Przejdź do treści

Menu dla energii

Menu dla energii
Zdjęcie: dreamstime
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock
Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Zjadłaś śniadanie, ale dodało ci sił na krótko? Zadbałaś o porządny lunch, lecz po południu znów zabrakło ci energii? Zanim sięgniesz po kolejną kawę, spróbuj energizującej diety. I nie bój się, że przytyjesz – wręcz odwrotnie, możesz nawet schudnąć!

Dlaczego choć jemy, szybko dopada nas osłabienie i głód? Powodem nie jest bynajmniej niedobór kalorii, ale to, że spożywamy tzw. szybką energię. Pochodzi ona z powszechnych produktów, gotowych do zjedzenia czy przygotowania. Zawierają rafinowane cukry, oczyszczoną mąkę i przetworzone tłuszcze, są rozdrabniane, podgrzewane, suszone… Organizm nie musi więc wykonywać zbyt wielkiej pracy, by uzyskać z nich energię. Jest jej jednak za dużo naraz, a przez to nie wystarcza jej na długo. Efekt? Życie na niełasce napadów głodu i ciągła walka z kilogramami. Tak jednak być nie musi – wystarczy, że zmienisz wysokoenergetyczne menu na to energizujące.

Śniadanie

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: kawa rozpuszczalna, drożdżówka

od teraz: kawa z ekspresu, musli z owocami

Pierwszy posiłek to zastrzyk energii na cały dzień, dlatego błędem jest go omijać. Dla wielu osób niezbędnym jego punktem jest kawa – i nie trzeba z niej rezygnować. Najlepsza jest jednak ta naturalna, z ekspresu, bo zawiera cenne antyoksydanty, pobudzające jak sama kofeina. Kawa nie zapewni jednak dość energii na cały poranek – podobnie jak pojedynczy produkt zjedzony w biegu, np. bułka, banan czy jogurt. Lepiej poświecić chwilę na prosty posiłek, bo kombinacja różnych składników trawi się wolniej i wystarcza na dłużej. Zamiast drożdżówki czy bułki z białej mąki warto wybrać produkt z naturalnych, pełnych ziaren, np. zalać garść płatków mlekiem czy jogurtem i dorzucić sezonowy owoc – albo posmarować razowiec lekkim twarożkiem i przykryć pomidorem.

Przekąska

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: batonik, ciastko, owoc

od teraz: koktajl mleczny z owocami

Około południa pojawia się zwykle pierwszy kryzys energetyczny – i ochota na słodką przekąskę. Cukier krzepi jednak najkrócej, po czym następuje spadek energii. Lepiej więc zjeść coś innego – choć wciąż może być na słodko. Idealny będzie koktajl na bazie mleka czy jogurtu – a nawet gotowego proszku, z którego przyrządza się dietetyczny shake białkowy, ze świeżymi owocami i np. łyżką otrąb owsianych.

Lunch

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: bułka z wędliną

od teraz: bułka pełnoziarnista z tuńczykiem i jajkiem

Najprostszy lunch bazuje na pieczywie – i nie trzeba tego zmieniać, byle tylko postawić na dobrą kanapkę. Zamiast pszennej bułki, nawet z ziarnami czy w ciemnym kolorze, bo farbowanej karmelem, lepiej już zjeść grahamkę. Najzdrowsze jest jednak pieczywo na zakwasie – pełnoziarniste lub razowe z mąki żytniej – oraz to z mąk mieszanych, jak np. chleb staropolski. Jeśli na kanapkę trafi nie cienki plasterek wędliny, lecz produkty bogate w sycące białko, uzyskasz stały dopływ energii aż do następnego posiłku.

Obiad

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: makaron z sosem bolońskim

od teraz: warzywne chilli z makaronem al dente

Pasta to danie wysokokaloryczne, lecz mimo to nie zawsze dodaje energii. Jeśli jest to góra makaronu polana tłustym sosem, z dużą pewnością poczujesz się po niej senna i ociężała. Odwróć jednak proporcje dania: weź 3/4 szklanki makaronu – nie musi być pełnoziarnisty, byle ugotowany al dente, czyli na półtwardo – i połącz z 1-2 szklankami różnych sezonowych warzyw, uduszonych z soczewicą w pomidorach. Jeśli lubisz, dodaj pikantne, pobudzające przyprawy, jak chilli, imbir czy nawet pieprz. Całość możesz nawet posypać serem, a i tak uzyskasz lekki i stymulujący posiłek.

Kolacja

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: schabowy z kapustą i ziemniakami/pizza

od teraz: grillowana pierś kurczaka, surówka lub sałatka

Wieczorem nie potrzebujesz już wiele kalorii, a nadmiar odłoży się, gdzie nie trzeba. Nie musisz jednak rezygnować z kolacji – co więcej, możesz nawet się najeść do syta. Wybierz lekkie danie z warzyw, np. surówkę, sałatkę czy leczo, a do tego pierś kurczaka lub rybę z grilla lub piekarnika. Taki sposób przygotowania doda im smaku, ale nie przysporzy wielu dodatkowych kalorii.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Ogórki kiszone – właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

3 przepisy na wrapy. Dla tych, którym znudziły się kanapki

Podjadasz wieczorem? Po te 10 przekąsek możesz sięgać bez wyrzutów

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Przepis na ciasto na pizzę. Zdrowe, bo razowe

Ryż to podstawa twojej kuchni? Sprawdź, czy podczas gotowania nie popełniasz tych błędów

3 desery z awokado

Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Śniadanie białkowo-tłuszczowe

„Zmiana, która pozwoliła mi osiągnąć sytość i zmniejszyć ochotę na słodkie”. Dietetyczka o zaletach śniadań białkowo-tłuszczowych

Spożywcze wampiry energetyczne

Spożywcze wampiry energetyczne. 6 produktów, przez które będziesz się czuć jeszcze bardziej zmęczona

Guacamole

Guacamole – poznaj 3 proste przepisy na pastę z awokado

3 nowe pomysły na kalafiora / fot. Agata Deja

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Jogurt domowy

Domowy jogurt – jak zrobić. Przepisy na domowy jogurt

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Rzeżucha: życie po życiu

Rzeżucha: życie po życiu

Kawowa mitologia

Czy kawa wypłukuje magnez – prześwietlamy ten i inne mity dotyczące kawy

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę