Przejdź do treści

Ćwiczenie na trawienie

Ćwiczenie na trawienie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Dobrze trawimy jedzenie lekkostrawne, spożywane w regularnych odstępach czasu, przeżuwane powoli. Ale trawienie usprawnia także aktywność fizyczna. Dlaczego? Tajemnica tkwi w bakteriach! 

Chociaż wydawać by się mogło, że w procesie trawienia to żołądek odgrywa najważniejszą rolę, nic bardziej mylnego. Możemy porównać go jedynie do blendera zamieniającego to, co do niego wpadnie, w papkę, którą może przepchnąć dalej do jelit. To właśnie tam zaczyna się cały proces. Nasz obiad fermentuje i zostaje rozłożony na części pierwsze, z których nasz organizm pobiera właściwe paliwo dla reszty organów. W tym zadaniu pomaga cały zastęp bakterii, które umożliwiają reakcje zachodzące w jelitach.

Naukowcy z irlandzkiego uniwersytetu odkryli, że aktywność fizyczna może mieć wpływ na ilość tych dobroczynnych drobnoustrojów, które zasiedlają przewód pokarmowy. W eksperymencie wzięło udział 40 zawodowych graczy rugby przygotowujących się do sezonu, a w dwóch grupach kontrolnych znaleźli się młodzi mężczyźni – jedni z BMI w normie, lecz nieuprawiający regularnie sportów, a drudzy z nadwagą lub otyli. Okazało się, że flora bakteryjna u zawodników była dużo bardziej zróżnicowana i bogatsza w ten rodzaj bakterii, który związany jest z dobrym zdrowiem. Chociaż nie bez znaczenia jest tu także dieta, która u sportowców bogatsza jest w białko, same ćwiczenia także mogą mieć bezpośredni wpływ na pracę jelit. Regularna aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie brzucha i zmusza jelita do przetransportowania treści pokarmowej na przystanek końcowy.

O tym, że ćwiczenia doskonale wspomagają pracę jelit, wiedzą także jogini. Po pierwsze, joga pozwala zredukować stres, który często niekorzystnie oddziałuje na cały system trawienny. Dzięki prawidłowemu oddychaniu pomaga rozluźnić spięte mięśnie brzucha i umożliwić właściwą pracę w krętych korytarzach jelit. Skręty, skłony, przyciąganie nóg do brzucha – jogiczne pozycje zapewniają delikatny masaż, który usprawnia przesuwanie treści pokarmowej. Nie musisz od razu zapisywać się do drużyny rugbistów. Wystarczy, że rozłożysz na podłodze matę i kilka godzin w tygodniu poświęcisz na ćwiczenia. Twój brzuch z pewnością odwdzięczy ci się płaskim kształtem i lepszym samopoczuciem.

Chcesz wiedzieć więcej o trawieniu? Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku. Dzięki specjalnej interaktywnej książce poznasz wiele medycznych ciekawostek, a także będziesz mógł wziąć udział w aktywnościach, które pozwolą ci zmienić styl życia na zdrowszy! Więcej znajdzecie także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Kilka słów o... bąkach

Kilka słów o… bąkach

10 sprawdzonych sposobów na lepsze trawienie

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Wychodź sobie zdrowie

6 świątecznych grzechów za stołem

Świąteczny stół – niestrawność w imię tradycji?

Wszystko, co trzeba wiedzieć o kupie

Co daje wolniejsze jedzenie?

Zmiany w tempie metabolizmu po 30-tce

Dlaczego kobietom jest zimniej niż mężczyznom?

Kobietom jest zimniej!