Przejdź do treści

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?

Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny?
Las w 3D łagodzi stres? Dobra alternatywa na trudny czas kwarantanny? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta w kuchni
„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi
prostata - do czego służy
Czy kobiety mają prostatę i do czego służy ten narząd? Poziom niewiedzy szokuje
lekarka w maseczce
Wstydzisz się rozebrać u lekarza? „Nikt z personelu nie czyha z radością, aby obejrzeć nagiego pacjenta”
portret lekarza michała domaszewskiego
Od 1 września brak maseczki tylko z zaświadczeniem od lekarza. „To absurd” – komentuje dr Michał Domaszewski
Gluten – dlaczego działa na nas jak narkotyk?

Czy w przyszłości po stresującym dniu będziemy sobie aplikowali wirtualną wycieczkę do lasu? Szwedzcy badacze twierdzą, że to działa. Może nam to pomóc przetrwać czas kwarantanny, kiedy musimy siedzieć w domu a lasy są zamknięte.

 

Rzeczywistość wirtualna coraz częściej w naszym życiu

Rzeczywistość wirtualna wykreowana przez komputery może pewnego dnia zastąpić nam prawdziwą, przynajmniej w niektórych sytuacjach. Już dziś jest coraz częściej wykorzystywana w szkoleniach personelu medycznego czy wojskowego. Naukowcy ze Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego zapragnęli przekonać się, czy wirtualny las mógłby pomóc ludziom cierpiącym na te schorzenia psychiczne, u podłoża których leży silny stres. Przy okazji postanowili sprawdzić, na ile istotne w kontakcie z naturą są jej odgłosy.

W eksperymencie, który opracowali Matilda van den Bosch i Patrik Grahn, wzięło udział 30 osób, najzupełniej zdrowych. Najpierw postanowiono wywołać u nich silne napięcie emocjonalne. W tym celu posłużono się jednym z najskuteczniejszych ostatnio narzędzi – testem TSST (ang. Trier Social Stress Test), który trwa kwadrans i polega na przygotowaniu (5 minut) i publicznym przedstawieniu (5 minut) prezentacji na zadany temat oraz rozwiązywaniu zadania matematycznego (5 minut). W czasie gdy delikwent pocił się przed kilkuosobowym audytorium, aparatura mierzyła rytm bicia jego serca i aktywność mózgu. Natychmiast po zakończeniu testu pobrano mu też próbkę śliny, by określić poziom kortyzolu – hormonu stresowego.

Następnie zestresowanym ludziom zmieniano scenerię. W sali, w której się znajdowali, włączano sprzęt multimedialny i informatyczny służący kreowaniu rzeczywistości wirtualnej. Nie wszystkich jednak potraktowano tak samo. Pierwsza dziesiątka uczestników eksperymentu po założeniu specjalnych okularów 3D mogła się przenieść do lasu, przez który biegła ścieżka prowadząca do strumienia. Pomieszczenie wypełniło się też kojącymi dźwiękami – ptasimi trelami oraz szumem liści na wietrze. Seans trwał 40 minut. Drugiej dziesiątce uczestników pokazano dokładnie te same obrazy, ale poskąpiono im wrażeń akustycznych. Natomiast trzecia dziesiątka, określana jako kontrolna, mogła sobie popatrzeć tylko na zwykłe zdjęcia lasu wyświetlane na ścianach. Jej też naukowcy nie puścili odgłosów przyrody.

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Co pokazuje badanie?

Podsumowano wyniki. Okazało się, że jedynie osoby z pierwszej grupy uspokoiły się i zrelaksowały. Poziom stresu szybko u nich spadł. Tymczasem w dwóch pozostałych grupach nic takiego nie zaszło. Zarówno nieruchome fotografie lasu, jak i trójwymiarowa projekcja, ale z wyłączonym dźwiękiem, nie podziałały jak balsam na zszargane nerwy. Najgorsze wrażenia z eksperymentu zachowali, co ciekawe, delikwenci z drugiej grupy. W ankietach pisali, że choć las był bardzo realistyczny, to panująca w nim cisza raczej niepokoiła, niż łagodziła stres. Niektórzy twierdzili, że czuli się jak w thrillerze.

– Nasze relacje z naturą zachodzą równolegle na wielu poziomach. Kiedy wchodzimy do lasu, podświadomie oczekujemy, że usłyszymy także jego odgłosy. Kompletna cisza wytrąca nas z równowagi, burzy tę harmonię. To pokazuje, jak ważny wpływ na jakość naszego kontaktu z naturą ma zmysł słuchu – komentuje Grahn.

Wyniki badań zamierza zastosować w pracach nad wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (leśnej, w tym przypadku) do leczenia stresu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Bezsenność w... pełni Księżyca

Fazy Księżyca a sen. Bezsenność w pełni

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Latające kleszcze w lasach

Latające kleszcze w lasach. Czy strzyżak jeleni jest niebezpieczny?

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu, o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Twoje włosy zaczęły wypadać? Zobacz, co może być przyczyną

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Pszczoła na kwiatku

Jak wyciągnąć żądło pszczoły lub osy? „W okresie letnim nie tylko kleszcze nam zagrażają” pisze dermatolożka Agnieszka Kobyłka-Dziki

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ashwagandha to roślina, której właściwości znane są od lat

Ashwagandha – co to jest i jak działa? Pomaga nie tylko na PMS

Kobieta z kwiatami w ręce

„Miałam wrażenie, że wszyscy na mnie patrzą, bo moja twarz płonie”. Autorka bloga Nieekspertka o zaczerwienieniu twarzy, które było oznaką i powodem stresu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

insulinooporność

Dieta w insulinooporności