Przejdź do treści

Kalorie na miarę potrzeb

Kalorie na miarę potrzeb
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta w ciąży
„3 razy rodziła, karmiła piersią i nigdy nie miała USG piersi…”. Dr Strus o tym, że ciąża nie chroni przed nowotworem
Grzyby trzymane w dłoniach
Jak przygotować się do grzybobrania? GIS podaje najważniejsze zasady
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming
Kobieta siedzi na skale
Nietrzymanie moczu i obniżenie narządów miednicy – czy można je odziedziczyć? Tłumaczy Pani Fizjotrener
Kobieta w skafandrze ochronnym
Zasady zlecania testów na koronawirusa. Ministerstwo Zdrowia podało wytyczne

Odchudzanie wiąże się ze skrzętnym odnotowywaniem liczby pochłoniętych w ciągu dnia kalorii. Każdy ma indywidualne zapotrzebowanie, zależne od budowy ciała i stylu życia. Warto je poznać, jeśli chcemy zmusić nasz organizm do korzystania z własnej spiżarni – niechcianych komórek tłuszczowych.

BMR, czyli podstawowa potrzeba energetyczna, to ilość kalorii, których potrzebuje organizm do utrzymania podstawowych funkcji życiowych – oddychania czy napędzania serca. Aż 70 proc. kalorii (przy zachowaniu właściwej ich ilości) zużywane jest do zasilania organizmu i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wszystkich organów. Trawienie to również bardzo pracochłonny proces – przetworzenie jedzenia w paliwo dla organizmu pochłania aż 10 proc. energii. Pozostałe 20 proc. wykorzystujemy na naszą codzienną aktywność. Sprawa jest prosta – przekraczanie naszego indywidualnego BMR to gwarancja gromadzenia zapasów w postaci dodatkowej tkanki tłuszczowej. Wysokość tego wskaźnika zależy od wielu czynników. Budowa naszego ciała ma ogromne znaczenie – mięśnie, nawet w stanie spoczynku, spalają dwukrotnie więcej kalorii niż tłuszcz. Wiek również oddziałuje na nasz metabolizm – im jesteśmy starsi, tym mniej sprawnie on działa. Kolejnym czynnikiem jest środowisko – bardzo wysokie lub bardzo niskie temperatury zmuszają organizm do wytężonego wysiłku, aby utrzymać w normie ciepłotę ciała. To też wiąże się z dodatkowym zużyciem zapasu energetycznego.

Metabolizm do tuningu

Im wyższy wskaźnik BMR, tym lepiej dla naszej sylwetki. Co można zrobić, aby wpłynąć na metabolizm? Zasady są proste. Dietetycy oraz trenerzy powtarzają je nie bez kozery.

Po pierwsze – śniadanie. Rano nasz metabolizm wchodzi na najwyższe obroty. Jeśli nie damy mu nic do roboty i nie dostarczymy paliwa, rozleniwia się, a późniejsze posiłki trawi mniej entuzjastycznie. Po drugie – regularne jedzenie. Łatwiej trawić częściej i mniej, niż dwa razy dziennie rozbroić kaloryczną bombę. Po trzecie – ruch. Tkanka mięśniowa spala więcej kalorii niż tłuszczyk, więc warto ją sobie wypracować. Nie musisz od razu wylewać siódmych potów na siłowni. Indyjski naukowiec dr Satpal Yadav udowodnił, że już sześciotygodniowy trening jogi pozwala wpłynąć na zwiększenie BMR. Możesz także pomóc sobie, solidnie przyprawiając dania. Naukowcy z Laval University w Kanadzie odkryli, że śniadanie warto popieprzyć. Uczestnicy eksperymentu, którzy rano spożywali pieprz kajeński, w ciągu dnia odczuwali mniejszy apetyt, a co za tym idzie – spożywali mniej kalorii. Do porannej kawy możesz dodać cynamonu, który dzięki właściwościom regulującym poziom cukru we krwi również pomaga kontrolować apetyt. Obydwie przyprawy wspomagają metabolizm, gdyż w naturalny sposób podnoszą temperaturę ciała.

Chciałbyś wiedzieć, ile wynosi Twój wskaźnik BMR? Możesz obliczyć go na podstawie skomplikowanego wzoru lub po prostu odwiedzić Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku. Dowiesz się, jakie zapotrzebowanie energetyczne ma Twój organizm, a także będziesz mógł wziąć udział w zdrowych aktywnościach. Więcej znajdzecie także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

 

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Napoje gazowane mogą uzależniać. Jakie są objawy?

8 niskokalorycznych potraw, które powinnaś wprowadzić do swojego jadłospisu

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Walczysz ze zmęczeniem? To jedzenie doda ci energii

Dlaczego najtrudniej jest zrzucić kilka ostatnich kilogramów? Naukowcy mają odpowiedź

Orzechy są zdrowe, ale je też możesz przedawkować. Co ci grozi?

Chcesz schudnąć? Te produkty musisz definitywnie odstawić

Seks a spalanie kalorii

W czasie seksu spalamy kalorie, to wiemy. Co robić, aby tracić ich jeszcze więcej?

Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak

Czy ser może być zdrowy? Wszystko zależy od tego, jaki (i jak) jesz

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Tych produktów lepiej unikaj. Na bank sprawią, że przytyjesz

Kobieta z koktajlem owocowym

Chcesz schudnąć? Te produkty pomogą ci stłumić apetyt

Podjadasz wieczorem? Po te 10 przekąsek możesz sięgać bez wyrzutów

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Diety na przytycie – jak komponować jadłospis, by zdrowo zwiększyć wagę?

Diety na przytycie – jak komponować jadłospis, by zdrowo zwiększyć wagę?

Dieta SIRT to popularna dieta Adele – na czym polega jej fenomen?

Dieta SIRT to popularna dieta Adele – na czym polega jej fenomen?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm