Przejdź do treści

Jak pomóc skórze? Sprawdź, co powinno się znaleźć w twojej diecie

Aiony Haust/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobiety z pomalowaną górną częścią ciała
„Żyję pełną piersią. Nie dam się rakowi”. Bodypaintingowa kampania społeczna, zobacz niesamowite malunki
Monika Krzywkowska na jesiennej ramówce TVN
Monika Krzywkowska o walce z rakiem: czerniak jest czymś okropnym, ale można przez to przejść, a można go też nie przeżyć
Mikołaj Roznerski wspiera Krótką Instrukcję Obsługi Raka Piersi
Mikołaj Roznerski wspiera Krótką Instrukcję Obsługi Raka Piersi
Mołek, Rozenek, Młynarska i Jabłczyńska znikają z Instagrama. Znane Polki biorą "Dzień na U"
Mołek, Rozenek, Młynarska i Jabłczyńska znikają z Instagrama. Znane Polki biorą „Dzień na U”, ty też weź!
Badania piersi – w jakim dniu cyklu je robić?
Badania piersi – w jakim dniu cyklu je robić?

Niektóre związki mają wyjątkowe znaczenie dla skóry. Znasz je? Sprawdź, czego potrzebujesz, by odmłodzić, wygładzić i ochronić skórę, a przy okazji zadbać o swoje zdrowie.

Łatwo jej zaszkodzić. Wiadomo, że dwie najgorsze rzeczy dla skóry to działanie promieni UV i palenie papierosów. Z tej pary tytoń ma bardziej druzgocący wpływ na stan cery. Istnieje nawet fachowe określenie „skóra palacza” oznaczające specyficzne rysy twarzy osoby palącej papierosy co najmniej 10 lat. Skórze szkodzi też za małe nawadnianie organizmu, niewysypianie się, zła dieta, słaba pielęgnacja. A co w takim razie jest dla niej dobre? Jak możemy jej na co dzień pomóc, aby była, jędrna, zdrowa, odżywiona i piękna?

Beta-karoten

Warto regularnie dostarczać go organizmowi. Beta-karoten to prowitamina A – w naszym organizmie przekształca się w witaminę A, która nie tylko dba o wzrok i wspiera układ odpornościowy, ale też jest świetna dla skóry.

Podstawową właściwością beta-karotenu jest jego działanie przeciwutleniające. Hamuje aktywność wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się skóry. Przydaje się w stanach zapalnych skóry i przyspiesza leczenie ran. Przyjmowanie beta-karotenu zapobiega szkodliwym skutkom opalania, dlatego powinniśmy pomyśleć o zaopatrzeniu organizmu właśnie w ten związek przed planowanym opalaniem czy urlopem w ciepłych krajach. Ma udokumentowane właściwości fotoochronne, co oznacza, że jest naturalnym środkiem zabezpieczającym skórę przed działaniem szkodliwych promieni UV.

Zgodnie z badaniami opublikowanymi na łamach „Dermato-Endocrinology” są sytuacje, w których warto go suplementować. Naukowcy uważają, że uzupełnienie diety beta-karotenem zapobiega oparzeniom i rumieniowi skóry wywołanymi nadmierną ekspozycją na promienie UV. Badanie wykonano na grupie zdrowych ochotników, którym przez 12 tygodni podawano doustnie beta-karoten. Rumień wywołany promieniami UV zmniejszył się szybciej niż bez podania związku. Naukowcy podkreślają jednak, że kluczowe znaczenie ma dawka i czas trwania leczenia. W ich badaniach suplementacja beta-karotenem musiała trwać co najmniej 7 tygodni.

Naturalne źródła beta-karotenu to owoce: pomarańcze, morele, brzoskwinie, arbuz, melon, mango, wiśnie i śliwki, warzywa: marchewka, pomidor, papryka, bataty, brokuły, bakłażan, szpinak, ale też algi morskie.

