Przejdź do treści

Czego nie wiesz o cholesterolu?

Unsplash
Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Stopy i kwiatki
Masz uczucie ciężkich nóg? Zobacz, co najczęściej jest tego przyczyną i jak sobie pomóc. Wyjaśnia flebolog
Kobieta w czasie okresu
Co piątej Polsce brakuje pieniędzy na podpaski. 30 proc. wierzy, że w trakcie okresu nie zajdzie w ciążę. Pierwsze takie badanie w naszym kraju
Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej
Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej
Anna Lewandowska
Anna Lewandowska pokazała brzuch 17 dni po porodzie. „Ciało kobiety może wiele” – pisze trenerka
Kobieta ćwiczy jogę w ciąży
Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

Wokół cholesterolu narosło sporo mitów. Na przykład takie, że zawsze trzeba go obniżać, że jest cholesterol „dobry” i „zły”, że dla zdrowia serca i naczyń dobre są tylko tłuszcze roślinne. Specjaliści weryfikują te opinie.

Cholesterol – jako taki – nie szkodzi

Cholesterol jest niezbędny do życia. Buduje błony komórkowe, współdziała przy produkcji hormonów: estrogenu, progesteronu i testosteronu. Umożliwia syntezę witaminy D. Jest też składnikiem żółci, która zapewnia trawienie tłuszczów. W większości powstaje w naszym organizmie, przede wszystkim w wątrobie, a częściowo pochodzi z żywności.

Owszem, jego wysokie stężenie w osoczu krwi należy do czynników ryzyka choroby niedokrwiennej serca, zawału serca i udaru mózgu, ale naukowcy są zgodni – sama zawartość cholesterolu w pożywieniu nie jest sednem problemu. Jego istotę stanowi wiele czynników – zarówno żywieniowych, jak i tych związanych predyspozycjami genetycznymi czy szeroko rozumianym stylem życia.

Nie ma cholesterolu dobrego czy złego, jest tylko jeden!

Powszechne jest przekonanie, że mamy dwa rodzaje cholesterolu – dobry i zły. Tymczasem nie są to jego odmiany, lecz cząstki (zbudowane z białek i tłuszczu) odpowiedzialne za transport cholesterolu we krwi. Fachowo nazywane są lipoproteinami (tłuszcze to lipidy, białka – proteiny). Lipoproteiny różnią się między sobą gęstością i wielkością. Te o dużej gęstości – z większą ilością białka – oznaczono symbolem HDL.

Te o małej gęstości, zawierające więcej tłuszczu, zostały oznaczone symbolem LDL. HDL (potocznie „dobry” cholesterol) wiąże zbędny cholesterol i przenosi go do wątroby, gdzie zostaje przetworzony przez organizm, zmagazynowany lub wydalony wraz z żółcią. Z kolei LDL odpowiada za transportowanie cholesterolu z wątroby do komórek ciała.

Jeśli cholesterolu jest za dużo, jego część odkłada się w ścianach tętnic w postaci składowej blaszek miażdżycowych i – z czasem – może się przyczynić do powstania groźnych chorób, np. zawału serca czy udaru, dlatego popularnie mówi się o nim „zły cholesterol”. Warto pamiętać, że najkorzystniejszy jest dla nas wysoki poziom HDL przy jednoczesnym niskim poziomie LDL.

schabowy

Miażdżyca to nie tylko wina cholesterolu

Kiedy mówimy o miażdżycy, zawsze myślimy o wysokim poziomie cholesterolu, który „zatyka” naczynia. To prawda, ale częściowa. W procesie miażdżycowym na skutek braku określonych aminokwasów, składników mineralnych i witamin oraz działania czynników prozapalnych dochodzi do uszkodzeń w nabłonku tętnic.

Powstałe ubytki rzeczywiście są wypełniane cholesterolem, ale tworząca się blaszka miażdżycowa odgrywa rolę wypełniacza, który naprawia ścianki naczyń krwionośnych. Problem powstaje dopiero wtedy, gdy ilość blaszki miażdżycowej jest tak duża, że zaczyna zamykać światło naczynia lub kiedy nieustannie pracujące naczynia – kurczące się i rozkurczające – z wiekiem twardnieją. Właśnie wtedy płytka miażdżycowa może ulec rozerwaniu.

