Przejdź do treści

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy Nina Palko Distefano/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, pandemia
Główny Inspektor Sanitarny o COVID-10: spodziewamy się wzrostów zachorowań w ciągu najbliższego miesiąca
Froteryzm, czyli erotyczne ocieractwo. Na czym polega i czy można je leczyć? Tłumaczy seksuolożka Katarzyna Koczułap
Domowe sposoby na katar u dziecka/Pexels
Katar u dziecka? Naturopatka podpowiada, jak z nim walczyć domowymi sposobami
Dynia - królowa jesieni
Dynia jest pełna dobra. Poznaj jej rodzaje i właściwości
Przedłużanie rzęs. Poznaj wszystkie „za” i „przeciw”/Unsplash
Przedłużanie rzęs. Poznaj wszystkie „za” i „przeciw”

Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu, czy kawa odwadnia? Wiele osób sięgających po filiżankę małej czarnej zastanawia się nad korzyściami z picia kawy i ewentualnymi zagrożeniami. Kawa to jeden z najczęściej spożywanych napojów, jednak pomimo ogromnej popularności kawy wciąż jeszcze krąży na jej temat wiele nieścisłości i mitów. Przyjrzymy się, jak picie kawy wpływa na organizm, co wypłukuje kawa z organizmu i czy picie kawy jest zdrowe.  

Mit 1: Kawa wypłukuje magnez i prowadzi do niedoboru magnezu

Jedna z najczęstszych wątpliwości związanych z piciem kawy dotyczy tego, czy kawa wypłukuje magnez? Istnieje przekonanie, że częste picie kawy może zwiększać ryzyko niedoboru magnezu. Jak jest naprawdę? Zależność kawa – magnez jest złożona. Czy kofeina wypłukuje magnez? Faktem jest, że pijąc kawę wypłukujemy nieznaczną ilość tego cennego pierwiastka. Jednak na uwagę zasługuje fakt, ile magnezu wypłukuje kawa. Wypicie 2 – 3 filiżanek kawy, czyli przyjęcie około 300 mg kofeiny wiąże się ze stratą zaledwie 4 mg magnezu. To ułamek dziennego zapotrzebowania na magnez.  Z drugiej strony – kawa stanowi źródło magnezu, dostarczając w 200 ml naparu około 7 mg magnezu. Brak jest zatem jednoznacznej odpowiedzi, czy kawa wypłukuje magnez. Badania wskazują, że kawa może stanowić istotne źródło magnezu, pokrywając kilka procent dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. A czy kawa bezkofeinowa wypłukuje magnez? Zminimalizowanie zawartości kofeiny przekłada się na mniejsze wydalanie magnezu wraz  z moczem.

Bez względu na to, ile kawy pijemy, warto pamiętać o suplementacji. Z powodu złej diety, stresu, niskiej zawartości magnezu w glebie i wysokiego zanieczyszczenia środowiska ołowiem większość dorosłych Polaków cierpi na niedobór magnezu. Przyczyną niedoboru magnezu jest przede wszystkim niewłaściwa dieta, a nie kawa. Tabletki zawierające magnez lub kawę Inkę  z magnezem można traktować jako sposób na uzupełnienie puli magnezu w organizmie. Można także pokusić się o dodatek mleka z magnezem do kawy. Taka kawa z magnezem zapobiegnie jego utracie z organizmu, a problem „czy kawa wypłukuje magnez” odejdzie w zapomnienie.

Mit nr 2: Kawa wypłukuje wapń z organizmu

Kolejna obawa związana z piciem kawy dotyczy tego, czy kawa wypłukuje wapń. W tym przypadku jest podobnie, jak z magnezem – ilość wapnia wypłukiwanego przez kawę jest niewielka. Ubytek jest jednak symboliczny: wypicie naparu ze 170 gramów kawy to strata 5 miligramów wapnia. Potencjalne straty wapnia bardzo łatwo można zrekompensować dodatkiem mleka czy śmietanki do kawy. A czy kawa wypłukuje potas? Elektrolit ten jest wydalany wraz z moczem, zatem każde pobudzenie diurezy – a ma to miejsce po wypiciu kawy – może zwiększyć wydalanie potasu. Jeśli jednak porównać, co najbardziej wypłukuje potas, na czele znajdzie się wysokie spożycie soli, leki moczopędne i na nadciśnienie czy alkohol.

Mit 3: Kawa uzależnia

Kofeina pobudza centralny układ nerwowy, z czasem ten wpływ może się nieco zmniejszać – w tym sensie można powiedzieć, że kawa uzależnia. Nie jest to jednak taka zależność, która jak alkohol czy narkotyki wpływa na funkcjonowanie społeczne, emocjonalne czy finansowe. W wypadku uzależnienia od kawy objawy odstawienne, takie jak ból głowy, rozdrażnienie czy problemy z koncentracją, trwają nie dłużej niż 48 godzin. Większość specjalistów nie uważa przyzwyczajenia do kofeiny za uzależnienie.

kawa

Mit 4: Kawa wywołuje choroby

Badania dowodzą, że jedna filiżanka kawy dziennie nie ma negatywnego wpływu na zdrowie. Wiele przeprowadzonych na szeroką +skalę badań nie znalazło powiązań między spożywaniem kawy a podwyższonym poziomem cholesterolu czy ryzykiem wystąpienia chorób serca. Wyniki sprzeczne z powszechnym przekonaniem przyniosły badania Kaiser Permanente – osoby pijące od jednej do trzech filiżanek kawy dziennie są znacznie rzadziej hospitalizowane z powodu zaburzeń rytmu serca niż inni. Przegląd 13 badań, w których wzięło udział 20 tys. osób, nie stwierdził związku picia kawy z chorobami nowotworowymi. Naukowcy zaznaczają jednak, że z powodu wspomnianej zmienności osobniczej kobiety w ciąży, dzieci, osoby starsze, z chorobami serca i wrzodami powinny skonsultować picie kawy ze swoim lekarzem.

Fakt 1: Kawa pobudza i ułatwia koncentrację

Kawowa mitologia

Zdjęcie: shutterstock

Po porannej kawie lepiej wypadamy w testach wymagających zapamiętywania nowych informacji – dowiedli Brytyjczycy, których badania ukazały się w magazynie „Physiology and Behavior”. Dotyczy to także osób starszych – 80-letnie kobiety, które piły kawę przez większość życia, osiągały lepsze wyniki w testach zdolności poznawczych. Filiżanka espresso zwiększa także uwagę, zdolności psychomotoryczne i pamięć długoterminową – czytamy w „International Journal of Sports Medicine”. Kofeina nie powoduje, że przyspieszamy obroty, ale zapobiega zwolnieniu – wyjaśnia Michael Bonnet, profesor neurologii z Wright State University w Ohio. Dla żądnych wiedzy: za każdym razem, gdy komórka mózgowa się pobudza, produkuje jednocześnie związek chemiczny wysyłający sygnał do wyłączenia pobudzenia neuralnego. Kofeina zagłusza ten sygnał, nie pozwalając neuronom na sjestę, dzięki czemu łatwiej nam zachować przytomność umysłu.

Kawa rozjaśnia umysł trwale. Badania przeprowadzone wśród 1400 Finów i Szwedów wykazały, że trzy do pięciu filiżanek espresso dziennie pite regularnie przez 20 lat o 65 proc. zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób demencyjnych, w tym Alzheimera.

Ciekawostka: kawa jest tak energetyczna, że można nią napędzać auta! Skonstruowany w 2011 r. przez brytyjskich amatorów motoryzacji rover SDI zasilany zużytymi fusami rozpędza się do 107 km/godz. A jak przyjemnie pachną jego spaliny!

Fakt 2: Kawa odchudza

Filiżanka kawy zawiera zaledwie 7 kalorii. Dodanie do niej mleka to dodatkowe 46 kalorii, a łyżeczki cukru – 23 kalorie. Co ważniejsze, kawa przyspiesza metabolizm – pół godziny po porannym espresso metabolizm spoczynkowy (liczba kalorii zużywanych podczas spokojnego siedzenia) wzrasta o 10 proc. Kawa dba o urodę, także wzmacniając zęby: garbniki zawarte w tym napoju zmniejszają ryzyko wystąpienia próchnicy – dowodzą badania „Sugars and Dental Caries” opublikowane w „American Journal of Clinical Nutrition”.

Średnia zawartość kofeiny w napojach i pożywieniu (w mg)

  • filiżanka kawy Robusta – 330
  • filiżanka kawy Arabica – 180
  • filiżanka kawy mokka – 160
  • szklanka czarnej kawy – 100
  • filiżanka kawy rozpuszczalnej – 95
  • filiżanka espresso – 60
  • filiżanka kawy mrożonej – 60
  • szklanka herbaty – 55
  • gorzka czekolada (50 g) – 50
  • puszka coca-coli – 45

Bibliografia:

Saito M. i in., Coffee consumption and cystatine – C based estimated glomerular filtration rates in healthy young adults: results of clinical trial; Journal of Nutrition and Metabolism, 2011

Johnson – Kozlow M. i in., Coffee consumption and cognitive function among older adults; Am J Epidemiol 2002 Nov 156(9)

Namboodiripad A. i in., Can coffee prevent caries? J Conserv Dent 2009, Jan – Mar 12(1)

Eskelinen M., Kivipelto M., Caffeine as a protective factor in dementia and Alzheimer’s disease;

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Nie ma jednej definicji kobiecości”. Czego jeszcze nauczyłyśmy się od naszych nauczycielek?

Kawa chroni wątrobę i korzystnie wpływa na mikrobiom

Kochasz kawę? To dobrze, kochają ją też dobre bakterie w twoich jelitach

Pijesz rozpuszczalną kawę? Sprawdź, czy to najlepsze rozwiązanie

Znieczulenie, czyli w oparach eteru

Eter dietylowy i inne. Historia środków na znieczulenie

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Kobieta pijąca kawę

Przedawkowanie kofeiny – skutki. Jak oczyścić organizm?

Kobieta uśmiecha się

Kawa a zęby. Co zrobić, by mała czarna nie zostawiała przebarwień i osadu na zębach?

Nabiał w diecie

Nabiał w diecie – czy jest zdrowy i jakie produkty wybierać?

Gorąco? Potrzebujesz kawy? Przygotuj japońską mrożoną kawę, nie pożałujesz

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

Kawa sprawia, że czujesz się senna? Przeczytaj, dlaczego tak się dzieje

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Wiesz, że w kawie jest akrylamid? Powinnaś się martwić?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Dlaczego kawa parzona na zimno smakuje inaczej, niż ta parzona na ciepło?

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o jakiej porze dnia najlepiej to robić

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie

Zaczynasz dzień od filiżanki kawy? Sprawdź, jak wpływa to na twój organizm

Kawa nie dla wszystkich. Komu może zaszkodzić? Wyjaśnia dietetyczka Paulina Ihnatowicz

Kawa nie dla wszystkich. Komu może zaszkodzić? Wyjaśnia dietetyczka Paulina Ihnatowicz

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Boisz się demencji na starość? Jest rozwiązanie: pij kawę

Kawa pomaga w trawieniu i w walce z jego zaburzeniami?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?