Przejdź do treści

Jak pomóc skórze? Sprawdź, co powinno się znaleźć w twojej diecie

Aiony Haust/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krótka Instrukcja. O Poronieniu – zobacz, jak powstawała. O czym jest? WIDEO
Całująca się para
Preferencje seksualne a zaburzenia parafilne. Czym się od siebie różnią i dlaczego to istotna różnica? Wyjaśnia seksuolożka Małgorzata Iwanek
Stelios Kerasidis / instagram
„Bądźmy jeszcze cierpliwi, a wkrótce będziemy mogli znów pływać w morzu…” Posłuchajcie 7-letniego geniusza i jego „walca izolacji”
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Jajka - wielkanoc
Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Niektóre związki mają wyjątkowe znaczenie dla skóry. Znasz je? Sprawdź, czego potrzebujesz, by odmłodzić, wygładzić i ochronić skórę, a przy okazji zadbać o swoje zdrowie.

Łatwo jej zaszkodzić. Wiadomo, że dwie najgorsze rzeczy dla skóry to działanie promieni UV i palenie papierosów. Z tej pary tytoń ma bardziej druzgocący wpływ na stan cery. Istnieje nawet fachowe określenie „skóra palacza” oznaczające specyficzne rysy twarzy osoby palącej papierosy co najmniej 10 lat. Skórze szkodzi też za małe nawadnianie organizmu, niewysypianie się, zła dieta, słaba pielęgnacja. A co w takim razie jest dla niej dobre? Jak możemy jej na co dzień pomóc, aby była, jędrna, zdrowa, odżywiona i piękna?

Beta-karoten

Warto regularnie dostarczać go organizmowi. Beta-karoten to prowitamina A – w naszym organizmie przekształca się w witaminę A, która nie tylko dba o wzrok i wspiera układ odpornościowy, ale też jest świetna dla skóry.

Podstawową właściwością beta-karotenu jest jego działanie przeciwutleniające. Hamuje aktywność wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się skóry. Przydaje się w stanach zapalnych skóry i przyspiesza leczenie ran. Przyjmowanie beta-karotenu zapobiega szkodliwym skutkom opalania, dlatego powinniśmy pomyśleć o zaopatrzeniu organizmu właśnie w ten związek przed planowanym opalaniem czy urlopem w ciepłych krajach. Ma udokumentowane właściwości fotoochronne, co oznacza, że jest naturalnym środkiem zabezpieczającym skórę przed działaniem szkodliwych promieni UV.

Zgodnie z badaniami opublikowanymi na łamach „Dermato-Endocrinology” są sytuacje, w których warto go suplementować. Naukowcy uważają, że uzupełnienie diety beta-karotenem zapobiega oparzeniom i rumieniowi skóry wywołanymi nadmierną ekspozycją na promienie UV. Badanie wykonano na grupie zdrowych ochotników, którym przez 12 tygodni podawano doustnie beta-karoten. Rumień wywołany promieniami UV zmniejszył się szybciej niż bez podania związku. Naukowcy podkreślają jednak, że kluczowe znaczenie ma dawka i czas trwania leczenia. W ich badaniach suplementacja beta-karotenem musiała trwać co najmniej 7 tygodni.

Naturalne źródła beta-karotenu to owoce: pomarańcze, morele, brzoskwinie, arbuz, melon, mango, wiśnie i śliwki, warzywa: marchewka, pomidor, papryka, bataty, brokuły, bakłażan, szpinak, ale też algi morskie.

Palacze, ostrożnie z suplementami z beta-karotenem – wykazano szkodliwe połączenie tej substancji z dymem papierosowym. Co oznacza mniej więcej tyle, że odstawiając papierosy, pomożemy jej dwukrotnie. I przez samo rzucenie, i przez suplementację, do której nie będzie przeciwwskazań.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 to, mówiąc fachowo, związek chemiczny odpowiedzialny za procesy energetyczne w mitochondriach komórek. Za jego odkrycie Peter Mitchell dostał Nagrodę Nobla. Koenzym Q10 ma silne działanie przeciwutleniające, więc opóźnia proces starzenia się skóry. Z tego powodu można go znaleźć w składzie kosmetyków przeciwzmarszczkowych. Jest odpowiedzialny za pobudzanie metabolizmu komórek i ich regenerację. Chroni przed zniszczeniem włókna kolagenowe i elastynę, czyli zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Poza tym japońscy naukowcy na łamach magazynu „BioFactors” wykazali, że zastosowanie koenzymu Q10 redukuje niekorzystny wpływ promieniowania UV na skórę.

Kobieta przegląda się w lustrze

Ten cudowny związek jest wytwarzany w organizmie człowieka, ale dostarczamy go też, jedząc orzechy włoskie i zielone warzywa, makrele i sardynki. Znajduje się w olejach, jest też w śliwkach i jabłkach. Niedobory zwykle powstają z powodu niewłaściwej diety, ale też w wyniku naturalnego procesu starzenia się organizmu, który z wiekiem wytwarza go coraz mniej. A jeszcze jeśli dodatkowo palimy papierosy, to już zupełnie źle, bo tytoń obniża stężenie Q10.

Warto pamiętać, że na jego wchłanianie wpływają pokarmy, które mu towarzyszą. Q10 dobrze rozpuszcza się w tłuszczach, ale nie jest rozpuszczalny w wodzie. Preparaty z tym składnikiem należy więc zażywać bezpośrednio po posiłkach, i to zawierających tłuszcze.

Omega-3

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są składnikiem błon komórkowych i pomagają w regeneracji skóry. Dzięki kwasom jest ona bardziej odporna na promieniowanie UV. Poprzez przeciwzapalne działanie redukują podrażnienia, zaczerwienienia i obrzęki.

Według publikacji dr n. farm. Haliny Bojarowicz „Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę” preparaty z NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) mogą poprawić kondycję skóry. W badaniach nad ich efektywnością stosowano kapsułki z olejem z wiesiołka (jest bogatym źródłem GLA – wielonienasyconego kwasu tłuszczowego z grupy omega-6) przez 12 tygodni. Uzyskano poprawę nawilżenia, elastyczności, gęstości i gładkości skóry. Z kolei w badaniach z suplementacją oleju konopnego u pacjentów ze skórą atopową uzyskano znaczącą poprawę, szczególnie jeśli chodzi o suchość i świąd skóry. Jeśli chcemy zadbać o odpowiedni poziom kwasów omega naturalnie, jedzmy takie ryby, jak łosoś, makrela, sardynki i śledzie, używajmy oleju lnianego i rzepakowego, a do tego nie unikajmy orzechów włoskich i jaj.

Cynk

To jeden z mikroelementów, bez którego nie odbyłoby się wiele procesów w organizmie. Na jego dobroczynnych właściwościach dla urody poznano się dawno temu: w starożytnych Chinach kobiety nacierały skórę twarzy bogatymi w cynk perłami, a królowa Egiptu Kleopatra kąpała się w kozim mleku, które jest źródłem cynku. Dziś jest stosowany w chorobach skóry, działa przeciwtrądzikowo, reguluje produkcję łoju w skórze. Sprawia, że skóra jest bardziej odporna na stany zapalne. Łagodzi podrażnienia, ale słynie z dobrego wpływu również na włosy i paznokcie. Dzięki niemu rany szybciej się goją. To imponująca lista cudownych działań jak na jeden składnik. Dlatego dobrze wiedzieć, jaka dieta go zapewni. Cynk znajdziesz w rybach, mięsie z indyka, szpinaku, dyni, produktach pełnoziarnistych, migdałach, jajach. Uwaga, nadmiar cynku w organizmie może spowodować problemy z przewodem pokarmowym, a długotrwałe spożycie zaburza wchłanianie miedzi i żelaza.

Selen

To pierwiastek, który spowalnia procesy starzenia się tkanek. Poza tym chroni skórę przed słońcem. Najbogatsze źródła selenu to orzechy brazylijskie, tuńczyk, podroby, czerwone mięso, produkty zbożowe i ryby, ale znajdziesz go też w kukurydzy. Witamina E sprawia, że selen łatwiej się wchłania w organizmie, za to w kontakcie z węglowodanami, a zwłaszcza z cukrami prostymi, staje się nieprzyswajalny. Osoby zmagające się z opryszczką mogą skonsultować z lekarzem suplementację selenem, bo ochrania on przed nią organizm. Warto wiedzieć, że selen działa synergicznie z witaminą E – razem stanowią świetny duet działający jeszcze silniej niż każdy z tych związków z osobna.

Witamina E

Jest niezbędna do tworzenia kolagenu odpowiedzialnego za elastyczność skóry. To witamina młodości, chroni skórę przed wpływem wolnych rodników. Jej niedobór spowoduje, że skóra będzie mniej jędrna i podatna na uszkodzenia. Dzięki witaminie E utrzymujemy właściwą wilgotność skóry. Ma ona też działanie przeciwzapalne i przeciwtrądzikowe. Jakby tego było mało, przyspiesza gojenie ran, zmniejsza blizny. Jest w olejach roślinnych i tłustych rybach, migdałach i warzywach, takich jak szparagi, brokuły i szpinak.

Używana jest też w kosmetyce ze względu na jej właściwości hamujące procesy starzenia się skóry. Sięga się po nią przy produkcji kremów chroniących przed słońcem i tych po opalaniu.

Według Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest różne, w zależności od wieku i płci – u dzieci wynosi 6 mg, u kobiet 8 mg (w ciąży 8-13), u mężczyzn 10 mg. Przykładowo 100 g orzechów laskowych zawiera ok. 38 mg witaminy E, pestki dyni i słonecznika w 100 g mają jej 26-27 mg.

Nawet wiedząc, jakie korzyści płyną z poszczególnych składników, związków czy witamin, suplementację warto skonsultować z lekarzem. Są sytuacje i przypadki zdrowotne, w których zanim zacznie się cokolwiek dodatkowego przyjmować, należy przede wszystkim zrobić odpowiednie badania krwi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sucha skóra? Nie pij wody!

Sucha skóra? Nie pij wody!

Grzyby na skórze. Co warto o nich wiedzieć? Jakie choroby powodują? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny

Kurzajki – czy można je usunąć domowymi sposobami?

Kurzajki – czy można je usunąć domowymi sposobami?

Z czego zrobiona jest maseczka w płachcie? Czy jest eko?

Maseczka w płachcie – z czego jest zrobiona? Czy jest ekologiczna?

kwasy omega

Omega-3 to kwasy do zadań specjalnych. Dlaczego nie może zabraknąć ich w twojej diecie?

Kwas hialuronowy

5 właściwości kwasu hialuronowego, które powinnaś znać

Cynk pomaga w walce z koronawirusem? Eksperci ostrzegają!

Cynk pomaga w walce z koronawirusem? Eksperci ostrzegają!

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

Okres ciąży to wyzwanie dla kondycji skóry, włosów i paznokci/Pexels

Telogenowe wypadanie włosów po ciąży i inne dermatologiczne problemy młodych mam. Dr Małgorzata Marcinkiewicz mówi, jak sobie z nimi radzić

kobieta zakrywająca usta

Choroby jamy ustnej – kategoryzacja, spis schorzeń i objawów

Omega-3 a omega-6 – proporcje się liczą!

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

Kobieta stoi na ulicy przy murze

Kwas hialuronowy – jakie funkcje pełni w skórze? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny

Kobieta z tuatuażami i kolczykami

Przekłuwanie uszu pistoletem. Nie rób sobie tego ani swojemu dziecku! Piercerka tłumaczy, dlaczego to jest zły pomysł

Jak cukier wpływa na mózg, wygląd i odporność?

Co cukier robi z twoim wyglądem, psychiką i odpornością?

Płyn do higieny intymnej dla faceta? „Czemu nie” – odpowiada Małgorzata Marcinkiewicz, założycielka kliniki Projekt Skóra

„Skóra jest nie tylko wizytówką. Widzę w niej, jaki problem ma dany człowiek” – mówi dr Małgorzata Marcinkiewicz, założycielka kliniki Projekt Skóra

Nastolatki z trądzikiem i kartkami z napisem #trądziknietabu

„Omijałam szerokim łukiem swoje odbicie w lustrze i czułam, że nie jestem w stanie już nic zrobić, że trądzik mnie powoli niszczy”. Akcja #Trądziknietabu mówi „stop” stygmatyzacji osób z trądzikiem

ryby

Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?

Sardynki

Sardynki – dlaczego warto je jeść? Jak ich spożywanie działa na skórę? Tłumaczy kosmetolożka

7 najlepszych źródeł beta-karotenu. I wcale nie chodzi o marchewkę

marchewka

Warzywa – gotowane czy surowe?

Marchewki / rawpixel

Marchewka to samo dobro dla naszej skóry! Czy pamiętasz o niej w codziennej diecie?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

seks analny

Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować