Przejdź do treści

Co za dużo to niezdrowo. Czyli kiedy ćwiczenia wpędzają w smutek

Kiedy ćwiczenia wpędzają w smutek
Kiedy ćwiczenia wpędzają w smutek Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak dbać o zęby? Nasze największe grzechy związane z higieną jamy ustnej
Jak dbać o zęby? Oto największe grzechy, jakie popełniamy. Wymienia dentysta Tomasz Kupryś
matka z noworodkiem
Ginekolog: podtlenek azotu to jedna z najprostszych form łagodzenia bólu porodowego. Za rzadko się o tym mówi
Seks a spalanie kalorii
W czasie seksu spalamy kalorie, to wiemy. Co robić, aby tracić ich jeszcze więcej?
koronawirus SARS-CoV-2
Zmiany w zaleceniach dotyczących pacjentów z COVID-19. Chlorochina nie jest już rekomendowana w leczeniu podstawowym!
Ludzie w kinie
Od 6 czerwca pójdziemy do kin na nowych zasadach. Jakie warunki trzeba spełnić, by udać się na seans?

Wiele badań pokazuje, że aktywność fizyczna wpływa świetnie na kondycję psychiczną. O ile nie przesadzasz z treningami. Zobacz, jak ćwiczyć, by sport nie zaczął cię dołować.

Co się dzieje z ciałem, gdy przestajesz się ruszać?

Brak ruchu w codziennym życiu może być odpowiedzialny za takie problemy zdrowotne, jak otyłość, cukrzyca, choroby serca, nowotwory, osteoporoza. Jednak coraz częściej zauważa się również wpływ ćwiczeń fizycznych na zdrowie psychiczne. To bardzo istotna właściwość, ponieważ według ekspertyz Światowej Organizacji Zdrowia w 2030 roku depresja będzie jedną z najpowszechniejszych chorób na świecie.

Niestety na dobrą kondycję psychiczną wpływa wiele elementów zachodniego stylu życia – pogłębia się samotność, sposób odżywiania jest coraz bardziej ubogi, ludzie skupiają się na zarabianiu pieniędzy i przykładają większą wagę do własnego wizerunku. Dodatkowo coraz rzadziej ruch jest ich naturalną potrzebą. Jeszcze sto lat temu był niezbędny do codziennego funkcjonowania.

Ochota na aktywność pojawia się zazwyczaj wtedy, kiedy na wadze rośnie liczba kilogramów. Niestety krótki spacer w słoneczny dzień czy jednorazowa wizyta w siłowni nie sprawią, że poczujemy zauważalną poprawę nastroju. Taka zmiana wymaga regularnego uprawiania sportu.

Jak aktywność fizyczna działa na umysł?

Ćwiczenia pobudzają organizm do produkcji endorfin. Mają one właściwości podobne do morfiny i wywołują uczucie zadowolenia. Endorfiny stanowią więc rodzaj naturalnego narkotyku poprawiającego nastrój. Objawy „endorfinowego haju” to stan znany na przykład uczestnikom maratonów. Pomaga on pokonywać mordercze dystanse, ponieważ endorfiny mają działanie przeciwbólowe.

Nie musisz jednak codziennie przebiegać dziesiątek kilometrów, by poczuć się lepiej. Wystarczy już 30 minut, by zaczęła się zwiększać produkcja tych neuroprzekaźników, a wtedy szybciej zaczniesz odbierać swoje problemy jak sytuacje do opanowania. Poza tym nawet dzięki krótkiemu spacerowi zyskasz więcej energii.

Pomocny będzie też kontakt z naturą i widok innych ludzi, bo to też pozwala oderwać myśli od negatywnych emocji i jest lepsze niż zadręczanie się w czterech ścianach. Systematyczna aktywność fizyczna pomaga radzić sobie ze stresem, będzie lepszym sposobem na odpoczynek dla osób pracujących cały dzień za biurkiem, a także poprawi samoocenę.

Sport może wspomagać leczenie depresji

Coraz częściej zaczyna się dostrzegać, że sport może wspomagać leczenie depresji. Najlepiej świadczą o tym badania prowadzone wśród osób cierpiących na tę chorobę. Porównywano efekty, jakie przynosi dobrze dobrany, regularny trening, terapia behawioralno-poznawcza, która jest uznawana za złoty standard w leczeniu zaburzeń depresyjnych, i przyjmowanie leków antydepresyjnych. Bez względu na wybraną drogę po trzech miesiącach poprawa w każdej z trzech badanych grup była taka sama. Dlatego ruch zaleca się także osobom cierpiącym na stany lękowe, demencję i schizofrenię.

Regularne ćwiczenie zwiększa objętość niektórych obszarów mózgu. Dostają one wtedy więcej tlenu, są lepiej ukrwione i odżywione, co poprawia jego pracę. Część mózgu istotna dla zdrowia psychicznego to hipokamp, który odpowiedzialny jest także za pamięć, emocje i uczenie się. Według badań na jego prawidłowe funkcjonowanie wpływ ma m.in. aktywny styl życia. Ruch przyczynia się do powstawania właśnie w tym obszarze mózgu nowych neuronów. Proces ten nazywany jest neurogenezą. Jest on bardzo ważny, ponieważ gdy dochodzi do jego redukcji, odbija się to właśnie na zdrowiu psychicznym. Zwiększa to też ryzyko zachorowania na depresję.

Aby leczyć tę chorobę, podaje się antydepresanty, które m.in. regulują poziom serotoniny w organizmie. Ona również odpowiedzialna jest za sprawniejszą neurogenezę w hipokampie. A co pobudza produkcję tego neuroprzekaźnika w naturalny sposób? Właśnie sport!

Gimnastyka słowiańska

Sport jest dobry – w dobrych ilościach

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Yale pokazały, że sport służy zdrowiu psychicznemu, o ile się z nim nie przesadza. Aby dojść do takich wniosków, przeanalizowano styl życia 1,2 miliona Amerykanów. Badano zależność między zdrowiem psychicznym a aktywnym stylem życia, a także to, czy każda forma ruchu wpływa na lepszy humor.

Co prawda okazało się, że najskuteczniejsze są gry zespołowe, jazda na rowerze, aerobik i treningi w siłowni, ale w rzeczywistości każda aktywność może pomóc. Jednak osoby, które ćwiczą bez umiaru, mogą odnieść odwrotny skutek. Naukowcy zauważyli, że aktywność przez 30-60 minut trzy do pięciu razy w tygodniu daje najwięcej korzyści dla zdrowia psychicznego. U ludzi, którzy są aktywni ponad 90 minut każdego dnia, również zauważono poprawę nastroju. Jednak te, które przekraczały 3 godziny dziennie, miały gorszy humor niż osoby niećwiczące.

Wpływ na nastrój ma też intensywność, z jaką ćwiczysz. Kiedy w trakcie treningu tętno jest na poziomie 50-75 proc. tętna maksymalnego, możesz bardzo obniżyć poziom codziennego stresu. Jeśli prowadzisz aktywny styl życia, to kiedy znajdziesz się w jakiejś trudnej sytuacji życiowej, twój organizm wydzieli mniej noradrenaliny i adrenaliny niż organizm osoby prowadzącej siedzący tryb życia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

zamyślona kobieta o platynowych włosach

Znów jesteś wkurzona? Sprawdź hormony! – radzi dietetyczka Paulina Ihnatowicz

Jakim somatotypem jesteś?

Jakim somatotypem jesteś? Zrób krótki test i poznaj swoje predyspozycje

Kobieta ćwiczy w dom

Aktywność fizyczna a alergia wziewna – jak to pogodzić? Podpowiada Mama Alergolog

Zaburzenia lękowe - co to, objawy, diagnoza, leczenie

Zaburzenia lękowe – czym są? Jak sobie z nimi radzić?

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

zima

Depresja sezonowa, choroba afektywna sezonowa – jak przeżyć zimę i nie zwariować

Anna Lewandowska

Anna Lewandowska o drugiej ciąży: w takim momencie myślenie o formie nie jest dla mnie priorytetem

Anna Lewandowska

Aktywność fizyczna w ciąży. Anna Lewandowska dzieli się najważniejszymi zasadami

zimowy spacer

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

Katarzyna Glinka o treningach w ciąży

Katarzyna Glinka o treningach w ciąży: jestem wdzięczna naturze, że mogę teraz ćwiczyć

Bóle stawów – jak leczyć? Jak można wspomóc się dietą?

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Osteofitoza – przyczyny, objawy, leczenie

Osteofitoza – przyczyny, objawy, leczenie

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Tyrozyna — dowiedz się więcej o związku chemicznym, który jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, a nie znamy go zbyt dobrze!

Czym jest tyrozyna? Jakie są jej zalety i skutki uboczne?

Kobieta siedzi na podłodze i ćwiczy. Ręce ma na karku, głowę pochyloną, nogi rozłożone na boki, stopy przy sobie

Chcesz zacząć się odchudzać i ćwiczyć? Fizjoterapeutka podpowiada, od czego zacząć

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada

Endorfiny a ćwiczenia. Jak długo trzeba trenować, aby mieć „dobrego kopa”?

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?