Przejdź do treści

Przepis na niedzielę – sałatka z jarmużem i warzywami korzeniowymi

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5-10-8 – prosta zasada zdrowego serca
Lacoste wypuściło wzruszającą reklamę o destrukcyjnej kłótni dwojga zakochanych
Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!
Gluten – czym jest i kto powinien go unikać?
Gluten – czym jest i kto powinien go unikać?
Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Kto powiedział, że sałatki jada się tylko latem? Do naszej użyliśmy jarmużu i warzyw korzeniowych ‒ marchewki, selera i korzenia pietruszki. Wzbogaciliśmy ją o rozgrzewające przyprawy: imbir, chili i kurkumę. Nie zapomnieliśmy o serze długo dojrzewającymi i sosie, który składa się z pasty tahini i soku z czerwonych pomarańczy. Brzmi pysznie i tak będzie!

Sezon na warzywa korzeniowe trwa cały rok. Warzywa te przede wszystkim zawierają mnóstwo cennych witamin, przeciwutleniaczy i soli mineralnych. Wszystkie mają działanie lecznicze. Marchew zawiera cechy krwiotwórcze oraz ma najwięcej prowitaminy A ze wszystkich warzyw i jest niskokaloryczna. Oprócz tego jest bogata w beta-karoten, witaminę C, E, K, kwas foliowy i ryboflawinę. Poza tym jedząc ją, dostarczysz wapń, żelazo, magnez, sód i cynk. Ma właściwości antynowotworowe, obniża poziom cholesterolu i przeciwdziała miażdżycy.

Seler ma działanie odchudzające, oczyszczające i odtruwające. Obniża ciśnienie krwi i ma dobry wpływ na układ nerwowy. Dobrze wpływa na trawienie, serce i nerki. Podobnie jak marchew również ma właściwości przeciwnowotworowe.

Korzeń pietruszki ma działanie odkażające i rozkurczające. Ułatwia trawienie, reguluje ciśnienie krwi i jest moczopędny. Zawiera prowitaminę A, C, PP i K. Oprócz tego jest bogaty w żelazo, wapń, magnez i potas.

Sałatka z jarmużem i warzywami korzeniowymi – składniki:

– 2 marchewki
– pół selera
– 2 pietruszki
– 2 garści jarmużu
– 4 łyżki sera niebieskiego
– 1,5 łyżki czarnuszki
– olej do polania warzyw
– sól i pieprz do smaku
– 2 łyżki wędzonej papryki
– łyżka kurkumy
– łyżka startego świeżego imbiru
– sproszkowana słodka papryka
– łyżeczka posiekanej papryczki chili
– łyżeczka za’ataru (opcjonalnie)
– łyżka pasty tahini
– łyżeczka startej skórki z pomarańczy
– sok ze świeżej pomarańczy
– sok z połowy cytryny
– jeden ząbek czosnku

Sałatka z jarmużem i warzywami korzeniowymi – przygotowanie:

Zacznij od obrania i umycia warzyw korzeniowych. Pokrój je w nieregularne kawałki.

warzywa korzeniowe w salatce

Zdjęcie: masz.talerz

Włóż do naczynia żaroodpornego, skrop olejem.

przepis na rozgrzewajaca salatke

Zdjęcie: masz.talerz

Dodaj sól, pieprz, paprykę wędzoną, słodką paprykę, kurkumę, imbir, skórkę pomarańczową, chili i za’atar. Wmasuj przyprawy w warzywa. Piecz, aż się upieką i zmiękną (45‒60 minut) w temperaturze 220 stopni ‒ mieszaj warzywa co jakiś czas.

przepis na salatke z pieczonymi warzywami

Zdjęcie: masz.talerz

W tym czasie przygotuj sos ‒ w miseczce umieść tahini, sok z pomarańczy, cytryny i ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę. Wymieszaj dokładnie. Jarmuż umyj i osusz. Na suchej, rozgrzanej patelni podsmaż jarmuż, aż pięknie się zarumieni i zacznie pachnieć. Gotowy zdejmij z patelni. Upieczone warzywa podawaj posypane czarnuszką, z jarmużem, serem oraz skropione sosem z tahini.

sos tahini

Zdjęcie: masz.talerz

Sałatkę jedz gorącą.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zrób sobie marcepan!

Zrób sobie marcepan!

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Wiosenna pizza na zielonym spodzie

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!