Przejdź do treści

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Da się zdrowo przeżyć święta?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Wielkanoc – święta już niebawem. Czas radości, odpoczynku i wizyt rodzinnych. Ale też czas biesiadowania, który często kończy się bólem brzucha z przejedzenia. Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne? Skorzystaj z naszych porad. 

Jedz powoli, nie dokładaj

Aby uniknąć przejedzenia, od razu nałóż na talerz taką porcję posiłku, jaką zamierzasz zjeść. Nie powinna być większa niż na co dzień. Jedz powoli, przeżuwaj dokładnie, delektuj się smakami. Dzięki temu nie tylko szybciej się najesz, ale też zmniejszysz ryzyko niestrawności.

Pamiętaj o warzywach

Nawet podczas świątecznych posiłków nie powinno zabraknąć warzyw. Są niskokaloryczne, bogate w błonnik pokarmowy, który nie tylko daje szybkie uczucie sytości, ale też ogranicza przyswajanie tłuszczu z pozostałych posiłków. Przygotuj sałatki, surówki, warzywa grillowane. Niech każdy znajdzie coś dla siebie!

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź
rzeżucha

zdjęcie: iStockphoto.com

Doprawiaj

Świąteczne dania możesz doprawić przyprawami i ziołami, które wspomagają pracę układu pokarmowego i ułatwiają trawienie. Są to bazylia, rozmaryn, majeranek, goździki, kminek czy imbir.

Zmień recepturę potraw na zdrowszą

Niektóre tradycyjne potrawy są dość ciężkostrawne. Co zrobić, by zaserwować rodzinie smaczne dania, po których zjedzeniu nie będzie uczucia ciężkości? Zmień ich recepturę! Przykłady: świątecznych zup nie zabielaj śmietaną i mąką, ale użyj do tego celu chudego mleka. Zamiast mięso smażyć na tłuszczu, zgrilluj lub upiecz w folii bez tłuszczu. Do pieczenia ciasta użyj mniej cukru i tłuszczu niż zwykle; jako zamiennik tłuszczu możesz użyć miękkiego awokado, zamiast cukru – naturalnego słodzika (np. ksylitolu) lub słodkiego banana. Do sałatki jarzynowej zamiast tony majonezu dodaj jogurt z odrobiną musztardy (lub jogurt + mniejszą ilość majonezu).

Domowe ciastka ‒ zdrowsze już być nie mogły!

Po posiłku odejdź od stołu

Gdy siedzimy przy suto zastawionym stole, okazuje się, że jemy cały czas, nawet wtedy, kiedy wcale nie jesteśmy głodni. Dlatego po głównym posiłku odejdź od stołu. Skup się na rozmowie z bliskimi, świątecznej atmosferze. W ten sposób łatwiej ci będzie odwrócić uwagę od jedzenia. A może wszyscy wspólnie wybierzecie się na wiosenny spacer?

A gdy przesadzisz?

Zaparz sobie ziółka. Są często jednymi z najskuteczniejszych sposobów walki z przejedzeniem i niestrawnością. Ulgę przyniesie wypicie herbatki z mięty pieprzowej, kopru włoskiego, rumianku czy lukrecji.

Świąteczne dania mogą być i smaczne, i nie przejechać po naszym przewodzie pokarmowym jak przysłowiowy czołg. Wystarczy odrobina umiaru. Smacznego!

 

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm? Poznaj 5 skutecznych produktów

miska z warzywami

5 błędów, które popełniasz, gdy przechodzisz na dietę bezglutenową

8 superfoods dla zdrowia układu trawiennego

pizza kobieta

Chcesz przytyć i nie wiesz, co powinnaś jeść? Oto 5 patentów na zwiększenie apetytu

Dziewczyna nakłada jedzenie

5 prostych patentów na poprawę trawienia

wielkanoc rodzina

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Podziel się posiłkiem z Bezdomnymi

Nie jesz mięsa? Niektórzy nie jedzą niczego. Ruszyła kampania „Podziel się Posiłkiem z Bezdomnymi”

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Kolorowe jajka – naturalnie! Sięgnij po barwniki, które masz w kuchni

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności