Przejdź do treści

Ćwiczenie na trawienie

Ćwiczenie na trawienie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Dobrze trawimy jedzenie lekkostrawne, spożywane w regularnych odstępach czasu, przeżuwane powoli. Ale trawienie usprawnia także aktywność fizyczna. Dlaczego? Tajemnica tkwi w bakteriach! 

Chociaż wydawać by się mogło, że w procesie trawienia to żołądek odgrywa najważniejszą rolę, nic bardziej mylnego. Możemy porównać go jedynie do blendera zamieniającego to, co do niego wpadnie, w papkę, którą może przepchnąć dalej do jelit. To właśnie tam zaczyna się cały proces. Nasz obiad fermentuje i zostaje rozłożony na części pierwsze, z których nasz organizm pobiera właściwe paliwo dla reszty organów. W tym zadaniu pomaga cały zastęp bakterii, które umożliwiają reakcje zachodzące w jelitach.

Naukowcy z irlandzkiego uniwersytetu odkryli, że aktywność fizyczna może mieć wpływ na ilość tych dobroczynnych drobnoustrojów, które zasiedlają przewód pokarmowy. W eksperymencie wzięło udział 40 zawodowych graczy rugby przygotowujących się do sezonu, a w dwóch grupach kontrolnych znaleźli się młodzi mężczyźni – jedni z BMI w normie, lecz nieuprawiający regularnie sportów, a drudzy z nadwagą lub otyli. Okazało się, że flora bakteryjna u zawodników była dużo bardziej zróżnicowana i bogatsza w ten rodzaj bakterii, który związany jest z dobrym zdrowiem. Chociaż nie bez znaczenia jest tu także dieta, która u sportowców bogatsza jest w białko, same ćwiczenia także mogą mieć bezpośredni wpływ na pracę jelit. Regularna aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie brzucha i zmusza jelita do przetransportowania treści pokarmowej na przystanek końcowy.

O tym, że ćwiczenia doskonale wspomagają pracę jelit, wiedzą także jogini. Po pierwsze, joga pozwala zredukować stres, który często niekorzystnie oddziałuje na cały system trawienny. Dzięki prawidłowemu oddychaniu pomaga rozluźnić spięte mięśnie brzucha i umożliwić właściwą pracę w krętych korytarzach jelit. Skręty, skłony, przyciąganie nóg do brzucha – jogiczne pozycje zapewniają delikatny masaż, który usprawnia przesuwanie treści pokarmowej. Nie musisz od razu zapisywać się do drużyny rugbistów. Wystarczy, że rozłożysz na podłodze matę i kilka godzin w tygodniu poświęcisz na ćwiczenia. Twój brzuch z pewnością odwdzięczy ci się płaskim kształtem i lepszym samopoczuciem.

Chcesz wiedzieć więcej o trawieniu? Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku. Dzięki specjalnej interaktywnej książce poznasz wiele medycznych ciekawostek, a także będziesz mógł wziąć udział w aktywnościach, które pozwolą ci zmienić styl życia na zdrowszy! Więcej znajdzecie także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

 

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kasia Bigos trenerka

Trening z wykorzystaniem ściany. Propozycje ćwiczeń trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos trenerka

Hantle w dłoń – czas na wymodelowanie ramion

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

„Przecież wiadomo, że gruba dziewucha nie może mieć przystojnego faceta. A jak ma, to na bank jest feedersem!” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

anorektyczka

„Dzisiaj uświadamiam kobiety, że mogą o siebie dbać, ale żeby robiły to z głową, bo jeśli tylko odłożą ją na półkę, a w zamian wybiorą ciało, to już po nich”. Rozmawiamy z Martą Kieniuk-Mędrala o zaburzeniach odżywiania

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi