Przejdź do treści

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

herbata
Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
jajko
5 produktów zmniejszających apetyt
zima
Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?
kiszonki
Top 10 produktów na leniwe jelita
kobieta w trakcie treningu
Interwały – postaw na Tabatę. Wystarczą 4 minuty ćwiczeń!
Festiwal makaronów: makaron soba
Festiwal makaronów: makaron soba. Mamy dla was pyszny przepis z tofu, brokułami i czarnym sezamem

Wcale nie tłusto i kalorycznie. Ważna jest temperatura posiłków, a przy tym sposób gotowania i dobór składników wykorzystanych do ich przyrządzenia. Jak się więc odżywiać, żeby skutecznie zatrzymać ciepło? Z pomocą dietetyka przygotowaliśmy kilka przydatnych wskazówek.

Z organizmem jest jak z piecem – wystarczy dobry opał i temperatura wnętrza rośnie. Jakiego potrzebuje ciało? Podstawą jest zbilansowana dieta oparta na ciepłych posiłkach i napojach, a dodatkowo uwzględniająca składniki o właściwościach rozgrzewających. Wartość energetyczną jedzenia można też podkręcić przez odpowiednie gotowanie.

Zbilansowana dieta

– Wielu z nas wydaje się, że zimą dodamy organizmowi energii, jeśli zwiększymy wartość kaloryczną posiłków. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie – nasze zapotrzebowanie się nie zmienia, a zdarza się wręcz, że maleje, co wynika z zazwyczaj mniejszej aktywności fizycznej w okresie zimowym – wyjaśnia Justyna Jasik, dietetyczka z Centrum Dietetycznego „Naturhouse Wilanów” w Warszawie.

Przy czym błędem jest też stosowanie w tym okresie restrykcyjnych diet odchudzających. Bez względu na porę roku poleca się regularne posiłki, które pozwalają na bieżąco wykorzystywać energię z pożywienia.

Paulina Górska

Temperatura posiłków

– Zimą najlepiej wybierać ciepłe posiłki. Dzięki nim organizm nie zużywa energii na podgrzanie pokarmów w żołądku, a ciepłe dania powodują zwiększoną termogenezę poposiłkową, co w konsekwencji przyspiesza metabolizm – tłumaczy J. Jasik.

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia optymalne temperatury dla zupy to minimum 75 st. C, a dla gorącego drugiego dania 63 st. C.

Jeśli nie mamy jednak czasu i warunków na zjedzenie podgrzanego posiłku, to warto wspomóc się chociaż gorącym napojem. Szczególnie zaleca się herbaty z rozgrzewającymi dodatkami (goździki, imbir, miód, cynamon, sok z malin). Można je popijać do śniadania, w przerwie w pracy i przed snem.

Sposób gotowania

Dłużej i w wyższej temperaturze. Taki sposób gotowania zwiększa właściwości rozgrzewające posiłków. Zachować je pomoże pieczenie, grillowanie, smażenie, prażenie czy poddawanie obróbce w szybkowarze. Odwrotny efekt uzyskamy natomiast, gotując produkty w dużej ilości wody (jeśli już, to lepiej w małej ilości i na wolnym ogniu) czy blanszując.

Ochładzająco na organizm może też działać przygotowywanie posiłków tylko z surowych składników. W uzyskaniu rozgrzewającej energii nie pomoże im nawet gotowanie, choć zgodnie z teorią tzw. diety Pięciu Przemian produkty o właściwościach chłodzących mogą osiągnąć dzięki temu neutralny charakter i będą znacznie strawniejsze niż surowe – podpowiada dietetyczka.

Produkty rozgrzewające

Posiłki mogą rozgrzewać na dłużej, a nie tylko na chwilę po zjedzeniu. Wystarczy, że do ich przygotowania wykorzystamy produkty o właściwościach rozgrzewających. Teoria o możliwości korzystania z energii pożywienia i jej wpływie na organizm człowieka wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej.

– To dieta Pięciu Przemian, zgodnie z którą każdy produkt spożywczy ma swoje właściwości energetyczne. Jedne z nich rozgrzewają i zalecane są do spożywania zimą, inne natomiast wykazują właściwości wychładzające i szczególnie polecane są w sezonie letnim – tłumaczy J. Jasik.

Wciąż nie jest znanych wiele badań potwierdzających skuteczność termiki produktów z listy diety Pięciu Przemian.

– Nie zaszkodzi jednak używanie do posiłków ogrzewających składników, jeśli zachowamy w ich wyborze zdrowy rozsądek – mówi dietetyk.

Szkodliwe byłoby używanie tylko produktów rozgrzewających albo tylko wychładzających, w dodatku w sposób skokowy – latem tylko ciepłych, a zimą ochładzających.

Można wyróżnić grupy produktów, które pomagają w utrzymaniu ciepła.

  • Wskazanymi rodzajami mięsa są baranina, wołowina, kurczak.
  • W jadłospisie warto też uwzględnić ryby, krewetki i małże.
  • Jeśli chodzi o warzywa i owoce, to najlepiej jeść fasolę, cebulę, pietruszkę, jarmuż, wiśnie, winogrona, maliny, mandarynki, ananasa, a także produkty takie jak: czosnek, młoda cebula, czarny pieprz czy imbir.
  • W diecie powinny się też znaleźć kardamon, cynamon, goździki, kurkuma. Warto również używać chili.

Nasz ekspert wyjaśnia, że zawarta w nim kapsaicyna rzeczywiście wpływa na procesy termogenezy poprzez stymulowanie produkcji adrenaliny i dopaminy. A poprzez bezpośrednie oddziaływanie na receptory bólu wysyła do mózgu sygnały odbierane przez nas jako wrażenie gorąca.

Dieta Pięciu Przemian do rozgrzewających napojów zalicza też alkohol. A ten, owszem, pomaga się rozgrzać – tyle że na krótko. Jak tłumaczy dietetyk, alkohol wykazuje działanie rozszerzające naczynia krwionośne. Po pierwszej fali uczucia ciepła będziemy więc chwilę później odczuwać chłód.

To sprawia, że pijąc większe ilości alkoholu, w rzeczywistości szybciej się wychładzamy. Taki trunek lepiej zatem smakować w domu niż na mrozie. W trakcie kuligów czy długich spacerów zamiast piersiówki lepiej zabrać bidon gorącej herbaty z dodatkiem rozgrzewających przypraw.

Podsumowując – receptą na zachowanie ciepła zimą jest stosowanie zbilansowanej diety. Polecamy też spożywanie możliwie jak najczęściej ciepłych posiłków albo napojów. Warto przy tym uwzględniać w ich składzie produkty rozgrzewające. Jak widać, to wcale nie takie trudne.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Marchewki / rawpixel

Marchewka to samo dobro dla naszej skóry! Czy pamiętasz o niej w codziennej diecie?

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

masło czosnkowe

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

Dieta DASH - zasady, dla kogo, kto nie może, opinie, okiem eksperta

Dieta DASH – jakie są zasady? Kto może korzystać z tej diety?

Moje pierwsze kimchi

Kimchi – poznaj przepis na koreański przysmak. Ma mnóstwo zalet

Dieta dla serca / rawpixel.com

Najlepsza dieta dla twojego serca. Znamy najnowszy raport U.S. News

Żywienie w ciąży / istockphoto

Czy to co jesz w ciąży, wpływa na smaki dziecka po urodzeniu? Położna Kasia podzieliła się niesamowitą ciekawostką

Autorka książki "Nawracające infekcje"

„Układ odpornościowy to skomplikowany mechanizm. Nie «naprawimy» go jednym suplementem stosowanym przez kilka dni”. Dr Mirosława Gałęcka o tajemnicach ludzkiej odporności

Syrop z cebuli

Syrop z cebuli – domowy sposób na infekcje. Łagodzi ból gardła i kaszel

Aloes

Zadbaj o odporność. Poznaj 6 składników, które mogą uratować cię przez infekcją

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z kanapką na wynos

Nie masz czasu na zdrową dietę? Dietetyczka podpowiada, jak możesz sobie pomóc

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

Kokos

Olej kokosowy– właściwości, zastosowanie, w kuchni, w kosmetyce, na skórę

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

zima

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

kobieta na dworze zimą

Jak zadbać o siebie zimą? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Płacząca dziewczyna na rękach mamy

Czy usuwanie migdałków obniża odporność? Jakie są alternatywy dla tego zabiegu? Odpowiada lekarz

Po przebytej infekcji czujesz się osłabiona? Dowiedz się, jak zadbać o dietę po chorobie

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

kobieta zimą

Po co jest mróz?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kleszcze

Borelioza: objawy po wielu latach. Jak można wykryć chorobę?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

8 sposobów na podniesienie libido

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Żelatyna na stawy

Żelatyna na stawy – czy rzeczywiście jest skuteczna w walce z bólem stawów?