Przejdź do treści

Fitness trendy 2016

Fitness trendy 2016
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

W fitnessie jak w modzie. Niektóre trendy powracają, inne przemijają, a jeszcze inne wpisują się w sportowy świat jako nieśmiertelne klasyki. Za czym będą szaleli fitness maniacy w 2016 roku?

Według statystyk podanych w raporcie (badania TNS Polska z września 2015) aktywnościami fizycznymi, które najchętniej podejmujemy, są: jazda na rowerze (53 proc. aktywnych fizycznie), bieganie (33 proc.) oraz pływanie (29 proc.). Czy to oznacza, że w Polsce nie kształtują się nowe trendy? Bynajmniej. Nowości wciąż do nas trafiają, a ćwiczący Polak staje się coraz bardziej świadomy kierunku, w jakim chce podążać. Co moim zdaniem podbije nasze serca w tym sezonie? Tak, mam swoje prognozy!

1. Trend funkcjonalności

Mimo że wciąż dostaję mnóstwo maili z pytaniami, które jasno wskazują, że wiele osób o zdrowej diecie i sporcie nie ma najmniejszego pojęcia, to jednak wiele osób, które obserwuję (także w mediach społecznościowych) i które już ćwiczyć zaczęły, żywo interesuje się tematem i zgłębia jego tajniki. Takie osoby mają świadomość tego, co wybierać, coraz więcej osób dostrzega także potrzebę pracy u podstaw, czyli naprawy wzorca ruchowego, mobilności, wizyt u fizjoterapeuty, poszukiwania doświadczonych, wyszkolonych i wyspecjalizowanych trenerów. Z pewnością to oni wraz z dobrymi fizjoterapeutami w kolejnych latach będą mieli ręce pełne roboty, niekoniecznie tylko dlatego, że będą leczyć lub odchudzać, ale także solidnie do sportu przygotowywać.

2. Biegi survivalowe i wielki powrót triatlonu

Bieganie zawsze jest w modzie i raczej nic się w tym temacie nie zmieni. To chyba taka sportowa mała czarna – pasuje do każdego. Ale ponieważ biega coraz więcej osób ‒ w tym temacie także pojawiają się specjalizacje. Są nimi z pewnością biegi survivalowe, które wprawdzie nie są u nas totalną świeżynką, ale wszystko wskazuje na to, że będą się cieszyć coraz większym powodzeniem. Katorżnik, Spartan Race, Survival Race, Runmageddon, Bieg Szlakiem Wygasłych Wulkanów, Bieg Tygrysa, Hunt Run Speed Cross Race, Bieg Gromu, a teraz także zupełnie nowe Mud Max, BigYellowFoot czy Barbarian Race. Nie ma co, lubimy ekstremalne biegi z przeszkodami.

Według badań w Polsce największą popularnością cieszy się bieganie, jazda na rowerze i pływanie. To klasyki. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób chce przygotowywać się do triatlonu, który znów jest bardzo trendy! Lubimy wyzwania i to widać.

3. Nowe formy Body&Mind

Joga? Jasne, ale niekoniecznie Iyengara. Coraz więcej pojawia się u nas pokrewnych form zajęć typu Body&Mind, które przyciągają swoją innowacyjnością. Przykład? Antigravity Yoga, czyli zajęcia, w których wykorzystuje się specjalnie skonstruowane, podwieszane hamaki i pracuje w odciążeniu. Świetna dla osób, które chcą zadbać o kręgosłup. Strala Yoga, czyli zupełnie nowatorska forma jogi przy muzyce połączona z ćwiczeniami wzmacniającymi i bardzo płynnymi przejściami, w której zasada jest prosta ‒ wszystko, co robisz, robisz w swoim własnym rytmie i tempie. Daleko jej do sztywnych zasad związanych z poprawnością wykonywania każdego asanu. Innymi coraz popularniejszymi formami, które za granicą są już niekwestionowanym hitem, są BodyART oraz Deep Work. U nas dopiero raczkują, ale już teraz można śmiało powiedzieć, że z pewnością będą się rozwijać. BodyART to autorski trening Roberta Steinbachera, uznany za najlepszą ideę treningową w USA w 2005 i 2006 r. Jego koncepcja polega na skupieniu się na ciele jako całości i trenowaniu go właśnie w taki sposób. Ćwiczenia polegają na uruchomieniu wielu części ciała naraz, jednocześnie oddziałując na pracę narządów wewnętrznych. To połączenie jogi, fizjoterapii, japońskiej DO-IN wraz z technikami oddechowymi. Deep Work z kolei to nowy i trochę inny pomysł na trening funkcjonalny. Oparty jest na pięciu żywiołach: ziemi, drewnie, ogniu, metalu i wodzie, które z kolei symbolizują różne źródła energii. Program Deep Work bazuje na koncepcji Yin i Yang. Zaprojektowano go tak, aby zawsze łączył w sobie napięcie i rozluźnienie mięśni oraz ćwiczenia oddechowe.

4. Sztangi dla kobiet

Nie będzie żadną nowością, kiedy napiszę, że mężczyźni wybierają głównie siłownię i trening z obciążeniem. Nowością jest jednak to, że coraz większa liczba kobiet (choć wciąż z dużą dozą nieufności) coraz mocniej się do niego przekonuje. Nic w tym zresztą dziwnego. Taki trening doskonale spala tkankę tłuszczową, nie ma sobie równych, jeśli chodzi o rzeźbienie mięśni, redukcję cellulitu i poprawę jakości skóry. Dużą rolę z pewnością odegrał tu popularny w ostatnich latach CrossFit, w którym kobiety znalazły dla siebie miejsce. Połączenie ćwiczeń gimnastycznych (np. podciąganie na drążku), metabolicznych (np. bieganie) oraz właśnie siłowych okazało się strzałem w dziesiątkę. W Polsce CrossFit nie traci na popularności, a trening ze sztangą z pewnością będzie jednym z dominujących kobiecych trendów fitnessowych tego roku.

5. Trampoliny

Były hitem 2015 roku ‒ to na pewno! Ale dopiero w 2016 szał skakanego treningu rozkręci się na dobre. Przynajmniej jeśli chodzi o jego dostępność w klubach fitness. W zeszłym roku zaczynał pojawiać się w wybranych miejscach. W tym roku każdy klub chce go mieć u siebie. Nie ma się co dziwić. Trening na trampolinie, tzw. Frog Jump lub Fit&Jump, to nowa odsłona treningu typu kardio połączonego ze wzmacnianiem i zwyczajnie świetną zabawą. Podczas godziny takiego treningu można wyskakać nawet kilkaset kalorii.

6. Fitnessowe aplikacje i gadżety

Ustaliliśmy, że Polacy chcą być i są bardziej fit. Potwierdzają to badania. Rynek nie pozostaje na to obojętny. Prócz szerokiej oferty oferowanej przez kluby fitness (których zresztą także pojawia się coraz więcej) dostępnych jest coraz więcej urządzeń oraz towarzyszących im aplikacji ze sportowymi ćwiczeniami. Wystarczy zainstalować je na swoim smartfonie, by korzystać z gotowych treningów. Jednym z innowacyjnych fitnessowych projektów tego typu, który zresztą bardzo prężnie się rozwija, jest aplikacja Fitnoteq. Stawiam, że w tym roku będzie jedną z najbardziej rozpoznawalnych bibliotek z treningami fitness w Polsce. Poza samymi aplikacjami pojawia się coraz więcej monitorów aktywności, opasek treningowych z wbudowanym pulsometrem i połączonych z komórką (zwykły krokomierz odszedł do lamusa), kamerek czy inteligentnych słuchawek działających na bluetooth. W tym roku ta oferta będzie z pewnością jeszcze bardziej różnorodna.

7. Mobility i rolowanie

Fitness trendy 2016

Zdjęcie: shutterstock

To nie treningi, ale i jedno, i drugie jest ich doskonałym uzupełnieniem. Ustaliliśmy już, że idziemy w stronę specjalizacji. Szukamy trenerów, którzy zajmą się nami kompleksowo. A jeśli trening ma być kompleksowy, powinien być wzbogacony o ćwiczenia typu mobility, które służą temu, byśmy pracowali w pełnym zakresie ruchu – bez przykurczów i ograniczonej mobilności w ciele. Znajdzie się tu więc wiele ćwiczeń zaczerpniętych zarówno z fizjoterapii, jak i rozciągania, poprawiających ogólną sprawność i przeciwdziałających powstawaniu urazów i kontuzji.

Drugą rzeczą będzie regeneracja. Coraz więcej ćwiczących zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że nie samym treningiem człowiek żyje. I tu z pomocą przychodzi na przykład roller. Mały sprzęt wyglądający jak wałek, który służy do automasażu. Doskonale rozluźnia mięśnie i powięzi oraz tzw. punkty spustowe, w których kumuluje się napięcie. Dzięki rollerowi zwiększa się gibkość, zakres ruchomości i poprawia szybkość kurczenia się mięśni. Korzysta z nich coraz więcej sportowców, ale też osób, które nie ćwiczą, a ze względu na siedzący tryb pracy borykają się z przykurczami i innymi dolegliwościami bólowymi.

8. Low Carb

Nowe trendy w fitnessie to także nowe lub powracające trendy w żywieniu. Obecnie powraca moda na dietę typu Low Carb, czyli taką, w której ‒ jak sama nazwa wskazuje ‒ ogranicza się węglowodany. Zastępowane są one odpowiednio większą proporcją w diecie białek i tłuszczy, które odgrywają tu ważną rolę. Wiele osób czuje się po niej świetnie, sprawdza się zwłaszcza u osób, które nie są sportowcami. Jeśli dieta jest odpowiednio zbilansowana i zindywidualizowana ‒ przynosi doskonale rezultaty. Przyczynia się do utraty zbędnych kilogramów, poprawy stanu zdrowia i redukcji złego cholesterolu.

9. Bezglutenowo

Dieta bezglutenowa. Już teraz jest o niej głośno, a będzie jeszcze bardziej. Coraz więcej osób przekonuje się do odstawienia produktów zawierających w swym składzie gluten. Robią to ze względu na zdrowie i negatywny wpływ glutenu na układ pokarmowy – zwłaszcza jelita. Coraz więcej żywieniowców, zwłaszcza związanych z dietetyką kliniczną, głośno wypowiada się o glutenie jako składniku antyodżywczym i chorobotwórczym.

Inni dietetycy polemizują, uważając, że gluten powinny odstawiać jedyne osoby z nietolerancją pokarmową na te białka. Prawda jest jednak taka, że trend umacnia się w Polsce, co przejawia się coraz szerszą ofertą produktów bezglutenowych.

10. Vegan style

Kolejny z mocnych trendów żywieniowych, czyli całkowita eliminacja produktów zwierzęcych (z mięsem na czele). Niektórzy decydują się na nią z powodów etycznych, inni uważają, że produkty tego typu są po prostu niezdrowe.

Z trendami bywa różnie. Jedne przemijają bez śladu, inne zamieniają się w klasykę. Jak będzie w tym roku? To się okaże, ale jedno jest pewne – aktywność i zdrowa dieta trendy będą już zawsze.
 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Ćwiczenia na biodra

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień