Przejdź do treści

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Zdjecie: Muhammad Ruqiyaddin / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bolesny obrzęk stóp w ciąży. Jak pomoże osteopatiia?
Bolesny obrzęk stóp w ciąży – jak może pomóc osteopata? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury
Połóg – pierwsze dni po porodzie
Połóg – co cię może zaskoczyć tuż po porodzie? Opisuje Natalia Białobrzeska
Przyczyny wzdęć i zaparć / istock
Wzdęcia i zaparcia. Masz z nimi problem? Naturoterapeutka wyjaśnia możliwe przyczyny ich występowania
7 sygnałów, że pijesz za dużo wody
koronawirus, transmisja koronawirusa
Dlaczego niektórzy roznoszą koronawirusa bardziej niż inni?

Przed urlopem odchudzasz się, by świetnie wyglądać na plaży. Potem wyjeżdżasz, relaksujesz się i… zdrową dietę szlag trafia. Eksperci z Fundacji Banku Ochrony Środowiska oszacowali, że przeciętna polska czteroosobowa rodzina podczas dwóch tygodni nad morzem zjada nawet 9 kg cukru i 7 kg tłuszczu! Jak tego uniknąć?

Jedz świadomie

Łatwo powiedzieć! Szczególnie na wakacjach typu all inclusive: tyle dań do wyboru – wszystkiego trzeba spróbować! No właśnie ‒ nie trzeba. Pomyśl, że jutro i przez kolejne dni również będzie ogromny wybór jedzenia, więc nie ma potrzeby najadać się na zapas. Jak się czujesz po obfitym posiłku w gorącym klimacie? Ospale i ciężko, brak ci energii. No właśnie! A akurat na wakacjach energia by się przydała, by móc spędzać czas tak, jak tylko masz ochotę. Korzystaj więc z regionalnych smaków: wybieraj dania lokalne i rozkoszuj się nimi! Nakładaj porcje na mniejsze talerzyki – im mniejszy talerz, tym mniej zjesz. Dowiedli tego m.in. amerykańscy naukowcy z Food and Brand Lab na Cornell University – badane dzieci, które miały podawane jedzenie na większych talerzach, zjadały go o 53 proc. więcej (!).

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Podczas urlopu nie odmawiaj sobie deseru. Ale wybieraj ten szczególny, na który naprawdę masz ochotę. Ciasto, które wybrałeś na deser wczoraj, nie było za specjalne? Dziś to samo ciasto będzie smakowało podobnie – nie warto go jeść. Zastanów się, czy w ogóle masz ochotę na coś słodkiego, zanim po to sięgniesz. Ciastko z kremem może mieć kaloryczność równoważną sporemu obiadowi… Dlatego jeśli dbasz o szczupłą sylwetkę, najlepiej zrobisz, jak wybierzesz sorbet lodowy, sałatkę owocową czy pyszny koktajl na bazie owoców.

Woda to podstawa!

Pij wodę. Dużo wody. Jeśli się odwodnisz, będziesz mieć gorsze samopoczucie, mogą pojawić się także obrzęki nóg. Woda to zdecydowanie najlepszy wybór. Słodkie napoje nie ugaszą pragnienia, a dodatkowo „uzupełnią” twoją dietę w cukier i sztuczne dodatki. Jeśli spędzasz wakacje aktywnie, oprócz wody możesz wybrać napoje dla sportowców, które uzupełnią minerały tracone podczas wysiłku z potem. Jednak pamiętaj, że takie napoje zawierają też cukry proste – dlatego jeśli wysiłek nie trwa powyżej godziny i nie pocisz się intensywnie, pozostań przy wodzie. Ale tej naturalnej, mineralnej, nie smakowej, która zawiera sporo cukru i sztucznych dodatków. Uważaj na alkohol! Głównie dlatego, że po jego spożyciu wszystkie dotychczasowe postanowienia i strategie żywieniowe przejdą na drugi plan. Tak działa alkohol – popuszcza hamulce, no i wzmaga apetyt. Poza tym sam w sobie ma sporo kalorii.

Jedz regularnie, co 3‒4 godziny: zapobiegniesz wilczemu głodowi, przez co łatwiej będzie ci utrzymać apetyt na wodzy. Poza tym regularne jedzenie jest szczególnie ważne, jeśli spędzasz urlop aktywnie, np. wędrując po górach – nie zapomnij wtedy o zabraniu ze sobą kanapek, owoców czy batonika muesli.

Jeśli wyjeżdżasz do nadmorskiej miejscowości, gdzie restauracje oferują głównie dania polskiej kuchni ‒ rybę w panierce, golonkę czy kiełbasę z grilla – spytaj o możliwość zamówienia połowy porcji. Możliwe też, że kucharz na twoją prośbę przygotuje rybę lub schab z grilla, bez panierki. Do dań zamawiaj dodatkową surówkę, najlepiej taką bez majonezu i śmietany. Zamiast frytek poproś o ziemniaki z wody – tych pieczonych raczej unikaj – zwykle wiele nie różnią się od frytek – tak jak one pływają w tłuszczu (wątpliwej jakości).

6 pułapek wakacji all inclusive

Jeśli będziesz się trzymać tych zasad, raczej nie wrócisz z urlopu z nadbagażem. Choć urlop to nie najlepszy moment na odchudzanie, jeśli właśnie jesteś w trakcie tego procesu, potraktuj wakacje raczej jako czas na utrzymanie wagi. Nie stawiaj sobie zbyt wysokich wymagań. W końcu to czas relaksu… Byle bez przesady!

 

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczyna z lodem - wakacje a koronawirus

Wakacje z koronawirusem. Jak bezpiecznie wyjechać na wczasy? Radzi Ola Dufour

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Kuchnia azjatycka

Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Kobieta w aucie z mapą

„W wypadkach drogowych wszyscy giniemy tak samo”. Historie opisane przez ratownika mrożą krew w żyłach

Produkty light / istock

Jak to jest z produktami light? „To zależy”. Wyjaśnia Radosław Smolik, dietetyk

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Maltodekstryna - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Maltodekstryna – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Objawy udaru słonecznego - o tym należy pamiętać

Objawy udaru słonecznego – o tym należy pamiętać

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?