Przejdź do treści

Mleko krowie vs. mleko kozie

Mleko krowie vs. mleko kozie
Trudno o neutralne w smaku mleko kozie, ale z całą pewnością mleko krowie ma w nim najzdrowszego konkurenta. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek
Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować
Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Kobieta w toalecie
Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Z całą pewnością mleko krowie ma zdrowsze zamienniki. Jest ich spory wybór: ryżowe, sojowe, migdałowe, a nawet z konopi indyjskich. Czy wszystkie są tak samo zdrowe i bez obaw może po nie sięgać każdy? Sprawdzamy mleko kozie.

Mleko kozie wzbudza skrajne doznania: niektórzy go nie znoszą (ten zapach!), inni uważają je za eliksir zdrowia. Obie strony mają rację: trudno o neutralne w smaku mleko kozie, ale z całą pewnością mleko krowie ma w nim najzdrowszego konkurenta. I ciekawostka: w swojej strukturze chemicznej mleko kozie najbardziej przypomina dobroczynne mleko z piersi kobiety.

Plusy:
* Mleko kozie est lekkostrawne – wystarczy 20 minut, by je strawić.
* Nie zawiera laktozy ani kazeiny – głównego białka, które zawiera mleko krowie, a które powoduje alergię.
* Białka i tłuszcze wchodzące w skład mleka koziego różnią się budową od tych, które zawiera mleko krowie. Dzięki temu to doskonały wybór dla osób z nietolerancją na to ostatnie.
* Ma więcej wapnia, fosforu i magnezu oraz kwasu linolowego niż mleko krowie. Zawiera także ponad dwa razy tyle potasu i około 27 proc. więcej selenu niż mleko krowie.
* Mleko kozie jest bogate w kwas foliowy
* Zawiera oligosacharydy, czyli prebiotyki, które stymulują rozwój prawidłowej flory bakteryjnej jelit, wskutek czego korzystnie wpływają na zdrowie.
* Zawiera cenne kwasy tłuszczowe Omega-6.
* Pite regularnie obniża poziom „złego” cholesterolu we krwi oraz trójglicerydów.
* Mleko kozie jest polecane osobom cierpiącym na anemię – polepsza przyswajanie żelaza, którego niedobór prowadzi do niedokrwistości, i regenerację hemoglobiny.
* Wspomaga przyswajanie magnezu, wapnia i fosforu.
* Jest gęstsze i ma większą wartość odżywczą niż mleko krowie.
* Dostarcza nam aminokwasów egzogennych (to te, które muszą być dostarczane organizmowi wraz z pożywieniem), m.in. korzystnej dla zdrowia tauryny stymulującej prace układu nerwowego.
* Zawiera także tryptofan, który jest bardzo ważny w regulacji nastroju, poziomu odczuwania bólu i cyklu snu. Tryptofan odpowiada również za produkcję serotoniny, czyli tzw. hormonu szczęścia.
* Mleko kozie korzystnie wpływa na mineralizację kości
* Poprawia przyrost masy ciała
* Polecane jest dzieciom i osobom starszym, które mają trudności z trawieniem przetworów mlecznych. Odkwasza organizm, chroni przed szkodliwymi mikroorganizmami i pomaga pozbyć się zaparć
* Znajdują się w nim jedynie śladowe ilości metali ciężkich (obecnych w mleku od krowy)
* Nie trzeba go homogenizować; proces ten zachodzi w nim naturalnie.

Minusy:
* Mimo składu podobnego do mleka ludzkiego nie jest polecane do regularnego karmienia dzieci: w porównaniu do mleka kobiety mleko kozie zawiera zbyt wiele składników mineralnych, co nadmiernie obciąża nerki dziecka.
* Jest uznawane za produkt hipoalergiczny i może być podawane dzieciom z alergią na mleko krowie. Jednak tak naprawdę zawiera antygeny białkowe podobne do mleka krowiego, więc po chwilowym złagodzeniu objawów z upływem czasu może dojść do powstania alergii krzyżowej i nawrotu objawów.

Smak: wyraźny, słonawo-słodki smak koziego mleka z charakterystyczną zapachową „końcówką” może być odpychający, ale cenią go amatorzy oraz wielbiciele kozich serów.

Zastosowanie: gęsta, gładka konsystencja koziego mleka najlepiej sprawdzi się w zawiesistych smoothie i koktajlach mleczno-owocowych. Jeśli przeszkadza nam specyficzna „końcówka” w smaku, zamaskujmy ją, dodając miód lub ziarenka wanilii. Z uwagi na charakterystyczny zapach mleka koziego nie dodawajmy do wypieków, gofrów ani naleśników.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Ellen Page – jestem tutaj, ponieważ jestem lesbijką

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Wracasz po pracy do domu. Coś byś zjadł. Zamawiasz pizzę. Bo szybko, bo nie masz czasu, bo ci się nie chce. Tymczasem kolacja jest równie ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jak śniadanie czy obiad! Szybka domowa kolacja? Proszę bardzo – warzywny gulasz z cieciorką.
Gdańsk po śmierci Pawła Adamowicza

„Tam jest ogrom cierpienia i duża potrzeba zrozumienia”. Psycholog o rodzinie zabójcy Pawła Adamowicza

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

5 naturalnych źródeł żelaza

9 oznak niedoboru żelaza

uśmiechnięta kobieta w czapce zimowej i żółtym golfie

Krwawiące dziąsła – jak sobie z nimi radzić?

Kobieta smarująca twarz kremem w łazience

Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie

Mięso, kapusta, granat, nasiona, czekolada

Niedobór żelaza podczas okresu obniża nastrój i wiąże się z ryzykiem depresji

Kobieta otwiera usta, aby pokazać grzybicę jamy ustnej

Grzybica jamy ustnej – czym się objawia i jak leczy

5 zamienników awokado

10 oznak, że twoje hormony szaleją

Produkty, które są wskazane podczas diety osoby chorej na anemię

Anemia – dieta przede wszystkim! Jak ułożyć zdrowy jadłospis?

Fiolka z krwią do leczenia anemii

Anemia – leczenie domowymi sposobami i szpitalne. Dieta przy anemii

Ciężarna kobieta z anemią leży w łóżku

Anemia w ciąży – objawy i skutki. Co jeść podczas anemii?

Lekarka sprawdza, czy pacjentka ma anemię sierpowatą

Anemia sierpowata – jakie są jej przyczyny i objawy? Jak się ją leczy?