Przejdź do treści

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

herbata
Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Boli cię gardło? Sprawdź, czy to wirus czy bakterie, a lepiej wybierzesz leczenie
kobiety jedzące marchewki
10 zagrożeń drastycznych diet
Dysmorfofobia / istock
„Ludzie z zewnątrz mogą myśleć, że to są błahe rzeczy. A były takie momenty, że naprawdę chciałam skoczyć pod metro…” – mówi 30-letnia Alina, cierpiąca na dysmorfofobię
woda
Boli cię głowa? To może być oznaka odwodnienia
Jak obchodzić się z jajkiem? 10 prostych zasad

Wcale nie tłusto i kalorycznie. Ważna jest temperatura posiłków, a przy tym sposób gotowania i dobór składników wykorzystanych do ich przyrządzenia. Jak się więc odżywiać, żeby skutecznie zatrzymać ciepło? Z pomocą dietetyka przygotowaliśmy kilka przydatnych wskazówek.

Z organizmem jest jak z piecem – wystarczy dobry opał i temperatura wnętrza rośnie. Jakiego potrzebuje ciało? Podstawą jest zbilansowana dieta oparta na ciepłych posiłkach i napojach, a dodatkowo uwzględniająca składniki o właściwościach rozgrzewających. Wartość energetyczną jedzenia można też podkręcić przez odpowiednie gotowanie.

Zbilansowana dieta

– Wielu z nas wydaje się, że zimą dodamy organizmowi energii, jeśli zwiększymy wartość kaloryczną posiłków. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie – nasze zapotrzebowanie się nie zmienia, a zdarza się wręcz, że maleje, co wynika z zazwyczaj mniejszej aktywności fizycznej w okresie zimowym – wyjaśnia Justyna Jasik, dietetyczka z Centrum Dietetycznego „Naturhouse Wilanów” w Warszawie.

Przy czym błędem jest też stosowanie w tym okresie restrykcyjnych diet odchudzających. Bez względu na porę roku poleca się regularne posiłki, które pozwalają na bieżąco wykorzystywać energię z pożywienia.

Paulina Górska

Temperatura posiłków

– Zimą najlepiej wybierać ciepłe posiłki. Dzięki nim organizm nie zużywa energii na podgrzanie pokarmów w żołądku, a ciepłe dania powodują zwiększoną termogenezę poposiłkową, co w konsekwencji przyspiesza metabolizm – tłumaczy J. Jasik.

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia optymalne temperatury dla zupy to minimum 75 st. C, a dla gorącego drugiego dania 63 st. C.

Jeśli nie mamy jednak czasu i warunków na zjedzenie podgrzanego posiłku, to warto wspomóc się chociaż gorącym napojem. Szczególnie zaleca się herbaty z rozgrzewającymi dodatkami (goździki, imbir, miód, cynamon, sok z malin). Można je popijać do śniadania, w przerwie w pracy i przed snem.

Sposób gotowania

Dłużej i w wyższej temperaturze. Taki sposób gotowania zwiększa właściwości rozgrzewające posiłków. Zachować je pomoże pieczenie, grillowanie, smażenie, prażenie czy poddawanie obróbce w szybkowarze. Odwrotny efekt uzyskamy natomiast, gotując produkty w dużej ilości wody (jeśli już, to lepiej w małej ilości i na wolnym ogniu) czy blanszując.

Ochładzająco na organizm może też działać przygotowywanie posiłków tylko z surowych składników. W uzyskaniu rozgrzewającej energii nie pomoże im nawet gotowanie, choć zgodnie z teorią tzw. diety Pięciu Przemian produkty o właściwościach chłodzących mogą osiągnąć dzięki temu neutralny charakter i będą znacznie strawniejsze niż surowe – podpowiada dietetyczka.

Produkty rozgrzewające

Posiłki mogą rozgrzewać na dłużej, a nie tylko na chwilę po zjedzeniu. Wystarczy, że do ich przygotowania wykorzystamy produkty o właściwościach rozgrzewających. Teoria o możliwości korzystania z energii pożywienia i jej wpływie na organizm człowieka wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej.

– To dieta Pięciu Przemian, zgodnie z którą każdy produkt spożywczy ma swoje właściwości energetyczne. Jedne z nich rozgrzewają i zalecane są do spożywania zimą, inne natomiast wykazują właściwości wychładzające i szczególnie polecane są w sezonie letnim – tłumaczy J. Jasik.

Wciąż nie jest znanych wiele badań potwierdzających skuteczność termiki produktów z listy diety Pięciu Przemian.

– Nie zaszkodzi jednak używanie do posiłków ogrzewających składników, jeśli zachowamy w ich wyborze zdrowy rozsądek – mówi dietetyk.

Szkodliwe byłoby używanie tylko produktów rozgrzewających albo tylko wychładzających, w dodatku w sposób skokowy – latem tylko ciepłych, a zimą ochładzających.

Można wyróżnić grupy produktów, które pomagają w utrzymaniu ciepła.

  • Wskazanymi rodzajami mięsa są baranina, wołowina, kurczak.
  • W jadłospisie warto też uwzględnić ryby, krewetki i małże.
  • Jeśli chodzi o warzywa i owoce, to najlepiej jeść fasolę, cebulę, pietruszkę, jarmuż, wiśnie, winogrona, maliny, mandarynki, ananasa, a także produkty takie jak: czosnek, młoda cebula, czarny pieprz czy imbir.
  • W diecie powinny się też znaleźć kardamon, cynamon, goździki, kurkuma. Warto również używać chili.

Nasz ekspert wyjaśnia, że zawarta w nim kapsaicyna rzeczywiście wpływa na procesy termogenezy poprzez stymulowanie produkcji adrenaliny i dopaminy. A poprzez bezpośrednie oddziaływanie na receptory bólu wysyła do mózgu sygnały odbierane przez nas jako wrażenie gorąca.

Dieta Pięciu Przemian do rozgrzewających napojów zalicza też alkohol. A ten, owszem, pomaga się rozgrzać – tyle że na krótko. Jak tłumaczy dietetyk, alkohol wykazuje działanie rozszerzające naczynia krwionośne. Po pierwszej fali uczucia ciepła będziemy więc chwilę później odczuwać chłód.

To sprawia, że pijąc większe ilości alkoholu, w rzeczywistości szybciej się wychładzamy. Taki trunek lepiej zatem smakować w domu niż na mrozie. W trakcie kuligów czy długich spacerów zamiast piersiówki lepiej zabrać bidon gorącej herbaty z dodatkiem rozgrzewających przypraw.

Podsumowując – receptą na zachowanie ciepła zimą jest stosowanie zbilansowanej diety. Polecamy też spożywanie możliwie jak najczęściej ciepłych posiłków albo napojów. Warto przy tym uwzględniać w ich składzie produkty rozgrzewające. Jak widać, to wcale nie takie trudne.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta zimą

Po co jest mróz?

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

skwalen

Odżywcza moc skwalenu. Dlaczego warto go uzupełniać?

Jak poprawić odporność u dzieci w sezonie zimowym?

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Kobieta w ciąży na szarej kanapie trzyma się czule za brzuch

Witamina C w ciąży – dlaczego jest ważna? Skąd ją czerpać? Odpowiada dietetyczka

Kubek z naparem z owoców z dzikiej róży z dodatkiem cytryny

Dzika róża – bogate w witaminę C remedium na infekcje. O jej właściwościach opowiada naturoterapeutka

kobieta pod kołdrą

Ciepło urządzeni, czyli przepis na jesienno-zimową infekcję

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek

lody malinowe

Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia

Probiotyk dla dzieci — czym jest, jak działa i czy rzeczywiście jest skuteczny?

Probiotyk dla dzieci – czym jest, jak działa i czy rzeczywiście jest skuteczny?

Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień

Jak wzmacniać odporność jesienią? Farmaceutka Zofia Winczewska podpowiada

brokuł

Moc właściwości zdrowotnych ukryta w zielonej główce. Jak przygotować króla warzyw – brokuła?

sałatka z łososiem

Jesteś często nerwowa? Przyczyną może być… dieta. Sprawdź, jakie zmiany warto w niej wprowadzić

krewetki

Mocne kości i sprawne stawy to w dużej mierze zasługa odpowiedniej diety. Ważny jest nie tylko wapń

Czy pogoda ma wpływ na układ odpornościowy?

Morsowanie / istockphoto.com

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Co to jest pierzga i jakie ma zastosowanie?

Co to jest pierzga i jakie ma zastosowanie?

Toczeń: podstępna choroba. Co warto o niej wiedzieć?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

pelargonia afrykańska

Pelargonia na… przeziębienie

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku