Przejdź do treści

Jak pomóc skórze? Sprawdź, co powinno się znaleźć w twojej diecie

Aiony Haust/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa

Niektóre związki mają wyjątkowe znaczenie dla skóry. Znasz je? Sprawdź, czego potrzebujesz, by odmłodzić, wygładzić i ochronić skórę, a przy okazji zadbać o swoje zdrowie.

Łatwo jej zaszkodzić. Wiadomo, że dwie najgorsze rzeczy dla skóry to działanie promieni UV i palenie papierosów. Z tej pary tytoń ma bardziej druzgocący wpływ na stan cery. Istnieje nawet fachowe określenie „skóra palacza” oznaczające specyficzne rysy twarzy osoby palącej papierosy co najmniej 10 lat. Skórze szkodzi też za małe nawadnianie organizmu, niewysypianie się, zła dieta, słaba pielęgnacja. A co w takim razie jest dla niej dobre? Jak możemy jej na co dzień pomóc, aby była, jędrna, zdrowa, odżywiona i piękna?

Beta-karoten

Warto regularnie dostarczać go organizmowi. Beta-karoten to prowitamina A – w naszym organizmie przekształca się w witaminę A, która nie tylko dba o wzrok i wspiera układ odpornościowy, ale też jest świetna dla skóry.

Podstawową właściwością beta-karotenu jest jego działanie przeciwutleniające. Hamuje aktywność wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się skóry. Przydaje się w stanach zapalnych skóry i przyspiesza leczenie ran. Przyjmowanie beta-karotenu zapobiega szkodliwym skutkom opalania, dlatego powinniśmy pomyśleć o zaopatrzeniu organizmu właśnie w ten związek przed planowanym opalaniem czy urlopem w ciepłych krajach. Ma udokumentowane właściwości fotoochronne, co oznacza, że jest naturalnym środkiem zabezpieczającym skórę przed działaniem szkodliwych promieni UV.

Zgodnie z badaniami opublikowanymi na łamach „Dermato-Endocrinology” są sytuacje, w których warto go suplementować. Naukowcy uważają, że uzupełnienie diety beta-karotenem zapobiega oparzeniom i rumieniowi skóry wywołanymi nadmierną ekspozycją na promienie UV. Badanie wykonano na grupie zdrowych ochotników, którym przez 12 tygodni podawano doustnie beta-karoten. Rumień wywołany promieniami UV zmniejszył się szybciej niż bez podania związku. Naukowcy podkreślają jednak, że kluczowe znaczenie ma dawka i czas trwania leczenia. W ich badaniach suplementacja beta-karotenem musiała trwać co najmniej 7 tygodni.

Naturalne źródła beta-karotenu to owoce: pomarańcze, morele, brzoskwinie, arbuz, melon, mango, wiśnie i śliwki, warzywa: marchewka, pomidor, papryka, bataty, brokuły, bakłażan, szpinak, ale też algi morskie.

Palacze, ostrożnie z suplementami z beta-karotenem – wykazano szkodliwe połączenie tej substancji z dymem papierosowym. Co oznacza mniej więcej tyle, że odstawiając papierosy, pomożemy jej dwukrotnie. I przez samo rzucenie, i przez suplementację, do której nie będzie przeciwwskazań.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 to, mówiąc fachowo, związek chemiczny odpowiedzialny za procesy energetyczne w mitochondriach komórek. Za jego odkrycie Peter Mitchell dostał Nagrodę Nobla. Koenzym Q10 ma silne działanie przeciwutleniające, więc opóźnia proces starzenia się skóry. Z tego powodu można go znaleźć w składzie kosmetyków przeciwzmarszczkowych. Jest odpowiedzialny za pobudzanie metabolizmu komórek i ich regenerację. Chroni przed zniszczeniem włókna kolagenowe i elastynę, czyli zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Poza tym japońscy naukowcy na łamach magazynu „BioFactors” wykazali, że zastosowanie koenzymu Q10 redukuje niekorzystny wpływ promieniowania UV na skórę.

Kobieta przegląda się w lustrze

Ten cudowny związek jest wytwarzany w organizmie człowieka, ale dostarczamy go też, jedząc orzechy włoskie i zielone warzywa, makrele i sardynki. Znajduje się w olejach, jest też w śliwkach i jabłkach. Niedobory zwykle powstają z powodu niewłaściwej diety, ale też w wyniku naturalnego procesu starzenia się organizmu, który z wiekiem wytwarza go coraz mniej. A jeszcze jeśli dodatkowo palimy papierosy, to już zupełnie źle, bo tytoń obniża stężenie Q10.

Warto pamiętać, że na jego wchłanianie wpływają pokarmy, które mu towarzyszą. Q10 dobrze rozpuszcza się w tłuszczach, ale nie jest rozpuszczalny w wodzie. Preparaty z tym składnikiem należy więc zażywać bezpośrednio po posiłkach, i to zawierających tłuszcze.

Omega-3

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są składnikiem błon komórkowych i pomagają w regeneracji skóry. Dzięki kwasom jest ona bardziej odporna na promieniowanie UV. Poprzez przeciwzapalne działanie redukują podrażnienia, zaczerwienienia i obrzęki.

Według publikacji dr n. farm. Haliny Bojarowicz „Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę” preparaty z NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) mogą poprawić kondycję skóry. W badaniach nad ich efektywnością stosowano kapsułki z olejem z wiesiołka (jest bogatym źródłem GLA – wielonienasyconego kwasu tłuszczowego z grupy omega-6) przez 12 tygodni. Uzyskano poprawę nawilżenia, elastyczności, gęstości i gładkości skóry. Z kolei w badaniach z suplementacją oleju konopnego u pacjentów ze skórą atopową uzyskano znaczącą poprawę, szczególnie jeśli chodzi o suchość i świąd skóry. Jeśli chcemy zadbać o odpowiedni poziom kwasów omega naturalnie, jedzmy takie ryby, jak łosoś, makrela, sardynki i śledzie, używajmy oleju lnianego i rzepakowego, a do tego nie unikajmy orzechów włoskich i jaj.

Cynk

To jeden z mikroelementów, bez którego nie odbyłoby się wiele procesów w organizmie. Na jego dobroczynnych właściwościach dla urody poznano się dawno temu: w starożytnych Chinach kobiety nacierały skórę twarzy bogatymi w cynk perłami, a królowa Egiptu Kleopatra kąpała się w kozim mleku, które jest źródłem cynku. Dziś jest stosowany w chorobach skóry, działa przeciwtrądzikowo, reguluje produkcję łoju w skórze. Sprawia, że skóra jest bardziej odporna na stany zapalne. Łagodzi podrażnienia, ale słynie z dobrego wpływu również na włosy i paznokcie. Dzięki niemu rany szybciej się goją. To imponująca lista cudownych działań jak na jeden składnik. Dlatego dobrze wiedzieć, jaka dieta go zapewni. Cynk znajdziesz w rybach, mięsie z indyka, szpinaku, dyni, produktach pełnoziarnistych, migdałach, jajach. Uwaga, nadmiar cynku w organizmie może spowodować problemy z przewodem pokarmowym, a długotrwałe spożycie zaburza wchłanianie miedzi i żelaza.

Selen

To pierwiastek, który spowalnia procesy starzenia się tkanek. Poza tym chroni skórę przed słońcem. Najbogatsze źródła selenu to orzechy brazylijskie, tuńczyk, podroby, czerwone mięso, produkty zbożowe i ryby, ale znajdziesz go też w kukurydzy. Witamina E sprawia, że selen łatwiej się wchłania w organizmie, za to w kontakcie z węglowodanami, a zwłaszcza z cukrami prostymi, staje się nieprzyswajalny. Osoby zmagające się z opryszczką mogą skonsultować z lekarzem suplementację selenem, bo ochrania on przed nią organizm. Warto wiedzieć, że selen działa synergicznie z witaminą E – razem stanowią świetny duet działający jeszcze silniej niż każdy z tych związków z osobna.

Witamina E

Jest niezbędna do tworzenia kolagenu odpowiedzialnego za elastyczność skóry. To witamina młodości, chroni skórę przed wpływem wolnych rodników. Jej niedobór spowoduje, że skóra będzie mniej jędrna i podatna na uszkodzenia. Dzięki witaminie E utrzymujemy właściwą wilgotność skóry. Ma ona też działanie przeciwzapalne i przeciwtrądzikowe. Jakby tego było mało, przyspiesza gojenie ran, zmniejsza blizny. Jest w olejach roślinnych i tłustych rybach, migdałach i warzywach, takich jak szparagi, brokuły i szpinak.

Używana jest też w kosmetyce ze względu na jej właściwości hamujące procesy starzenia się skóry. Sięga się po nią przy produkcji kremów chroniących przed słońcem i tych po opalaniu.

Według Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest różne, w zależności od wieku i płci – u dzieci wynosi 6 mg, u kobiet 8 mg (w ciąży 8-13), u mężczyzn 10 mg. Przykładowo 100 g orzechów laskowych zawiera ok. 38 mg witaminy E, pestki dyni i słonecznika w 100 g mają jej 26-27 mg.

Nawet wiedząc, jakie korzyści płyną z poszczególnych składników, związków czy witamin, suplementację warto skonsultować z lekarzem. Są sytuacje i przypadki zdrowotne, w których zanim zacznie się cokolwiek dodatkowego przyjmować, należy przede wszystkim zrobić odpowiednie badania krwi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Oczyszczanie twarzy - jak to robić dobrze? Największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie twarzy wylicza dermatolożka

Oczyszczanie twarzy – jak to robić dobrze? Dermatolożka wymienia największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie skóry

Jak pozbyć się drugiego podbródka?

Cynk to niedoceniany pierwiastek, warto włączyć go do diety. W czym go szukać?

Kobieta w basenie pływa na pontonie

Poparzona skóra od słońca nie stanowi dla ciebie problemu? „Każde poparzenie to krok bliżej do czerniaka” – piszą Dermatolook

Jak dbać o skórę w czasie epidemii?

Jak dbać o skórę w czasie epidemii? Sprawdź, co radzą specjaliści – dermatolog i chirurg

Czym są modzele i jak je usunąć? Modzele na stopach

Dłonie z łuszczycą skóry

Łuszczyca – przyczyny, objawy, leczenie i dieta

Tatuaż

Wszystko o tatuażach. Co musisz wiedzieć?

Mezoterapia igłowa – co to jest, jakie są efekty i skutki uboczne?

kobieta ze zmianami skórnymi twarzy

Przebarwienia na twarzy – przyczyny i sposoby, żeby się ich pozbyć

Cellulit – jak pozbyć się go za pomocą ćwiczeń?/Pexels

Cellulit – jak pozbyć się go za pomocą ćwiczeń?

młoda kobieta zadowolona po usunięciu trądziku

Trądzik hormonalny – przyczyny i leczenie. Jak go rozpoznać?

maliny

Olej z pestek malin nie jest naturalnym filtrem UV. Dermatolog ostrzega

wirus HPV w 3D

Kurzajka – czym jest i jak się jej pozbyć? Jak wygląda leczenie?

W jaki sposób skutecznie pozbyć się pryszczy na brodzie?

W jaki sposób skutecznie pozbyć się pryszczy na brodzie?

Kobieta wskazuje na zmianę na skórze, która może być pieprzykiem albo czerniakiem

Czerniak – jak rozpoznać, jak wygląda profilaktyka?

Maść ichtiolowa (ichtiol) – na co i jak stosować?

Maść ichtiolowa (ichtiol) – na co i jak stosować?

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Selen a choroba Hashimoto. Dlaczego warto suplementować ten pierwiastek? Tłumaczy farmaceutka

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

3 jogurty naturalne i wiśnie. Wszystko położone na obrusie

Chcesz być zdrowa i mieć piękną skórę? Jedz codziennie te produkty!

włosy - łojotokowe zapalenie skóry głowy

Łojotokowe zapalenie skóry głowy – przyczyny i objawy. Jak je leczyć?

kobieta - pryszcze na plecach

Trądzik na plecach – jakie są jego przyczyny? Jak pozbyć się pryszczy na plecach?

plamy wątrobowe - dłonie kobiet starszej i młodszej

Plamy wątrobowe – dowiedz się, jak je rozpoznać i jak skutecznie się ich pozbyć

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę