Przejdź do treści

Dietetyczne mity – cz. 2

Dietetyczne mity – cz. 2
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski o seksie po urodzeniu dziecka: „W tym okresie trudno znaleźć przestrzeń na seksualność”
Monocyty – o czym świadczy ich poziom?
nastolatka w szpitalu
„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu
Respirator
Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska
Miesiączka niepełnosprawnych. „To jest często nie do zaakceptowania dla rodziców, gdy dziewczynka potrzebuje wsparcia w higienie intymnej”

W świadomości wielu z nas pełno jest dietetycznych mitów. W sieci możemy się spotkać z wieloma przekonaniami dotyczącymi zdrowej diety. Które są prawdziwe, a które nie? W co wierzyć? Na pewno nie w poniższe.

1. Surowe warzywa są zdrowsze niż inne

To prawda, że podczas obróbki warzywa tracą niektóre składniki, np. witaminy. Ale warzywa są zdrowe zarówno w postaci surowej, jak i gotowanej! Bo są i takie składniki zawarte w warzywach, które podczas obróbki stają się dla nas lepiej przyswajalne. Przykładem są karotenoidy. Taki likopen, silny antyoksydant, staje się łatwiej przyswajalny przez organizm po rozdrobnieniu i ugotowaniu swojego źródła – pomidora. To sprawia, że znacznie łatwiej wykorzystywany jest przez organizm, gdy zjemy zupę pomidorową niż surowe pomidory. Podobnie sprawa wygląda z luteiną ‒ związkiem pozytywnie wpływającym na funkcjonowanie wzroku. Choć luteina ma żółty kolor, to można znaleźć ją przede wszystkim w zielonych warzywach, np. szpinaku. Przetworzenie szpinaku (np. rozdrobnienie, mrożenie czy gotowanie) sprawia, że luteina jest lepiej wykorzystywana przez organizm. Nie można więc jednoznacznie powiedzieć, że przetworzone warzywa są mniej zdrowe niż surowe.

2. Woda gazowana jest niezdrowa

Jeśli preferujesz wodę z bąbelkami, to nie znaczy, że to twój zły nawyk! Gazowana woda mineralna jest tak samo zdrowa dla organizmu jak niegazowana. A niektóre wody wysokozmineralizowane, np. te o dużej zawartości magnezu i wapnia, naturalnie zawierają niewielką ilość gazu. Oczywiście, są osoby, które picie wody gazowanej powinny ograniczać. Przeciwwskazaniem do picia wody gazowanej są niektóre schorzenia przewodu pokarmowego, np. wzdęcia i zgaga. Jeśli więc cierpisz na któreś z nich, lepiej zrobisz, wybierając wodę bez bąbelków.

3. Jedzenie jajek podnosi poziom cholesterolu we krwi

Tak, to prawda, że jajka zawierają dużo cholesterolu (sztuka średniej wielkości jajka to ok. 200 mg cholesterolu, a dzienny limit z całej diety to 300 mg). Ale cholesterol występuje nie w całych jajkach, tylko w żółtkach. Oznacza to więc, że nie musisz ograniczać jedzenia białek jaj. Poza tym nawet żółtka jaj to nie czysty cholesterol. W żółtkach jaj oprócz cholesterolu znajdziesz nienasycone kwasy tłuszczowe oraz lecytynę, które zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Jeśli więc lubisz jajka, możesz zjeść nawet całe jajko dziennie, i to codziennie. Ogranicz wtedy w diecie pozostałe produkty będące źródłem cholesterolu. Szczególnie tłuste mięsa, które oprócz cholesterolu są bogate w nasycone kwasy tłuszczowe podwyższające „zły” cholesterol we krwi.

4. Jeśli mam ochotę na czekoladę, to znaczy, że mam niedobory magnezu

Dietetyczne mity – cz. 2

Naprawdę w to wierzysz? Większość osób decydujących się na zjedzenie czekolady ma po prostu na nią ochotę. OK, gorzka czekolada zawiera sporo magnezu, ale znacznie więcej znajdziesz go w innych produktach, np. orzechach czy kaszy gryczanej. Masz niepohamowany apetyt na te produkty? Nie tłumacz swojej zachcianki potrzebą organizmu. To, że masz ochotę akurat na czekoladę, prawdopodobnie wynika z tego, że ma ona po prostu wyjątkowy smak.

5. Na diecie trzeba być głodnym

Prawie każdemu odchudzanie kojarzy się z głodem. Nic dziwnego. Dostępnych jest mnóstwo restrykcyjnych diet, podczas stosowania których nietrudno o głód. Ale dobrze zbilansowana, indywidualnie dopasowana dieta to taka, przy której nie czuje się dużego głodu. Większość moich pacjentów nie udaje zaskoczenia, gdy podczas procesu odchudzania okazuje się, że nigdy wcześniej nie byli tak najedzeni. Chudnąć bez głodu ‒ to możliwe? Tak! Tylko musisz zaufać specjaliście, a nie doświadczać na sobie którejś z głodowych diet.

6. Chrupkie pieczywo jest zdrowsze niż tradycyjne

To zależy, o jakim pieczywie myślimy. Bo jeśli o prawdziwym pieczywie, bez sztucznych, niepotrzebnych dodatków, to chrupkie pieczywo może się… schować. Jeśli wybierzemy pieczywo z pełnego ziarna, to ma ono nieporównywalnie więcej witamin (np. z grupy B) i składników mineralnych (np. magnezu) niż jakiekolwiek pieczywo chrupkie. Zawiera również zdecydowanie większą ilość błonnika pokarmowego niż to chrupkie, co sprawia, że po jego zjedzeniu uczucie sytości jest szybciej odczuwalne i nie masz ochoty sięgnąć po kolejną kromkę.

Przeczytaj także koniecznie Dietetyczne mity – cz. 1

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

kobieta w kuchni

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Produkty spożywcze w słoikach

Domowe sposoby na mole spożywcze. Co zrobić, kiedy mole zalęgną się w kuchni?

Lubisz czerwone mięso? Te sygnały świadczą o tym, że jesz go za dużo

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

To „tylko” krojenie? Zobacz, jak robić to perfekcyjnie

Melon – odmiany i właściwości zdrowotne. Jak jeść melona?

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Kupujesz rozdrobniony ser, bo szybciej się topi? Możesz się zdziwić

Chcesz schudnąć? Najpierw zrezygnuj z tych nawyków

8 niskokalorycznych potraw, które powinnaś wprowadzić do swojego jadłospisu

Błędy podczas przygotowywania jedzenia, które wszyscy popełniamy

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?