Przejdź do treści

Dzień z życia weganina. Jadłospis na cały dzień

Dzień z życia weganina
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach
Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje
Co osłabia mięśnie dna miednicy? Wymienia Pani Fizjotrener
Pacjentka w łóżku / istockphoto.com
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Błędy pielęgnacyjne. Jakie popełniamy najczęściej? Wymieniają „Modne Farmaceutki”
Kobieta w kapeluszu i kręconych włosach stoi na targu,patrzy się na nas,, w jednej ręce ma kubek z pomidorami, w drugiej trzyma jednego pomidora zakrywając sobie nim oko
Dieta na lepszą pamięć i koncentrację. Co powinno znaleźć się w naszym menu? Wymieniają dietetycy

Dieta wegańska, czyli dieta roślinna, jest coraz bardziej popularna i lubiana. Kusi cię, ale nie do końca wiesz, jak się do tego zabrać? Pomożemy! Oto w pełni roślinny jadłospis na cały dzień, skomponowany z naciskiem na wysoki poziom składników odżywczych. Tak abyś, przygotowując posiłki, miał pewność, że nie zabraknie w nich białka czy wapnia. Łap wegańską inspirację!

Całkowita wartość kaloryczna przedstawionego menu wynosi 2000 kcal i pokrywa, nawet z nawiązką, zapotrzebowanie na większość najważniejszych, potrzebnych nam do codziennego funkcjonowania witamin, minerałów i mikroelementów. Oczywiście to, czego nasz organizm potrzebuje i w jakich ilościach, jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników, a nasza propozycja menu to tylko przykładowy jadłospis. Gotowi na wegański dzień? Zaczynamy!

Woda z cytryną

Dzień najlepiej zacząć od ciepłej wodą z cytryną, która podkręci metabolizm i pobudzi żołądek do działania. ​

– sok z połowy cytryny (25 ml)
– 1-2 szklanki ciepłej, ale nie wrzącej wody

Zielone smoothie tropikalne ze szpinakiem (235 kcal)

Drugą opcją, po którą warto sięgać jak najczęściej, zwłaszcza w godzinach porannych, jest zielone smoothie. Owoce to zawsze dobra opcja na szybki i wartościowy posiłek, a zaserwowanie ich w formie gęstego napoju sprawia, że można je wygodnie konsumować, nawet w drodze do pracy. A zielenina, która razem z nimi ląduje w blenderze, to mocny kop witaminowo-mineralny, który świetnie cię pobudzi. Proponujemy tropikalne smoothie ze szpinakiem.

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki:

– 100 ml świeżo wyciśniętego soku z grapefruita
– 1 pomarańcza, w całości lub sam sok (300 g, waga ze skórką)
– 1 średni banan (150 g, waga ze skórką)
– 1 szklanka liści świeżego szpinaku (30 g)
– 1 cm obranego korzenia imbiru (7 g)
– 1 szklanka wody (250 ml)

Przygotowanie:

Owoce obierz, umyj szpinak. Wyciśnij sok, umieść wszystkie składniki w blenderze i zmiksuj na gładko. Pij od razu.

Sezamowa owsianka – bircher muesli z morelą i kiwi (568 kcal)

Dzień z życia weganina

Następną pozycją w naszym roślinnym jadłospisie jest owsianka. Owies to doskonałe źródło białka i węglowodanów, które dodadzą nam sił na cały dzień wypełniony dużą ilością spraw i obowiązków. Posiłek taki nie wymaga wiele pracy, a gdy przygotujemy go jako tzw. bircher muesli, czyli płatki, zamiast gotować, namoczymy przez noc, wtedy owsianka zrobi się sama, a my rano będziemy mieli dzięki temu więcej czasu. To też poręczne śniadanie „na wynos”, które łatwo ze sobą zabrać i zjeść w wolnej chwili. Nasza dzisiejsza wersja jest morelowo-sezamowa, słodka i lekko chrupiąca od nasion chia i kiwi.

Składniki:

– 3/4 szklanki płatków owsianych (80 g)
– 1,5 szklanki niesłodzonego mleka sezamowego lub migdałowego, najlepiej domowego (375 ml)
– 1 łyżeczka syropu klonowego lub daktylowego (7 g)
– 2 łyżeczki tahini (10 g)
– 2 suszone morele (ok. 25 g)
– 1 łyżeczka nasion chia (3 g), opcjonalnie
– 1 świeże kiwi

Przygotowanie:

Morele drobno posiekaj i wrzuć do słoika, dodaj resztę składników (oprócz kiwi), zamieszaj, zakręć i wstaw na noc do lodówki. Następnego dnia dodaj kiwi i albo zjedz w domu, albo zabierz ze sobą do pracy.

Azjatycka sałatka z komosą ryżową, brokułem, jarmużem i ciecierzycą (548 kcal)

Dzień z życia weganina

Kolejne danie to też coś prostego, co można przygotować z wyprzedzeniem i mieć pod ręką. Miska sałatki z dużą ilością wartościowych składników to posiłek, który zawsze warto mieć w lodówce. W naszej dzisiejszej miseczce znajdziesz m.in. komosę ryżową, brokuł i jarmuż, które otulone zostały azjatyckim dressingiem na bazie masła orzechowego.

