Przejdź do treści

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Ciąża, poród i połóg to najczęściej piękne, ale jednocześnie trudne chwile w życiu kobiety. Ciało nie marzy wtedy o kilkukilometrowej przebieżce… Kiedy zacząć, by łagodnie wrócić do treningów? Opowiem wam, jak było ze mną.

Niestety, nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Ciało każdej z nas jest inne, a zdolności jego regeneracji są sprawą indywidualną. Powrót do biegania, podobnie jak do innych wysiłkowych dyscyplin sportu, powinien się odbywać pod kontrolą lekarza. Zazwyczaj, gdy poród przebiegł bez komplikacji, moment ten przychodzi po sześciu tygodniach połogu. Moje pierwsze kroki biegowe poprzedzone były licznymi marszami z wózkiem. Ja sama potrzebowałam aż dwóch miesięcy, zanim zdecydowałam się na włożenie butów biegowych. Dość długo projektowałam w myślach ten pierwszy bieg i wydawało mi się, że będzie idealny, bo wyczekany i wytęskniony.

Tymczasem miałam wrażenie, że moje ciało kompletnie zapomniało, że kiedykolwiek było niemal uzależnione od tego sportu. Potworna zadyszka, nogi jak dwie drewniane kłody, ciężki i nieporadny krok, a w dodatku purpurowa twarz sprawiły, że po pierwszym kilkukilometrowym treningu wyglądałam gorzej niż po wszystkich maratonach razem wziętych. Jedyne, co się nie zmieniło, to cudowne uczucie. Endorfiny płynęły w mojej krwi jeszcze przez wiele godzin, co było chyba największą nagrodą za włożony wysiłek. Nie muszę wspominać o potwornym bólu mięśni przez kolejne dni, prawda?

Myślisz o dziecku?

Sprowadzić na świat nowe życie to nie lada wyczyn. Ciała przyszłych mam przechodzą szereg zmian, warto wtedy skupić się na sobie. Sprawdź jak może Cię wesprzeć WIMIN.

Sprawdź

Na wszystko przyjdzie czas!

Kolejną próbę podjęłam dopiero po tygodniu. Tym razem nie tylko nie bolało, ale nawet sprawiło sporą frajdę. Z każdym następnym razem było już tylko łatwiej, szybciej i dalej. Oczywiście wszelkie plany przebiegnięcia w tym roku półmaratonu zostały boleśnie zweryfikowane przez rzeczywistość, a ambicje pokonał zdrowy rozsądek. To już postanowione, że do końca roku tylko się rozgrzewam i jestem dla swojego ciała pobłażliwa. Doszłam też do pewnych wniosków, które w zasadzie mogą posłużyć za rady dla przyszłych mam pragnących wrócić do biegania. Przede wszystkim – odłóżcie ambicje na bok. Na bicie życiowych rekordów przyjdzie jeszcze czas. Ciało samo podpowie, na jaki wysiłek jest gotowe. Warto wyznaczać sobie cele, ale trzeba pamiętać, aby były nie tylko ambitne, ale przede wszystkim realistyczne i osiągalne. W pierwszej kolejności warto się zatroszczyć o osłabione ciążą i porodem mięśnie dna miednicy.

Zadbaj o paliwo dla siebie i dziecka

Ćwiczenia można zacząć zazwyczaj tuż po porodzie. Ich właściwa kondycja ma ogromne znaczenie dla komfortu biegania. Jeśli karmicie piersią, koniecznie zaopatrzcie się w bardzo dobry, specjalistyczny biustonosz do biegania (np. Shock Absorber), który zapewni dobrą stabilizację piersi, a jednocześnie nie będzie podrażniał brodawek.

 

dziewczyna w sportowym stroju

Dobrze także pamiętać, że laktacja pochłania bardzo dużo energii (na wytwarzanie pokarmu organizm wydatkuje nawet 700 kalorii dziennie, czyli tyle, ile spala się, biegnąc dystans 10 kilometrów). W dni treningowe nie zapominajcie więc o dodatkowym nawadnianiu organizmu, zadbajcie także o uzupełnienie kalorii, bo okres karmienia piersią naprawdę nie jest najlepszy na odchudzanie. W końcu ciało musi wykarmić tę małą istotę, a to nie lada wysiłek.

Bieganie nie jest takie samo

Bieganie po ciąży z pewnością nie jest takie samo, gdyż w organizmie kobiety zaszło wiele rewolucyjnych zmian. Warto jednak powrócić do tej aktywności, chociażby ze względu na liczbę zalet, do których można zaliczyć: szybszy powrót do figury i kondycji sprzed ciąży, pozytywny wpływ na psychikę kobiety (pomoc w zapobieganiu depresji poporodowej), a przede wszystkim zapewnienie sobie chwili wytchnienia od codziennych obowiązków i niepowtarzalna okazja pobycia tylko ze swoimi myślami. Nie miejcie wyrzutów, że zostawiacie dziecko – jeśli jest w zaufanych rękach, możecie i nawet powinnyście wykorzystać ten czas tylko dla siebie. Na relaks i powrót do formy!

Artykuł oparty jest wyłącznie na moim doświadczeniu, a każda z nas jest inna. Przed rozpoczęciem biegania po ciąży powinnaś zasięgnąć porady lekarza.

Magda Ratajczak i Zosia Wawrzyniak – autorki bloga Kobiety biegają, zakochane w bieganiu i zdrowym jedzeniu. Od lat zarażają swoją pasją inne kobiety. Marzą im się maratony w najdalszych zakątkach świata.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Instagram

Młoda matka pokazała inny rodzaj macierzyństwa. W komentarzach zawrzało

istockphoto.com

Jesteś po porodzie? Postaw na rehabilitację połogową! Fizjoterapeutka wyjaśnia, dlaczego to takie ważne

Nie może pani zostać w domu? Ciąża jako społeczny ciężar

Ashley Graham

Ashley Graham jest w ciąży. „Nasza rodzina się powiększa”

brzuch ciężarnej

Skóra a ciąża. Dermatolożka podpowiada, jak dbać o skórę w trakcie ciąży

Połóg. Higiena intymna po porodzie

Agnieszka Kaczorowska

Agnieszka Kaczorowska urodziła. Pokazała piękne zdjęcia ze szpitala

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

kimjestdoula.pl

Joanna Kozakiewicz, doula: moja wizja szczęśliwego porodu i macierzyństwa może być zupełnie inna od wizji mojej klientki

Witaminy w ciąży

Witaminy w ciąży – które z nich są niezbędne?

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Po co ciężarnej foliany? Farmaceutka Zofia Winczewska wyjaśnia

Zielona herbata w ciąży

Zielona herbata w ciąży. Pić czy nie pić?

alanis

Alanis Morissette opowiedziała o swojej depresji i poronieniach. Jej wyznanie wzrusza

Pierwsze objawy ciąży

Pierwsze oznaki ciąży – jak je rozpoznać?

dziewczyna słońce

Niedobór słońca w ciąży wpływa na rozwój dziecka? Naukowcy mają odpowiedź

https://www.instagram.com/alliupham/

Popularna trenerka fitness pokazała, jak wygląda jej brzuch po porodzie. Z tym samym problemem zmaga się wiele kobiet po ciąży

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz urodziła. „Trochę wcześniej niż się spodziewałam”

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Znana blogerka pokazała swoje ciało po porodzie. Kosztowało ją to wiele odwagi

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży