Przejdź do treści

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą
Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!/ Unsplash, fot. Brooke Cagle
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
czereśnie
Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa

Przyjrzyj się swojemu stanowisku pracy. Ładne i przytulne? Świetnie. A ergonomiczne? Jeśli nie, to pora na zmiany. Chyba że chcesz dołączyć do ponad 60 milionów pracowników w UE, którzy skarżą się na kłopoty z kręgosłupem. I nie tylko z nim.

By sprawdzić, czy pracujesz w ergonomicznych warunkach, musisz najpierw wiedzieć, czym jest ergonomia. Według definicji to dostosowanie warunków pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Mówiąc najprościej, chodzi o to, by otoczenie, w którym spędzasz przynajmniej osiem godzin na dobę, pozwalało ci wykonywać efektywnie pracę i nie tracić przy tym zdrowia. Niestety, pracodawcy wciąż przywiązują do tego za małą wagę.

Praca a kręgosłup

Nie odkryjemy Ameryki, pisząc, że schorzenia układu ruchu (choroby szyi, kręgosłupa, kończyn górnych i dolnych) są najczęściej występującymi w Unii Europejskiej jednostkami chorobowymi związanymi z pracą. Takie są fakty. Ale zaskakujące jest to, że maleje liczba chorób spowodowanych pracą fizyczną, a zwiększa się liczba chorób kręgosłupa, których przyczyną jest przeciążenie pracą i stres.

Na kłopoty z kręgosłupem skarży się ponad 60 milionów pracowników w UE. Dlaczego tak się dzieje? Specjaliści Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi wśród przyczyn wymieniają m.in.: wysiłek fizyczny, pracę w wymuszonej pozycji, powtarzalne ruchy monotypowe (takie, które wymagają udziału tylko pewnych grup mięśni, co powoduje ich szybkie zmęczenie), długotrwały ucisk na tkanki, pracę siedzącą i nieergonomiczne wyposażenie polskich biur. Tu problem jest naprawdę poważny ‒ z raportu Ergotest wynika, że na sto polskich stanowisk komputerowych tylko dwa (!) spełniają wymogi ergonomii, czyli są odpowiednio wyposażone i dopasowane do potrzeb pracowników. Tymczasem specjaliści podkreślają, że podstawą przy ochronie kręgosłupa jest odpowiednio dobrane biurko i krzesło. Płyta siedziska krzesła powinna być tak skonstruowana, aby nasz kręgosłup i mięśnie go podtrzymujące były w ciągłym ruchu. Prof. Górska, szefowa Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego, zwraca uwagę, że człowiek w trakcie pracy powinien aktywizować różne grupy mięśniowe, czyli ruszać się przez cały czas. Nie ma nic lepszego dla organizmu niż ruch, który nie pozwoli na statyczność, minimalizując przy tym także problem otyłości. Dr Levine z kliniki w Mayo uważa, że ideałem byłoby, abyśmy podczas pracy biurowej spacerowali, spalając dzięki temu ok. 1000 kcal w ciągu wykonywania obowiązków zawodowych.

kobieta przed komputerem

Bądź ergo – zadbaj o siebie sam

Na wymienione wyżej czynniki nie zawsze możemy mieć wpływ, ponieważ zależą od charakteru pracy i dobrej woli pracodawcy. Ale wśród przyczyn coraz częstszych problemów ze zdrowiem znajdziemy także punkt: sprzeczne z ergonomią zachowania pracowników. I tu już mamy pole do popisu. Choć prawda jest taka, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z przyczyny naszych nieergonomicznych zachowań. Oto przykład: podczas pracy przy komputerze jesteśmy zgarbieni, nienaturalnie wychyleni. Wiecie dlaczego? Odpowiedź jest prozaiczna – aby lepiej widzieć! To często wina źle dopasowanych okularów (albo ich braku), zbyt małej czcionki, złego kontrastu i jasności obrazu i/albo nieprawidłowego oświetlenia.

By móc dbać o kręgosłup, musimy najpierw zadbać o… wzrok!

Zachowania ergonomiczne nie wymagają właściwie żadnego wysiłku, za to – jak przy dobrej diecie – konieczna jest zmiana codziennych nawyków.

Oto, co możesz zrobić:

‒ zadbaj o odpowiednie ustawienie monitora. Powinien być ustawiony bokiem do źródeł światła, nigdy przodem do okna. Górna krawędź monitora nie powinna znajdować się wyżej niż oczy użytkownika, zalecana odległość od oczu to 40‒75 cm.

‒ wykorzystuj zagwarantowane przez Kodeks pracy pięć minut przerwy w ciągu każdej godziny pracy przy komputerze. Realnie! Wstań z krzesła, pospaceruj, choćby po biurze, wyjdź na moment na świeże powietrze. W ten sposób zmuszasz kręgosłup do ruchu, pozwalasz odpocząć oczom, poprawisz krążenie – kiedy siedzisz, żyły poddawane są uciskowi.

‒ wykonuj w czasie przerw krótkie ćwiczenia relaksacyjne ‒ już zwykłe przeciąganie się jest wspaniałym treningiem dla kręgosłupa. Możesz sięgnąć po specjalne ćwiczenia na kręgosłup czerpiące z jogi. Wykorzystuj także techniki oddechowe – trudno o lepszy sposób na relaks.

‒ unikaj siedzenia w pozycji „noga na nogę” (dolny odcinek kręgosłupa jest wtedy napięty, a przepływ krwi w nogach zaburzony).

istockphoto.com

Stres – winowajca numer 2

To, że siedzenie w niewłaściwej pozycji i pracowanie przed komputerem bez przerw fatalnie wpływa na kręgosłup, jest oczywiste. Ale żeby kręgosłupowi szkodził stres?! Niestety, ma on ogromny wpływ na jego kondycję. – Ergonomiści są świadomi niebezpieczeństwa stresu, napięcia psychicznego, które przenoszą się na jakość i wydajność pracy – przekonuje dr Iwona Palczewska z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. – Odnosi się to także do kłopotów z układem ruchu – zespołów napięć mięśni, zespołów przeciążenia w obrębie barku, nadgarstka – w tych schorzeniach komponent stresu jest ogromny. Odpowiednie wyposażenie przestrzeni pracy to za mało, jeżeli pracujemy w warunkach stresu, nawet podświadomie. Układ współczulny stymuluje wówczas mięśnie do nadmiernej aktywności.

Stresu na co dzień, zwłaszcza w pracy, całkowicie wyeliminować się nie da. Ale można z nim walczyć. Możesz także wykorzystać poprawiający koncentrację i ograniczający stres trening uważności lub wypróbować techniki medytacyjne.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Koniec pracy zdalnej? Zobacz, jak uniknąć zarazków w publicznym transporcie

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Agresja w aptece / istock

Agresja w aptece. „Kiedyś facet rzucił we mnie dużym pudełkiem leku po tym, jak spytałam czy może zapłacić kartą, bo nie miałam jak wydać”

Ashwagandha to roślina, której właściwości znane są od lat

Ashwagandha – co to jest i jak działa? Pomaga nie tylko na PMS

Katarzyna Kucewicz

„Nie musisz być ciągle online ani mieć z tego powodu wyrzutów sumienia” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Urlop macierzyński w 2020 roku

Święto Pielęgniarek / Instagram W czepku urodzona

Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek. „Chciałabym, żeby wszyscy pamiętali w pozostałe 364 dni roku o naszej pracy” – pisze Weronika Nawara z „W czepku urodzona”

kobieta w biurze

„Pracodawca może sprawdzić, czy pracownicy przeszli koronawirusa”? Prawniczka wyjaśnia, czy polskie przepisy na to pozwalają

Kobieta z kwiatami w ręce

„Miałam wrażenie, że wszyscy na mnie patrzą, bo moja twarz płonie”. Autorka bloga Nieekspertka o zaczerwienieniu twarzy, które było oznaką i powodem stresu

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia na odstresowanie!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?