Przejdź do treści

Fitness na zdrowe jelita

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek
Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować
Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Kobieta w toalecie
Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Ich stan ma wpływ na kondycję całego organizmu. O tym, jak sprawnie działają, decydują żyjące w nich bakterie, które tworzą mikroflorę jelitową. Najnowsze badania pokazują, że u osób aktywnych może ona być liczniejsza i bardziej różnorodna.

Bakterie to słowo, które nie kojarzy się najlepiej, a nie zawsze powinno. W organizmie człowieka żyją też takie, od których uzależnione jest jego zdrowie. W samych jelitach jest ich 100 bilionów. Są one istotne, ponieważ wspierają przebieg różnych procesów życiowych. Mają na przykład wpływ na to, czy będziesz mieć płaski brzuch, zmuszają komórki układu odpornościowego do wytwarzania przeciwciał, wpływają także za zdrowie psychiczne.

Zachowanie różnorodnej flory jelitowej procentuje większą ilością tych „dobrych bakterii”, które przynoszą organizmowi korzyści. Co może im pomóc? Przede wszystkim zdrowa i zróżnicowana dieta, ale ostatnie badania pokazały, że porządny trening również.

Serce, fitness i bakterie. Co je łączy?

Naukowcy z Uniwersytetu Stanu San Francisco wykonali u 20 mężczyzn i 17 kobiet test wysiłkowy podczas treningu kardio. Zrobili także u uczestników analizę składu ciała za pomocą urządzenia BOD POD. Wykorzystuje ono do pomiaru masy tłuszczowej i beztłuszczowej pletyzmografię wypieranego powietrza. Badani musieli również prowadzić przez siedem dni dziennik diety. Na koniec na podstawie próbki stolca oceniano proporcje dwóch grup bakterii, czyli Firmicutes i Bacteroides. Jest to miara, według której ocenia się zdrowie jelit. Brak równowagi między nimi przyczynia się do otyłości, a także do zespołu jelita nadwrażliwego.

Jaki był wynik? Osoby wykonujące intensywny trening kardio miały więcej bakterii Firmicutes niż Bacteroides. Naukowcy wyjaśnili, że większa ilość Firmicutes utrudnia tym szkodliwym bakteriom rozprzestrzenianie się po całym organizmie.

Jednak nie tylko trening kardio wspomaga mikroflorę jelitową. Badacze z Irlandii sprawdzili również, jaki wpływ mają na nią inne ćwiczenia. Przeanalizowali próbki krwi i kału u 40 profesjonalnych graczy rugby w czasie treningów przed rozpoczęciem sezonu. Porównali je z osobami mniej aktywnymi. Okazało się, że u zawodowych sportowców była ona bardziej zróżnicowana. Według naukowców wpływ na to miał także fakt, że zawodnicy rugby lepiej się odżywiali, a ich dieta była bogata w białko. Jak się okazuje, mieszkające w nas bakterie też mają swoje ulubione potrawy…

Mikroflora na diecie

Na jej różnorodność ogromny wpływ ma to, co jesz. Na pewno nie służy jej zachodni styl żywienia, czyli wysoko przetworzone jedzenie i duża ilość cukru. Jak pokazują statystyki, to jedna z uboższych diet. Oszacowano, że 75 proc. jedzenia na świecie jest produkowane z 12 roślin i 5 rodzajów mięsa. Bardziej urozmaiconą dietę mają mieszkańcy wsi, a najbardziej zróżnicowaną mikroflorę jelitową – Afrykańczycy.

Jak więc powinna wyglądać twoja dieta?

– Jedz różnorodnie
– Wybieraj produkty bogate w błonnik, który znajdziesz w warzywach, owocach, roślinach strączkowych
– Uzupełniaj ją sfermentowanym jedzeniem. Jogurt, kefir czy kiszona kapusta to naturalne probiotyki
– Unikaj sztucznych słodzików, jak aspartam, które szkodzą mikroflorze jelitowej
– Nie zapominaj o prebiotykach, które są oporne na działanie enzymów trawiennych. W ten sposób przechodzą do jelit i zasilają mikroflorę. Jednym z nich jest skrobia oporna, zawierają ją banany o zielonej skórce i ziemniaki
– Dieta musi zawierać produkty pełnoziarniste, czyli ciemny ryż, makaron i razowy chleb
– Pomyśl o diecie wegetariańskiej. Badania pokazują, że jest zdrowsza dla mikroflory jelitowej
– Jedz produkty bogate w polifenole, czyli kakao, gorzką czekoladę, czerwone wino, zieloną herbatę.

Z mlekiem matki

Człowiek zaczyna tworzyć swoją mikroflorę jelitową zaraz po urodzeniu się. Chociaż niektóre badania sugerują, że kontakt z pewnymi bakteriami ma miejsce już w łonie matki. W ciągu dwóch pierwszych lat życia wzrasta ilość tzw. bifidobakterii, które pomagają trawić cukry dostarczane z mlekiem matki. Liczne badania pokazują, że dzieci karmione piersią mają tych bakterii więcej niż te, które jadły mleko modyfikowane. Dlatego rzadziej mają alergie, zmniejsza się u nich ryzyko otyłości a także cieszą się lepszym zdrowiem. Warto więc malucha karmić piersią co najmniej do 6. miesiąca życia.

Najważniejsza korzyść, czyli zdrowie

Jak na razie większość badań nad takimi możliwościami flory bakteryjnej była prowadzona na zwierzętach. Jednak na ich podstawie naukowcy zaczynają twierdzić, że bakterie z naszych jelit mogą być pomocne w zapobieganiu niektórym chorobom, a także w ich leczeniu. Według badań przeprowadzonych w Mayo Clinic na podstawie flory bakteryjnej można sprawdzić podatność na reumatoidalne zapalenie stawów, a także wykorzystać jej możliwości lecznicze. W innym badaniu zauważono, że odmiana Lactobacillus johnsonii może chronić przed niektórymi rodzajami raka. Za to naukowcy z Uniwersytetu Chicago odkryli, że wprowadzenie pewnych odmian bakterii do układu trawiennego myszy z czerniakiem sprawiło, że układ odpornościowy zaczął atakować komórki rakowe.

Jak widać, mieszkańcy naszych jelit mają spory potencjał i to tylko kwestia czasu, czym nas jeszcze zaskoczą.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Ellen Page – jestem tutaj, ponieważ jestem lesbijką

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Wracasz po pracy do domu. Coś byś zjadł. Zamawiasz pizzę. Bo szybko, bo nie masz czasu, bo ci się nie chce. Tymczasem kolacja jest równie ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jak śniadanie czy obiad! Szybka domowa kolacja? Proszę bardzo – warzywny gulasz z cieciorką.
Gdańsk po śmierci Pawła Adamowicza

„Tam jest ogrom cierpienia i duża potrzeba zrozumienia”. Psycholog o rodzinie zabójcy Pawła Adamowicza

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

4 rzeczy, których nie znoszą twoje stawy. To nie tylko brak ruchu

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Hanna Stolińska-Fiedorowicz z sokiem

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

reumatyzm

Reumatyzm – objawy chorób tkanki łącznej. Jak rozpoznać reumatyzm?

kobieta, którą boli dłoń

Czym jest zespół Raynauda?

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową. Dietetyczka: jelita to nasz drugi mózg

Top 10 produktów na leniwe jelita

Szczepionki na choroby autoimmunologiczne

Jaka dieta w chorobach autoimmunologicznych?

Caroline Wozniacki cierpi na nieuleczalną chorobę. Co to jest reumatoidalne zapalenie stawów?

Kobieta z bólem w kolanie podczas chodzenia

Ból kolana przy chodzeniu a infekcje bakteryjne i choroby stawów

Kobieta siedzi z bólem kolana

Ból kolana przy zginaniu, chodzeniu i wchodzeniu po schodach – metody leczenia oraz przyczyny

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – jakie ćwiczenia są skuteczne? Rehabilitacja nadgarstka