stopy w uchwyt TRX i ustaw się w podporze przodem. Napnij mocno mięśnie brzucha i zacznij przyciągać kolana do klatki piersiowej, cały czas stabilizując postawę ciała i nie tracąc napięcia w mięśniach brzucha. Ćwiczenie wykonuj 30 sekund w 3 seriach.

cwiczenia na plaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 4

Usiądź bokiem, ustawiając stopy jedna na drugiej, podeprzyj się ręką, tak aby dłoń znalazła się tuż pod barkiem. Następnie unieś tułów do podporu bokiem. Osoby zaawansowane mogą dodatkowo unieść nogę w górę – wytrzymaj na górze 3–5 sekund. Powróć do pozycji wyjściowej. Wykonaj 10 powtórzeń na każdą stronę w 3 seriach. To ćwiczenie doskonale wzmocni mięśnie skośne brzucha, a dodatkowo zaangażuje do pracy mięśnie głębokie stabilizujące tułów.

cwiczenia na brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 5

Pozycja wyjściowa: połóż się na plecach i unieś proste nogi w górę (nie odrywaj pośladków od ziemi). Następnie dociśnij odcinek lędźwiowy pleców do podłoża, jednocześnie mocno spinając mięśnie brzucha (utrzymaj to napięcie podczas wykonywania ćwiczenia). Przenieś proste ręce w górę, odrywając łopatki od ziemi – staraj się dotknąć rękami kostek. Uwaga: nie ciągnij szyją – brodę skieruj w stronę sufitu. Wykonuj krótkie, szybkie i mocne spięcia przez 30 sekund, a całość powtórz 3 razy.

cwiczenia na plaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 6

Pozycja wyjściowa: połóż się na plecach, unieś proste nogi w górę i rozłóż ręce na boki. Napnij mięśnie brzucha, dociskając odcinek lędźwiowy do ziemi. Ćwiczenie polega na przenoszeniu nóg raz na prawą, raz na lewą stronę. Łatwiejsza wersja to przenoszenie ugiętych nóg na boki. Nie wykonuj tego ćwiczenia, jeśli masz jakiekolwiek dolegliwości związane z kręgosłupem. Ćwiczenie powtórz 10 razy na każdą stronę w 3 seriach.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 7

Pozycja wyjściowa: połóż się na plecach, napinając mięśnie brzucha i dociskając lędźwie do podłoża, następnie załóż dłonie za uszy i oderwij łopatki z ziemi (odcinek lędźwiowy nie może się odrywać od ziemi). Teraz unoś nogi na przemian, wykonując tzw. nożyce pionowe. Nogi powinny cały czas pracować w powietrzu. Czas wykonania: 20–30 sekund w 3 seriach.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 8

To trudniejsza wersja poprzedniego ćwiczenia przeznaczona dla osób zaawansowanych z mocnym gorsetem mięśniowym. Wykonuj nożyce pionowe, jednocześnie odrywając plecy od ziemi (powinny być one zaokrąglone i ustawione w lekką literę C). Wykonuj ćwiczenie przez 15–20 sekund w 3 seriach.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 9

Pozycja wyjściowa: usiądź i oderwij ugięte nogi z ziemi. Skręcając tułów, przenoś ręce raz na jedną, raz na drugą stronę (tak aby dotknęły podłoża). Plecy ustaw w literę C.Patrz przed siebie i nie wykonuj gwałtownych ruchów szyją. Ćwiczenie wykonuj przez 30 sekund w 3 seriach.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 10

Russian Twist z przyciąganiem kolana do łokcia to trudniejsza wersja poprzedniego ćwiczenia przeznaczona dla osób zaawansowanych. Nie polecam jej osobom z bólami pleców. W siadzie ułóż ręce za uszami i jednocześnie uginaj i prostuj nogi (prostą nogę zatrzymując tuż nad ziemią). Twoim zadaniem jest dotknąć kolana przeciwnym łokciem. Ćwiczenie wykonuj przez 20 sekund w 3 seriach.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 11

Sit-up to jedno z najbardziej funkcjonalnych ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha. Pozycja startowa: połóż się na plecach, łącząc podeszwy stóp. Proste ręce przełóż za głowę, tak aby dłonie dotknęły podłoża. Następnie z wymachem przenieś ręce w przód, przechodząc do pełnego siadu (dłonie powinny dotknąć stóp). Wykonaj 3 serie po 15–20 powtórzeń.

Ważne:
Osoby mające problemy z lędźwiowym odcinkiem kręgosłupa powinny robić to ćwiczenie na leżąco, wykonując jedynie mocne spięcia i nie odrywając lędźwi od ziemi.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 12

Spiny z obciążeniem. Do ćwiczenia będzie ci potrzebne dodatkowe obciążenie. Usiądź i stabilnie oprzyj stopy o podłoże. Złap talerz (lub inne obciążenie) i odrywając zaokrąglone plecy od ziemi, unieś tułów z talerzem w górę. Nie siadaj, ale kontrolując napięcie mięśni brzucha, wróć powoli w dół. Wykonuj przez 30 sekund w 3 seriach. Osoby z problemami w odcinku lędźwiowym mogą unosić z ziemi same łopatki.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Ćwiczenie 13

Pozycja wyjściowa: przejdź do klęku, załóż dłonie za uszy, a następnie wykonaj skłon raz na jeden, raz na drugi bok, mocno spinając mięśnie brzucha. Ćwiczenie wykonuj przez 30–40 sekund w 3 seriach.

ćwiczenia na płaski brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch. Fot: Katarzyna Milewska

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Mężczyzna siedzi i trzyma się za kolano

Osteofity – jakie są przyczyny i objawy schorzenia kości? Leczenie farmakologiczne czy operacja?

Mężczyzna trzyma w ręku bardzo dużo leków, opakowania po lekach są na drugim planie

Cytostatyki – czym są i jak działają leki niszczące nowotwory? Czy ich przyjmowanie może wywołać skutki uboczne?

Kobieta podnosi do góry wargę, widać odsłonięte szyjki zębowe

Odsłonięte szyjki zębowe – czy domowe sposoby są skuteczne? Jakie objawy powoduje obniżenie dziąseł?

Kobieta z odkrytym brzuchem, na dole blizna po cięciu

Szwy rozpuszczalne – kiedy się je stosuje? Po jakim czasie rozpuszczają się szwy?

Lekarz bada odcinek szyjny pacjentki

Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa szyjnego – przyczyny, objawy, przebieg, rehabilitacja schorzenia

Mężczyzna w niebieskiej bluzce ma wykrzywioną ttwarz, trzyma się za kark

Neuralgia międzyżebrowa jednostronna lub dwustronna – przyczyny, objawy oraz leczenie schorzenia

Kobieta się uśmiecha i palcami wskazuje na zęby

Zgorzel zęba, czyli zapalenie miazgi zębowej. Najczęstsze przyczyny schorzenia i sposoby leczenia

Kobieta stoi smutna przy szybie i patrzy przed siebie

Przyczyny, objawy i terapia w sytuacji wystąpienia zaburzeń lękowo-depresyjnych

Nóżka noworodka w opasce tuż po narodzinach

Zabieg Credego – na czym polega i jakie są ewentualne powikłania?

Kobieta w białej bluzce trzyma się w okolicy żeber, ma wykrzywioną twarz

O czym może świadczyć ból żeber – przyczyny, objawy, postępowanie. Jak złagodzić ból?

kobieta trzyma w rękach głowę niemowlaka

Bezmózgowie jako wada wrodzona – jakie są przyczyny schorzenia i rokowania?

mężczyzna stoi w toalecie i trzyma się za okolice krocza

Dobowa zbiórka moczu – jakie nieprawidłowości pozwala wykryć? Wskazania i sposób przeprowadzenia badania

Kobieta trzyma na rękach niemowlę

Czym jest obojnactwo i jakie jego rodzaje rozróżniamy? Obojnactwo prawdziwe i rzekome

Kobieta lleży u kosmetyczki i ma wykonywany zabieg

Darsonwalizacja, czyli oczyszczenie i dezynfekcja skóry. Na czym polega i kiedy jest stosowana?

Mocz i odczynniki

Czy krew w moczu powinna być powodem do niepokoju? O czym świadczy krwiomocz?

Mężczyzna i kobieta uprawiają seks, mężczyzna leży na kobiecie

Pochwica – zaburzenie, które dotyka kobiet. Przyczyny, objawy oraz sposoby radzenia sobie z pochwicą

Rodzic układa serce z dłoni, w nim są stopy dziecka

Artrogrypoza, czyli wrodzona sztywność stawów – przyczyny, objawy, leczenie

Kobieta stoi w toalecie

Anuria, czyli bezmocz – jakie są przyczyny schorzenia? Leczenie i rokowania

Maleńkie dziecko w białym kaftaniku leży w łóżczeczku

Zespół Pradera-Williego – jakie są przyczyny i objawy tego genetycznego schorzenia?

Mężczyzna przepaławia papieros

Wpływ palenia papierosów na organizm i zdrowie. Dlaczego nikotyna jest szkodliwa?

Kobieta trzyma w rękach maleńkie dziecko

Aborcja w Polsce – czy jest zgodna z prawem? O czym mówi ustawa antyaborcyjna?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Pół twarzy kobiety, która ma chore oczy

Czym jest jaglica oczu? Przyczyny jej powstawania, objawy oraz sposoby leczenia egipskiego zapalenia spojówek

kobieta trzyma na ramieniu szarego kota

Jak wygląda uczulenie na kota? Objawy i leczenie reakcji alergicznej zawartej w kociej sierści