Przejdź do treści

Masz w domu groch? Oto, co możesz pysznego wyczarować!

Hummus z grochu i marchewką na białym talerzu
Zdjęcie: Agata Deja
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dysmorfofobia / istockphoto.com
Dysmorfofobia. Gdy wygląd staje się obsesją
męska depresja
Męska depresja. Inna niż kobieca?
Muniek Staszczyk przed studiem "Dzień Dobry TVN"
Muniek Staszczyk o życiu po wylewie: choroba zmienia punkt widzenia i uczy pokory
kiszona czerwona kapusta
Kisimy czerwoną kapustę! Skorzystaj z naszego przepisu
avocado
Awokado dla urody. 7 zastosowań awokado dla ciała

Kojarzy ci się tylko z żołnierską grochówką z kotła, względnie z kapustą z grochem na święta? Błąd. Odkrywamy groch na nowo! Będzie hummus, kotleciki i pachnące bazylią curry. Będzie pysznie!

Zwykły groch ma niezwykłe możliwości. Ten pospolity strączek nadal jest nieco niedoceniany i używany zazwyczaj tylko sporadycznie do przyrządzania popularnej zupy. Niesłusznie. Groch jest równie wartościowy jak fasola, soczewica czy ciecierzyca; zawiera dużo białka, błonnika, węglowodanów, witamin z grupy B, kwasu foliowego, fosforu i potasu. Syci na długo, ma korzystny wpływ na jelita, wzmacnia kości i serce, pomaga obniżać ciśnienie oraz cholesterol.

Ale lista jego zalet jest nawet nieco dłuższa od innych roślin strączkowych:

– nie wymaga kilkunastogodzinnego moczenia, co znacznie skraca czas przygotowania potraw. Co prawda można go wymoczyć przez 1-2 godziny przed gotowaniem (wpłynie to na lepszą strawność nasion), ale nie jest to konieczne, bo gdy połączymy groch z odpowiednimi przyprawami, komponując posiłek, to trawienie będzie równie łagodne.

– po ugotowaniu rozpada się na miękką pulpę, a ta jest świetną bazą do komponowania różnorodnych potraw, nie trzeba jej miksować, a do tego sprawia, że przyrządzone z niej potrawy są niezwykle kremowe, gęste i przyjemne w konsumpcji.

– jest tani! Za przeciętne 500-gramowe opakowanie zapłacimy niecałe 2 złote, co akurat starcza do wykonania wszystkich trzech przepisów, które wam dzisiaj chcemy polecić. A co dobrego was czeka?

Niezwykle kremowy hummus, który wręcz uzależnia, pieczone aromatyczne kotleciki, które w towarzystwie chutneya z jabłek i chrupiącej sałatki stanowią fajny obiad, lunch do pracy lub wygodną przekąskę, za którą możemy złapać zamiast za kanapki, a na koniec proste do zrobienia, a przy tym pełne aromatu gęste curry, które znika z talerza w bardzo szybkim tempie.

Gotowanie grochu. Jak to robić?

1. 500 g łuskanego żółtego grochu wsypujemy do dużego garnka, przepłukujemy kilka razy wodą i dokładnie odcedzamy.

2. Dodajemy 1,5 l świeżej wody i w zakrytym garnku stawiamy na ogniu. Gdy zacznie bulgotać, nastawiamy zegar na 40 minut i gotujemy na średnim ogniu; pierwsze 5-7 minut z lekko uchyloną pokrywką, aby unosząca się piana miała ujście, a resztę czasu z zakrytą.

3. Od czasu do czasu należy go przemieszać w trakcie gotowania. Nie dolewamy dodatkowej wody, aby proporcje w dalszych przepisach się zgadzały.

4. Po 40 minutach odkryty garnek odstawiamy do ostygnięcia, po czym chłodzimy w lodówce 2-3 godziny. Bezpośrednio po ugotowaniu groch będzie płynny i całkowicie rozgotowany, po ochłodzeniu zgęstnieje. Tak przygotowaną gęstą pulpę wykorzystujemy dalej do poniższych przepisów.

