Przejdź do treści

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta rower
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem
Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?
Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie
Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?
Co zyskasz dzięki probiotykom? Sprawdź ich zaskakujące zalety
Dopadł cię energetyczny zjazd? Poznaj 6 produktów, z którymi wygrasz ze zmęczeniem

Ból, pieczenie, podrażnienia, infekcje, drętwienie w okolicach intymnych – te dolegliwości odczuwa niemal każda rowerzystka. Przyczyn może być wiele – zaczynając od źle dobranego siodełka, na higienie intymnej kończąc. Sprawdź, jak zadbać o swoje zdrowie intymne w trakcie rowerowych wojaży.

O problemach intymnych związanych z rowerem nie rozmawia się bez zawstydzenia – szczególnie gdy przychodzi nam zasięgnąć porady sprzedawcy akcesoriów rowerowych. Charakterystyczne dolegliwości i dyskomfort są powszechne nawet u profesjonalnych zawodniczek, które otacza sztab doradców. Na igrzyskach olimpijskich w 2012 roku przebadano wszystkich sportowców, którzy prezentowali swoje umiejętności za pomocą jednośladu. Okazało się, że sto procent z nich odczuwa dyskomfort w okolicach intymnych.

Czy skoro profesjonaliści cierpią, amatorzy sportu muszą porzucić wszelkie nadzieje? Nie! Istnieją proste sposoby na zmniejszenie bólu towarzyszącego jeździe, a przy odrobinie cierpliwości – nawet na zupełną jego eliminację.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

1. Zainwestuj w damskie siodło

Twoje ciało styka się z siodłem rowerowym w trzech punktach. Dwa z nich to guzy kulszowe, czyli kości, na których opieramy ciężar ciała, siedząc. Trzecim jest miękka tkanka znajdująca się pomiędzy nogami. Podczas gdy kości przystosowane są do radzenia sobie z ciężarem ciała i naciskiem, delikatne okolice intymne zupełnie nie. Dlatego bardzo istotnym elementem jest odpowiedni dobór siodełka, które zminimalizuje ucisk w tych miejscach. Jest to proces żmudny i wymagający cierpliwości, ponieważ każda z nas jest inaczej zbudowana i siodło, które dla koleżanki jest wygodne, dla ciebie może być wrotami do piekielnych katuszy.

Przede wszystkim zrezygnuj z tych uniseksowych, ponieważ nigdy nie będą przystosowane do damskiej budowy. Kobiece siodełko powinno być szersze od męskiego ze względu na inny rozstaw kości kulszowych. Dodatkowo rozważ zakup modelu z wyciętym środkiem – wielkość wycięcia oraz jego ułożenie zależy z jednej strony od indywidualnej budowy ciała, z drugiej od pozycji na rowerze (im bardziej sportowa tym wycięcie powinno być większe). Niektóre sklepy pozwalają wypróbować siodło przed zakupem – zanim więc podejmiesz ostateczną decyzję, sprawdź przynajmniej kilka modeli. Odpowiednie dobrane damskie siodełko znacząco zmniejszy dolegliwości w okolicach intymnych.

2. Korzystaj ze spodenek z wkładką

Dobór odpowiedniego siodła to dopiero połowa sukcesu. Wciąż należy pamiętać o spodenkach kolarskich z gąbką amortyzującą ucisk w okolicach intymnych. Jednym z najczęściej popełnianych przez początkujące rowerzystki błędów jest zakup zbyt dużego rozmiaru. Spodenki kolarskie, aby dobrze pełniły swą funkcję, powinny ściśle przylegać do ciała.

Niestety, ze względów estetycznych kobiety często unikają obcisłych ubrań kolarskich, aby ograniczyć jednoznacznie niekorzystny efekt odcinania się tkanki tłuszczowej. Jednak już troszkę za duże spodenki mogą marszczyć się w okolicach intymnych, powodując ogromne szkody (w tym obtarcia do krwi).

papaja

3. Zrezygnuj z majtek

Majtki plus spodenki kolarskie? Mieszanka wybuchowa! Szczególnie gdy korzystasz z bielizny syntetycznej lub koronkowej, jest to łatwa droga prowadząca do obtarć, podrażnień i infekcji. Dobrą praktyką zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet jest naciąganie spodenek na nagie ciało. Pamiętaj, aby od razu po treningu zdjąć je i włożyć do prania. Korzystanie kilkakrotnie z tej samej pary może zwiększać ryzyko infekcji intymnych. W trakcie miesiączki zapomnij również o podpaskach – to dodatkowa warstwa, która będzie się zwijać i powodować obtarcia.

4. Zadbaj o nawilżenie

Aplikowanie delikatnego kremu nawilżającego lub natłuszczającego zaraz przed treningiem w okolicach intymnych zapobiega otarciom. Tworzy się wówczas cienka warstwa oddzielająca ciało od spodenek. Pamiętaj o tym zabiegu szczególnie przed długimi przejażdżkami, a także w przypadku kilkudniowych wypadów rowerowych.

5. Podnoś się z siodła regularnie

Aby dodatkowo ulżyć okolicom intymnym, staraj się co 10‒15 minut podnieść się z siodła i pedałować chwilę w pozycji stojącej. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Wyeliminujesz ból pleców i lędźwi towarzyszący rowerzystom oraz przyniesiesz ulgę narządom intymnym. Regularne wstawanie poprawia przepływ krwi, zapobiegając drętwieniu.

Kobieta siedząca z termoforem

6. Zdaj się na matkę naturę

Wśród rowerzystek panuje konsternacja – golić się czy nie? W wielu przypadkach zależy to od osobistych preferencji, jednak zaleca się, aby unikać skrupulatnego i agresywnego usuwania włosków z okolic intymnych. Naturalne owłosienie tworzy amortyzującą przestrzeń, a dodatkowo w miesiącach zimowych zapewnia ocieplenie. Jeżeli już decydujesz się na usuwanie włosków – unikaj zwykłego golenia, które niejednokrotnie skutkuje podrażnieniem mogącym przyczynić się do wzmożonej podatności na obtarcia w trakcie pedałowania. Rozważ raczej depilację woskową lub cukrową, która pozostawi twoją skórę idealnie gładką.

7. Daj sobie czas!

Jeżeli jesteś początkującą rowerzystką – nie ma złudzeń – choćbyś przestrzegała wszystkich powyższych zasad, i tak będzie boleć. Twoje ciało musi się przyzwyczaić do nowej pozycji i kształtu siodła. Dlatego na początku ogranicz kilometraż, a nade wszystko pamiętaj o odpowiedniej higienie intymnej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

Grzybica pochwy – kiedy może dojść do zakażenia? Czy domowe metody są skuteczne?

Zapach kobiety. O czym świadczy „śledziowy”, a o czym „cebulowy”?

papaja

Nawracające infekcje intymne. Poznaj 5 produktów, które ci pomogą

Ćwiczenia wszech czasów – martwy ciąg

Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Kobiety ze Sri Lanki walczą o równouprawnienie. Surfują na falach niosących zmiany

Czy w ciąży można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Ćwiczenia na uda – program treningowy Kasi Bigos

„Obrzydliwie jest widzieć kobiety, które sędziują w lidze. Hańba dla boiska”. Szokujące i seksistowskie słowa komentuje dla nas dziennikarz Canal+

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kate i Helen Richardson-Walsh: Bycie innym jest dobre i powinno być celebrowane

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

dziewczyna na rowerze

Zanim wsiądziesz na rower, poznaj 5 najczęstszych błędów początkujących rowerzystów

Podczas ostatniego stosunku czułaś szczypanie, napięcie, bolesność albo skurcze? Sprawdź jakie mogą być przyczyny bólu podczas seksu

Dziewczyna jeździ na nartach

Późny wyjazd na narty? Jeszcze jest czas! Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

kwiatek

Przyczyny i objawy infekcji pochwy – kiedy kobiety są na nie szczególnie narażone?

Kobieta zakrywa miejsca intymne kartką ze znakiem zapytania

Przyczyny grzybicy pochwy i innych infekcji intymnych

Zioła, które można stosować na infekcje intymne

Zioła na infekcje intymne – rodzaje i działanie

Kobieta z infekcją intymną czeka na wynik testu na infekcję intymną

Test na infekcje intymne ‒ na czym polega i jak go wykonać?

Kobieta odmierza czas, bo ma często nawracające infekcje intymne

Częste infekcje intymne – czym się objawiają i jak je leczyć?

Kobieta zakrywa miejsca intymne z powodu nawracających infekcji

Nawracające infekcje pochwy po stosunku – czy można ich uniknąć?

Kobieta w zaawansowanej ciąży z infekcją intymną

Co na infekcje intymne w ciąży? Domowe sposoby