Przejdź do treści

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą
Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!/ Unsplash, fot. Brooke Cagle
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nagietek lekarski - właściwości i zastosowanie w medycynie
Nagietek lekarski – właściwości i zastosowanie w medycynie
Ból sutków - kiedy występuje i jakie są jego przyczyny?
Ból sutków – kiedy występuje i jakie są jego przyczyny?
Maseczka - kobieta szyje na maszynie
„Maseczki. Proszę się częstować”. Akcja mieszkanki Otwocka podbiła internet
Kobiety w maseczkach - kronawirus
Powstanie aplikacja, która pomoże kontrolować rozprzestrzenianie się koronawirusa. Pracuje nad nią Ministerstwo Cyfryzacji
młoda kobieta
„Seks nie powinien boleć! Chyba, że tego chcesz” – mówi Katarzyna Koczułap

Przyjrzyj się swojemu stanowisku pracy. Ładne i przytulne? Świetnie. A ergonomiczne? Jeśli nie, to pora na zmiany. Chyba że chcesz dołączyć do ponad 60 milionów pracowników w UE, którzy skarżą się na kłopoty z kręgosłupem. I nie tylko z nim.

By sprawdzić, czy pracujesz w ergonomicznych warunkach, musisz najpierw wiedzieć, czym jest ergonomia. Według definicji to dostosowanie warunków pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Mówiąc najprościej, chodzi o to, by otoczenie, w którym spędzasz przynajmniej osiem godzin na dobę, pozwalało ci wykonywać efektywnie pracę i nie tracić przy tym zdrowia. Niestety, pracodawcy wciąż przywiązują do tego za małą wagę.

Praca a kręgosłup

Nie odkryjemy Ameryki, pisząc, że schorzenia układu ruchu (choroby szyi, kręgosłupa, kończyn górnych i dolnych) są najczęściej występującymi w Unii Europejskiej jednostkami chorobowymi związanymi z pracą. Takie są fakty. Ale zaskakujące jest to, że maleje liczba chorób spowodowanych pracą fizyczną, a zwiększa się liczba chorób kręgosłupa, których przyczyną jest przeciążenie pracą i stres.

Na kłopoty z kręgosłupem skarży się ponad 60 milionów pracowników w UE. Dlaczego tak się dzieje? Specjaliści Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi wśród przyczyn wymieniają m.in.: wysiłek fizyczny, pracę w wymuszonej pozycji, powtarzalne ruchy monotypowe (takie, które wymagają udziału tylko pewnych grup mięśni, co powoduje ich szybkie zmęczenie), długotrwały ucisk na tkanki, pracę siedzącą i nieergonomiczne wyposażenie polskich biur. Tu problem jest naprawdę poważny ‒ z raportu Ergotest wynika, że na sto polskich stanowisk komputerowych tylko dwa (!) spełniają wymogi ergonomii, czyli są odpowiednio wyposażone i dopasowane do potrzeb pracowników. Tymczasem specjaliści podkreślają, że podstawą przy ochronie kręgosłupa jest odpowiednio dobrane biurko i krzesło. Płyta siedziska krzesła powinna być tak skonstruowana, aby nasz kręgosłup i mięśnie go podtrzymujące były w ciągłym ruchu. Prof. Górska, szefowa Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego, zwraca uwagę, że człowiek w trakcie pracy powinien aktywizować różne grupy mięśniowe, czyli ruszać się przez cały czas. Nie ma nic lepszego dla organizmu niż ruch, który nie pozwoli na statyczność, minimalizując przy tym także problem otyłości. Dr Levine z kliniki w Mayo uważa, że ideałem byłoby, abyśmy podczas pracy biurowej spacerowali, spalając dzięki temu ok. 1000 kcal w ciągu wykonywania obowiązków zawodowych.

kobieta przed komputerem

Bądź ergo – zadbaj o siebie sam

Na wymienione wyżej czynniki nie zawsze możemy mieć wpływ, ponieważ zależą od charakteru pracy i dobrej woli pracodawcy. Ale wśród przyczyn coraz częstszych problemów ze zdrowiem znajdziemy także punkt: sprzeczne z ergonomią zachowania pracowników. I tu już mamy pole do popisu. Choć prawda jest taka, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z przyczyny naszych nieergonomicznych zachowań. Oto przykład: podczas pracy przy komputerze jesteśmy zgarbieni, nienaturalnie wychyleni. Wiecie dlaczego? Odpowiedź jest prozaiczna – aby lepiej widzieć! To często wina źle dopasowanych okularów (albo ich braku), zbyt małej czcionki, złego kontrastu i jasności obrazu i/albo nieprawidłowego oświetlenia.

By móc dbać o kręgosłup, musimy najpierw zadbać o… wzrok!

Zachowania ergonomiczne nie wymagają właściwie żadnego wysiłku, za to – jak przy dobrej diecie – konieczna jest zmiana codziennych nawyków.

Oto, co możesz zrobić:

‒ zadbaj o odpowiednie ustawienie monitora. Powinien być ustawiony bokiem do źródeł światła, nigdy przodem do okna. Górna krawędź monitora nie powinna znajdować się wyżej niż oczy użytkownika, zalecana odległość od oczu to 40‒75 cm.

‒ wykorzystuj zagwarantowane przez Kodeks pracy pięć minut przerwy w ciągu każdej godziny pracy przy komputerze. Realnie! Wstań z krzesła, pospaceruj, choćby po biurze, wyjdź na moment na świeże powietrze. W ten sposób zmuszasz kręgosłup do ruchu, pozwalasz odpocząć oczom, poprawisz krążenie – kiedy siedzisz, żyły poddawane są uciskowi.

‒ wykonuj w czasie przerw krótkie ćwiczenia relaksacyjne ‒ już zwykłe przeciąganie się jest wspaniałym treningiem dla kręgosłupa. Możesz sięgnąć po specjalne ćwiczenia na kręgosłup czerpiące z jogi. Wykorzystuj także techniki oddechowe – trudno o lepszy sposób na relaks.

‒ unikaj siedzenia w pozycji „noga na nogę” (dolny odcinek kręgosłupa jest wtedy napięty, a przepływ krwi w nogach zaburzony).

istockphoto.com

Stres – winowajca numer 2

To, że siedzenie w niewłaściwej pozycji i pracowanie przed komputerem bez przerw fatalnie wpływa na kręgosłup, jest oczywiste. Ale żeby kręgosłupowi szkodził stres?! Niestety, ma on ogromny wpływ na jego kondycję. – Ergonomiści są świadomi niebezpieczeństwa stresu, napięcia psychicznego, które przenoszą się na jakość i wydajność pracy – przekonuje dr Iwona Palczewska z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. – Odnosi się to także do kłopotów z układem ruchu – zespołów napięć mięśni, zespołów przeciążenia w obrębie barku, nadgarstka – w tych schorzeniach komponent stresu jest ogromny. Odpowiednie wyposażenie przestrzeni pracy to za mało, jeżeli pracujemy w warunkach stresu, nawet podświadomie. Układ współczulny stymuluje wówczas mięśnie do nadmiernej aktywności.

Stresu na co dzień, zwłaszcza w pracy, całkowicie wyeliminować się nie da. Ale można z nim walczyć. Możesz także wykorzystać poprawiający koncentrację i ograniczający stres trening uważności lub wypróbować techniki medytacyjne.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

bakalie

Na stres dobre są… bakalie! Dlaczego warto sięgać po orzechy, morele, migdały czy figi?

Siwienie włosów / istock

Czy da się osiwieć ze strachu w jedną noc? Odpowiada ekspertka

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

spocona kobieta

6 rzeczy, które twój pot chce ci powiedzieć

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Jelita a stres / istock

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Karmienie piersią / istock

Powrót do pracy nie musi oznaczać końca karmienia piersią

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

kobieta je ciastko

O zajadaniu stresu, czyli dlaczego sięgamy po słodycze a nie warzywa, kiedy się denerwujemy

10 niezdrowych wieczornych nawyków

„Tradycja jest dla nas ważna, dopóki jest wygodna. A jeżeli tradycja wiąże się ze stawianiem nam wymagań, ograniczeń, nakazów – to jej nie lubimy”. Jak nie zwariować w Święta i przeżyć je bez nadmiernego stresu? Wyjaśnia psycholog

Jak przetrwać święta i nie zwariować?

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

zestresowana kobieta

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości