Przejdź do treści

Kiszone pomidory

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Wszyscy znamy kiszone ogórki, coraz bardziej popularne stają się kiszone cytryny. Strefa kulinarnej fermentacji poszerza się w zaskakującym tempie. Okazuje się, że można ukisić bardzo wiele produktów: rabarbar, porzeczki, botwinę. Dzisiaj na warsztat weźmiemy pomidory. Sezon na nie dobiega końca, dlatego śpieszcie się!

Jakie są walory kiszenia warzyw? Przede wszystkim przedłużamy ich termin przydatności do spożycia. Zamykamy smak w słoiku i możemy się nim cieszyć wiele miesięcy później. Ten smak zmienia się, dojrzewa i często zaskakuje. Spożywanie kiszonek jest bardzo zdrowe. To naturalny probiotyk. Są źródłem kwasu mlekowego, który powstaje podczas fermentacji ‒ to ten sam kwas, który powstaje w zakwasie w prawdziwym pieczywie. Oczyszcza on organizm, podnosi odporność, obniża poziom cholesterolu i reguluje pracę jelit. Jedząc kiszonki, dostarczamy naszemu organizmowi witamin z grupy A, B, C, E i K. Oprócz tego kiszone warzywa zawierają fosfor, wapń, żelazo oraz potas. Dobra wiadomość dla osób odchudzających się ‒ kiszonki tracą swoje kalorie. Dodatkowo wspomagają trawienie i dzięki zawartości błonnika sycą na długo, a kwaśne produkty zaspokajają potrzebę podjadania. Jednak fermentowane warzywa zawierają sporo soli, która w dużych i regularnych dawkach jest szkodliwa, dlatego pamiętajcie, że nie można jeść kiszonek bez ograniczeń.

Wszyscy wiemy, że pomidory to bomba witaminowa. Mają wysoką zawartość witaminy C, B, PP, E i K. Spożywając je, dostarczysz organizmowi wapń, magnez i żelazo. Są niskokaloryczne i moczopędne. Poprawiają wygląd skóry i opóźniają procesy starzenia się ‒ to dzięki cennemu barwnikowi o nazwie likopen. Oprócz tego wzmacniają odporność i obniżają ciśnienie krwi. Zawierają błonnik, który syci i ma dobry wpływ na pracę jelit. Najpyszniejsze są w sezonie – wtedy mają pełny, doskonały smak. A zimą? Zamiast pozbawionych smaku pomidorów, które goszczą wówczas na sklepowych półkach, odkręcamy słoik i… 

Składniki:

– 3 kg pomidorów
– 10 ząbki czosnku
– pęczek koperku
– 3 litry wody
– 1 łyżka soli
– 6 łyżek octu
– 1 łyżka ziarenek pieprzu
– 4-litrowy słój

Przygotowanie:

Pomidory dokładnie umyj. Czosnek obierz i przekrój na pół, koperek posiekaj. 

kiszone pomidory

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Słoik wyparz. Zagotuj wodę, dodaj sól i ocet.

pomidory kiszone

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Na dno słoika wrzuć część koperku, czosnku i pieprzu. Następnie pomidory i ponownie przełóż koperkiem, czosnkiem i pieprzem. W ten sposób włóż wszystkie składniki. 

pomidor kiszony

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Pomidory powinny ciasno leżeć w słoju. Na koniec wlej wrzącą wodę z przyprawami. 

kiszenie pomidorow

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Zakręć słoik. Po ok. 8 tygodniach pomidory są gotowe do jedzenia. Podawaj je same, w sałatce, jako dodatek do sosów albo na kromce chleba. 

 

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.fotografiamasztalerz.pl

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe

Przepis na sernik dyniowy z orzechami pecan

garnek z owocami na kompot z suszu

Kompot z suszu – dlaczego warto go pić?

Kolorowe naleśniki – dzieci je pokochają

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Rozwałkowane ciasto na pierniki

5 przepisów na pierniczki. Upiecz i poczuj magię świąt

Kotlety jaglane z pieczarkami

Jabłka w cieście naleśnikowym

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Wigilijny makowiec dla wybrednych

Wigilijny makowiec dla wybrednych

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!