Przejdź do treści

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką
Wiosenna pizza na zielonym spodzie
kobieta nurkująca w wodzie
Freediving – podwodna medytacja
lekarka Małgorzata Ponikowska
„Selen to czarny koń wśród suplementów w chorobie Hashimoto”. Lekarka Małgorzata Ponikowska o wspomaganiu chorób tarczycy selenem

Jeśli wydaje wam się, że do pieczenia chleba trzeba rasowego piekarza, a drożdżowe ciasto uda się tylko wytrawnemu cukiernikowi, jesteście w błędzie. Wykorzystajcie nasze trzy przepisy na domowe wypieki i przekonajcie się, że to proste!

Świeże bułki i gazeta to stała część codziennych zakupów wielu z nas. Kupione o poranku pieczywo ma piękny zapach i dopóki jest ciepłe smakuje dobrze. Jednak już kilka godzin później jest twarde jak kamień i nadaje się do wyrzucenia. Nawet jeśli nie kupujemy bułek, tylko bochenek razowca ze słonecznikiem, rozczarowanie przychodzi już po ukrojeniu pierwszej kromki. Okazuje się, że chleb nieprzyjemnie się kruszy, jest barwiony kawą lub karmelem, a słonecznik ma tylko na wierzchu. Więc może zamiast narażać się na kolejne nieprzyjemności, warto poświęcić kilka chwil na upieczenie własnego chleba?

Wbrew pozorom domowe wypieki to nie wyzwanie dla profesjonalistów. Pieczenie chleba, bułek czy ciasta drożdżowego we własnym piekarniku nie wymaga wiele zachodu, a opłaca się podwójnie. Po pierwsze, mamy pewność, że nie znajdują się w nich żadne niezdrowe dodatki. Po drugie, zyskujemy coś, czego nigdy nie da nam tuzin kupnych kajzerek: satysfakcję z upieczenia własnego chleba!

Domowe wypieki dla początkujących muszą bazować na najprostszych przepisach, bo inaczej łatwo się zniechęcić. Gdy wciągniecie się w pieczenie, z czasem zaczniecie rozbudowywać znane już receptury, poszukiwać bardziej skomplikowanych przepisów, a piekarnię będziecie omijać szerokim łukiem.

Domowe wypieki: Razowiec-bezzakwasowiec na maślance

domowe wypieki

Domowe wypieki dla poczatkujących. Zdjęcie: shutterstock

Składniki:
– 600 g pszennej mąki razowej (typ 2000)
– 500 ml naturalnej maślanki
– 40 g świeżych drożdży
– 2 łyżeczki soli
– 1 łyżeczka płynnego miodu
– 3 łyżki sezamu 

Maślankę lekko podgrzewamy, aby była letnia. ½ szklanki maślanki mieszamy z miodem, dodajemy pokruszone drożdże i mieszamy do uzyskania gładkiej masy. Odstawiamy na chwilę do wyrośnięcia.  

W robocie kuchennym mieszamy maślankę, 400 g mąki i drożdże – składniki mają się połączyć. Przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce (na 30 minut).

Następnie dodajemy resztę mąki, 2 łyżki sezamu i wyrabiamy w robicie kuchennym (hakiem do wyrabiania ciasta drożdżowego) przez kilka minut, po czym odstawiamy do wyrośnięcia na kolejne 30 minut. Gdy ciasto podwoi objętość, wyrabiamy je raz jeszcze i przekładamy do wyłożonych papierem do pieczenia foremek, pozostawiając do wyrośnięcia na 30 minut. 

W tym czasie rozgrzewamy piekarnik do 200 st. C. Wyrośnięte ciasto posypujemy pozostałym sezamem i pieczemy ok. 50 minut w temperaturze 200 st. C, po czym studzimy na kratce.

Domowe wypieki: Bułeczki śniadaniowe

Domowe wypieki dla początkujących

Składniki:
– 200 g mąki pszennej
– 200 g mąki pszennej razowej
– 370 ml lekko ciepłej wody
– 35 ml oleju
– 15 g świeżych drożdży
– 1 płaska łyżeczka cukru
– 50 g ziaren słonecznika (łuskanego)
– 1 łyżeczka soli 

W misce robota kuchennego mieszamy mąkę, sól i ziarna słonecznika. Drożdże rozpuszczamy z cukrem w 1/4 szklanki wody i odstawiamy na chwilę do wyrośnięcia.

Do suchych składników dodajemy olej oraz drożdże i włączamy robot kuchenny na małe obroty. Mieszamy ciasto, dodając stopniowo wodę. Ciasto będzie kleiste (jeśli takie nie jest, należy dodać nieco więcej wody).

Miskę z ciastem przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 30 minut. Po tym czasie raz jeszcze je wyrabiamy i przekładamy na posypaną mąką stolnicę. Formujemy bułeczki nieco mniejsze od piłki tenisowej. Każdą z bułeczek obtaczamy w ziarnach słonecznika i układamy na wyłożonej papierem do pieczenia blaszce, zachowując odstępy. Odstawiamy do wyrośnięcia na 30 minut. W czasie gdy bułeczki rosną, nagrzewamy piekarnik do 190 st. C.

Bułki pieczemy 20 minut, podajemy po ostygnięciu.

Domowe wypieki: Drożdżowe dla laików

Domowe wypieki dla początkujących

Składniki:
– 400 g mąki pszennej
– 100 g mąki razowej
– 100 g masła, stopionego i ostudzonego
– 50 g świeżych drożdży
– 200 g cukru
– 250 ml letniego mleka
– szczypta soli
– 4 żółtka
– ½ szklanki rodzynek

Drożdże z 1 łyżeczką cukru i 2 łyżeczkami mąki mieszamy w połowie letniego mleka. Odstawiamy do wyrośnięcia. W tym czasie ucieramy żółtka z 2 łyżkami cukru, zaś rodzynki zalewamy gorącą wodą, a gdy napęcznieją, odcedzamy je. 

Do miski przesiewamy mąkę, dodajemy wyrośnięte drożdże, utarte żółtka, sól, pozostały cukier i mleko. Mieszamy do połączenia składników, a następnie dodajemy przestudzone, roztopione masło. Wyrabiamy ciasto w robocie kuchennym przez mniej więcej 5 minut, aż będzie odstawało od ścianek miski. Na koniec dodajemy odcedzone rodzynki. Przykrywamy miskę ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na 1 godzinę.

Wyrośnięte ciasto przekładamy do wyłożonej papierem do pieczenia blachy i rozciągamy je na całą powierzchnię, by wypełniło formę (powinno sięgać do ¾ wysokości blaszki). Przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na kolejną godzinę.

Nagrzewamy piekarnik do 200 st. C i pieczemy ciasto przez ok. 45 minut. Przed podaniem studzimy na kratce.
 

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Wegańskie masło jaglane

Rozgotowałaś ryż? Zrób congee ze szparagami

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć