Przejdź do treści

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta rower
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dwie dziewczyny rozmawiają
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Ból głowy w podróży. Jak sobie z nim poradzić?
klimatyzacja
Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy
usg
6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory
lapee.dk
Na festiwalach zazdrościsz facetom pisuarów? Lapee, czyli różowa przenośna przestrzeń dla kobiet, to zmieni!

Ból, pieczenie, podrażnienia, infekcje, drętwienie w okolicach intymnych – te dolegliwości odczuwa niemal każda rowerzystka. Przyczyn może być wiele – zaczynając od źle dobranego siodełka, na higienie intymnej kończąc. Sprawdź, jak zadbać o swoje zdrowie intymne w trakcie rowerowych wojaży.

O problemach intymnych związanych z rowerem nie rozmawia się bez zawstydzenia – szczególnie gdy przychodzi nam zasięgnąć porady sprzedawcy akcesoriów rowerowych. Charakterystyczne dolegliwości i dyskomfort są powszechne nawet u profesjonalnych zawodniczek, które otacza sztab doradców. Na igrzyskach olimpijskich w 2012 roku przebadano wszystkich sportowców, którzy prezentowali swoje umiejętności za pomocą jednośladu. Okazało się, że sto procent z nich odczuwa dyskomfort w okolicach intymnych.

Czy skoro profesjonaliści cierpią, amatorzy sportu muszą porzucić wszelkie nadzieje? Nie! Istnieją proste sposoby na zmniejszenie bólu towarzyszącego jeździe, a przy odrobinie cierpliwości – nawet na zupełną jego eliminację.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

1. Zainwestuj w damskie siodło

Twoje ciało styka się z siodłem rowerowym w trzech punktach. Dwa z nich to guzy kulszowe, czyli kości, na których opieramy ciężar ciała, siedząc. Trzecim jest miękka tkanka znajdująca się pomiędzy nogami. Podczas gdy kości przystosowane są do radzenia sobie z ciężarem ciała i naciskiem, delikatne okolice intymne zupełnie nie. Dlatego bardzo istotnym elementem jest odpowiedni dobór siodełka, które zminimalizuje ucisk w tych miejscach. Jest to proces żmudny i wymagający cierpliwości, ponieważ każda z nas jest inaczej zbudowana i siodło, które dla koleżanki jest wygodne, dla ciebie może być wrotami do piekielnych katuszy.

Przede wszystkim zrezygnuj z tych uniseksowych, ponieważ nigdy nie będą przystosowane do damskiej budowy. Kobiece siodełko powinno być szersze od męskiego ze względu na inny rozstaw kości kulszowych. Dodatkowo rozważ zakup modelu z wyciętym środkiem – wielkość wycięcia oraz jego ułożenie zależy z jednej strony od indywidualnej budowy ciała, z drugiej od pozycji na rowerze (im bardziej sportowa tym wycięcie powinno być większe). Niektóre sklepy pozwalają wypróbować siodło przed zakupem – zanim więc podejmiesz ostateczną decyzję, sprawdź przynajmniej kilka modeli. Odpowiednie dobrane damskie siodełko znacząco zmniejszy dolegliwości w okolicach intymnych.

2. Korzystaj ze spodenek z wkładką

Dobór odpowiedniego siodła to dopiero połowa sukcesu. Wciąż należy pamiętać o spodenkach kolarskich z gąbką amortyzującą ucisk w okolicach intymnych. Jednym z najczęściej popełnianych przez początkujące rowerzystki błędów jest zakup zbyt dużego rozmiaru. Spodenki kolarskie, aby dobrze pełniły swą funkcję, powinny ściśle przylegać do ciała.

Niestety, ze względów estetycznych kobiety często unikają obcisłych ubrań kolarskich, aby ograniczyć jednoznacznie niekorzystny efekt odcinania się tkanki tłuszczowej. Jednak już troszkę za duże spodenki mogą marszczyć się w okolicach intymnych, powodując ogromne szkody (w tym obtarcia do krwi).

papaja

3. Zrezygnuj z majtek

Majtki plus spodenki kolarskie? Mieszanka wybuchowa! Szczególnie gdy korzystasz z bielizny syntetycznej lub koronkowej, jest to łatwa droga prowadząca do obtarć, podrażnień i infekcji. Dobrą praktyką zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet jest naciąganie spodenek na nagie ciało. Pamiętaj, aby od razu po treningu zdjąć je i włożyć do prania. Korzystanie kilkakrotnie z tej samej pary może zwiększać ryzyko infekcji intymnych. W trakcie miesiączki zapomnij również o podpaskach – to dodatkowa warstwa, która będzie się zwijać i powodować obtarcia.

4. Zadbaj o nawilżenie

Aplikowanie delikatnego kremu nawilżającego lub natłuszczającego zaraz przed treningiem w okolicach intymnych zapobiega otarciom. Tworzy się wówczas cienka warstwa oddzielająca ciało od spodenek. Pamiętaj o tym zabiegu szczególnie przed długimi przejażdżkami, a także w przypadku kilkudniowych wypadów rowerowych.

5. Podnoś się z siodła regularnie

Aby dodatkowo ulżyć okolicom intymnym, staraj się co 10‒15 minut podnieść się z siodła i pedałować chwilę w pozycji stojącej. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Wyeliminujesz ból pleców i lędźwi towarzyszący rowerzystom oraz przyniesiesz ulgę narządom intymnym. Regularne wstawanie poprawia przepływ krwi, zapobiegając drętwieniu.

Kobieta siedząca z termoforem

6. Zdaj się na matkę naturę

Wśród rowerzystek panuje konsternacja – golić się czy nie? W wielu przypadkach zależy to od osobistych preferencji, jednak zaleca się, aby unikać skrupulatnego i agresywnego usuwania włosków z okolic intymnych. Naturalne owłosienie tworzy amortyzującą przestrzeń, a dodatkowo w miesiącach zimowych zapewnia ocieplenie. Jeżeli już decydujesz się na usuwanie włosków – unikaj zwykłego golenia, które niejednokrotnie skutkuje podrażnieniem mogącym przyczynić się do wzmożonej podatności na obtarcia w trakcie pedałowania. Rozważ raczej depilację woskową lub cukrową, która pozostawi twoją skórę idealnie gładką.

7. Daj sobie czas!

Jeżeli jesteś początkującą rowerzystką – nie ma złudzeń – choćbyś przestrzegała wszystkich powyższych zasad, i tak będzie boleć. Twoje ciało musi się przyzwyczaić do nowej pozycji i kształtu siodła. Dlatego na początku ogranicz kilometraż, a nade wszystko pamiętaj o odpowiedniej higienie intymnej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

Zainteresują cię również:

Efektywne kardio – czyli co?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

kobieta z ananasem

Jak uniknąć infekcji intymnej na wakacjach? Poznaj 12 sprawdzonych sposobów

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

10 kroków Kasi Bigos do bycia fit

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

Higiena intymna w podróży. Niezbędne rzeczy, które powinnaś mieć w wakacyjnym bagażu

Nike prezentuje manekiny w większych rozmiarach, promując różnorodoność. Co na to kobiety?

„Nie mamy jaj, ale wiemy, jak grać w piłkę nożną”. Zobacz mocny spot, pokazujący jak lekceważone są kobiety grające w piłkę nożną

Złap balans. Wypróbuj trening, który świetnie wzmocni i uelastyczni ciało

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

Grzybica pochwy – kiedy może dojść do zakażenia? Czy domowe metody są skuteczne?

Zapach kobiety. O czym świadczy „śledziowy”, a o czym „cebulowy”?

papaja

Nawracające infekcje intymne. Poznaj 5 produktów, które ci pomogą

Martwy ciąg – ćwiczenie wszech czasów

Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Kobiety ze Sri Lanki walczą o równouprawnienie. Surfują na falach niosących zmiany