Przejdź do treści

Letnie BHP, czyli czego nie robić podczas upałów

loto
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Jesteś chora? Może postaw sobie bańki? O ich zaletach (i wadach) porozmawiałyśmy z ekspertką
Kombucza – stwórz sobie własny probiotyk
Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku
Jak rozpoznać przetrenowanie?
Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy

Lato to czas beztroskiego odpoczynku, ale żeby taki był dla twojego organizmu, lepiej podczas upałów zrezygnuj z kilku rzeczy. Twoje ciało będzie ci za to wdzięczne i odpłaci się zwiększoną dawką energii!

Zapomnij o forsownych ćwiczeniach w południe

Zwłaszcza w pełnym słońcu i przy temperaturze oscylującej wokół 30 stopni w cieniu. Gdy ćwiczysz w upale, twój organizm wytwarza więcej ciepła, niż jest w stanie oddać. Pocenie, czyli naturalne ochładzanie, przestaje wystarczać i powoli zaczynasz gotować się od środka, czego skutkiem może być na przykład udar cieplny.

Siłownie pod chmurką, jogging i wycieczki rowerowe zostaw sobie na godziny poranne albo późne popołudnie, a między 11 i 16 unikaj wysiłku fizycznego w pełnym słońcu. Jak mówił Noel Coward, kiedy Imperium Brytyjskie panowało nad egzotycznymi koloniami: „Tylko wściekłe psy i Anglicy wychodzą na zewnątrz w południe”. Ty w tym czasie popijaj schłodzoną lemoniadę na werandzie albo ćwicz w klimatyzowanej siłowni.

Nie pij alkoholu

W trakcie upałów zrezygnuj z alkoholu, bo piwo wyjęte z lodówki przyniesie ci tylko chwilową ulgę. Alkohol ma na dłuższą metę działanie odwadniające, a do tego, podobnie jak słońce, rozszerza naczynia krwionośne. Combo upału i procentów może spowodować wahania ciśnienia i zmniejszoną wydolność układu krążenia, a w efekcie doprowadzić do zaburzeń rytmu serca.

Letnimi abstynentami powinni zostać zwłaszcza cukrzycy, osoby mające jakiekolwiek schorzenia kardiologiczne i kłopoty z tarczycą. Jeżeli jednak nie wyobrażasz sobie letniego party bez trzymanego w dłoni kieliszka, wypijaj szklankę wody przed każdym kolejnym drinkiem. I dopiero po zachodzie słońca, gdy spadnie temperatura.

Pamiętaj też, że zmęczony i odwodniony na skutek mocniejszego pocenia organizm znacznie wolniej spala i metabolizuje alkohol, a negatywne skutki jego spożywania stają się intensywniejsze. W efekcie następnego dnia może czekać cię kac morderca…

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Nie pij kawy

Zła wiadomość dla kawoszy – picie w upały ich ulubionego czarnego napitku to nie jest dobry pomysł. Kawa, cola czy napoje energetyczne – wszystkie te zawierające kofeinę napoje podnoszą ciśnienie, działają moczopędnie i wypłukują z organizmu magnez i potas odpowiedzialne za równowagę wodno-elektrolitową (a kwas fosforowy zawarty w coli powoduje wypłukiwanie wapnia, który także jest elektrolitem), co w efekcie zwiększa ryzyko odwodnienia, jednej z głównych przyczyn udaru cieplnego.

Jeżeli jednak bez małej czarnej przypominasz poziomem energii świeżo wyżęte pranie, popijaj każdą jej filiżankę dwiema szklankami wody o temperaturze pokojowej lub nawet wyższej. Ciepła woda szybciej nawilża organizm, który niemal natychmiast rozprowadza ją po tkankach, nie tracąc czasu na ogrzewanie zimnego płynu.

Zrezygnuj z perfum

Jeżeli przed wyjściem z domu automatycznie sięgasz po rozkosznie pachnący flakon i spryskujesz jego zawartością szyję i nadgarstki, nie zdziw się, jeżeli latem pojawią się w tych miejscach ciemne lub swędzące plamki. Pod wpływem długotrwałej ekspozycji na silne słońce zawarte w perfumach olejki eteryczne i alkohol mogą mieć działanie podrażniające i uczulające, w skrajnych przypadkach wywołujące trudne do usunięcia przebarwienia skóry.

Według International Fragrance Association do produkcji perfum używanych jest 26 potencjalnych alergenów – substancji zapachowych, które według dermatologów mogą wywołać reakcje alergiczne u osób na nie podatnych. Chemia i słońce to nigdy nie jest dobra para, jeśli więc już koniecznie musisz wypachnić się na plażę, użyj lekkiej, bezalkoholowej mgiełki zapachowej, która dodatkowo nawilża skórę.

https://www.istockphoto.com/

„Nie” dla ciężkostrawnych potraw

Dla jednych oznacza to tonący w bitej śmietanie tort, inni za przysmak uważają ociekające tłuszczem żeberka z grilla. Jedno i drugie może latem przyprawić cię o kłopoty. Kremowe ciasta i torty szybko tracą świeżość w upale i stają się istnym parkiem rozrywki dla namnażających się szybko bakterii, także przechowywane w zbyt wysokiej temperaturze mięso może być ich wylęgarnią.

W upały lepiej unikać również jedzenia nabiału, zwłaszcza jajek i pleśniowych serów, a mięso kupować tylko w pewnych miejscach i obrabiać je termicznie. Niewysmażone steki i tatara zostaw sobie na chłodniejsze dni, a gdy żar leje się z nieba, omijaj szerokim łukiem także fast foody. Do ich przetrawienia trzeba mnóstwa energii, której twój wykończony gorącem organizm po prostu nie ma (a do tego taki wysiłek energetyczny powoduje zwiększenie temperatury organizmu w ramach tzw. termogenezy poposiłkowej).

Odstaw także słone przekąski – zajadając się nimi, łatwo możesz przekroczyć dzienną dawkę soli wynoszącą 5 g – każdy spożyty gram więcej ma działanie odwadniające. No i nie przejadaj się słodyczami, bo nadmiar cukru zakłóca pracę nerek i zwiększa ryzyko odwodnienia.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

ile powinien trwać urlop

Ile powinien trwać urlop? Sprawdź, co poleca psycholog

Istockphoto

7 problemów zdrowotnych, które częściej atakują latem

Najleosza pogoda dla alergika

Najlepsza i najgorsza pogoda dla alergika. Kiedy i gdzie najlepiej zaplanować wyjazd?

Omletonaleśnik z czereśniami i twarożkiem

Przepis na omlet z czereśniami i twarożkiem

Przetrwaj upały - mamy nowe patenty

Upał wciąż doskwiera. Mamy kilka niebanalnych pomysłów, jak sobie z nim radzić

trzy dziewczyny na plaży

3 razy NIE dla leżenia na plaży

Semifreddo – deser na medal. Każda jego część kryje w sobie inny smak!

istockphoto.com

6 grzechów, które w lecie rujnują zdrowie

Domowy sorbet - nic trudnego!

Domowy sorbet – owocowa porcja orzeźwienia. Poznaj trzy przepisy

Wykorzystaj lato w pełni. Bób, kasza, awokado – recepta na sytą letnią sałatkę

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Upały? Myj ręce! Okazuje się, że wiele z nas robi to niepoprawnie

Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Stopy kobiety na plaży

„Zdrowa stopa to coś więcej, niż wrośnięty paznokieć czy nieestetyczny wygląd”. O tym, dlaczego klapki latem to kiepski wybór, mówi podolożka

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Idealny na upał: napój arbuzowy

Bób. 7 powodów, dla których warto go jeść

6 pułapek wakacji all inclusive

6 pułapek wakacji all inclusive. Nie daj się zwieść małym pokusom, bo one rujnują twój całoroczny wysiłek