Przejdź do treści

Kocham krupnik

Kocham krupnik
Krupnik śniadaniowy – z batatem, miętą i bazylią. Zdjęcie: www.qmamkasze.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Cytologia – zwróć uwagę na to, czym masz pobierany materiał
płaczące dziecko
Zimne powietrze na obrzęk krtani. 31-letnia matka uratowała swoje dziecko za pomocą zamrażarki
Sałatka: sałata, burak, fiołek trójbarwny
Jadalne kwiaty, które mogą być trujące
mężczyzna w koszulce z kieszenią na piersi, w której siedzi dziecko
T-shirt, który ułatwia ojcom zajmowanie się dzieckiem
Uczestniczki kampanii Rimmel #iwillnotbedeleted
Red Lipstick Monster, Rita Ora i Cara Delevingne w światowej kampanii przeciwko hejtowi

Jesień za chwilę… A więc po chłodnych daniach dobrych na upał nadszedł czas na krupnik! Zupa do zadań specjalnych – obniżająca poziom złego cholesterolu – u nas w nowej, światowej odsłonie.

Tradycyjny krupnik każdy z nas zna doskonale. Gęsty, sycący, o niezapomnianym zapachu. Był bohaterem barów mlecznych i stołówek szkolnych – kultową wręcz zupą Peerelu. Ostatnimi czasy zauważyłam, że krupnikowy fanklub jakby delikatnie przycichł. A ja, jako wieloletnia fanka, nie pozwolę zepchnąć mojej ulubionej zupy z piedestału. Bo stary dobry krupnik zasługuje na lifting! Kasza jęczmienna – podstawowy składnik krupniku – zawiera mnóstwo witaminy PP, która odpowiada za kondycję skóry, a także uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek i reguluje poziom cholesterolu we krwi. W kaszy jęczmiennej znajdziemy także witaminy z grupy B, żelazo i potas. I przede wszystkim rozpuszczalny błonnik, który jest nieoceniony w walce ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu.

Krupnik więc jeść warto, a żeby nie było nudno, można go modyfikować na tysiąc sposobów, wykorzystując ulubione zioła, przyprawy i warzywa. Oto trzy nowe odmiany tej zdrowej zupy – będziemy je gotować „na sucho”, wody dodamy na końcu, by wydobyć ze składników wszystkie substancje odżywcze. Krupnik razy trzy – wszystkie wersje pyszne!

Krupnik śniadaniowy – z batatem, miętą i bazylią

– 2 ząbki czosnku
– szczypta czarnego pieprzu, oregano i majeranku
– szczypta soli
– szczypta poszatkowanej natki pietruszki
– szczypta kozieradki
– kilka liści świeżej bazylii
– 1 marchewka
– 1 pietruszka
– 1 średni batat
– 2 łyżki oliwy
– 5 łyżek drobnej kaszy jęczmiennej
– garść pokrojonej świeżej mięty
– woda

Czosnek obierz, pokrój i wrzuć do garnka z grubym dnem. Podgrzewaj na niedużym ogniu. Dodawaj kolejne składniki, mieszając. Dopiero na samym końcu dolej wody i gotuj do miękkości warzyw. Gotowanie „na sucho” wydobywa z warzyw i przypraw pełnię smaku. Taki krupnik będzie idealny na pożywne śniadanie.

Zobacz też:
Krupnik pachnący świeżą kolendrą, z limonką i mlekiem kokosowym
Krupnik włoski – z zielonym ogórkiem i czarną oliwką

Krupnik pachnący świeżą kolendrą, z limonką i mlekiem kokosowym

Kocham krupnik

Krupnik pachnący świeżą kolendrą, z limonką i mlekiem kokosowym. Zdjęcie: shutterstock

– czosnek
– pieprz
– szczypta lubczyku
– 1/2 łyżeczki suszonych owoców kolendry
– sól
– 2 plasterki limonki ze skórką
– szczypta kozieradki
– marchewka
– pietruszka
– 1 łyżeczka oleju kokosowego
– szklanka mleka kokosowego razem ze śmietanką
– 5 łyżek kaszy jęczmiennej
– szczypta chili
– łyżka sosu sojowego tamari
– woda

Czosnek, przyprawy i pokrojone plasterki limonki podsmaż w garnku z olejem kokosowym. Dorzuć pokrojone warzywa, kaszę i smaż dalej, mieszając. Po około 5 minutach dolej szklankę mleka kokosowego, dosyp chili, dodaj sos sojowy i wodę. Gotuj około 20–30 minut na niewielkim ogniu. Serwuj ze świeżą zieloną kolendrą. Pachnący krupnik gotowy!

Krupnik włoski – z zielonym ogórkiem i czarną oliwką

Kocham krupnik

Krupnik włoski – z zielonym ogórkiem i czarną oliwką Zdjęcie: shutterstock

– czosnek
– pieprz
– szczypta cząbru
– sól
– pokrojona natka pietruszki
– garstka świeżego oregano
– 6 czarnych oliwek
– marchewka
– pietruszka
– 3 zielone ogórki gruntowe starte ze skórką
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– 5 łyżek kaszy jęczmiennej
– szczypta majeranku
– woda

Wszystkie składniki wrzucaj po kolei do garnka, pamiętając o mieszaniu. Gotuj bez pokrywki, aż warzywa zmiękną. Do tej wersji można jeszcze dodać pokrojone ziemniaki. Krupnik w wersji włoskiej smakuje wyjątkowo!

Maia Sobczak – dietetyczka holistyczna, wegetarianka. Uwodzi pięknym, zdrowym i smacznym jedzeniem oraz świadomym podejściem do życia. Ćwiczy jogę, kocha zwierzęta, segreguje śmieci i uważnie obserwuje rzeczywistość. To ona właśnie qma kaszę: www.qmamkasze.pl; znajdziesz ją także na fb.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa

Zdrowe przepisy z wykorzystaniem komosy ryżowej: warzywny pasztet, domowe gofry

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Akcja bez glutenu: amarantus

Akcja bez glutenu: amarantus

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Akcja bez glutenu: ryż

Przepisy na bezglutenowe dania z wykorzystaniem ryżu.

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: kasza jaglana

Akcja bez glutenu: kasza jaglana

Hummus i spółka, czyli z czym do chleba

Przepisy na zdrowe pasty do chleba

Zupa pieczarkowa – wersja śniadaniowa

Zupa pieczarkowa – wersja śniadaniowa

Zupa cebulowa – love!

Przepis na zupę cebulową – 3 propozycje

Owsianka rządzi!

Owsianka rządzi!

Nie usychaj w upał

Nie usychaj w upał