Przejdź do treści

Menu dla energii

Menu dla energii
Zdjęcie: dreamstime
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gotowanie zupy
Co jeść w trakcie osłabienia i przeziębienia? Podpowiada lekarz rodzinny
Suszone śliwki / istock
Suszone śliwki – dlaczego warto włączyć je do diety? Agnieszka Pocztarska z „Czytamy Etykiety” wyjaśnia
Jak poprawić libido? Oto 7 produktów na zwiększenie potencji
Oko kobiety
Coś ci wpadło do oka? Okulista tłumaczy, co zrobić
Masz cukrzycę, ale nie bierzesz przepisanych leków? Diabetolog mówi nam o konsekwencjach

Zjadłaś śniadanie, ale dodało ci sił na krótko? Zadbałaś o porządny lunch, lecz po południu znów zabrakło ci energii? Zanim sięgniesz po kolejną kawę, spróbuj energizującej diety. I nie bój się, że przytyjesz – wręcz odwrotnie, możesz nawet schudnąć!

Dlaczego choć jemy, szybko dopada nas osłabienie i głód? Powodem nie jest bynajmniej niedobór kalorii, ale to, że spożywamy tzw. szybką energię. Pochodzi ona z powszechnych produktów, gotowych do zjedzenia czy przygotowania. Zawierają rafinowane cukry, oczyszczoną mąkę i przetworzone tłuszcze, są rozdrabniane, podgrzewane, suszone… Organizm nie musi więc wykonywać zbyt wielkiej pracy, by uzyskać z nich energię. Jest jej jednak za dużo naraz, a przez to nie wystarcza jej na długo. Efekt? Życie na niełasce napadów głodu i ciągła walka z kilogramami. Tak jednak być nie musi – wystarczy, że zmienisz wysokoenergetyczne menu na to energizujące.

Śniadanie

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: kawa rozpuszczalna, drożdżówka

od teraz: kawa z ekspresu, musli z owocami

Pierwszy posiłek to zastrzyk energii na cały dzień, dlatego błędem jest go omijać. Dla wielu osób niezbędnym jego punktem jest kawa – i nie trzeba z niej rezygnować. Najlepsza jest jednak ta naturalna, z ekspresu, bo zawiera cenne antyoksydanty, pobudzające jak sama kofeina. Kawa nie zapewni jednak dość energii na cały poranek – podobnie jak pojedynczy produkt zjedzony w biegu, np. bułka, banan czy jogurt. Lepiej poświecić chwilę na prosty posiłek, bo kombinacja różnych składników trawi się wolniej i wystarcza na dłużej. Zamiast drożdżówki czy bułki z białej mąki warto wybrać produkt z naturalnych, pełnych ziaren, np. zalać garść płatków mlekiem czy jogurtem i dorzucić sezonowy owoc – albo posmarować razowiec lekkim twarożkiem i przykryć pomidorem.

Przekąska

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: batonik, ciastko, owoc

od teraz: koktajl mleczny z owocami

Około południa pojawia się zwykle pierwszy kryzys energetyczny – i ochota na słodką przekąskę. Cukier krzepi jednak najkrócej, po czym następuje spadek energii. Lepiej więc zjeść coś innego – choć wciąż może być na słodko. Idealny będzie koktajl na bazie mleka czy jogurtu – a nawet gotowego proszku, z którego przyrządza się dietetyczny shake białkowy, ze świeżymi owocami i np. łyżką otrąb owsianych.

Lunch

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: bułka z wędliną

od teraz: bułka pełnoziarnista z tuńczykiem i jajkiem

Najprostszy lunch bazuje na pieczywie – i nie trzeba tego zmieniać, byle tylko postawić na dobrą kanapkę. Zamiast pszennej bułki, nawet z ziarnami czy w ciemnym kolorze, bo farbowanej karmelem, lepiej już zjeść grahamkę. Najzdrowsze jest jednak pieczywo na zakwasie – pełnoziarniste lub razowe z mąki żytniej – oraz to z mąk mieszanych, jak np. chleb staropolski. Jeśli na kanapkę trafi nie cienki plasterek wędliny, lecz produkty bogate w sycące białko, uzyskasz stały dopływ energii aż do następnego posiłku.

Obiad

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: makaron z sosem bolońskim

od teraz: warzywne chilli z makaronem al dente

Pasta to danie wysokokaloryczne, lecz mimo to nie zawsze dodaje energii. Jeśli jest to góra makaronu polana tłustym sosem, z dużą pewnością poczujesz się po niej senna i ociężała. Odwróć jednak proporcje dania: weź 3/4 szklanki makaronu – nie musi być pełnoziarnisty, byle ugotowany al dente, czyli na półtwardo – i połącz z 1-2 szklankami różnych sezonowych warzyw, uduszonych z soczewicą w pomidorach. Jeśli lubisz, dodaj pikantne, pobudzające przyprawy, jak chilli, imbir czy nawet pieprz. Całość możesz nawet posypać serem, a i tak uzyskasz lekki i stymulujący posiłek.

Kolacja

Menu dla energii

Zdjęcie: dreamstime

do tej pory: schabowy z kapustą i ziemniakami/pizza

od teraz: grillowana pierś kurczaka, surówka lub sałatka

Wieczorem nie potrzebujesz już wiele kalorii, a nadmiar odłoży się, gdzie nie trzeba. Nie musisz jednak rezygnować z kolacji – co więcej, możesz nawet się najeść do syta. Wybierz lekkie danie z warzyw, np. surówkę, sałatkę czy leczo, a do tego pierś kurczaka lub rybę z grilla lub piekarnika. Taki sposób przygotowania doda im smaku, ale nie przysporzy wielu dodatkowych kalorii.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

brownie

Co zjeść na deser? Ciasto batatowe

Guacamole. 3 proste przepisy na pastę z awokado

Guacamole. 3 proste przepisy na pastę z awokado

Fit dodatek do diety – kurkuma

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami. Wypróbuj jego zdrowszą wersję

dynia

Dynia to królowa metamorfoz. Tym razem proponujemy ją nafaszerować

Jabłka w cieście naleśnikowym. Idealna propozycja na śniadanie

lody malinowe

Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia

brokuł

Moc właściwości zdrowotnych ukryta w zielonej główce. Jak przygotować króla warzyw – brokuła?

Buraczkowe risotto z kozim serem: idealna kulinarna rozgrzewka na chłodne dni. Sprawdź sama!

Owsianka / istockphoto.com

Śniadanie – ostrożnie z cukrem!

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą.

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą. Uważaj, uzależnia!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Galette - kruche ciasto z mąki razowej z dodatkiem złocistych gruszek

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

masło orzechowe

Domowe masło orzechowe

Dlaczego często łapiemy infekcje?/Istock.com

Zielona herbata – napar, który warto pić! Dowiedz się, jak wybrać najlepszą i jak dobrze ją przygotować

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Owsianka rządzi

Owsianka rządzi! Poznaj 3 przepisy z owsianką w roli głównej

Topinambur – nie wiesz, co z nim zrobić? Oto trzy świetne przepisy na dania z topinamburem

Pieczona dynia Hokkaido

Przepis na pieczoną dynię Hokkaido. Świetnie sprawdzi się na lunch, obiad albo kolację!

Przepis na makaron sojowy. Obłędnie smaczny!

Przepis na polewę czekoladową w wersji fit

Ciasto marchewkowe na nowo. Mamy dla ciebie 3 pyszne inspiracje

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Sałatka z pieczoną dynią

Sałatka z pieczoną dynią i ciecierzycą. Wyborna przekąska, która rozgrzewa i syci na długie godziny!

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.