Przejdź do treści

Fasolka szparagowa rządzi!

Fasolka szparagowa rządzi!
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

I to właśnie teraz ‒ w zimie skazani będziemy na jej mrożoną wersję. Dlatego warto dać się ponieść kulinarnej fantazji i oddać fasolce pierwsze skrzypce. Mamy dla was fasolkową sałatkę, curry z fasolki i fasolkę w wersji azjatyckiej. Spróbujcie!

Fasolka szparagowa należy do rodziny roślin strączkowych, która cała bogata jest w białko, błonnik i wiele cennych witamin i minerałów.

Jest niskokaloryczna (ok. 30 kcal na 100 g), odznacza się wysoką zawartością witaminy A, antyoksydantów, luteiny, zeaksantyny i karotenu, co sprawia, że wpływa dobrze na wzrok.

Zawiera też sporą dawkę kwasu foliowego, witaminy B6, B1, C; żelaza, wapnia, magnezu oraz potasu. Korzystnie wpływa na metabolizm, pracę serca i ciśnienie.

A oprócz tego jest po prostu bardzo smaczna i warto w pełni wykorzystać krótki sezon na te długie, jędrne strąki. Wersja z bułeczką i masłem wam się przejadła? Mamy dla was coś nowego!

Fasolka szparagowa po azjatycku

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Krótko smażona w stylu azjatyckim będzie smacznym i ciekawym dodatkiem do obiadu lub propozycją na pracowy lunch.

Prosta sałatka 3 fasolki z orzeźwiającym cytrynowym dressingiem to wyjątkowo bogata w białko przekąska, która może być też bazą do głównego posiłku, jeśli dorzucimy do niej np. ugotowane ziarna orkiszu lub sorgo.

Składniki (na 4 porcje):

– 500 g fasolki szparagowej
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 łyżka nasion sezamu
– 1 łyżeczka soku z limonki lub octu ryżowego
– 2 szalotki lub 1 mała zwykła cebula
– 1 ząbek czosnku
– 1 cm imbiru
– olej (np. z orzeszków ziemnych, kokosowy lub ryżowy)

Przygotowanie:

Fasolkę myjemy, pozbawiamy końcówek, gotujemy na parze lub w wodzie przez 15‒20 minut i odcedzamy.

W międzyczasie obieramy i siekamy cebulę oraz czosnek, wyciskamy lub ścieramy imbir i podprażamy lekko ziarna sezamu na suchej patelni.

Następnie na rozgrzany olej na patelni wrzucamy cebulę, czosnek oraz imbir i podsmażamy kilka minut. Dolewamy sos sojowy z sokiem z limonki lub octem, dorzucamy ugotowaną fasolkę i dokładnie mieszamy, podsmażamy jeszcze 2 minuty, posypujemy podprażonym sezamem i podajemy. Taką fasolkę można serwować samodzielnie jako przystawkę lub wymieszać z ryżem bądź kaszą i dodatkowymi warzywami na pyszną sałatkę.

Sałatka 3 fasolki

Składniki (na 4‒6 porcji):

– 250 g zielonej fasolki szparagowej
– 250 g żółtej fasolki szparagowej
– 1 szklanka ugotowanej czerwonej fasolki kidney lub fasolki pinto
– duża garść świeżej kolendry lub rukwi wodnej albo zielonej pietruszki
– duża szczypta kolorowego pieprzu (świeżo zmielonego lub rozgniecionego w moździerzu)
– opcjonalnie: ugotowane ziarna sorgo lub orkiszu

Dressing:

– 3 łyżki tłoczonego na zimno, nierafinowanego oleju, np. lnianego
– 3 łyżki soku z cytryny
– 1 łyżeczka octu jabłkowego
– 1/2 łyżeczki świeżo startej skórki z ekologicznej cytryny
– szczypta soli i pieprzu

Przygotowanie:

Fasolkę szparagową myjemy i suszymy. Odcinamy końcówki, kroimy na mniejsze kawałki i gotujemy na parze lub w wodzie 15‒20 minut.

W międzyczasie mieszamy składniki na dressing.

Ugotowaną fasolkę odcedzamy i lekko studzimy, następnie wsypujemy do miski, dodajemy resztę składników, polewamy dressingiem i delikatnie mieszamy.

Serwujemy od razu, resztę przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Curry z fasolki szparagowej z ziemniakami

Składniki:

– 150 g zielonej fasolki szparagowej
– 150 g żółtej fasolki szparagowej (lub więcej zielonej)
– 4 średnie młode ziemniaki
– 1/2 szklanki świeżego/mrożonego zielonego groszku lub ugotowanej ciecierzycy (opcjonalnie)
– 1 duża cebula
– 2 ząbki czosnku
– 1 ostra papryczka chili lub pepperoni
– 2 cm korzenia imbiru
– 500 ml mleka kokosowego
– 1 szklanka bulionu warzywnego
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 4 suszone liście kaffiru lub 1 łodyga trawy cytrynowej
– 1 łyżka dobrej jakości mieszanki przypraw curry lub garam masala (bez soli)
– 1/4 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 2 łyżki masła migdałowego lub z nerkowców (opcjonalnie)
– do podania: świeża kolendra, brązowy ryż basmati lub zwykły, podprażone płatki kokosowe lub migdałowe, chutney z marchewki

Przygotowanie:

Myjemy warzywa. Ziemniaki kroimy w kostkę (obieranie jest opcjonalne) i wrzucamy do miski z wodą. Fasolkę pozbawiamy końcówek i kroimy na 5-cm kawałki.

Siekamy cebulę, ostrą papryczkę (razem z pestkami), wyciskamy obrany czosnek oraz imbir.

Przygotowujemy wszystkie przyprawy.

Grzejemy olej w garnku. Podsmażamy cebulę 5 minut, następnie dorzucamy czosnek, imbir, liście kaffiru lub lekko zmiażdżoną łodygę trawy cytrynowej oraz papryczkę i smażymy 2‒3 minuty.

Dorzucamy przyprawy, fasolkę, odcedzone ziemniaki, mleko kokosowe oraz bulion.

Mieszamy, doprowadzamy do wrzenia i gotujemy 25‒30 minut, aż ziemniaki zmiękną.

10 minut przed końcem gotowania dorzucamy zielony groszek lub ugotowaną ciecierzycę.

Na końcu opcjonalnie można dodać masło orzechowe w celu jeszcze większego zagęszczenia potrawy, a także chili w proszku lub cayenne, jeśli wolimy bardziej ostre jedzenie.

Podajemy gorące z ryżem, świeżą kolendrą, podprażonymi płatkami kokosowymi i chutneyem z marchewki. (Liście kaffiru lub trawa cytrynowa są bardzo twarde, więc nie zjadamy ich, służą jedynie do zaromatyzowania dania ‒ usuwamy je z talerza przed konsumpcją).

Curry przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Chrup, chrup pora!

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej