Przejdź do treści

Jak stworzyć idealny cel treningowy?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta smarcze w chusteczkę
Jak leczyć zapalenie zatok w ciąży? Jakie leki można stosować? Tłumaczy ginekolog
Tara Lynn / Instagram.com
„Jestem najmądrzejszą, pulchną, mamą na tej planecie” Modelka plus size pokazała, jak wygląda po dwóch ciążach
bostonka na dłoniach dziecka
Bostonka. Jak wyglądają objawy? Jak można się zarazić?
lody malinowe
Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia
kobieta w ciąży przy oknie
Cholesterol w ciąży – kiedy powinnaś go zbadać?

Tak, to już pora, by zacząć pracować nad przyszłoroczną formą. Nie zaczynajcie jednak od treningu fizycznego, ale… umysłowego. Dobrze wymyślony i sformułowany cel treningowy to prawdziwy skarb. Jest trenerem, pocieszycielem, przyjacielem i przewodnikiem w jednym.

Angielskie słowo „smart” ‒ oznaczające spryt, bystrość i mądrość ‒ jest podstawą teorii stworzonej przez George’a T. Dorana opisującej sztukę stawiania celów. To kilka reguł, które należy wziąć pod uwagę, planując każdy nowy sezon sportowy (ale też każde inne przedsięwzięcie). Cel treningowy potrzebny jest nie tylko zawodowcom. Uprawiający sport amatorsko mogą wiele zyskać dzięki profesjonalnemu podejściu. Przede wszystkim motywację do regularnych i ambitnych treningów, ale także rozwagę na zawodach oraz siłę, aby przekraczać własne granice. To właśnie potęga psychologii.

Jaki więc powinien być idealny cel?

Jest konkretny

U progu nowego roku wszyscy obiecujemy sobie poprawę formy i snujemy marzenia na temat przyszłych zwycięstw. Po miesiącu często zapał jednak znika, a z nim również regularność treningów. Dzieje się tak, ponieważ cel w przyszłym sezonie poprawię wyniki jest bardzo ogólny, a im bardziej konkretne postanowienie, tym większe szanse na jego realizację. Więc jeżeli rzeczywiście chcesz poprawy, określ ją. Zejście poniżej dwóch godzin w półmaratonie, pobicie swojego rekordu życiowego na danym dystansie, przejechanie 200 km na rowerze? To, o czym marzysz, musi mieć konkretny, nadany przez ciebie kształt.

Ma deadline

Kiedy już wiesz, co chcesz osiągnąć, ustal deadline. Tak robią profesjonalni sportowcy. Spośród całego ogromu zawodów rowerowych, biegowych, triatlonowych wybierz tylko jedne. To będzie kulminacyjny moment całego sezonu, w którym dasz z siebie wszystko. Kiedy cel jest ograniczony czasowo, znasz kres wyrzeczeń, ciężkich treningów i bólu. To zwiększa cierpliwość i tolerancję na wysiłek, a tym samym pomaga przekraczać granice własnych możliwości. Zresztą chyba każdy choć raz przekonał się, jak dużą moc ma słowo deadline.

Realistyczny i wymagający

W zeszłym roku udało ci się na zawodach osiągnąć wynik, z którego byłeś zadowolony. Chcesz powtórzyć triumf? To duży błąd. Taki cel jest realistyczny (nawet bardzo), ale prawie nie wymagający. Skoro już raz udało ci się coś fajnego osiągnąć, nie ma żadnych przeciwwskazań do powtórki. Właśnie takie myślenie działa demotywująco i w ogóle nie zachęca do wytężonej pracy. Z drugiej strony zbyt ambitny cel, w momencie gdy okazuje się niemożliwy do zrealizowania, też działa straszliwie demotywująco. Więc planując kolejny sezon, miej świadomość siebie – tego, co już osiągnąłeś i ile czasu będziesz mógł poświęcić na treningi.

Możesz go zmierzyć

Cel, który sobie wyznaczasz, powinien dać się zmierzyć. Jeżeli chcesz poprawić swój wynik w półmaratonie, ustal o ile. Dzięki temu będziesz mógł w trakcie przygotowań monitorować swój postęp. Zainstaluj na telefonie jedną z aplikacji sportowych, które regularnie będą zapisywać historię treningów. Nie ma nic bardziej motywującego do dalszej pracy niż obserwacja swoich, okupionych ciężką pracą, postępów. Zastanów się również nad wprowadzeniem do planu treningowego kilku startów kontrolnych. Wówczas sprawdzisz, czy poprawa postępuje zgodnie z planem. Jeżeli nie – będziesz skłonny do cięższej pracy. Natomiast gdy forma przekroczy oczekiwania, będziesz mógł bez wyrzutów sumienia zafundować sobie kilka dni regeneracji.

Zanim więc wyruszysz na trening z solennym postanowieniem poprawy, weź kartkę, sprecyzuj tę poprawę, ustal deadline i ułóż plan treningowy. To już połowa drogi do osiągnięcia zamierzonego celu!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Kobieta leży na hamaku

Regeneracja – zachowaj równowagę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Jak wymodelować wewnętrzną stronę ud? Prezentujemy kilka skutecznych ćwiczeń

Ćwiczenia na jędrne pośladki – od czego zacząć?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy?

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. One pomogą się wyluzować

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Trenuj z nami w te święta!

Trenuj z nami w te święta!

Trening na szóstkę z plusem

Trening skrojony na miarę

Trening do biegów z przeszkodami, część pierwsza

Przepis na sportowy sukces

Trening – postaw na zmiany

Zdążyć do lata

Warsztaty fitness – warto!

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.