Przejdź do treści

Czas na narty!

Czas na narty!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nudesy to nie wstyd
„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej
Restauracja ONA
Pierwszy raz w historii wegańska restauracja otrzymała gwiazdkę Michelin!
Kobiety z deskami surfingowymi na plaży
Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19
Dominika Cibulkova
Tenisistka zaszczepiła się poza kolejnością. By „odpracować” swój błąd, zgłosiła się do pomocy jako wolontariuszka
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek

Narciarstwo to doskonała forma ruchu, która łączy w sobie siłę, dynamikę i balans. Pozwala na bliski kontakt z naturą oraz z… adrenaliną. Jak się przygotować i czerpać z jazdy jak najwięcej przyjemności?

Na narty nigdy nie jest za późno. Jest tylko jeden warunek – uczymy się jeździć pod okiem wykwalifikowanego instruktora. Po pierwsze, będziemy śmigać z klasą, po drugie, już po tygodniu sami pokonamy niejedną górę. Planując wyjazd na narty, nie możemy zapomnieć o treningu przygotowującym. Jeżeli ruszymy na stok prosto od biurka, to z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że wrócimy z zimowego urlopu z kulami i zamiast radości oraz niekończących się opowieści o naszym heroizmie będziemy ze skwaszoną miną odwiedzać do wiosny rehabilitanta. Jak przygotować się do szusowania? Tu znajdziecie świetny trening.

Jeśli dysponujemy własnym sprzętem, narty oddajemy do serwisu, aby przygotować krawędzie i ślizg oraz sprawdzić wiązania i odpowiednio je ustawić. Do czasu wyjazdu w każdej wolnej chwili robimy przysiady, aby w trybie ASAP wywołać poruszenie w mięśniach czworogłowych ud i zahartować je niczym stal przed wyjściem na stok.

Kiedy jesteśmy już gotowi mentalnie (w nocy nie możemy spać, jakbyśmy czekali na prezent od Mikołaja) i fizycznie (nasze uda wyglądają jak u kadry sztangistów), to pozostaje nam tylko wybrać sobie rodzaj szaleństwa.

Alpejskie rozkosze dla tradycjonalistów

Do wyboru mamy narciarstwo alpejskie, zwane w żargonie jeżdżeniem po boisku. Odwiedzamy wówczas popularne ośrodki narciarskie, w których mamy możliwość wyboru trasy zjazdowej odpowiadającej naszym umiejętnościom. Jeżeli zabieramy ze sobą dzieci, to warto skorzystać z popularnych przedszkoli narciarskich, w których nasze pociechy pod opieką instruktorską spędzą miło czas w gronie rówieśników, a my będziemy mogli spokojnie szusować po stokach. Dobrym zakończeniem narciarskiego dnia są tzw. après-ski – czyli wszelkie uciechy duszy (i ciała) przygotowywane przez miejscowe bary, restauracje i kluby.

Na weekendowe wypady warto odwiedzić polskie ośrodki: rejon Bukowiny Tatrzańskiej, Zakopane, Kościelisko, Poronin, Szczyrk, Wisłę, Korbielów, Krynicę Zdrój, Karpacz lub Czorsztyn. Na dłuższy wyjazd narciarski najlepiej pojechać do ośrodków alpejskich w marcu lub kwietniu. Będzie wówczas dużo cieplej, więcej słońca, a dłuższy dzień pozwoli rozkoszować się zjazdami wśród przepięknych alpejskich szczytów.

Wyzwanie freeride’owe

Czas na narty!

Dla osób szukających samotności i resetu, ale także adrenaliny, idealne będą skitury i freeride. W tej wersji, żeby zjechać, najpierw musimy dotrzeć o własnych siłach na szczyt. Freeride jest odmianą narciarstwa pozatrasowego, nastawioną przede wszystkim na karkołomne zjazdy i adrenalinę. Skitury można porównać z turystyką wysokogórską. To połączenie klasycznego alpinizmu z narciarstwem i tak naprawdę powrót do korzeni narciarskich, kiedy jeszcze nie przygotowywano stoków i nie było wyciągów. Wybierając tę formę narciarskiej aktywności, musimy pamiętać, że powinniśmy być bardzo dobrze przygotowani fizycznie na długotrwały wysiłek. W tym przypadku również warto zaczynać pod okiem instruktorów narciarstwa wysokogórskiego i przewodników. Technika jazdy w terenie, po różnych gatunkach śniegu, ma niewiele wspólnego z narciarstwem alpejskim. Poza tym musimy pamiętać, że w górach wysokich (Tatry i Alpy), poruszając się poza trasą, jesteśmy narażeni na lawiny.

Zaczynając swoją przygodę z narciarstwem turowym, warto odwiedzać Karkonosze, Beskidy, Bieszczady i Tatry. To przepiękne miejsca wędrówek, gwarantujące nam duży spokój na szlaku i bliski kontakt z naturą. Jedynym problemem od dwóch sezonów jest kapryśna zima i… brak śniegu. Ale zawsze pozostają nam Tatry.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Slackline – aktywność dla tych, którzy chcą popracować nad świadomością ciała

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Wakacje za granicą a koronawirus

zima

Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

Kobiece podróże. Weź plecak zamiast faceta

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

kobieta zimą

Po co jest mróz?

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Bezpieczne bieganie zimą

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Kontuzje na feriach: krótki poradnik szybkiego reagowania

Pokonać zimę – pozostać FIT!

Gotowi na stok

zima

Zatroszcz się o siebie zimą

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą