Przejdź do treści

Jedzcie sery – będziecie zdrowsi!

sery
Jedzcie sery - będziecie zdrowsi! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna
Podstawowa przemiana materii (PPM) - od czego zależy i jak ją obliczyć?
Podstawowa przemiana materii (PPM) – od czego zależy i jak ją obliczyć?
Mateusz Morawiecki / MWMEDIA
Rząd przedłuża ograniczenia. Nadal nie możemy wychodzić z domów
wysypka na plecach
Dermatolodzy ostrzegają. Zmiany skórne mogą być objawem koronawirusa?
Smutna kobieta - GAD
Czym jest GAD i jakie są jego objawy? Tłumaczy psycholożka Anna Cyklińska

Wielbiciele serów mają powody do radości. Przybywa badań, które nie tylko obalają mit o szkodliwości tłustych przetworów mlecznych, ale też sugerują, że camemberty, roqueforty i inne dzieła serowarstwa działają korzystnie na układ krążenia i chronią nas przed przewlekłymi chorobami. Jak to możliwe?

Zacznijmy od badań. Jedno z ostatnich dowodzi, że dieta obfitująca w sery skorelowana jest z wysokim poziomem HDL, czyli „dobrego” cholesterolu. Takie wyniki uzyskali naukowcy z Uniwersytetu Kopenhaskiego, którzy przeprowadzili eksperyment na grupie 139 dorosłych osób. Uczestników podzielono na trzy grupy. Ci z pierwszej codziennie spożywali 80 gramów tłustego sera. Osoby z drugiej grupy jadły taką samą ilość sera o obniżonej zawartości tłuszczu. W menu „pechowców” z trzeciej grupy ser zastąpiono 90 gramami chleba z dżemem.

Po 12 tygodniach badania okazało się, że mimo braku wyraźnych zmian w stężeniu „złego” cholesterolu (LDL) u osób z pierwszej grupy doszło do podwyższenia poziomu HDL. To o tyle dobra – dla fanów sera – wiadomość, że wysokie stężenie lipoprotein wysokiej gęstości, odpowiedzialnych za transport cholesterolu z tkanek do wątroby, ma korzystny wpływ na układ krążenia, obniża ryzyko rozwoju otyłości, zwiększa syntezę witaminy D, a tym samym wzmacnia układ odpornościowy.

Tłuste sery chronią przed tłustym brzuchem

Badanie duńskich naukowców nie jest pierwszym, które przemawia za jedzeniem tłustych serów. W zeszłym roku uczeni z Japonii przeprowadzili eksperyment na 344 szczurach. Po dziewięciu tygodniach na wysokotłuszczowej diecie złożonej m.in. ze sproszkowanego sera u gryzoni stwierdzono obniżony poziom trójglicerydów i cholesterolu w wątrobie oraz podwyższony poziom cząsteczek HDL. Dodatkowo pod wpływem serowej diety szczury wydalały większą ilość tłuszczu z odchodami.

Kolejny przykład – ponownie z Danii, choć tym razem z Uniwersytetu Aarhus. Tamtejsi uczeni postanowili zmierzyć się z tzw. francuskim paradoksem – czyli odpowiedzieć na pytanie, jak to możliwe, że Francuzi zajadają się tłustym nabiałem, a mimo to przodują w rankingach długości życia i rzadko skarżą się na „gruszkowatą” sylwetkę. Okazało się, że wpływ na to może mieć wysokie spożycie… tłustego nabiału.

Przeciętny Francuz spożywa go w ilości 23,9 kg rocznie, podczas gdy jego sąsiad zza kanału La Manche – w ilości 11,6 kg. Uczeni doszli do takich wniosków na podstawie analizy próbek moczu i kału osób, które spożywały duże ilości sera i mleka lub masła. U badanych wykryto duże ilości kwasu masłowego, który ma zdolność do obniżania stężenia cholesterolu w organizmie.

Wcześniej badania wiążące spożycie sera ze zmniejszonym ryzykiem rozwoju otyłości przeprowadzono w Australii. W 2012 r. pojawiły się także dane potwierdzające ochronny wpływ konkretnego gatunku sera – roqueforta – na układ krążenia. Oczywiście można wietrzyć tu wpływ koncernów mleczarskich i serowarskich, ale wobec rosnącej liczby danych przemawiających na korzyść serów lepiej zajadać się nimi bezstresowo, a dla świętego spokoju o swoje zdrowie po prostu regularnie uprawiać sport.

Paulina Górska

Skarby zawarte w serze

Dobrej myśli warto być tym bardziej dlatego, że pożytki z jedzenia serów potwierdzają nie tylko badania na ludziach, szczurach, ale także metaanalizy. Sama lista składników pełnowartościowego nabiału wskazuje na jego dobroczynne działanie. Sery to bogate źródło witamin A, D, B2 i B12. Dwie pierwsze są rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego właśnie jedzenie nabiału pół- lub pełnotłustego jest bardziej wskazane od jego „odchudzonej” wersji. Sery dostarczają nam również dużej ilości wapnia – pierwiastka wpływającego na zdrowie kości i zębów, pomagającego utrzymać równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, łagodzącego alergie skórne i pokarmowe, regulującego ciśnienie krwi.

Sery stanowią również źródło pożytecznych bakterii. To atut, który warto docenić, tym bardziej że w ostatnich latach przybywa danych na temat wpływu mikroorganizmów na nasze zdrowie. Ochrona organizmu przed „złymi” bakteriami wymaga wzmożonej aktywności ze strony tych „dobrych”. Pałeczki kwasu mlekowego i inne przyjazne mikroby zabezpieczają nas przed dolegliwościami zarówno ciała, jak i umysłu – o ile ich siły są równie liczne lub liczniejsze niż zastępy przeciwnika.

Wyliczając zalety serów, nie można pominąć kwasu oleopalmitynowego. To związek chemiczny z grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych, występujący w tłuszczach ssaków. Wśród produktów spożywczych jego najlepszym źródłem jest pełnotłusty nabiał, w szczególności tłuste sery. Badania wskazują, że kwas oleopalmitynowy ma zdolność neutralizowania szkód wynikających ze spożycia szkodliwych tłuszczów, zmniejszania stężenia cukru we krwi, a także wykazuje działanie antyzapalne. W ten sposób działa ochronnie na układ krążenia i zapobiega rozwojowi m.in. cukrzycy i chorób serca.

Wniosek? Jedzcie sery! Będziecie zdrowi i chudsi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Ser

Zainteresują cię również:

Ser labneh

Libański ser labneh. Prosty w przygotowaniu, pyszny w smaku!

Domowa ricotta – jak ją zrobić? Potrzeba naprawdę niewiele

ser

Migreniku, uważaj na ser!

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Zupa serowa z pietruszkowym pesto

Zupa serowa z pietruszkowym pesto. Ma mniej kalorii niż myślisz

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Lubczyk i jego właściwości zdrowotne

Lubczyk i jego właściwości zdrowotne

Jajka - wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Imbir / rawpixel

Co jeść, by naczynia krwionośne i serce były w dobrym stanie?

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Kobieta w ciąży / Unsplash

Jak zapobiec nudnościom w ciąży? Radzi Paulina Ihnatowicz

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Jedzenie na stole

Wielkanoc na diecie wegańskiej – jak poradzić sobie w święta bez jaj?

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Borówka brusznica - sposób na zdrowe przetwory i nie tylko

Borówka brusznica – sposób na zdrowe przetwory i nie tylko

Orkiszowy mazurek pistacjowy

Orkiszowy mazurek pistacjowy. Zdrowy deser na Wielkanoc

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.