Przejdź do treści

Lunch dla wegan

Lunch dla wegan
Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
matka trzymająca dłoń dziecka
Coraz większa ilość cesarek
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne?
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?

Sztuką jest samodzielne przygotowanie zbilansowanego posiłku niezawierającego produktów pochodzenia zwierzęcego. Mamy dla was trzy rewelacyjne propozycje!

Poniżej znajdziecie przepisy na lunche nie tylko wegańskie, ale też bezglutenowe. Znajdzie się wśród nich propozycja o niskiej zawartości węglowodanów, a także propozycje bardziej energetyczne. Każde z dań zawiera produkty dostarczające aminokwasów egzogennych (kompletnych), które są niezbędnym składnikiem budulcowym naszego organizmu. To, w jakich proporcjach je zastosujecie, zależy w dużej mierze od waszego dziennego jadłospisu.

Marchewkowy makaron z wegańskim bolognese

Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl

Składniki:

– 1 naprawdę duża marchewka
– 1 garść boczniaków (tyle, ile lubisz)
– 1 mała czerwona cebula
– 1 ząbek czosnku
– 2 łyżeczki oleju kokosowego
– 1,5–2 szklanki sosu pomidorowego z butelki
– 1 łyżeczka oregano
– 1 łyżeczka bazylii
– sól
– pieprz

Na patelni rozgrzewamy olej kokosowy, wrzucamy cebulę pokrojoną w kostkę i smażymy 2 minuty. Następnie dorzucamy starty czosnek i pokrojone w kostkę boczniaki. Smażymy 2–3 minuty (aż grzyby się przyrumienią) i zalewamy wszystko sosem pomidorowym. Dusimy, aż zacznie bulgotać. Dodajemy zioła, sól i pieprz i gotujemy jeszcze 2–3 minuty, mieszając co jakiś czas.

Marchewkę obieramy i robimy z niej makaron. Bezglutenowym maniakom warzyw polecam zaopatrzyć się w cudowne w swej prostocie narzędzie – spiromat. Pozwala zamienić praktycznie każde warzywo w idealne noodle. Jeśli nie dysponujemy spiromatem, traktujemy marchew tarką o grubych oczkach, trąc ją długimi ruchami, nie odrywając od ostrza – w ten sposób otrzymamy coś na wzór tagliatelle.

Marchewkowy makaron możemy zjeść na surowo lub wrzucić na osolony wrzątek i gotować 3–5 minut (w zależności od grubości nitek).

Quinoa na słodko-słono

Lunch dla wegan

Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl

Składniki:

– ½ szklanki komosy ryżowej (quinoa)
– 2 małe buraczki
– 1 małe jabłko
– 1 łyżeczka oleju kokosowego
– ½ szklanki octu jabłkowego lub balsamicznego
– świeży tymianek
– 1 garść świeżej rukoli
– ½ garści orzechów włoskich
– pieprz
– sól

Komosę ryżową gotujemy z dodatkiem soli, zgodnie z instrukcjami na opakowaniu.

Na patelni rozgrzewamy olej kokosowy, wrzucamy buraczki pokrojone w paski i smażymy 2–3 minuty, aż odrobinę zmiękną. Dodajemy jabłka pokrojone w paski, posiekany tymianek i pieprz. Zalewamy wszystko octem i dusimy 4–5 minut.

Buraczki z jabłkami wykładamy na ostudzoną porcję komosy ryżowej, dodajemy posiekane orzechy włoskie i młode liście rukoli.

Zapiekane warzywa z pietruszkowym pesto

Lunch dla wegan

Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl

Składniki (proporcje dowolne):

– małe ziemniaczki
– bakłażan
– papryka (kolor i ostrość dowolne)
– czerwona cebula
– czosnek
– gałązka rozmarynu
– sól
– pieprz
– 1–2 łyżeczki nasion chia

 

Pesto:

– 2–3 pęczki pietruszki
– 1–2 garści orzechów nerkowca
– 1 ząbek czosnku
– ½ szklanki oliwy z oliwek
– 1 łyżka soku z cytryny

Warzywa myjemy i kroimy tak, by wszystkie kawałki były podobnych kształtów i rozmiarów.

Piekarnik nastawiamy na 200 st. C, blachę wykładamy papierem do pieczenia i wrzucamy na nią ziemniaki. Pieczemy przez 15 minut. Następnie dokładamy pozostałe warzywa, czosnek i rozmaryn i pieczemy przez kolejne 15 minut.

Wszystkie składniki pesto umieszczamy w kielichu blendera (wyciskając sok z cytryny, uważajmy, by nie wpadła nam żadna pestka) i miksujemy, aż uzyskamy gładką masę.

Warzywa po wyciągnięciu z piekarnika solimy, pieprzymy, posypujemy nasionami chia i podajemy z pesto.

 

Katarzyna Karus-Wysocka – entuzjastka koncepcji paleo i powrotu do naturalnej żywności. Prowadzi bloga Cook it Lean, rozwijając swoje kulinarne i fotograficzne pasje. Kocha tworzyć nowe, smakowe i wizualne, kompozycje potraw. Na co dzień kreuje interaktywną rzeczywistość, pracując jako projektantka UX. Dużo czasu spędza w siłowni, trenując do zawodów w trójboju siłowym i wyciskaniu leżąc.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jak zrobić tofu w domu

Risotto z dyni i szałwii

Pieczona młoda kapusta

Jaglany jogurt z owocami lata

Wegański sernik na zimno z owocami

Kiszone szparagi

Chipsy z pomidorków koktajlowych

Wegańskie ciasto marchewkowe

Wegańskie foie gras

Tarta kokosowo-ananasowa

Szarlotka wegańska – najszybsza i najprostsza

Pasta „rybna” z fasoli