Przejdź do treści

Dietetyczne mity – cz. 1

Dietetyczne mity – cz. 1
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski o seksie po urodzeniu dziecka: „W tym okresie trudno znaleźć przestrzeń na seksualność”
Monocyty – o czym świadczy ich poziom?
nastolatka w szpitalu
„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu
Respirator
Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska
Miesiączka niepełnosprawnych. „To jest często nie do zaakceptowania dla rodziców, gdy dziewczynka potrzebuje wsparcia w higienie intymnej”

W świadomości wielu z nas pełno jest dietetycznych mitów. W sieci możemy się spotkać z wieloma przekonaniami odnośnie zdrowej diety. Które są prawdziwe, a które nie? W co wierzyć? Na pewno nie w poniższe.

1. Nie powinno łączyć się białek z węglowodanami

Jeden z najbardziej popularnych mitów i założę się, że także wielu z was jest przekonanych o słuszności tego stwierdzenia. Ale czy jest w tym prawda? To przekonanie powstało najprawdopodobniej z popularnej swojego czasu diety dr. Haya, który uważał, że znalazł receptę na szczupłą sylwetkę ‒ wystarczy, że nie będziesz łączyć w jednym posiłku białek i węglowodanów. Jaki to ma sens? Niewielki. Większość produktów spożywczych już zawiera zarówno białka, jak i węglowodany. Na przykład taki ryż czy kasza ‒ są źródłami węglowodanów, co nie znaczy, że są ubogie w białko! Zwolennicy tej teorii przekonują, że jeśli zjemy razem białka i węglowodany, organizm będzie miał problem z ich strawieniem. Czyżby? Trawienie węglowodanów zapoczątkowane jest już w jamie ustnej, następnie kęs pokarmu trafia do żołądka, gdzie zaczyna się trawienie białek. Następnie treść pokarmowa przechodzi do dwunastnicy, gdzie dostarczany jest sok trzustkowy zawierający w składzie zarówno enzymy trawiące białka, jak i węglowodany. Białka i węglowodany są wtedy trawione w tym samym czasie. Dlatego nie ma mowy o tym, by łączenie białek i węglowodanów zaburzało trawienie któregoś ze składników. Powiem więcej: wręcz powinniśmy łączyć na talerzu produkty zawierające białka i węglowodany. Dlaczego? Bo insulina, która wytwarzana jest po posiłku bogatym w węglowodany, pozwala na wykorzystanie przez komórkę nie tylko cukru, ale również białka! To właśnie dzięki takiemu połączeniu organizm łatwiej wykorzystuje dostarczane z dietą białko (np. do budowy mięśni).

2. Organizm dorosłego człowieka nie trawi mleka

Znowu wielu z was uznało to stwierdzenie za zgodne z prawdą. Ale czy słusznie? Ilu znacie dorosłych, którzy jedzą mleko i jego produkty i nie narzekają na zdrowie? Gdyby nie trawili mleka, na pewno by zauważyli. Za całe zamieszanie odpowiedzialna jest laktaza, czyli enzym trawiący cukier mleczny (laktozę). Z wiekiem zmniejsza się ilość laktazy, co może przyczyniać się do nietolerancji laktozy, a tym samym mleka. Istnieją tego dwie przyczyny. Jedna związana jest z genetycznie uwarunkowanym niedoborem laktazy. W zależności od osoby nietolerancja laktozy z wiekiem może się pojawić, a u innej nie. Istnieje też zróżnicowanie geograficzne występowania tej nietolerancji. I tak jedynie ok. 10 proc. Skandynawów wykazuje nietolerancję laktozy, podczas gdy w Afryce dotyka ona ok. 90 proc. populacji (z wyjątkiem okresu dzieciństwa). Drugi powód związany jest z uszkodzeniem przewodu pokarmowego – nietolerancja wynikająca z tej przyczyny jest zwykle odwracalna. Może pojawić się w wyniku uszkodzeń spowodowanych zapaleniem żołądka i jelit (zwłaszcza wywołanym przez rotawirusy) lub w następstwie operacji na przewodzie pokarmowym. Często nietolerancja laktozy jest wynikiem rezygnacji w życiu dorosłym z picia mleka. Wówczas organizm przestaje produkować enzym potrzebny do rozkładania cukru mlecznego, bo po co, skoro nie jest potrzebny? Taką nietolerancję łatwo odwrócić ‒ wystarczy bardzo powoli, systematycznie zwiększać udział mleka w diecie, aby dać sygnał organizmowi, że powinien znów zacząć produkować laktazę.

3. Kolację zjedz nie później niż o 18

Wytrzymanie bez jedzenia do późnych godzin dla wielu osób może stanowić nie lada wyzwanie. Dietetycy zawsze zwracają uwagę na to, by godziny posiłków były dostosowane indywidualnie do trybu dnia każdej osoby. I tak, posiłki należy jeść co mniej więcej trzy godziny, a kolację zjeść minimum trzy godziny przed snem. Więc jeśli kładziesz się do snu ok. 21‒22, godzina 18 jest odpowiednia na zjedzenie kolacji. Jeśli jednak jesteś nocnym markiem, może to być dla ciebie zdecydowanie za wcześnie. Gdy nie jesz zbyt długo, spadek poziomu glukozy we krwi może doprowadzić do tego, że będziesz głodny i sięgniesz po przekąski tuż przed snem. Zdrowiej zjeść lekką kolację ok. trzech godzin przed snem.

4. Jedzenie pieczywa i ziemniaków tuczy

Dietetyczne mity – cz. 1

Powiem tak: jedzenie każdej żywności w nadmiarze powoduje tycie. Zarówno pieczywo, jak i ziemniaki to źródło węglowodanów, które powinny stanowić główne źródło energii w diecie. Nie ma więc sensu zupełne eliminowanie tych produktów z diety. Nawet jeśli się odchudzasz. Oczywiście niezmiernie ważne jest, jaki chleb czy ziemniaki wybierzesz. Ten mniej przetworzony będzie zawierać więcej dającego uczucie sytości błonnika pokarmowego i sprawi, że zjesz go znacznie mniej niż białego chleba. A gotowane ziemniaki z koperkiem będą zdecydowanie mniej kaloryczne niż purée z masłem czy frytki.

5.  Osoby uprawiające sport powinny mieć dietę o wysokiej zawartości białka

Osoby uprawiające sport rekreacyjnie w zasadzie nie potrzebują większej ilości białka w diecie niż ogół populacji. Powinno to być ok. 0,8 g/kg masy ciała na dobę. Zgodnie z badaniami Instytutu Żywności i Żywienia większość z nas i tak spożywa dużo większe niż zalecane ilości białka. Nie ma sensu więc jego zwiększanie w przypadku kiedy odwiedzasz pływalnię lub siłownię dwa‒trzy razy w tygodniu. A jak wygląda sprawa ze sportowcami wyczynowymi? To zależy od uprawianego sportu. I tak w przypadków sportów wytrzymałościowych zalecana przez Komisję ds. Żywienia przy MKOI ilość białka powinna być na poziomie 1,2–1,4 g/kg masy ciała. A dla przedstawicieli dyscyplin szybkościowych i siłowych to 1,2–1,7 g/kg masy ciała. Co ciekawe, większość osób, które pracują nad masą mięśniową na siłowni, w wyniku wspomagania się odżywkami białkowymi spożywa kilkukrotnie (albo nawet kilkunastokrotnie) wyższe ilości białka niż te zalecane. Jednak nie ma to sensu, bo, jak wskazują badania, podaż białka wyższa niż 2‒2,5 g/kg masy ciała na dobę nie powoduje większego przyrostu siły i masy mięśniowej.

6. Niskotłuszczowe jedzenie odchudza

Mimo że tłuszcz jest kaloryczny, bo jego 1 g dostarcza aż 9 kcal, nie znaczy to, że żywność niskotłuszczowa zawsze będzie mało kaloryczna. Decydując się na produkty oznaczone hasłem „light” czy też „0% tłuszczu”, czytaj etykiety! Niejednokrotnie może się okazać, że wartość kaloryczna takiego produktu nie różni się od kaloryczności produktu standardowego. A to za sprawą cukrów dodanych do takiego odtłuszczonego produktu. Poza tym nawet jeśli się odchudzasz albo dietę niskotłuszczową zalecił ci lekarz, często nie oznacza to, że musisz zupełnie zrezygnować z tłuszczu. Zazwyczaj wystarczy ograniczyć jego ilości i zamienić tłuszcz pochodzenia zwierzęcego (smalec, tłuste mięsa) na zdrowszy, którego źródłem są rośliny (np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek, orzechy, ziarna i pestki). W tłuszczu zawarte są witaminy A, D, E i K, więc rezygnując z niego całkowicie, narażamy się na ich niedobór. Tłuszcze wzmacniają też smak i zapach jedzenia, dzięki czemu można się szybciej nasycić.

Wkrótce na hellozdrowie.pl kolejne dietetyczne mity!

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Produkty light / istock

Jak to jest z produktami light? „To zależy”. Wyjaśnia Radosław Smolik, dietetyk

Chleb

Dlaczego chleb nie sprawia, że tyjesz? Mamy prosty przykład od „Moja dietetyka”

Oliwa z oliwek / istock

Na czym smażyć? Na oliwie! Dietetycy z „Dietetyki nie na żarty” wyjaśniają dlaczego

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Kobieta w sklepie

Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła

Picie wody z cytryną / istock

Picie wody z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, odkwasza i chroni przed przeziębieniem? Dietetyczka wyznała, co o tym sądzi

Robienie pizzy na diecie / istockphoto.com

Dieta – jaka jest najlepsza? Żywieniowcy z „Dietetyki nie na żarty” mają odpowiedź

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

dieta ziemniaki

Co jeść, żeby nie być głodną? „Dietetycy nie na żarty” odpowiadają

Unsplash.com

Wyrzuciłaś z kuchni chleb, sól i syrop glukozowo-fruktozowy? Dietetyczka wyjaśnia, że te rzeczy wcale nie są takie niezdrowe

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

gettyimages.com

Jak powinna wyglądać twoja dieta, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Dietetyczne mity – cz. 2

Dietetyczne mity – cz. 2

Dietetyczne pułapki

Poznaj dietetyczne pułapki

szczeionka na koronawirusa

Rosja ogłasza, że ma gotową szczepionkę na koronawirusa

Powietrze w domach jest gorsze niż smog? Mama Chemik tłumaczy

dziewczyn na tle ściany

Perforacja przegrody nosowej – niezauważalny z zewnątrz problem, którego nie wolno lekceważyć

Łykasz żelazo? Oto prawidłowe zasady suplementacji

koronawirus na świecie

Naukowcy z Poznania: „W Polsce mamy do czynienia z genetyczną mieszanką wielu typów i podtypów koronawirusa SARS-CoV-2

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje

Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek

Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek

Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?