Kiedy jej fragment się oderwie, może spowodować zatkanie większego naczynia. Zakrzep w tętnicy powoduje zablokowanie przepływu krwi. Prowadzi to do niedoboru krwi utlenowanej, wywołując bóle w klatce piersiowej. Gdy dochodzi do zamknięcia tętnicy wieńcowej, mamy do czynienia z zawałem serca, gdy zatkana zostanie tętnica szyjna – z udarem mózgu.

Tak więc w wymienionych schorzeniach równie dużą rolę odgrywają nadciśnienie (sytuacja, gdy krew zbytnio „napiera” na ściany naczyń), palenie papierosów (przyleganie cholesterolu do ścian tętnic jest szybsze, gdy są one uszkodzone, a często spotyka się taki stan u palaczy, poza tym nikotyna powoduje twardnienie naczyń), nieleczona cukrzyca (powoduje stan zapalny w organizmie, który uszkadza naczynia).

Badanie ogólnego poziomu cholesterolu nie określa zagrożenia

Wielu z nas wykonuje jedynie badanie tzw. cholesterolu całkowitego, który powinien utrzymywać się na poziomie poniżej 190–200 mg/dl. Na sumę całkowitą składa się ilość obu typów – HDL i LDL, i tak jak norma dla LDL określana jest jako nie więcej niż 100–130mg/dl”, tak dla HDL norma mówi „nie mniej niż 4045mg/dl”. Jeżeli mamy za dużo cholesterolu HDL („dobrego”), ale stężenie tego ogólnego i frakcji LDL („złej”) jest w normie, nie ma powodów do obaw. Organizm sam wyreguluje intensywność produkcji.

Gdy jest go za dużo – ograniczy ją, gdy za mało – zintensyfikuje. Problem powstaje dopiero wtedy, gdy proporcje między „dobrym” a „złym” cholesterolem zostaną zaburzone. Porównajmy dwóch pacjentów – obaj mają cholesterol całkowity na poziomie 180 mg/dl. Pacjent A po rozbiciu na poszczególne frakcje HDL=85mg/dl i LDL=95mg/dl, natomiast pacjent B HDL=30mg/dl i LDL=150mg/dl. Obaj mają więc prawidłowy poziom cholesterolu całkowitego, jednak pacjent A ma wynik korzystny, ponieważ wysoki HDL świadczy o dobrym stylu życia i silnym działaniu kardioprotekcyjnym.

Natomiast pacjent B, mimo że całkowita liczba nie przekracza normy, musi postawić na profilaktykę, ponieważ niski HDL i podwyższony LDL to kombinacja świadcząca o wysokim ryzyku rozwoju chorób układu krążenia.

Co musi zrobić? Zmienić nawyki żywieniowe: wyeliminować z diety niekorzystne tłuszcze zwierzęce (patrz: ramka), a zwiększyć ilość błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym wielonienasyconych omega-3 pochodzących z tłustych ryb morskich, wprowadzić systematyczną aktywność fizyczną, rzucić palenie, a w uzasadnionych przypadkach wdrożyć leczenie statynami.

Unikać trzeba nie tylko tłuszczów zwierzęcych, ale i niektórych roślinnych

Dbając o dobry poziom cholesterolu, nie możemy rezygnować z tłuszczów! Obowiązujące wytyczne Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego dla osób z hipercholesterolemią zalecają, aby głównym źródłem tłuszczów w diecie były kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone: pochodzące z olejów roślinnych (oliwy z oliwek, awokado, pestek i ziaren, miękkich margaryn, czyli tych zawierających stenole i sterole) oraz tłustych ryb morskich (śledzi, makreli, łososi).

Unikać trzeba tłuszczów trans, czyli tych, które zostały częściowo utwardzone. Podwyższają one poziom cholesterolu w surowicy krwi, przyczyniając się do narastania blaszki miażdżycowej. Prof. dr hab. Marek Naruszewicz, honorowy przewodniczący Polskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą, przekonuje, że również zachwalany olej kokosowy może stanowić dla nas zagrożenie.

– Nasycone kwasy tłuszczowe znajdują się nie tylko w większości produktów bazujących na tłuszczach zwierzęcych – maśle, smalcu, nabiale oraz tłustym mięsie – ale także modnym ostatnio oleju kokosowym – mówi specjalista.

Dieta na dobry cholesterol

Jeśli chcemy profilaktycznie zadbać o prawidłowy poziom cholesterolu, musimy unikać tłustych mięs (wieprzowina, wołowina, kaczka), a także smalcu, masła, tłustego mleka, śmietany. Natomiast tłuste ryby możemy jeść, bo zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają zapanować nie tylko nad cholesterolem, ale też nad trójglicerydami.

Pułapkę stanowią tłuszcze trans (częściowo utwardzone), które podnoszą poziom cholesterolu w surowicy krwi. Z tego powodu unikajmy produktów wytworzonych z ich użyciem: kupnych ciast, ciasteczek, wafelków, fast foodów.

Jeśli w badaniach mamy już potwierdzony zbyt wysoki poziom cholesterolu, musimy przede wszystkim dbać o uwzględnienie w jadłospisie dużej ilości warzyw i produktów zbożowych z pełnego przemiału (brązowy ryż, kasze, pełnoziarniste pieczywo).

Po pierwsze – jest to najlepszy sposób na zmniejszenie w diecie ilości tłuszczów zwierzęcych, po drugie – produkty te zawierają przyspieszający trawienie błonnik, co ułatwia walkę z nadwagą. W obniżeniu stężenia cholesterolu może bowiem pomóc schudnięcie o kilka kilogramów. Nie rezygnujmy z mięsa, ale wybierajmy jego chudsze gatunki – najlepiej drób obrany ze skóry. Odstawmy słodycze oraz alkohol.

Zapamiętaj!

  • Poziom cholesterolu ogólnego w granicach normy (poniżej 190–200 mg/dL) jeszcze nie świadczy o tym, że mamy zdrowe serce i naczynia.
  • Nadmiar LDL („złego” cholesterolu) sprzyja chorobom tętnic.
  • Wysoki poziom HDL („dobrego” cholesterolu) zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.
  • Najbardziej szkodliwe są dla nas tłuszcze trans, czyli te, które są składnikami, np. ciast, herbatników, batonów, frytek, prażonej kukurydzy, oraz nadmiar tłuszczów zwierzęcych (zawartych w mięsie, mleku, śmietanie, maśle).

Konsultacja: mgr Ewa Kurowska, dietetyk, ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Oliwa z oliwek / istock

Na czym smażyć? Na oliwie! Dietetycy z „Dietetyki nie na żarty” wyjaśniają dlaczego

Cholesterol w diecie / istock

Po co nam cholesterol? Dietetyczka Zofia Suszka wyjaśnia, czy jest on nam potrzebny do życia

Imbir / rawpixel

Co jeść, by naczynia krwionośne i serce były w dobrym stanie?

Choroby serca a koronawirus / freepik

„Miejmy świadomość, że koronawirus uszkadza serce” – mówi prof. Adam Witkowski, kardiolog. Kto jest najbardziej narażony?

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

zamyślona kobieta o jasnych włosach

Czy to już choroba?

avocado

6 przyczyn zbyt wysokiego cholesterolu

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

wnuczka z babcią

Zadbaj o serce dziadków!

Dieta dla serca / rawpixel.com

Najlepsza dieta dla twojego serca. Znamy najnowszy raport U.S. News

Cholesterol w jajkach / istock

Cholesterol – obalamy mity

Kokos

Olej kokosowy– właściwości, zastosowanie, w kuchni, w kosmetyce, na skórę

Serce Polki / getty

Dr n. med. Marta Kałużna-Oleksy, kardiolożka: Polki najczęściej zabija choroba niedokrwienna serca i z tym związany zawał mięśnia sercowego

Kawa / istockphoto.com

Kawa i cholesterol. Koniec z espresso i „sypaną”?

kobieta po 50-tce

6 sposobów, by mieć zdrowe serce po 50-tce

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Drętwienie kończyn a miażdżyca, cukrzyca lub zespół cieśni nadgarstka.

„Drętwienie kończyn może mieć wiele przyczyn”. Kiedy warto udać się do neurologa?

Statyny — Dowiedz się czym jest substancja pomagająca obniżyć cholesterol we krwi

Statyny – w walce o niższy poziom cholesterolu we krwi

kobieta w ciąży przy oknie

Cholesterol w ciąży – kiedy powinnaś go zbadać?

jajka

Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

toast kieliszkami z winem

Wino – jakie przynosi korzyści dla zdrowia?

5 zdrowotnych „prawd”, które trzeba wysłać na emeryturę

Im mniej, tym lepiej – czego zdrowa dieta zawierać nie powinna

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?