Przejdź do treści

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

herbata
Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: Gettyimages.com
Jak prawidłowo przewozić noworodki i niemowlęta w foteliku samochodowym? Odpowiadają Położne dla Ciebie
Fot.: Gettyimages.com
Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia
jęczenie w seksie
Jęczysz w trakcie seksu, bo „tak trzeba”? Psycholożka odradza
kobieta z twarzą w cieniu
Pielęgnacja skóry atopowej jesienią. Wiemy, co zrobić, by AZS nie było tak uciążliwe
„Mam ochotę uciec na koniec świata”. Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?

Wcale nie tłusto i kalorycznie. Ważna jest temperatura posiłków, a przy tym sposób gotowania i dobór składników wykorzystanych do ich przyrządzenia. Jak się więc odżywiać, żeby skutecznie zatrzymać ciepło? Z pomocą dietetyka przygotowaliśmy kilka przydatnych wskazówek.

Z organizmem jest jak z piecem – wystarczy dobry opał i temperatura wnętrza rośnie. Jakiego potrzebuje ciało? Podstawą jest zbilansowana dieta oparta na ciepłych posiłkach i napojach, a dodatkowo uwzględniająca składniki o właściwościach rozgrzewających. Wartość energetyczną jedzenia można też podkręcić przez odpowiednie gotowanie.

Zbilansowana dieta

– Wielu z nas wydaje się, że zimą dodamy organizmowi energii, jeśli zwiększymy wartość kaloryczną posiłków. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie – nasze zapotrzebowanie się nie zmienia, a zdarza się wręcz, że maleje, co wynika z zazwyczaj mniejszej aktywności fizycznej w okresie zimowym – wyjaśnia Justyna Jasik, dietetyczka z Centrum Dietetycznego „Naturhouse Wilanów” w Warszawie.

Przy czym błędem jest też stosowanie w tym okresie restrykcyjnych diet odchudzających. Bez względu na porę roku poleca się regularne posiłki, które pozwalają na bieżąco wykorzystywać energię z pożywienia.

Paulina Górska

Temperatura posiłków

– Zimą najlepiej wybierać ciepłe posiłki. Dzięki nim organizm nie zużywa energii na podgrzanie pokarmów w żołądku, a ciepłe dania powodują zwiększoną termogenezę poposiłkową, co w konsekwencji przyspiesza metabolizm – tłumaczy J. Jasik.

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia optymalne temperatury dla zupy to minimum 75 st. C, a dla gorącego drugiego dania 63 st. C.

Jeśli nie mamy jednak czasu i warunków na zjedzenie podgrzanego posiłku, to warto wspomóc się chociaż gorącym napojem. Szczególnie zaleca się herbaty z rozgrzewającymi dodatkami (goździki, imbir, miód, cynamon, sok z malin). Można je popijać do śniadania, w przerwie w pracy i przed snem.

Sposób gotowania

Dłużej i w wyższej temperaturze. Taki sposób gotowania zwiększa właściwości rozgrzewające posiłków. Zachować je pomoże pieczenie, grillowanie, smażenie, prażenie czy poddawanie obróbce w szybkowarze. Odwrotny efekt uzyskamy natomiast, gotując produkty w dużej ilości wody (jeśli już, to lepiej w małej ilości i na wolnym ogniu) czy blanszując.

Ochładzająco na organizm może też działać przygotowywanie posiłków tylko z surowych składników. W uzyskaniu rozgrzewającej energii nie pomoże im nawet gotowanie, choć zgodnie z teorią tzw. diety Pięciu Przemian produkty o właściwościach chłodzących mogą osiągnąć dzięki temu neutralny charakter i będą znacznie strawniejsze niż surowe – podpowiada dietetyczka.

Produkty rozgrzewające

Posiłki mogą rozgrzewać na dłużej, a nie tylko na chwilę po zjedzeniu. Wystarczy, że do ich przygotowania wykorzystamy produkty o właściwościach rozgrzewających. Teoria o możliwości korzystania z energii pożywienia i jej wpływie na organizm człowieka wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej.

– To dieta Pięciu Przemian, zgodnie z którą każdy produkt spożywczy ma swoje właściwości energetyczne. Jedne z nich rozgrzewają i zalecane są do spożywania zimą, inne natomiast wykazują właściwości wychładzające i szczególnie polecane są w sezonie letnim – tłumaczy J. Jasik.

Wciąż nie jest znanych wiele badań potwierdzających skuteczność termiki produktów z listy diety Pięciu Przemian.

– Nie zaszkodzi jednak używanie do posiłków ogrzewających składników, jeśli zachowamy w ich wyborze zdrowy rozsądek – mówi dietetyk.

Szkodliwe byłoby używanie tylko produktów rozgrzewających albo tylko wychładzających, w dodatku w sposób skokowy – latem tylko ciepłych, a zimą ochładzających.

Można wyróżnić grupy produktów, które pomagają w utrzymaniu ciepła.

  • Wskazanymi rodzajami mięsa są baranina, wołowina, kurczak.
  • W jadłospisie warto też uwzględnić ryby, krewetki i małże.
  • Jeśli chodzi o warzywa i owoce, to najlepiej jeść fasolę, cebulę, pietruszkę, jarmuż, wiśnie, winogrona, maliny, mandarynki, ananasa, a także produkty takie jak: czosnek, młoda cebula, czarny pieprz czy imbir.
  • W diecie powinny się też znaleźć kardamon, cynamon, goździki, kurkuma. Warto również używać chili.

Nasz ekspert wyjaśnia, że zawarta w nim kapsaicyna rzeczywiście wpływa na procesy termogenezy poprzez stymulowanie produkcji adrenaliny i dopaminy. A poprzez bezpośrednie oddziaływanie na receptory bólu wysyła do mózgu sygnały odbierane przez nas jako wrażenie gorąca.

Dieta Pięciu Przemian do rozgrzewających napojów zalicza też alkohol. A ten, owszem, pomaga się rozgrzać – tyle że na krótko. Jak tłumaczy dietetyk, alkohol wykazuje działanie rozszerzające naczynia krwionośne. Po pierwszej fali uczucia ciepła będziemy więc chwilę później odczuwać chłód.

To sprawia, że pijąc większe ilości alkoholu, w rzeczywistości szybciej się wychładzamy. Taki trunek lepiej zatem smakować w domu niż na mrozie. W trakcie kuligów czy długich spacerów zamiast piersiówki lepiej zabrać bidon gorącej herbaty z dodatkiem rozgrzewających przypraw.

Podsumowując – receptą na zachowanie ciepła zimą jest stosowanie zbilansowanej diety. Polecamy też spożywanie możliwie jak najczęściej ciepłych posiłków albo napojów. Warto przy tym uwzględniać w ich składzie produkty rozgrzewające. Jak widać, to wcale nie takie trudne.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Jak wspierać układ odpornościowy? Dietetyczka Emilia Cesarek ma kilka rad

Czosnek w garnku

Co jeść, żeby wspomóc odporność? Wymieniają dietetycy z Czytamy Etykiety

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

„Odporność zaczyna się od jedzenia”. Magdalena Bajtlik radzi, jak wzmocnić swój organizm

Imbir i cytryna na talerzu

Czy kobieta w ciąży i w trakcie laktacji może jeść imbir? Specjaliści z profilu „Mama ma plan” odpowiadają

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Emocje mogą mieć ścisły związek z tym, na co w danym momencie mamy apetyt

Ostre jedzenie jest zdrowe!

Ostre jedzenie jest zdrowe!

7 pokarmów bogatych w minerały. Warto włączyć je do diety

Glukoza w ciąży - ważne badanie dla przyszłej mamy

Glukoza w ciąży – ważne badanie dla przyszłej mamy

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjedzenie pleśni – czym grozi? Objawy zatrucia pleśnią

pelargonia afrykańska

Pelargonia afrykańska – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Zespół jelita drażliwego / istock

Zespół jelita drażliwego – jak żyć z tą chorobą? Gastroenterolog wyjaśnia

Paulina Górska / Instagram

„Posiłek bez mięsa? Nie najem się!” Paulina Górska rozprawia się z mitami dotyczącymi roślinnego jedzenia

Odporność organizmu / unsplash

5 sygnałów z organizmu, które wskazują, że coś jest nie tak z naszą odpornością

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie jelitowej: „Każdy z nas ma w jelitach 2 kilogramy bakterii. To nie jest obojętne dla naszego organizmu”

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?