Przejdź do treści

Domowa chałwa

Domowa chałwa
Robimy chałwę w domu! Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem
Marihuana
Medyczna marihuana zalegalizowana w Wielkiej Brytanii

Jeśli sięgając po słodycze, można dokonać zdrowego wyboru, to tym wyborem będzie chałwa. Zawdzięcza to zawartości sezamu, który jest skarbnicą wartości odżywczych. Oczywiście mowa tu o naprawdę dobrej i prawdziwej chałwie, a taką właśnie możecie zrobić sami!

Sezamowy smakołyk, który leży na półkach w sklepach, zawiera niestety najczęściej cukier i substancje konserwujące. Dlatego właśnie warto chałwę zrobić samodzielnie, według zdrowego przepisu. Cukier zastąpimy niewielką ilością miodu. Bez konserwantów stanowczo się obejdzie. Przy wyborze dodatków można, a nawet należy poszaleć: orzechy, suszone owoce, cynamon, surowe kakao, kardamon, woda różana albo gorzka czekolada – co tylko chcecie!

Sezam biały ma większą zawartość żelaza niż sezam czarny, dlatego to właśnie jego warto użyć przy przygotowaniu chałwy. Zawiera substancje odżywcze, takie jak kwasy omega-6, witaminy, błonnik pokarmowy oraz flawonoidowe fenolowe przeciwutleniacze. Sezam powinien być nieodłącznym składnikiem diety wegetariańskiej. Zawiera mnóstwo białka, żelaza, cynku, wapna, magnezu i kwasu fitowego. Oprócz tego te małe ziarenka obniżają poziom ciśnienia krwi, chronią przed zmianami miażdżycowymi, obniżają poziom złego cholesterolu i podnoszą poziom dobrego. Poza tym sezam wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Zawiera witaminę B1, która działa uspokajająco i wspomaga pracę układu nerwowego. Zawarte w sezamie przeciwutleniacze pomagają w oczyszczeniu skóry.

Tyle zalet plus niepowtarzalny smak – robimy sami wyśmienitą chałwę!

Domowa chałwa

Składniki:

– 300 g sezamu
– 5‒6 łyżek płynnego miodu
– 2 garści ulubionych orzechów (lub inne dodatki wymienione wyżej, wedle uznania)

Przygotowanie:

Sezam podpraż na patelni, aż zacznie ładnie pachnieć i lekko się zarumieni. Trzeba go cały czas mieszać, bo gdy się przypali, chałwa będzie gorzka w smaku. Przesyp ziarna do blendera. 

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Miksuj, aż się zmielą.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Wsyp do miski, dodaj część płynnego miodu. 

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Podpraż orzechy, posiekaj i dodaj do masy. Wymieszaj dokładnie. Chałwa powinna być plastyczna, zbita i masa nie powinna się kleić do dłoni. Jeśli jest taka potrzeba, dodaj więcej miodu.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Uzyskaną masę ułóż w naczyniu ‒ najlepiej sprawdzi się foremka sylikonowa. Kiedy chałwa ostygnie, włóż ją do lodówki na minimum 2 godziny, a najlepiej na całą noc. Chałwę przechowuj w szczelnie zamkniętym pojemniku w lodówce. 

 

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jak zrobić tofu w domu

Kokosowe ciasto jaglane

Jaglane placki

Superkanapki z batata

Domowa ricotta – prosty przepis

Owsianka w batonach

Czarna soczewica z pomidorami

Ciastka z sezonowymi owocami

Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy

Marmolada z dzikich mirabelek

Mrożone tartaletki z awokado

Podwójnie orzechowe ciasto