Przejdź do treści

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta w białej kurtce biegnie szosą
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
przegrzewanie organizmu
5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy zimą za bardzo podkręcasz ogrzewanie
Szampon musi się pienić, żeby być skutecznym? Tłumaczą eksperci z „Czytamy etykiety”
kobieta i smog
Smog: jak powstaje i z czego się składa?
Prof. Mariusz Bidziński / Kwiat Kobiecości
Prof. Mariusz Bidziński: nie chodzi o to, że lekarze słabo leczą raka jajnika. Są po prostu zaskakiwani chorobą, gdy pacjentka przychodzi z zaawansowanym nowotworem
ugryzienie przez pluskwy
Ugryzienie pluskwy – jak wygląda? Co zrobić z miejscem ukąszenia?

Stan jelit ma wpływ na kondycję całego organizmu. O tym, jak sprawnie działają, decydują żyjące w nich bakterie, które tworzą mikroflorę jelitową. Najnowsze badania pokazują, że u osób aktywnych może ona być liczniejsza i bardziej różnorodna.

 

Bakterie to słowo, które nie kojarzy się najlepiej, a nie zawsze powinno. W organizmie człowieka żyją też takie, od których uzależnione jest jego zdrowie. W samych jelitach jest ich 100 bilionów. Są one istotne, ponieważ wspierają przebieg różnych procesów życiowych. Mają na przykład wpływ na to, czy będziesz mieć płaski brzuch, zmuszają komórki układu odpornościowego do wytwarzania przeciwciał, wpływają także za zdrowie psychiczne.

Zachowanie różnorodnej flory jelitowej procentuje większą ilością tych „dobrych bakterii”, które przynoszą organizmowi korzyści. Co może im pomóc? Przede wszystkim zdrowa i zróżnicowana dieta, ale ostatnie badania pokazały, że porządny trening również.

Serce, fitness i bakterie. Co je łączy?

Naukowcy z Uniwersytetu Stanu San Francisco wykonali u 20 mężczyzn i 17 kobiet test wysiłkowy podczas treningu kardio. Zrobili także u uczestników analizę składu ciała za pomocą urządzenia BOD POD. Wykorzystuje ono do pomiaru masy tłuszczowej i beztłuszczowej pletyzmografię wypieranego powietrza. Badani musieli również prowadzić przez siedem dni dziennik diety. Na koniec na podstawie próbki stolca oceniano proporcje dwóch grup bakterii, czyli Firmicutes i Bacteroides. Jest to miara, według której ocenia się zdrowie jelit. Brak równowagi między nimi przyczynia się do otyłości, a także do zespołu jelita nadwrażliwego.

Jaki był wynik? Osoby wykonujące intensywny trening kardio miały więcej bakterii Firmicutes niż Bacteroides. Naukowcy wyjaśnili, że większa ilość Firmicutes utrudnia tym szkodliwym bakteriom rozprzestrzenianie się po całym organizmie.

Jednak nie tylko trening kardio wspomaga mikroflorę jelitową. Badacze z Irlandii sprawdzili również, jaki wpływ mają na nią inne ćwiczenia. Przeanalizowali próbki krwi i kału u 40 profesjonalnych graczy rugby w czasie treningów przed rozpoczęciem sezonu. Porównali je z osobami mniej aktywnymi. Okazało się, że u zawodowych sportowców była ona bardziej zróżnicowana. Według naukowców wpływ na to miał także fakt, że zawodnicy rugby lepiej się odżywiali, a ich dieta była bogata w białko. Jak się okazuje, mieszkające w nas bakterie też mają swoje ulubione potrawy…

Ola Lendzion

Mikroflora na diecie

Na jej różnorodność ogromny wpływ ma to, co jesz. Na pewno nie służy jej zachodni styl żywienia, czyli wysoko przetworzone jedzenie i duża ilość cukru. Jak pokazują statystyki, to jedna z uboższych diet. Oszacowano, że 75 proc. jedzenia na świecie jest produkowane z 12 roślin i 5 rodzajów mięsa. Bardziej urozmaiconą dietę mają mieszkańcy wsi, a najbardziej zróżnicowaną mikroflorę jelitową – Afrykańczycy.

Jak więc powinna wyglądać twoja dieta?

– Jedz różnorodnie
– Wybieraj produkty bogate w błonnik, który znajdziesz w warzywach, owocach, roślinach strączkowych
– Uzupełniaj ją sfermentowanym jedzeniem. Jogurt, kefir czy kiszona kapusta to naturalne probiotyki
– Unikaj sztucznych słodzików, jak aspartam, które szkodzą mikroflorze jelitowej
– Nie zapominaj o prebiotykach, które są oporne na działanie enzymów trawiennych. W ten sposób przechodzą do jelit i zasilają mikroflorę. Jednym z nich jest skrobia oporna, zawierają ją banany o zielonej skórce i ziemniaki
– Dieta musi zawierać produkty pełnoziarniste, czyli ciemny ryż, makaron i razowy chleb
– Pomyśl o diecie wegetariańskiej. Badania pokazują, że jest zdrowsza dla mikroflory jelitowej
– Jedz produkty bogate w polifenole, czyli kakao, gorzką czekoladę, czerwone wino, zieloną herbatę.

Z mlekiem matki

Człowiek zaczyna tworzyć swoją mikroflorę jelitową zaraz po urodzeniu się. Chociaż niektóre badania sugerują, że kontakt z pewnymi bakteriami ma miejsce już w łonie matki. W ciągu dwóch pierwszych lat życia wzrasta ilość tzw. bifidobakterii, które pomagają trawić cukry dostarczane z mlekiem matki. Liczne badania pokazują, że dzieci karmione piersią mają tych bakterii więcej niż te, które jadły mleko modyfikowane. Dlatego rzadziej mają alergie, zmniejsza się u nich ryzyko otyłości a także cieszą się lepszym zdrowiem. Warto więc malucha karmić piersią co najmniej do 6. miesiąca życia.

Najważniejsza korzyść, czyli zdrowie

Jak na razie większość badań nad takimi możliwościami flory bakteryjnej była prowadzona na zwierzętach. Jednak na ich podstawie naukowcy zaczynają twierdzić, że bakterie z naszych jelit mogą być pomocne w zapobieganiu niektórym chorobom, a także w ich leczeniu. Według badań przeprowadzonych w Mayo Clinic na podstawie flory bakteryjnej można sprawdzić podatność na reumatoidalne zapalenie stawów, a także wykorzystać jej możliwości lecznicze. W innym badaniu zauważono, że odmiana Lactobacillus johnsonii może chronić przed niektórymi rodzajami raka. Za to naukowcy z Uniwersytetu Chicago odkryli, że wprowadzenie pewnych odmian bakterii do układu trawiennego myszy z czerniakiem sprawiło, że układ odpornościowy zaczął atakować komórki rakowe.

Jak widać, mieszkańcy naszych jelit mają spory potencjał i to tylko kwestia czasu, czym nas jeszcze zaskoczą.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joanna Brejecka-Pamungkas / arch. prywatne

Pasożyty w naszym organizmie. Jak się ich pozbyć? Wyjaśnia Joanna Brejecka-Pamungkas, naturoterapeutka i dietetyczka holistyczna

Przeszczep flory bakteryjnej – na czym to polega i kiedy się stosuje? Wyjaśnia dr med. Paweł Grzesiowski

Kobieta z bólem w kolanie podczas chodzenia

Ból kolana przy chodzeniu a infekcje bakteryjne i choroby stawów

kobieta z bólem brzucha

IBS – gdy jelito jest zbyt wrażliwe. Wszystko co powinnaś wiedzieć!

nogi w podkolanówkach

Ból kolana przy zginaniu, chodzeniu i wchodzeniu po schodach – jakie są przyczyny? Jak leczyć?

Bycie matką z reumatoidalnym zapaleniem stawów to jest masakra

„Nie proszę o pomoc. A przecież powinnam i wszystkim dookoła mówię, że to żaden wstyd. Jestem uparta, dumna i zaciskam zęby” – mówi Kamila Drozd, od 14 lat zmagająca się z reumatoidalnym zapaleniem stawów

Kobieta siedzi na podłodze i ćwiczy. Ręce ma na karku, głowę pochyloną, nogi rozłożone na boki, stopy przy sobie

Chcesz zacząć się odchudzać i ćwiczyć? Fizjoterapeutka podpowiada, od czego zacząć

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Twarz kobiety / istockphoto.com

Jelita i zatoki – co mają wspólnego?

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

„Żaden inny narząd tak mocno, jak narząd bakteryjny, nie wpływa na funkcjonowanie każdej komórki w naszym organizmie” – mówi doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

hashimoto tarczyca

Problem z Hashimoto – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak radzić sobie z nerwobólem?

Stomia (źródło - www.gettyimages.com)

Stomia – czym jest i czy da się z tym żyć?

Jak prawidłowo robić kupę? Poznaj kilka wskazówek od pani doktor

Doskwierają ci „strzelające” stawy? Sprawdź, co może być przyczyną

Komu owoce mogą szkodzić?

istockphoto.com

6 par chorób, które łatwo ze sobą pomylić

istockphoto.com

Jelita to nasz drugi mózg. To, co jesz, ma na niego duży wpływ

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

„Widzę mankamenty mojego ciała, jestem ich świadoma, ale po prostu akceptuję je. Jeśli chodzi o poczucie kobiecości, worek mi go nie zabrał” – mówi Małgorzata Jakowiec, która żyje z wyłonioną stomią

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Błędy młodości, które mogą skutkować reumatyzmem

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.