Składniki na sałatkę:

– 1 szklanka ugotowanej komosy ryżowej, 185 g (ok. 1/4 szklanki suchej – 50 g), można zamienić na kaszę jaglaną
– 1/2 szklanki ugotowanej ciecierzycy lub fasoli, np. mung (80 g)
– 1 szklanka jarmużu, drobno porwanego i zblanszowanego (130 g)
– 1 szklanka ugotowanych na parze różyczek brokułu (155 g)
– garść świeżej bazylii/kolendry lub zielonej pietruszki (8 g)
– kiełki, wedle uznania

Dressing:

– 1 łyżka masła orzechowego 100%  (16 g)
– 1 łyżeczka sosu sojowego Tamari lub zwykłego (6 g)
– 2 łyżki wody
– 1/3 łyżeczki chińskiej mieszanki 5 smaków
– 1 łyżka soku z cytryny
– szczypta cayenne
– sól i pieprz, do smaku

Przygotowanie:

Komosę wsyp do rondelka, dokładnie przepłukaj wodą, odcedź, dodaj 1,5 szklanki świeżej wody i małą szczyptę soli, garnek zakryj i doprowadź do wrzenia. Gotuj na małym ogniu przez 15 minut, po tym czasie zakryty garnek odstaw na 15 minut, aby komosa wchłonęła resztę wody. Jeśli używasz kaszy jaglanej, gotuj ją podobnie, ale przed zagotowaniem trzeba ją dodatkowo sparzyć wrzątkiem.

W międzyczasie brokuł i jarmuż zblanszuj we wrzątku lub ugotuj na parze. Brokuł 5 minut, a jarmuż 1-2 minuty. Po tym czasie najlepiej umieścić je na chwilę w misce z lodowatą wodą, dzięki czemu zachowają swój soczysty zielony kolor.

W małym pojemniku blendera zmiksuj wszystkie składniki na sos. Składniki na sałatkę wymieszaj i polej sosem. Przechowuj w lodówce do 3 dni.

Pieczone łódeczki z ziemniaków z dipem czosnkowo-pietruszkowym na bazie awokado (574 kcal)

Dzień z życia weganina

Na zakończenie dnia, nadal prosto, ale też pożywnie. Pieczone łódeczki z ziemniaków z dipem czosnkowo-pietruszkowym na bazie awokado. Bo żeby dobrze i smacznie zjeść, nie trzeba wcale tkwić długo nad garami, na co i tak często wieczorem nie mamy już siły i ochoty.

Składniki:

– 400 g surowych ziemniaków lub 300 g upieczonych

Dip czosnkowo-pietruszkowy:

– 1/2 awokado (75 g)
– 3 łyżki wody
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1 ząbek czosnku (3 g)
– 2 łyżki posiekanej zielonej pietruszki (8 g)
– 1/3 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– szczypta pieprzu

Przygotowanie:

Nagrzej piekarnik do 220°C. Ziemniaki wyszoruj i pokrój wzdłuż na ćwiartki, a potem jeszcze każdą na pół. Wypłucz w wodzie i osusz na ręczniku papierowym (obieranie opcjonalne). Ułóż w odstępach na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i piecz 15 minut; przewracając je na drugą stronę w połowie czasu pieczenia. W międzyczasie zmiksuj składniki na dip i przełóż go do małej miseczki. Upieczone ziemniaki serwuj od razu.

Dodatkowo w ciągu dnia

– 1 średnie jabłko (ok. 130 g)
– 2 szklanki zielonej herbaty

Jak widzisz zatem, bycie weganinem wcale nie jest takie trudne, a efekty i doznania smakowe mogą cię przyjemnie zaskoczyć. Im więcej będziesz próbować i eksperymentować, tym szybciej i łatwiej przyjdzie Ci wyczarowywanie smacznych roślinnych posiłków. Powodzenia i smacznego!

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Risotto z dyni i szałwii

Risotto z dyni i szałwii – idealne danie na wzmocnienie organizmu

Trendy kulinarne 2020 / istockphoto.com

Co będziemy jeść w nadchodzącym roku? Znamy najnowsze trendy kulinarne. Nam się podoba!

Pułapki diety wegetariańskiej

Pułapki diety wegetariańskiej

Pieczemy kasztany pod zdrową kruszonką

Domowy ketchup

Przepis na domowy ketchup. Pyszny i bez dodatku sztucznych barwników!

Pizza z dynią

Podwójnie dyniowa jesienna pizza. Zachwyca nie tylko kolorem, ale również delikatnością!

8 rzeczy, które trzeba wiedzieć o fast foodach

8 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o fast foodach

Dyniowy dżem – słodycz bez cukru. Pyszne uroki jesieni!

Makaron orkiszowy – poznaj jego właściwości i wypróbuj świetny przepis

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

3 razy wrap

Znudziły ci się zwykłe kanapki? Zrób sobie wrapy. Proponujemy 3 niebanalne przepisy

unsplash.com

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną? Odpowiadamy!

Jesteś osłabiona, masz problemy z koncentracją, drętwieją ci nogi i ręce? To może być niedobór witaminy B12! Kto jest zagrożony? Tłumaczy farmaceutka

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Posypane orzechami laskowymi i polane syropem klonowym smakują obłędnie!

Wek na przeziębienie: syrop z malin

Sposób na przeziębienie: syrop z malin, lepszy niż kupowany w spożywczaku

Przepisy z owocu czarnego bzu – poznaj trzy wyjątkowe propozycje

Wegeburgery z prawdziwkami

istockphoto.com

Wiesz co oznacza trójkąt z cyfrą 7 na opakowaniu twoich ulubionych produktów? Mama Chemik wyjaśnia

Ciasto czekoladowe z buraka

Czekoladowe ciasto z burakami. Słodkie, ale bardzo zdrowe

Chutney na trzy nowe sposoby

Chutney na trzy nowe sposoby. Z marchewki, papryki i buraka. Będzie warzywnie!

dyniowe ciastka owsiane

Dyniowe ciastka owsiane. Bez glutenu i rafinowanego cukru. Samo zdrowie!

3 wariacje na temat cukinii

istockphoto.com

Ogórek z imbirem – oczyszczający duet

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.