Przejdź do treści

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

wielkanoc rodzina
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zgaga? Refluks? Wzdęcia? Poznaj 5 produktów, których nie lubi twój żołądek
Ćwiczenia oddechowe na trawienie
Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać
Muffiny z rabarbarem i glazurą tahini
10 wegetariańskich źródeł żelaza
Wrzody żołądka – jak wyglądają objawy? Wyjaśnia gastroenterolog

Kiedy stoły uginają się pod ciężarem ulubionych potraw, a rodzinne spotkania wiążą się nieodłącznie z posiłkami, niełatwo jest przetrwać Wielkanoc bez uczucia przejedzenia. Bo któż nie czeka na świątecznego mazurka, sałatkę jarzynową czy żurek? Co zrobić, by wielkanocny czas kojarzył nam się z przyjemnością, a nie z uczuciem przejedzenia? Oto strategie naszego eksperta.

Zachowaj zdrowy umiar

Łatwo powiedzieć, a trudniej zrobić? Dlatego proponuję, byś jeszcze przed świętami zaplanowała, jakich produktów i potraw nie możesz sobie odmówić, a które są dla ciebie obojętne i nie są twoimi ulubionymi. Możesz nawet spisać sobie na kartce te dania ze świątecznego menu, które możesz opuścić, oraz te, na które czekasz cały rok. Najlepiej od razu na talerz nałożyć po trochu wszystkiego, czego chcesz spróbować.  W ten sposób masz większą kontrolę nad ilością jedzenia. Oczywiście pod warunkiem, że już nie będziesz dokładać…

Zwolnij i rozkoszuj się jedzeniem

Kosztuj dania i jedz powoli. Długo przeżuwaj. Słuchaj swojego organizmu. W ten sposób szybciej doznasz uczucia sytości i, o ile nie dasz się łakomstwu, zjesz znacznie mniej.

Ziołowe patenty na przejedzenie

Nie wszystko na raz

Dużo łatwiej jest kontrolować ilość jedzenia, gdy zdamy sobie sprawę z tego, że nie wszystkie potrawy musimy zjeść podczas jednego posiłku. Mam na myśli to, że jeśli po świątecznym żurku i jajku czujesz, że nie masz już miejsca na sałatkę jarzynową (a bardzo chcesz ją zjeść), to zjedz ją, ale… później. Po prostu odłóż w czasie zjedzenie tej sałatki na kolejny posiłek, wtedy gdy znów poczujesz głód. Nie trzeba zjeść wszystkich potraw podczas jednego posiłku.

Odmawiaj bez skrępowania

Jeśli kolejna porcja ciasta czy żurku przekracza możliwości twojego żołądka, po prostu podziękuj zdecydowanym tonem. Nie krępuj się. Dbanie o swoje zdrowie i samopoczucie nie powinno powodować u osób z otoczenia negatywnych reakcji. Przecież dbanie o siebie to powód do dumy.

Jedzenie na stole

Zmodyfikuj świąteczne menu

Żeby uniknąć przejedzenia i poświątecznej niestrawności, zmodyfikuj świąteczne menu na lżejsze. Przykład? Zamiast majonezu do sałatki jarzynowej dodaj jogurtu. Lżejszą wersją zabielonego żurku z kiełbasą jest niezabielony żurek z jajkiem na twardo. Jeśli szczególnie w święta nie możesz się oprzeć ciastom, poszukaj przepisów na te o mniejszej zawartości tłuszczu i cukru. Pamiętaj o warzywach na świątecznym stole. Unikaj natomiast potraw smażonych i panierowanych – po nich ryzyko ciężkości po posiłku jest największe.

Doprawiaj świąteczne potrawy

Majeranek, kminek, imbir, anyż to niektóre z przypraw, które wspomagają trawienie. Jeśli boisz się, że twój żołądek nie udźwignie świątecznych potraw, użyj ich w swojej kuchni podczas przygotowywania wielkanocnego menu.

Ale fajna babka!

Często odchodź od stołu

Długie godziny spędzone przy stole sprzyjają ciągłym dolewkom i dokładkom. Dużo trudniej jest nam kontrolować ilości jedzenia. A gdy poczujemy narastającą pełność, to oznacza już, że zjedliśmy zdecydowanie za wiele. Dlatego często odchodź od stołu. Zajmij się rozmową z bliskimi, wyjdź na spacer. Przekieruj swoją uwagę. Wszystko po to, by uniknąć uczucia ciężkości i przejedzenia.


Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Podziel się posiłkiem z Bezdomnymi

Nie jesz mięsa? Niektórzy nie jedzą niczego. Ruszyła kampania „Podziel się Posiłkiem z Bezdomnymi”

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Kolorowe jajka – naturalnie! Sięgnij po barwniki, które masz w kuchni

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

Trzy razy jajka!

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Orkiszowy mazurek pistacjowy

Orkiszowy mazurek pistacjowy. Zdrowy deser na Wielkanoc

Tarta z cukinią w roli głównej. Delikatna w smaku i niskokaloryczna

Mazurek być musi!

Jak Wielkanoc, to musi być mazurek. Oto jego wersja light, sprawdź!

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

pasztet

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

wielkanocne jedzenie

10 sprawdzonych sposobów na lepsze trawienie. Przydadzą się nie tylko w Wielkanoc

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu