Przejdź do treści

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Już dawno seler przestał być ubogim krewnym marchewki kończącym tylko w rosole. Nareszcie go doceniamy! I dlatego zrobimy sobie selerowy dzień. Na śniadanie pyszna pasta z orzechami, na obiad frytki jak marzenie, a na kolację – lasagne. We wszystkich trzech odsłonach seler smakuje doskonale.

Czy wiecie, że przeciętna bulwa selera, ważąca ok. 500 g, ma zaledwie… 100 kalorii? Warzywo to jest bogatym źródłem witaminy C, witamin z grupy B, fosforu, cynku, wapnia i potasu. Seler pomaga w oczyszczaniu organizmu z toksyn, przyspieszeniu przemiany materii, przynosi ulgę obolałym stawom i pomaga obniżyć ciśnienie.

Wszystkie trzy propozycje opierają się na pieczonym selerze. Ta metoda obróbki doskonale wydobywa jego niezwykły aromat. Seler po upieczeniu staje się słodkawy, maślany i lekko orzechowy. A w naszym codziennym menu gościć może od śniadania do kolacji.

Poranne kanapki z dobrego pumpernikla posmarowane kremową pastą z selera z dodatkiem orzechów włoskich i rozmarynu smakują wybornie. W ciągu dnia zamiast chipsów czy oklepanych ziemniaczanych frytek podjadać można pieczone frytki z selera, a na kolację upiec lżejszą wersję lasagne, w których zamiast makaronu do przekładania warstw używa się cienkich plastrów selera.

Zapraszamy zatem do zaczarowanej selerowej krainy, w której niepozorny warzywny kopciuszek staje się piękną królewną zapraszającą nas do stołu.

Pasta z pieczonego selera z orzechami włoskimi i rozmarynem 

Składniki:

– 500‒600 g selera (1 spora bulwa)
– 1/2 szklanki orzechów włoskich (50 g), namoczonych przez noc
– 1/3 łyżeczki suszonego rozmarynu
– 1 łyżka sosu sojowego lub 1/3 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 1/4 łyżeczki cayenne lub chili
– 1/4 łyżeczki czarnego mielonego pieprzu
– 2 szalotki lub 1 zwykła cebula
– 1 ząbek czosnku
– 1 łyżeczka oleju
– 1 łyżeczka octu jabłkowego lub soku z cytryny
– posiekana pietruszka, do podania (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Nagrzewamy piekarnik do 200°C. Seler szorujemy i kroimy na nieduże kawałki. Układamy na blasze wyłożonej papierem i pieczemy 30 minut. W międzyczasie na rozgrzanym oleju kilka minut podsmażamy posiekaną szalotkę i czosnek. Gdy seler jest już upieczony, wyjmujemy go z piekarnika, chwilę studzimy, obieramy i miksujemy z pozostałymi składnikami na gładki mus.

Pasta świetnie smakuje serwowana na dobrym pumperniklu, posypana posiekaną zieloną pietruszką i świeżo zmielonym kolorowym pieprzem. Przechowujemy ją w słoiku, w lodówce, do 3 dni.

Pieczone frytki z selera z pieprzem ziołowym i czosnkowym dipem jogurtowym

Składniki:

– 1 kg selera (2 średnie bulwy)
– 2 łyżeczki pieprzu ziołowego
– 1 łyżka oliwy z oliwek extra virgin lub tłoczonego na zimno oleju lnianego
– 1 mały kubeczek naturalnego jogurtu sojowego (125 ml)
– 1 mały ząbek czosnku
– 1/4 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– świeżo zmielony pieprz kolorowy lub czarny
– odrobina soku z cytryny (do skropienia frytek przed podaniem, opcjonalnie)

Przygotowanie:

Seler obieramy i kroimy na 1-centymetrowe plastry, które następnie kroimy na 1-centymetrowe słupki. Ważne, aby frytki miały podobną grubość, bo inaczej nie upieką się równomiernie i te pokrojone za cienko się spalą. Nagrzewamy piekarnik do 220°C. Frytki rozkładamy równomiernie na blasze wyłożonej papierem. Pieczemy 35 minut, przewracając je 2-3 razy w trakcie pieczenia. W międzyczasie mieszamy jogurt z wyciśniętym czosnkiem, solą i czarnym pieprzem. Przygotowujemy resztę składników.

Gdy frytki są już upieczone, wrzucamy je do miski, polewamy oliwą/olejem, posypujemy pieprzem ziołowym i energicznie podrzucamy, aby się nimi równomiernie pokryły. Podajemy natychmiast, lekko skropione sokiem z cytryny (opcjonalnie) z dipem czosnkowym.

Wegańskie lasagne z selerem zamiast makaronu, dużą ilośćią warzyw i brokułowym pesto 

Składniki (forma 20×20 cm, 4-6 porcji)

Lasagne:

– 1 cebula
– 3 ząbki czosnku
– 2 pałki selera naciowego
– 150 g czerwonej papryki (1/2 dużej)
– 200 g marchewki (2 małe)
– 10 cm pora
– 100 g pieczarek (2-4 sztuki)
– 2 kulki mrożonego szpinaku (lub 2 garście świeżego)
– 1 łyżka oleju
– 800 g selera (najlepiej największa bulwa, jaką uda nam się znaleźć, lub 2 średnie)
 -1‒2 świeże pomidory do ułożenia na górze
 -świeża bazylia (jeśli nie mamy, to dodajemy suszoną do sosu pomidorowego)

Sos pomidorowy:

– 1 mały słoiczek przecieru pomidorowego (200 g)
– 1/2 szklanki bulionu warzywnego (125 ml)
– 1 płaska łyżka suszonego oregano
– 1 płaska łyżeczka suszonej szałwii
– 1/4 łyżeczki suszonego rozmarynu
– 1 łyżeczka suszonej bazylii (pomijamy, jeśli używamy świeżej układanej w warstwach lasagne)
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1/3 łyżeczki cayenne lub chili
– szczypta cynamonu
– 1 łyżeczka syropu słodzącego (np. klonowego lub daktylowego)
– 1 łyżeczka octu balsamicznego
– 1/4 łyżeczki czarnego mielonego pieprzu

Pesto brokułowe:

– 200 g różyczek brokułu *
– 1/2 szklanki nerkowców, namoczonych przez noc
– 6 łyżek nieaktywnych płatków drożdżowych
– 2 łyżki soku z cytryny
– 1 ząbek czosnku
– 1/3 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 1/4 łyżeczki czarnego mielonego pieprzu

* używamy brokułu surowego lub mrożonego z paczki, który należy lekko rozmrozić, aby dał się zmiksować

Przygotowanie:

Zaczynamy od przygotowania pesto i sosu pomidorowego. Wszystkie składniki na oba komponenty miksujemy dokładnie, przekładamy do miseczek lub słoików i odstawiamy. Następnie myjemy warzywa do nadzienia lasagne. Pałki selera i pieczarki siekamy na cienkie plasterki. Marchew obieramy i ścieramy na tarce. Paprykę kroimy w drobną kostkę. Siekamy cebulę, wyciskamy czosnek, a por kroimy na talarki. Grzejemy olej na patelni, wrzucamy cebulę z czosnkiem i porem i smażymy 3 minuty. Następnie dorzucamy resztę warzyw wraz ze szpinakiem i dusimy na małym ogniu przez 15 minut.

W międzyczasie obieramy seler i kroimy na bardzo cienkie plastry, najlepiej za pomocą mandoliny, ale ostrym nożem też się da. Najlepiej, gdy będą miały 1 mm, a maksymalnie 2 mm.

Gdy wszystkie składniki są gotowe, składamy nasze lasagne, wykładając kolejno:

1.    sos pomidorowy
2.    płaty selera
3.    pesto brokułowe
4.    podsmażone warzywa
5.    świeżą bazylię
6.    sos pomidorowy
7.    płaty selera
8.    pesto brokułowe
9.    podsmażone warzywa
10.    świeżą bazylię
11.    sos
12.    płaty selera
13.    a na koniec plastry świeżego pomidora

Nagrzewamy piekarnik do 200°C, pieczemy całość 40 minut i serwujemy od razu.
Pozostałość przechowujemy w zafoliowanym naczyniu w lodówce do 3 dni.

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Unsplash.com

Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek