Przejdź do treści

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Kiszone cytryny
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Śmieci, źródło: Gettyimages.com
Żółty pojemnik na śmieci – czy wiesz, co i jak do niego wrzucać? Czytamy Etykiety wyjaśnia
Sól epsom, czyli inaczej sól gorzka – naturalny środek wpływający na stan ciała (i ducha)
Kaya Szulczewska / Instagram
„O, schudłaś, super!” – czy aby na pewno? Kayaszu o niepotrzebnych komplementach i fałszywej trosce
Źródło: Gettyimages.com
Jak prawidłowo przewozić noworodki i niemowlęta w foteliku samochodowym? Odpowiadają Położne dla Ciebie
Fot.: Gettyimages.com
Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia

Kiszone cytryny to kulinarny hit! Zajadają się nimi głównie w Maroku, ale ich przygotowanie jest tak proste, że warto zrobić sobie samemu słoik tego przysmaku. Wyrazisty smak tej kiszonki idealnie pasuje do sałatek, dań wegetariańskich, mięsnych i sosów. Skorzystaj z przepisu.

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny to nie tylko świetny smak, ale również doskonałe źródło witamin. Cytryny przede wszystkim zawierają mnóstwo witaminy C, ale także B, B1, B6, B9. Zwłaszcza witamina C w okresie jesiennym jest nam wyjątkowo potrzebna, ponieważ wzmacnia odporność. Oprócz tego obniża poziom cholesterolu, ciśnienie krwi i poprawia wygląd skóry. Zawierają magnez, wapń, potas oraz żelazo. Cytryny mają działanie antyseptyczne oraz rozpuszczają kamienie żółciowe.

Owoce te zawierają terpeny, które odpowiadają za pobudzanie wydzielania śliny, co wiąże się ze zwiększeniem produkcji enzymów trawiennych. Oznacza to, że nasz organizm zaczyna szybciej trawić i oczyszcza się z toksyn. W cytrynach znajduje się również rutyna – substancja, dzięki której nie będą nam krwawić dziąsła.

 

Cytrusy - owoce pełne witamin, bogate są w minerały i związki odżywcze.

Kiszonki – naturalny probiotyk

Kiszonki są naturalnym probiotykiem, zawierają też sporo soli mineralnych. Najbardziej wartościowe są, kiedy zjadamy je na surowo. Podczas procesu kwaszenia powstaje kwas mlekowy, który poprawia trawienie, pobudza apetyt i dba o skład flory bakteryjnej w układzie pokarmowym. Oprócz tego wzmacnia system odpornościowy i chroni przed chorobami. Warto jeść kiszonki, ponieważ regulują metabolizm i ułatwiają trawienie białek. Kiszonki zawierają dużo soli, dlatego pomimo tego, że są zdrowe, należy jeść je z umiarem.

Jak wykorzystać kiszone cytryny w kuchni? Skórkę z kiszonej cytryny można drobno pokroić i dodawać do dipów, np. jogurtowych, a utarta świetnie sprawdzi się jako dodatek do indyjskiej potrawy daal. Sok i miąższ można wykorzystać do sosów sałatkowych zamiast octu i soli. Łosoś wędzony doskonale smakuje lekko skropiony sokiem z kiszonej cytryny (skórkę zetrzyj i wetrzyj w rybę, a następnie ją upiecz). Miąższ można wykorzystać do kwaśnych drinków.

Kiszone cytryny – składniki:

– 10 niewoskowanych cytryn
– sok z 3 cytryn
– sól morską
– 5 liści laurowych
– przegotowaną wodę
– 3 litrowy słoik

Kiszone cytryny – przygotowanie:

Cytryny dokładnie umyj i natnij prawie do końca, rozszerz cząstki i wsyp do środka pół łyżeczki soli.

Zdjęcie: masz.talerz

Włóż cytrynę do słoja i wsyp jedną łyżeczkę soli. Zrób tak samo ze wszystkimi cytrynami.

Zdjęcie: masz.talerz

Na koniec dodaj liście laurowe, sok wyciśnięty z cytryn i zalej wodą.

Zdjęcie: masz.talerz

Cytryny powinny być jak najciaśniej ułożone w słoju i całkowicie zakryte wodą.

Zdjęcie: masz.talerz

Zakręć słoik i odstaw w chłodne miejsce. Cytryny będą gotowe po 2 tygodniach.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Muesli/iStockphoto

Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie

Koktajl z natką pietruszki

Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?

7 pomysłów na dynię. Sprawdź smakowite przepisy

Cebula dymka – sadzenie i uprawa. Przepis na zupę z dymką

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

owoce i warzywa

Koktajl z awokado – przepis na najzdrowsze koktajle

„Zdarza się, że coś ucieknie ze słoika”. O bardziej i mniej tradycyjnych kiszonkach opowiadają Kaja Nowakowska i Małgorzata Ruszkowska, czyli duet Mead Ladies

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Koniec z ciągłą walką z kilogramami. Poznaj energizującą dietę

Co pić latem? Sprawdź nasz miniprzewodnik po letnich napojach

Wegetariańskie leczo z papryki

Leczo z papryki – przepis. Jakie przyprawy do leczo wege?

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Majonez wegański – przepis. Jak zrobić majonez sojowy?

Malinowe batony z kwaskową nutą. Przekąska idealna na śniadanie, na deser czy przejażdżkę rowerową

Szpinak – przepisy na sałatki, makarony i koktajle

Koktajl po treningu. Przepis na odżywczy shake białkowy

Ogórkowe love. 3 letnie przepisy

Fasolka szparagowa / istock

Fasolka szparagowa – dama do towarzystwa. Mamy trzy pyszne przepisy!

Jogurt domowy

Domowy jogurt – jak zrobić. Przepisy na domowy jogurt

Domowe żelki – przepis. Jak zrobić zdrowe żelki z soku?

Polewa z gorzkiej czekolady - jak zrobić? Poznaj fit przepis

Polewa z gorzkiej czekolady – jak zrobić? Poznaj fit przepis

Zdrowa pizza – przepis na ciasto. Jak zrobić razową pizzę?

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły