Przejdź do treści

Jak nudzić się w kreatywny sposób?

Kreatywna nuda
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać
Pierwszy pokaz ciałopozytywności w Polsce! Na Starówce w Warszawie kobiety plus size chodziły w samej bieliźnie
Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem
Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?
Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie
Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?

Jogging, książka, wypad do kina lub basen. Gdy nudzimy się w ciągu dnia warto wybrać aktywności, które wpłyną pozytywnie na nasze funkcjonowanie i zapełnią nasz czas w kreatywny sposób.

Nuda towarzyszy człowiekowi od dawna. Najstarsze źródła ją opisujące pochodzą sprzed 3 tysięcy lat. Choć wciąż nie ma jednoznacznej definicji naukowej, chyba każdy zna ten stan. Niegdyś, w okresie swej świetności, nuda stanowiła powód do dumy dandysów i atrybut bohemy. Dziś pąsowieje od nadmiaru obelg i pomówień. Bo dziś nudzić się nie wypada. Nudzenie się to obciach. Przyjęło się uważać, że nuda oznacza bezczynność umysłu, tj. czas, kiedy brak pobudzenia ciekawymi bodźcami powoduje kompletne znużenie.

Nuda a lenistwo

Jako słowo pisane wprowadzona została do języka (angielskiego) dopiero w 1766 roku i aż trudno dziś uwierzyć, że to właśnie nuda przyczyniła się do rozwoju sztuki i rozrywki w kulturze. Bo przecież boimy się nudzić, by nie posądzono nas o lenistwo. Ba, sami siebie nie chcemy o to posądzać, by nie stracić o sobie dobrego zdania. Dlatego, uciekając przed nudą, łatwo wpadamy w wir zajęć. Najlepiej w wir ustawicznej aktywności, ewentualnie przynajmniej w surfowanie po internecie. Wtedy też mamy poczucie, że coś robimy, a przede wszystkim, że się nie nudzimy. To poczucie ciągłego ruchu daje nam psychiczny komfort wrażenia produktywności. Tyle że to niestety pozory, bo zamiast tej produktywności napędzamy frustrację. Sam Erich Fromm – psycholog i filozof – uważał, że nuda jest najstraszliwszą plagą naszych czasów. Zgoda, ale zależy która. Bo nuda niejedno ma imię.

Jaka nuda – taki efekt

Dr Thomas Goetz z Uniwersytetu Konstancji w Niemczech od wielu lat zajmuje się pojęciem nudy jako stanu psychicznego. Swoje badania prowadził między innymi wśród studentów i uczniów klas licealnych. Kilka razy dziennie wypełniali kwestionariusz, opisując, jakie doznania towarzyszą im w momencie doświadczania nudy. Na tej podstawie badaczowi udało się wyróżnić pięć typów nudy:

1. Nuda obojętna – to nuda raczej przyjemna, podyktowana całodziennym zmęczeniem, kiedy leżenie na kanapie z pilotem w dłoni jest szczytem naszych marzeń. To nic złego. „Dobry byłby spacer, ale padam z nóg. Odpocznę”. I to jest OK – przynajmniej raz na jakiś czas.

2. Nuda kalibrowana – chwilowa, kiedy dużo rozmyślamy, marzymy i snujemy plany. Właśnie – snujemy, bo najczęściej na tym się kończy. Ustawiamy celownik i nie strzelamy ‒ gdybamy. „Hm. Może gdybym wybrała się na spacer, wtedy zrobiłabym zakupy i poszła na pocztę?”.

3. Nuda poszukiwawcza – tutaj już aktywnie poszukujemy jakichś działań, by przerwać ten stan. Mogą to być telefony do znajomych, ale także działania silnie ukierunkowane na cel. „Pójdę na spacer, przy okazji zrobię zakupy i wejdę na pocztę”. Cel jest bliski.

4. Nuda reaktywna – poirytowanie wszechogarniającym znużeniem, kiedy nie można zmienić sytuacji i „trzeba wysiedzieć do końca”. W momencie zmiany sytuacji stan takiej nudy błyskawicznie się rozmywa. „Już nie mogę. Wszystko jest lepsze, choćby spacer w deszczu”.

5. Nuda apatyczna – wyróżniona przez Goetza dopiero w 2006 roku ‒ to nuda głęboka, długotrwały stan melancholii i rezygnacji z podejmowania jakiejkolwiek akcji. To stan bliski stanom depresji, choć zbadano, że jednak odmienny, wskazana jest konsultacja ze specjalistą. „Nie mam ochoty na spacer, na zakupy, nie chce mi się iść na pocztę. Nie mam ochoty na nic”.

Prawdopodobnie każdy odczuł na własnej skórze, że nuda ma wiele odcieni. Niby to nic wesołego, a jednak Goetz uważa, że nie każda nuda jest negatywna! Bo jest taka nuda, którą możemy wykorzystać! To typ 3. ‒ nuda poszukiwawcza.

Kreatywna nuda

Nuda poszukiwawcza jest właśnie tą najbardziej pożyteczną i wręcz pożądaną. Kiedy wydaje nam się, że się nudzimy, bo świadomie nie wykonujemy absorbujących czynności, nasz mózg się nie nudzi – wtedy nudzi się tylko nasz umysł. Gdy my się nudzimy, mózg zużywa tylko 5 proc. energii mniej niż wtedy, kiedy nasza uwaga jest w pełni zaktywizowana. Otóż w tym (względnym już) stanie nudy komórki mózgu nadal pracują. Zajęć mają wiele – wtedy umysł analizuje i porządkuje informacje, wyciąga wnioski i… wpada na fantastyczne pomysły (chociaż jemu może nadal się wydawać, że jest nudno, ale to już jest sprawa naszych osobistych psychicznych ustaleń).

Taki stan nudy daje możliwość efektywnego zastanawiania się i szukania rozwiązań. Pozwala przekroczyć granice siebie, wyjść ze strefy komfortu i pójść tam, gdzie zachodzą reakcje w rzeczywistości. Taka nuda nas otwiera i wyprowadza ze stanu bezczynności. Pozwala podjąć działanie, a działanie to tworzenie. Dlatego nie warto demonizować nudy w jej całej rozciągłości, tylko trzeba czerpać z niej, ile się uda.

Zamiast na siłę wypełniać czas zapychaczami, najlepiej dać sobie chwilę na myślenie. Mózg też potrzebuje kilku chwil odpoczynku od nadmiaru bodźców, szczególnie od tych mało stymulujących społecznie, czyli człowiekowi zbędnych. Taką odskocznią dla mózgu jest właśnie nuda. Takie „marnowanie” czasu może być niezwykle owocne i przyjemne, a wtedy… to już nie jest marnowanie!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

babcia, córka i wnuczka przytulają się

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

Jak reagować na złośliwość? Oto kilka rad od psychologa

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Depresja w masce. Jak ją zdekonspirować i zadziałać skutecznie?

Bałagan – czy ma wpływ na nasze decyzje?

Co pamiętamy z dzieciństwa?

Smutna kobieta stoi, oparta o belkę i rozmyśla.

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Kobieta z kręconymi włosami stoi pod ścianą i obgryza paznockie. Patrzy w bok

Obgryzanie paznokci, zgrzytanie zębami, żucie gumy. Te nerwowe nawyki mogą poważnie ci zaszkodzić

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

4 sygnały, że za bardzo przejmujesz się opinią innych

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Kobieta uczesana w koka, w jasnym płaszczu i koszulce patrzy na zegarek, trzymając telefon. Widać, że brakuje jej czasu i jest spóźniona

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz na czym możesz codziennie zaoszczędzić czas

Kryzys wieku średniego dotyka wiele osób. Blogerka Agata Komorowska dzieli życie na 10-tki, by pokazać, na co tracimy czas

para kłótnia

„Nie rozmawiamy ze sobą, tłumiąc emocje”. Związek to wybór – nie zawsze dobry!

Godziny mijają, a ty nie wpadałaś na żaden ciekawy pomysł? Zobacz, jak pokonać załamanie kreatywności

Budzisz się bez siły i energii? Poznaj skuteczne sposoby, jak pozbyć się zmęczenia

Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto

Jak dobrze się kłócić? Poznaj 5 kroków do udanej i dojrzałej kłótni

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Uśmiechnięte dziewczyny

5 rzeczy, za które polubią cię inni. Sprawdź, co radzi psycholog Tomasz Wojtoń

4 sposoby na pogodzenie się

Jak się skutecznie pogodzić? Skorzystaj ze wskazówek psychologa

para kłótnia

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”