Palacze, ostrożnie z suplementami z beta-karotenem – wykazano szkodliwe połączenie tej substancji z dymem papierosowym. Co oznacza mniej więcej tyle, że odstawiając papierosy, pomożemy jej dwukrotnie. I przez samo rzucenie, i przez suplementację, do której nie będzie przeciwwskazań.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 to, mówiąc fachowo, związek chemiczny odpowiedzialny za procesy energetyczne w mitochondriach komórek. Za jego odkrycie Peter Mitchell dostał Nagrodę Nobla. Koenzym Q10 ma silne działanie przeciwutleniające, więc opóźnia proces starzenia się skóry. Z tego powodu można go znaleźć w składzie kosmetyków przeciwzmarszczkowych. Jest odpowiedzialny za pobudzanie metabolizmu komórek i ich regenerację. Chroni przed zniszczeniem włókna kolagenowe i elastynę, czyli zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Poza tym japońscy naukowcy na łamach magazynu „BioFactors” wykazali, że zastosowanie koenzymu Q10 redukuje niekorzystny wpływ promieniowania UV na skórę.

Kobieta przegląda się w lustrze

Ten cudowny związek jest wytwarzany w organizmie człowieka, ale dostarczamy go też, jedząc orzechy włoskie i zielone warzywa, makrele i sardynki. Znajduje się w olejach, jest też w śliwkach i jabłkach. Niedobory zwykle powstają z powodu niewłaściwej diety, ale też w wyniku naturalnego procesu starzenia się organizmu, który z wiekiem wytwarza go coraz mniej. A jeszcze jeśli dodatkowo palimy papierosy, to już zupełnie źle, bo tytoń obniża stężenie Q10.

Warto pamiętać, że na jego wchłanianie wpływają pokarmy, które mu towarzyszą. Q10 dobrze rozpuszcza się w tłuszczach, ale nie jest rozpuszczalny w wodzie. Preparaty z tym składnikiem należy więc zażywać bezpośrednio po posiłkach, i to zawierających tłuszcze.

Omega-3

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są składnikiem błon komórkowych i pomagają w regeneracji skóry. Dzięki kwasom jest ona bardziej odporna na promieniowanie UV. Poprzez przeciwzapalne działanie redukują podrażnienia, zaczerwienienia i obrzęki.

Według publikacji dr n. farm. Haliny Bojarowicz „Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę” preparaty z NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) mogą poprawić kondycję skóry. W badaniach nad ich efektywnością stosowano kapsułki z olejem z wiesiołka (jest bogatym źródłem GLA – wielonienasyconego kwasu tłuszczowego z grupy omega-6) przez 12 tygodni. Uzyskano poprawę nawilżenia, elastyczności, gęstości i gładkości skóry. Z kolei w badaniach z suplementacją oleju konopnego u pacjentów ze skórą atopową uzyskano znaczącą poprawę, szczególnie jeśli chodzi o suchość i świąd skóry. Jeśli chcemy zadbać o odpowiedni poziom kwasów omega naturalnie, jedzmy takie ryby, jak łosoś, makrela, sardynki i śledzie, używajmy oleju lnianego i rzepakowego, a do tego nie unikajmy orzechów włoskich i jaj.

Cynk

To jeden z mikroelementów, bez którego nie odbyłoby się wiele procesów w organizmie. Na jego dobroczynnych właściwościach dla urody poznano się dawno temu: w starożytnych Chinach kobiety nacierały skórę twarzy bogatymi w cynk perłami, a królowa Egiptu Kleopatra kąpała się w kozim mleku, które jest źródłem cynku. Dziś jest stosowany w chorobach skóry, działa przeciwtrądzikowo, reguluje produkcję łoju w skórze. Sprawia, że skóra jest bardziej odporna na stany zapalne. Łagodzi podrażnienia, ale słynie z dobrego wpływu również na włosy i paznokcie. Dzięki niemu rany szybciej się goją. To imponująca lista cudownych działań jak na jeden składnik. Dlatego dobrze wiedzieć, jaka dieta go zapewni. Cynk znajdziesz w rybach, mięsie z indyka, szpinaku, dyni, produktach pełnoziarnistych, migdałach, jajach. Uwaga, nadmiar cynku w organizmie może spowodować problemy z przewodem pokarmowym, a długotrwałe spożycie zaburza wchłanianie miedzi i żelaza.

Selen

To pierwiastek, który spowalnia procesy starzenia się tkanek. Poza tym chroni skórę przed słońcem. Najbogatsze źródła selenu to orzechy brazylijskie, tuńczyk, podroby, czerwone mięso, produkty zbożowe i ryby, ale znajdziesz go też w kukurydzy. Witamina E sprawia, że selen łatwiej się wchłania w organizmie, za to w kontakcie z węglowodanami, a zwłaszcza z cukrami prostymi, staje się nieprzyswajalny. Osoby zmagające się z opryszczką mogą skonsultować z lekarzem suplementację selenem, bo ochrania on przed nią organizm. Warto wiedzieć, że selen działa synergicznie z witaminą E – razem stanowią świetny duet działający jeszcze silniej niż każdy z tych związków z osobna.

Witamina E

Jest niezbędna do tworzenia kolagenu odpowiedzialnego za elastyczność skóry. To witamina młodości, chroni skórę przed wpływem wolnych rodników. Jej niedobór spowoduje, że skóra będzie mniej jędrna i podatna na uszkodzenia. Dzięki witaminie E utrzymujemy właściwą wilgotność skóry. Ma ona też działanie przeciwzapalne i przeciwtrądzikowe. Jakby tego było mało, przyspiesza gojenie ran, zmniejsza blizny. Jest w olejach roślinnych i tłustych rybach, migdałach i warzywach, takich jak szparagi, brokuły i szpinak.

Używana jest też w kosmetyce ze względu na jej właściwości hamujące procesy starzenia się skóry. Sięga się po nią przy produkcji kremów chroniących przed słońcem i tych po opalaniu.

Według Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest różne, w zależności od wieku i płci – u dzieci wynosi 6 mg, u kobiet 8 mg (w ciąży 8-13), u mężczyzn 10 mg. Przykładowo 100 g orzechów laskowych zawiera ok. 38 mg witaminy E, pestki dyni i słonecznika w 100 g mają jej 26-27 mg.

Nawet wiedząc, jakie korzyści płyną z poszczególnych składników, związków czy witamin, suplementację warto skonsultować z lekarzem. Są sytuacje i przypadki zdrowotne, w których zanim zacznie się cokolwiek dodatkowego przyjmować, należy przede wszystkim zrobić odpowiednie badania krwi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

Zainteresują cię również:

W jaki sposób sama nasilasz trądzik zabiegami mechanicznymi? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny

Atopowe zapalenie skóry. Tym się nie można zarazić! Ruszyła kampania edukacyjna „Zrozumieć AZS”

7 pytań o infekcje górnych dróg oddechowych

Zrób sobie tonik do twarzy z dyni! Przepis podaje autorka bloga „Natura Pod Lupą”

dziewczyna w płaszczu przeciwdeszczowym

Czujesz, że dopada cię przeziębienie? Weź cynk!

„Szczotkując ciało na sucho, przyspieszamy samooczyszczanie się organizmu. W czasie szczotkowania wykonywany jest peeling, a z organizmu szybko zostają usunięte toksyny”

Choroby wypisane na twarzy. O jakich dolegliwościach świadczą zmiany w kondycji naszej skóry?

Chcesz cieszyć się zdrowiem i blaskiem swojej skóry? Spróbuj szczotkowania na sucho! Poleca dermatolożka, Aleksandra Malewska z Dermatolook

Tolerancja kosmetyków pielęgnacyjnych u dzieci. Co oznacza, że emolient powoduje uczucie pieczenia? Tłumaczy dermatolożka

Jak dbać o funkcje ochronne skóry, aby dobrze ochraniała nasz organizm? Tłumaczy dermatolożka

Zmagasz się z łojotokiem? Kosmetolożka Joanna Skrzypczak tłumaczy, jak sobie z nim poradzić

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Mam wysypkę – co to oznacza?

uśmiechnięta dziewczyna

Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?

istockphoto.com

Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!

istockphoto

Wrastające włoski po depilacji? Dermatolook wyjaśnia, jak zlikwidować ten dokuczliwy problem

Chcesz mieć zdrową skórę? Utrzymuj stabilny poziom cukru. Radzi autorka bloga Natura Pod Lupą

Atopowe zapalenie skóry

Atopowe Zapalenie Skóry – czym jest, kogo dotyka i jak z nim walczyć?

istockphoto.com

Uzupełnij braki. 8 najczęstszych niedoborów w diecie

Zajady – jak powstają? Poznaj 5 głównych przyczyn

Masz cerę naczynkową? Zobacz, dlaczego fotoprotekcja jest dla ciebie tak ważna! Ostrzegają dermatolożki z Dermatolook

Seks w namiocie

Usłyszałaś od niego, że w gumce to już nie tak fajnie? To bzdura i manipulacja! Bezpieczny seks to podstawa

Kompleksy i historie, które kryją się za nimi. Seria zdjęć „Rock Your Body” pokazuje, jak odważna jest prawda

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Chora trzustka – gdzie boli? Przyczyny i objawy chorób trzustki