Przejdź do treści

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy
Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!

By sprawdzić, czy pracujesz w ergonomicznych warunkach, musisz najpierw wiedzieć, czym jest ergonomia. Według definicji to dostosowanie warunków pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Mówiąc najprościej, chodzi o to, by otoczenie, w którym spędzasz przynajmniej osiem godzin na dobę, pozwalało ci wykonywać efektywnie pracę i nie tracić przy tym zdrowia. Niestety, pracodawcy wciąż przywiązują do tego za małą wagę.

Nie odkryjemy Ameryki, pisząc, że schorzenia układu ruchu (choroby szyi, kręgosłupa, kończyn górnych i dolnych) są najczęściej występującymi w Unii Europejskiej jednostkami chorobowymi związanymi z pracą. Takie są fakty. Ale zaskakujące jest to, że maleje liczba chorób spowodowanych pracą fizyczną, a zwiększa się liczba chorób kręgosłupa, których przyczyną jest przeciążenie pracą i stres.

Na kłopoty z kręgosłupem skarży się ponad 60 milionów pracowników w UE. Dlaczego tak się dzieje? Specjaliści Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi wśród przyczyn wymieniają m.in.: wysiłek fizyczny, pracę w wymuszonej pozycji, powtarzalne ruchy monotypowe (takie, które wymagają udziału tylko pewnych grup mięśni, co powoduje ich szybkie zmęczenie), długotrwały ucisk na tkanki, pracę siedzącą i nieergonomiczne wyposażenie polskich biur. Tu problem jest naprawdę poważny ‒ z najnowszego raportu prowadzonego od siedmiu lat badania Ergotest wynika, że na sto polskich stanowisk komputerowych tylko dwa (!) spełniają wymogi ergonomii, czyli są odpowiednio wyposażone i dopasowane do potrzeb pracowników. Tymczasem specjaliści podkreślają, że podstawą przy ochronie kręgosłupa jest odpowiednio dobrane biurko i krzesło. Płyta siedziska krzesła powinna być tak skonstruowana, aby nasz kręgosłupi mięśnie go podtrzymujące były w ciągłym ruchu. Prof. Górska, szefowa Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego, zwraca uwagę, że człowiek w trakcie pracy powinien aktywizować różne grupy mięśniowe, czyli ruszać się przez cały czas. Nie ma nic lepszego dla organizmu niż ruch, który nie pozwoli na statyczność, minimalizując przy tym także problem otyłości. Dr Levine z kliniki w Mayo uważa, że ideałem byłoby, abyśmy podczas pracy biurowej spacerowali, spalając dzięki temu ok. 1000 kcal w ciągu wykonywania obowiązków zawodowych.

Bądź ergo – zadbaj o siebie sam

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Na wymienione wyżej czynniki nie zawsze możemy mieć wpływ, ponieważ zależą od charakteru pracy i dobrej woli pracodawcy. Ale wśród przyczyn coraz częstszych problemów ze zdrowiem znajdziemy także punkt: sprzeczne z ergonomią zachowania pracowników. I tu już mamy pole do popisu. Choć prawda jest taka, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z przyczyny naszych nieergonomicznych zachowań. Oto przykład: podczas pracy przy komputerze jesteśmy zgarbieni, nienaturalnie wychyleni. Wiecie dlaczego? Odpowiedź jest prozaiczna – aby lepiej widzieć! To często wina źle dopasowanych okularów (albo ich braku), zbyt małej czcionki, złego kontrastu i jasności obrazu i/albo nieprawidłowego oświetlenia.

By móc dbać o kręgosłup, musimy najpierw zadbać o… wzrok!

Zachowania ergonomiczne nie wymagają właściwie żadnego wysiłku, za to – jak przy dobrej diecie – konieczna jest zmiana codziennych nawyków.

Oto, co możesz zrobić:

‒ zadbaj o odpowiednie ustawienie monitora. Powinien być ustawiony bokiem do źródeł światła, nigdy przodem do okna. Górna krawędź monitora nie powinna znajdować się wyżej niż oczy użytkownika, zalecana odległość od oczu to 40‒75 cm.

‒ wykorzystuj zagwarantowane przez Kodeks pracy pięć minut przerwy w ciągu każdej godziny pracy przy komputerze. Realnie! Wstań z krzesła, pospaceruj, choćby po biurze, wyjdź na moment na świeże powietrze. W ten sposób zmuszasz kręgosłup do ruchu, pozwalasz odpocząć oczom, poprawisz krążenie – kiedy siedzisz, żyły poddawane są uciskowi.

‒ wykonuj w czasie przerw krótkie ćwiczenia relaksacyjne ‒ już zwykłe przeciąganie się jest wspaniałym treningiem dla kręgosłupa. Możesz sięgnąć po specjalne ćwiczenia na kręgosłup czerpiące z jogi. Wykorzystuj także techniki oddechowe – trudno o lepszy sposób na relaks.

‒ unikaj siedzenia w pozycji „noga na nogę” (dolny odcinek kręgosłupa jest wtedy napięty, a przepływ krwi w nogach zaburzony).

Dla wszystkich tych, którzy chcą naprawdę zadbać o ergonomiczne zachowania, mamy gotowe wyzwanie. Podejmij je, a codziennie otrzymasz wskazówkę, która pozwoli ci zorganizować się w czasie pracy tak, by twoje zdrowie na tym nie ucierpiało.  

Stres – winowajca numer 2

To, że siedzenie w niewłaściwej pozycji i pracowanie przed komputerem bez przerw fatalnie wpływa na kręgosłup, jest oczywiste. Ale żeby kręgosłupowi szkodził stres?! Niestety, ma on ogromny wpływ na jego kondycję. – Ergonomiści są świadomi niebezpieczeństwa stresu, napięcia psychicznego, które przenoszą się na jakość i wydajność pracy – przekonuje dr Iwona Palczewska z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. – Odnosi się to także do kłopotów z układem ruchu – zespołów napięć mięśni, zespołów przeciążenia w obrębie barku, nadgarstka – w tych schorzeniach komponent stresu jest ogromny. Odpowiednie wyposażenie przestrzeni pracy to za mało, jeżeli pracujemy w warunkach stresu, nawet podświadomie. Układ współczulny stymuluje wówczas mięśnie do nadmiernej aktywności.

Stresu na co dzień, zwłaszcza w pracy, całkowicie wyeliminować się nie da. Ale można z nim walczyć. Oto wyzwanie dla zestresowanych, którzy chcą powalczyć z problemem.

Możesz także wykorzystać poprawiający koncentrację i ograniczający stres trening uważności lub wypróbować techniki medytacyjne.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Katarzyna Dowbor

Katarzyna Dowbor: mając 60 lat nie trzeba zamykać się w skorupie starszej pani

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

uśmiechnięta para

„To pokazuje naszą dojrzałość, odpowiedzialność i świadomość siebie” Psycholog podpowiada, jak przyznawać się do błędów

dwie dziewczyny rozmawiają

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

Przełom w świecie nauki! Uniwersytet Technologiczny w Eindhoven zatrudni wyłącznie kobiety

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

Kobieta własnoręcznie tworzy mydełka

Załóż swój biznes i pochwal się tym, co robisz. Weź udział w akcji Rossmanna „Stań na własnych nogach”

„Mądre, piękne, zabawne, dobre i odważne. Takie są dziewczynki. Nie jednowymiarowe” – mówi Barbara Pietruszczak, jedna z twórczyń magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

okres

Dla pracodawcy przez 9 dni w roku jesteśmy nieproduktywne. Może warto pomyśleć o urlopie menstruacyjnym w Polsce?

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Czy stres ma wpływ na alergię?

Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…