Przejdź do treści

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Zdjecie: Muhammad Ruqiyaddin / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Przed urlopem odchudzasz się, by świetnie wyglądać na plaży. Potem wyjeżdżasz, relaksujesz się i… zdrową dietę szlag trafia. Eksperci z Fundacji Banku Ochrony Środowiska oszacowali, że przeciętna polska czteroosobowa rodzina podczas dwóch tygodni nad morzem zjada nawet 9 kg cukru i 7 kg tłuszczu! Jak tego uniknąć?

Jedz świadomie

Łatwo powiedzieć! Szczególnie na wakacjach typu all inclusive: tyle dań do wyboru – wszystkiego trzeba spróbować! No właśnie ‒ nie trzeba. Pomyśl, że jutro i przez kolejne dni również będzie ogromny wybór jedzenia, więc nie ma potrzeby najadać się na zapas. Jak się czujesz po obfitym posiłku w gorącym klimacie? Ospale i ciężko, brak ci energii. No właśnie! A akurat na wakacjach energia by się przydała, by móc spędzać czas tak, jak tylko masz ochotę. Korzystaj więc z regionalnych smaków: wybieraj dania lokalne i rozkoszuj się nimi! Nakładaj porcje na mniejsze talerzyki – im mniejszy talerz, tym mniej zjesz. Dowiedli tego m.in. amerykańscy naukowcy z Food and Brand Lab na Cornell University – badane dzieci, które miały podawane jedzenie na większych talerzach, zjadały go o 53 proc. więcej (!).

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Podczas urlopu nie odmawiaj sobie deseru. Ale wybieraj ten szczególny, na który naprawdę masz ochotę. Ciasto, które wybrałeś na deser wczoraj, nie było za specjalne? Dziś to samo ciasto będzie smakowało podobnie – nie warto go jeść. Zastanów się, czy w ogóle masz ochotę na coś słodkiego, zanim po to sięgniesz. Ciastko z kremem może mieć kaloryczność równoważną sporemu obiadowi… Dlatego jeśli dbasz o szczupłą sylwetkę, najlepiej zrobisz, jak wybierzesz sorbet lodowy, sałatkę owocową czy pyszny koktajl na bazie owoców.

Woda to podstawa!

Pij wodę. Dużo wody. Jeśli się odwodnisz, będziesz mieć gorsze samopoczucie, mogą pojawić się także obrzęki nóg. Woda to zdecydowanie najlepszy wybór. Słodkie napoje nie ugaszą pragnienia, a dodatkowo „uzupełnią” twoją dietę w cukier i sztuczne dodatki. Jeśli spędzasz wakacje aktywnie, oprócz wody możesz wybrać napoje dla sportowców, które uzupełnią minerały tracone podczas wysiłku z potem. Jednak pamiętaj, że takie napoje zawierają też cukry proste – dlatego jeśli wysiłek nie trwa powyżej godziny i nie pocisz się intensywnie, pozostań przy wodzie. Ale tej naturalnej, mineralnej, nie smakowej, która zawiera sporo cukru i sztucznych dodatków. Uważaj na alkohol! Głównie dlatego, że po jego spożyciu wszystkie dotychczasowe postanowienia i strategie żywieniowe przejdą na drugi plan. Tak działa alkohol – popuszcza hamulce, no i wzmaga apetyt. Poza tym sam w sobie ma sporo kalorii.

Im mniej, tym lepiej – czego zdrowa dieta zawierać nie powinna

Jedz regularnie, co 3‒4 godziny: zapobiegniesz wilczemu głodowi, przez co łatwiej będzie ci utrzymać apetyt na wodzy. Poza tym regularne jedzenie jest szczególnie ważne, jeśli spędzasz urlop aktywnie, np. wędrując po górach – nie zapomnij wtedy o zabraniu ze sobą kanapek, owoców czy batonika muesli.

Jeśli wyjeżdżasz do nadmorskiej miejscowości, gdzie restauracje oferują głównie dania polskiej kuchni ‒ rybę w panierce, golonkę czy kiełbasę z grilla – spytaj o możliwość zamówienia połowy porcji. Możliwe też, że kucharz na twoją prośbę przygotuje rybę lub schab z grilla, bez panierki. Do dań zamawiaj dodatkową surówkę, najlepiej taką bez majonezu i śmietany. Zamiast frytek poproś o ziemniaki z wody – tych pieczonych raczej unikaj – zwykle wiele nie różnią się od frytek – tak jak one pływają w tłuszczu (wątpliwej jakości).

6 pułapek wakacji all inclusive

Jeśli będziesz się trzymać tych zasad, raczej nie wrócisz z urlopu z nadbagażem. Choć urlop to nie najlepszy moment na odchudzanie, jeśli właśnie jesteś w trakcie tego procesu, potraktuj wakacje raczej jako czas na utrzymanie wagi. Nie stawiaj sobie zbyt wysokich wymagań. W końcu to czas relaksu… Byle bez przesady!

 

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

Unsplash.com

Przed tobą jednodniowa wycieczka? Sprawdź, jakie produkty nie zepsują się w plecaku

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

3 pomysły na olej kokosowy. Do czego warto go wykorzystać?

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Czy wiesz jak przechowywać żywność w lodówce? Wiele osób ma z tym problem. Kinga Paruzel postanowiła to zmienić!

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

5 superfoods, których możesz nie znać

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk