Przejdź do treści

Jak stworzyć idealny cel treningowy?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wizyta u ginekologa / istock
Fakty i mity związane z wizytą u ginekologa. Na nasze pytania odpowiada dr n. med. Grzegorz Głąb, ginekolog
Kobieta ziewa
Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną
Kobieta w cielistej bieliźnie
#Mambrzuch. Trenerka personalna zachęca, by pokochać swoje brzuchy
Przeszczep nerki - informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Przeszczep nerki – informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Fantazje seksualne / istock
Przeszłość seksualna i fantazje partnerów. Czy warto o nie pytać?

Tak, to już pora, by zacząć pracować nad przyszłoroczną formą. Nie zaczynajcie jednak od treningu fizycznego, ale… umysłowego. Dobrze wymyślony i sformułowany cel treningowy to prawdziwy skarb. Jest trenerem, pocieszycielem, przyjacielem i przewodnikiem w jednym.

Angielskie słowo „smart” ‒ oznaczające spryt, bystrość i mądrość ‒ jest podstawą teorii stworzonej przez George’a T. Dorana opisującej sztukę stawiania celów. To kilka reguł, które należy wziąć pod uwagę, planując każdy nowy sezon sportowy (ale też każde inne przedsięwzięcie). Cel treningowy potrzebny jest nie tylko zawodowcom. Uprawiający sport amatorsko mogą wiele zyskać dzięki profesjonalnemu podejściu. Przede wszystkim motywację do regularnych i ambitnych treningów, ale także rozwagę na zawodach oraz siłę, aby przekraczać własne granice. To właśnie potęga psychologii.

Jaki więc powinien być idealny cel?

Jest konkretny

U progu nowego roku wszyscy obiecujemy sobie poprawę formy i snujemy marzenia na temat przyszłych zwycięstw. Po miesiącu często zapał jednak znika, a z nim również regularność treningów. Dzieje się tak, ponieważ cel w przyszłym sezonie poprawię wyniki jest bardzo ogólny, a im bardziej konkretne postanowienie, tym większe szanse na jego realizację. Więc jeżeli rzeczywiście chcesz poprawy, określ ją. Zejście poniżej dwóch godzin w półmaratonie, pobicie swojego rekordu życiowego na danym dystansie, przejechanie 200 km na rowerze? To, o czym marzysz, musi mieć konkretny, nadany przez ciebie kształt.

Ma deadline

Kiedy już wiesz, co chcesz osiągnąć, ustal deadline. Tak robią profesjonalni sportowcy. Spośród całego ogromu zawodów rowerowych, biegowych, triatlonowych wybierz tylko jedne. To będzie kulminacyjny moment całego sezonu, w którym dasz z siebie wszystko. Kiedy cel jest ograniczony czasowo, znasz kres wyrzeczeń, ciężkich treningów i bólu. To zwiększa cierpliwość i tolerancję na wysiłek, a tym samym pomaga przekraczać granice własnych możliwości. Zresztą chyba każdy choć raz przekonał się, jak dużą moc ma słowo deadline.

Realistyczny i wymagający

W zeszłym roku udało ci się na zawodach osiągnąć wynik, z którego byłeś zadowolony. Chcesz powtórzyć triumf? To duży błąd. Taki cel jest realistyczny (nawet bardzo), ale prawie nie wymagający. Skoro już raz udało ci się coś fajnego osiągnąć, nie ma żadnych przeciwwskazań do powtórki. Właśnie takie myślenie działa demotywująco i w ogóle nie zachęca do wytężonej pracy. Z drugiej strony zbyt ambitny cel, w momencie gdy okazuje się niemożliwy do zrealizowania, też działa straszliwie demotywująco. Więc planując kolejny sezon, miej świadomość siebie – tego, co już osiągnąłeś i ile czasu będziesz mógł poświęcić na treningi.

Możesz go zmierzyć

Cel, który sobie wyznaczasz, powinien dać się zmierzyć. Jeżeli chcesz poprawić swój wynik w półmaratonie, ustal o ile. Dzięki temu będziesz mógł w trakcie przygotowań monitorować swój postęp. Zainstaluj na telefonie jedną z aplikacji sportowych, które regularnie będą zapisywać historię treningów. Nie ma nic bardziej motywującego do dalszej pracy niż obserwacja swoich, okupionych ciężką pracą, postępów. Zastanów się również nad wprowadzeniem do planu treningowego kilku startów kontrolnych. Wówczas sprawdzisz, czy poprawa postępuje zgodnie z planem. Jeżeli nie – będziesz skłonny do cięższej pracy. Natomiast gdy forma przekroczy oczekiwania, będziesz mógł bez wyrzutów sumienia zafundować sobie kilka dni regeneracji.

Zanim więc wyruszysz na trening z solennym postanowieniem poprawy, weź kartkę, sprecyzuj tę poprawę, ustal deadline i ułóż plan treningowy. To już połowa drogi do osiągnięcia zamierzonego celu!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

Kobieta rozciąga się

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

odpoczywająca kobieta

5 przypadków, w których trzeba odpuścić trening

Dwie kobiety i jeden mężczyzna biegną ulicą wśród pól pokrytych śniegiem

Trenuj z nami w te święta!

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Kobieta leży na hamaku

Regeneracja – zachowaj równowagę!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?