5. Z porcji 500 g suchego grochu po ugotowaniu otrzymujemy ok. 1700 g ugotowanej pulpy, co akurat wystarcza do wykonania wszystkich 3 przepisów. Ugotowany groch można przygotować z wyprzedzeniem i przechowywać w lodówce do 3-4 dni, jednak skraca to później czas przechowywania gotowych potraw, dlatego najlepiej ugotować go w tym samym dniu lub ewentualnie dzień wcześniej.

 

Zobacz także

Hummus z grochu

przepis na hummus z grochu

Hummus z grochu

Zdjęcie: Agata Deja

Składniki (na 2-4 porcje):

– 300 g grochu ugotowanego wg instrukcji powyżej (ok. 1 szklanki)
– 1/4 szklanki tahini (60 g)
– 1 ząbek czosnku
– 2 łyżeczki mieszanki przypraw bez soli lub ziół, np. za’ataru, bazylii, oregano, ziół prowansalskich, curry itp. (można pominąć)
– 2 szczypty różowej soli himalajskiej
– 1 łyżka soku z cytryny
– do podania: świeże lub pieczone warzywa, chleb, pita, krakersy itd.

Przygotowanie:

Ugotowany groch, tahini, sok z cytryny, wyciśnięty czosnek oraz sól umieszczamy w blenderze i miksujemy na gładko. Przekładamy do miseczki, dodajemy przyprawy i dokładnie mieszamy. Podajemy z ulubionymi dodatkami. Przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Pieczone kotlety z grochu i kaszy jaglanej, z papryką i ziołami

Składniki (na 12-15 sztuk):

– 600 g grochu ugotowanego wg instrukcji powyżej (ok. 2 szklanek)
– 150 g mąki jaglanej (ok. 1,5 szklanki)
– 2-3 łyżki posiekanej zielonej pietruszki (można pominąć)
– 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego
– 1 łyżka oleju rzepakowego lub ryżowego
– 2 płaskie łyżeczki słodkiej, mielonej papryki
– 2 łyżeczki suszonego oregano
– 1 łyżeczka suszonej bazylii
– 1/2 łyżeczki mielonego kminku lub kuminu
– 1/2 łyżeczki wędzonej papryki
– 1/2 łyżeczki suszonego czosnku
– 1/2 łyżeczki suszonej cebuli
– 1/3 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 1/4 łyżeczki czarnego mielonego pieprzu
– 1/4 łyżeczki mielonego chili lub cayenne
– szczypta mielonego imbiru (można pominąć)
– szczypta cynamonu

– do podania: chutney z jabłek lub marchewki, świeża sałatka z zieleniną, kiełkami i opcjonalnie dodatkowymi warzywami, np. papryką, ogórkiem, rzodkiewką i pomidorem

Przygotowanie:

Ugotowany groch umieszczamy w średniej misce. W małej miseczce łączymy wszystkie przyprawy ze zmielonym siemieniem lnianym, dosypujemy do grochu i dokładnie mieszamy.

Następnie dodajemy mąkę, posiekaną zieloną pietruszkę oraz olej i mieszamy ponownie, na końcu przez chwilę ugniatamy masę ręką.

Miskę zakrywamy i wkładamy do lodówki na min. 30 minut lub dłużej, jeśli planujemy podać danie później. Po wyjęciu z lodówki nagrzewamy piekarnik do 200 st. C, a masę nakładamy łyżką na blachę lub w dłoniach formujemy kule wielkości mandarynki. Układamy na blasze wyłożonej papierem, spłaszczamy do grubości ok. 2 cm i wygładzamy brzegi. Pieczemy 30 minut, przewracając na drugą stronę w połowie czasu pieczenia.

Podajemy z chutneyem lub sosem i wybranymi dodatkami. Przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Kotlety dobrze smakują też na zimno, jako przekąska prosto z lodówki, można je też z powodzeniem zamrozić – tak mogą być przechowywane do miesiąca.

Proste curry z grochu z bazylią i marchewką

Do wykonania można użyć grochu wcześniej już ugotowanego (wg instrukcji podanych na początku), co skróci nam znacznie czas przygotowania curry, ale jeśli go nie macie, możecie też wykonać je od podstaw, używając grochu prosto z paczki – wtedy należy wydłużyć czas gotowania potrawy o 40 minut i dodać porcję bulionu. Dokładne instrukcje znajdują się poniżej.

Składniki (na 4 porcje):

– 800 g grochu ugotowanego wg instrukcji podanej na początku lub 1 szklanka suchego z paczki (ok. 230 g)
– 500 g marchewki
– 1 duża cebula czerwona lub zwykła
– 1 ząbek czosnku
– 1-centymetrowa kostka imbiru
– 1/2 małej papryczki chili
– 1 łyżka mieszanki curry bez soli (lub 1/4 łyżeczki kurkumy, 1/4 łyżeczki mielonej kolendry, 1/4 łyżeczki kuminu w ziarnach albo mielonego + szczypta czarnego mielonego pieprzu oraz szczypta cynamonu)
– 1/4 łyżeczki soli
– 2 garści świeżej bazylii
– 1,5 szklanki mleka kokosowego (375 ml)
– 3 szklanki bulionu warzywnego (dodajemy tylko wtedy, gdy używamy grochu nieugotowanego)
– 1-2 łyżki oleju kokosowego

– do podania: ugotowany ryż (ulubionego typu) lub sorgo, kasza, pieczone ziemniaki, chlebki naan itp.

Przygotowanie:

Marchewkę obieramy i kroimy w kostkę lub talarki. Siekamy cebulę, ostrą papryczkę oraz imbir, a czosnek wyciskamy przez praskę. Przygotowujemy wszystkie przyprawy.

Jeśli używamy grochu niegotowanego, przepłukujemy go kilkukrotnie wodą i odcedzamy; pomijamy ten krok, jeśli nasz groch był już wcześniej ugotowany wg instrukcji podanych na początku.

W średnim garnku grzejemy olej kokosowy, po chwili dorzucamy cebulę, podsmażamy, aż się ładnie zarumieni, 10-15 minut, następnie dodajemy czosnek, imbir oraz ostrą papryczkę, mieszamy i podsmażamy ok. 5 minut. Po tym czasie wsypujemy posiekaną marchewkę i smażymy kolejne 5 minut. Potem dodajemy przyprawy, groch, mleko kokosowe oraz opcjonalnie bulion, jeśli używamy grochu niegotowanego. Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy 15 minut w przypadku, gdy groch był już wcześniej gotowany, lub 40 minut, jeśli używamy niegotowanego grochu z paczki.

Na końcu dodajemy świeżą bazylię, mieszamy i podajemy z ulubionymi dodatkami. Przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

3 przepisy na lunch dla wegan. Zaskakująco proste!

Wegański majonez

Wegański majonez. Smaczniejszy i zdecydowanie lżejszy od standardowego!

Wegańska śmietana

Wegańska śmietana. Wiemy jak ją zrobić i do czego wykorzystać

Wegańska tarta kakaowa ze śliwkami. Smakuje genialnie!

Risotto z dyni i szałwii

Risotto z dyni i szałwii – idealne danie na wzmocnienie organizmu

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Wegańskie lody – idealne na lato

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Wegańskie ciasto z rabarbarem

Ciasto z rabarbarem. Wegańska i zdrowsza wersja niż klasyczna

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!

Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Zdrowa przekąska na wieczór! Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Jak zrobić tofu w domu? Potrzebujesz dosłownie trzech składników

Szarlotka wegańska – najszybsza i najprostsza

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Wegański twarożek ze słonecznika. W sam raz na śniadanie

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka