Przejdź do treści

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolejki do lekarza, a w nich awanturujący się pacjenci. Autorka bloga Mama i stetoskop opowiada, jak to wygląda od kuchni
Cynthia Nixon, "Be a Lady They Said"
„Bądź damą, mówili”. Poruszający film „Girls. Girls. Girls. Magazine” o wymaganiach wobec kobiet
Wypadanie włosów po ciąży / ArthurHidden/Freepik
Wypadanie włosów po ciąży. Kiedy to poważny problem, którego nie możemy bagatelizować?
Ćwiczenia na pośladki – dlaczego warto je wykonywać? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk
Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny
„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Jedzenie przed snem jest niezdrowym nawykiem, a spożycie ostatniego posiłku zaleca się 2-3 godziny przed snem. Badania opublikowane w „Journal of Clinical Sleep Medicine” potwierdzają ‒ jakość jedzenia wpływa na jakość snu. Zaleca się wybieranie produktów bogatych w tryptofan, takich jak: orzechy, jaja, mleko, fasola, banany. Alkohol, słodycze, wysokobiałkowe produkty zaburzają jakość i długość snu. 

Przed pójściem spać niewarto serwować sobie trzydaniowej kolacji w ramach niezjedzonego obiadu. Wieczorem układ pokarmowy zwalnia, a to, co zjesz, będzie zalegać w jelitach. Badania opublikowane w „Journal of Clinical Sleep Medicine” w styczniu 2016 roku potwierdzają ‒ jakość jedzenia wpływa na jakość snu, a  osobom cierpiącym na bezsenność zaleca się dietę ułożoną przez dietetyka. Eksperci potwierdzają, że węglowodany na wieczór są lepsze niż białko i tłuszcz.

Co zjeść przed snem?

Ostatni posiłek przed snem jest ważny, ponieważ wiąże się z jakością snu. Warto wówczas wybrać produkty takie jak: jaja, mleko, orzechy, pestki dyni, fasolę, banany, miód. Produkty te zawierają tryptofan ‒ aminokwas wspomagający produkcję melatoniny (hormonu odpowiedzialnego za rytm okołodobowy). Dodatkowo, tryptofan hamuje apetyt na słodkie, a cukier nie jest wskazany na dobry sen. Naukowcy z American Academy of Sleep Medicine określają, że dla dobrego snu ważny również błonnik, bo sprawia, że dłużej pozostajemy w fazie głębokiej snu.

 

kobieta w łóżku

Czego unikać, żeby dobrze spać?

Nie wszystkie produkty nasz organizm trawi tak samo, niektóre wymagają od niego więcej energii, zwłaszcza wieczorną porą. Produktami, których należy unikać przed snem są: słodycze, produkty typu fast food, pikantne i ciężkostrawne potrawy, a także wysokobiałkowych

Badania American Academy of Sleep Medicine udowadniają, że cukier, jedzony przed snem, powoduje wybudzanie się w nocy. Podobne konsekwencje niesie za sobą jedzenie fast food’ów, które dodatkowo nie ułatwiają zasypiania. Zawarty w nich tłuszcz zakłóca cykl snu, powodując zgagę i refluks. Tłuszcz wzmaga produkcję kwasu w żołądku i rozluźnia dolny zwieracz przełyku. Burger i frytki to najgorszy pomysł na nocną przekąskę.

Produkty wysokobiałkowe, np. kurczak nie jest dobrym pomysłem na kolację. Białko zwierzęce dłużej się trawi, a nocą proces ten zwalnia nawet o połowę. Alternatywą jest zjedzenie dużej ilości warzyw w stosunku do małej ilości kurczaka ‒ węglowodany i błonnik ułatwią trawienie kolacji.

 

Alkohol - czy możemy łączyć z lekami? Alkohol i jego wpływ organizm.

Napoje przed snem

Przed snem picie dużej ilości kawy, herbaty, coca coli dostarcza nam kofeiny, czyli pobudzenia. O ile, możemy pozwolić sobie na takie napoje w ciągu dnia, przed snem nie są one wskazane.

Kieliszek wina na dobranoc? Naukowcy z University of Missouri School of Medicine udowodnili, że alkohol zaburza fazy snu, powoduje, że łatwiej się wybudzamy w nocy i obniża jakość wypoczynku. Alkohol wypity godzinę przed pójściem do łóżka zakłóca drugą połowę snu, a ten wypity tuż przed snem nie pozwala zasnąć, bo pierwsza reakcja na drinka to raczej pobudzenie niż senność. Inni badacze z Melbourne School of Psychological Sciences Sleep Laboratory przeprowadzili testy z użyciem EEG, badając fale mózgowe ludzi śpiących po spożyciu alkoholu.

Uczeni zauważyli jednoczesną podwyższoną aktywność fal delta (występujących w najgłębszej fazie) oraz alfa, które zazwyczaj nie występują podczas normalnego snu, za to można je wykryć podczas zwykłej aktywności mózgu lub odpoczynku. Skołowany organizm nie wie, czy ma spać, czy działać. W efekcie budzimy się zmęczeni, nawet jeśli przespaliśmy osiem godzin.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Kobieta w łóżku

Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc

jedzenie nocą

Jedzenie na noc – fatalny nawyk

Problemy ze snem - czynniki, które na nie wpływają i radzenie sobie z bezsennością

Problemy ze snem – jak poradzić sobie z bezsennością?

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

Bezsenność – rozpracuj wroga

Świadomy sen – nocna kontrola

owsianka z bananami

Jak łączyć produkty na talerzu?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

cukier jedzenie nastrój

Jedzenie, które zmienia nastrój

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Katarzyna Szmigiel dermatolog

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

kobieta w łóżku

Jak pokonać bezsenność? Skorzystaj z naszych wskazówek

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

8 sposobów na podniesienie libido

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności