Przejdź do treści

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

mobbing
Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

W dzieciństwie większość z nas z pewnością miała, np. w szkole swojego mobbera. Kogoś, przed kim skręcaliśmy w ulicę wcześniej, aby go nie spotkać, bo uporczywie wyzwał nas od „rudzielców” czy „tłuściochów”.  Być może i nam zdarzało się mieć swoją ofiarę, którą uporczywie „prześladowaliśmy”. I o tę uporczywość właśnie chodzi, kiedy mówimy o mobbingu!

Według Kodeksu pracy (art. 94³ § 2) mobbing to działania lub zachowania odnoszące się do pracownika, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu, skutkujące zaniżeniem oceny przydatności zawodowej, poniżeniem, ośmieszeniem, izolowaniem go lub wyeliminowaniem z zespołu. Nie każde więc incydentalne niegrzeczne czy ordynarne zachowanie szefa/współpracownika jest mobbingiem, co często bywa mylone.

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Mobbing – dramat prywatny

Tyle mówi prawo pracy, ale mobbing to jednak przede wszystkim dramat konkretnego człowieka.

– Pracowałam w mojej firmie kilka lat, awansowałam, byłam premiowana. Wszystko się zmieniło, kiedy moim szefem został kolega, z którym do tej pory dzieliłam pokój. Siłą rzeczy znał moje przyzwyczajenia, czułe punkty, sytuację rodzinną. Jak to kolega z pokoju ‒ wiedział o mnie dużo, ja o nim też. Chyba się lubiliśmy. Nagle – już jako szef – zaczął publicznie wyciągać prywatne informacje z mojego życia, odsuwał mnie od obowiązków, którymi zajmowałam się do tej pory. Ośmieszał mnie przy kolegach z pracy, kpiąc z proponowanych przeze mnie rozwiązań. Nie wiem, czy wpadłam w depresję, na pewno przeżyłam silne załamanie nerwowe. Wytrzymałam dwa lata. Odeszłam – opowiada Justyna, ofiara mobbingu.

Rzeczywiście, zdrowotne skutki mobbingu to przede wszystkim zaniżone poczucie własnej wartości, przewlekły stres, poczucie niższości, silny lęk, w konsekwencji również symptomy fizyczne – bóle głowy, mięśni, problemy żołądkowe. Wszystko to przekłada się na życie osobiste.

Kobieta rozmawia z drugą kobietą

Mobbing ‒ jak rozpoznać wroga?

Mobbing jest wyjątkowo trudny do rozpoznania. Zwłaszcza jego pierwsze symptomy. Często tłumaczymy impertynencję złym humorem szefa czy współpracownika. Przecież nam też zdarzają się gorsze dni – Reagujmy od razu – przekonuje Jadwiga Piekarska, szefowa warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Antymobbingowego pod patronatem Barbary Grabowskiej.

Kiedy usłyszymy pierwszą zniewagę, zwykle będzie ona rzucona w przestrzeń. Od razu jednak starajmy się personalizować: „Czy chodzi o mnie? Jakie są do mnie zastrzeżenia?”. Taka personalizacja sprawi, że najprawdopodobniej mobber się wycofa. W ten sposób po prostu nie pozwolimy na szykanowanie. Będzie wiedział, że z nami mu się to nie uda.

Jeżeli jednak wiemy już, że padliśmy ofiarą mobbingu, że sytuacja się powtarza, nie powinniśmy pozostać bierni.

– Zwykle wystarcza zwykłe pismo do zarządu, do szefa, do prezesa – w zależności od formy organizacji, w której pracujemy – z informacją, że czujemy się mobbingowani – mówi Piekarska. – Wiem, jak naiwnie to brzmi, ale najczęściej naprawdę wystarcza. Według prawa to na pracodawcy spoczywa obowiązek prowadzenia polityki antymobbingowej. Powtarzam – reagujmy!

zestresowana kobieta

Mobbing poza prawem?

W Polsce wciąż bardzo mało ofiar mobbingu wstępuje na drogę sądową. Powodem jest lęk – o utratę pracy, o kolejne miejsce zatrudnienia. Pokutuje przekonanie, że to ofiara jest winna, że nikt nie będzie chciał przyjąć do pracy osoby, która skarżyła pracodawcę o mobbing.

– Ale przyczyn jest więcej – przekonuje ekspert prawa pracy Piotr Wojciechowski – Często to zwyczajna niemoc psychiczna. Ofiary mobbingu są wyczerpane, w depresji, prawdziwym poczuciu beznadziei. Do tego dochodzi prozaiczny wstyd.

Konsekwencje pozostawania w organizacji mobbingującej są zawsze fatalne dla dobrostanu psychofizycznego, tymczasem nierzadko ofiary nie podejmują żadnych kroków całymi latami.

– Wejście na drogę prawną wcale nie jest takie oczywiste. Gdybym miał doradzać komuś z mojej rodziny, poleciłbym mu jak najszybszą zmianę pracy. Nie oznacza to, że nie można szukać sprawiedliwości. Poczucie krzywdy powinno być zrekompensowane. Wchodząc na ścieżkę prawną, pamiętajmy o dowodach, w takich sprawach są kluczowe. Starajmy się zgromadzić ich jak najwięcej – mówi Piotr Wojciechowski.

A dowody to zeznania świadków (o które bardzo trudno, ponieważ – z oczywistych przyczyn – niewielu kolegów z pracy będzie chciało zeznawać przeciw organizacji, w której pracuje), dokumenty (a i o nie niełatwo, bo mobber zwykle wie, że nim jest, i raczej dba, by nic nie znalazło się „na papierze” czy w e-mailu), nagrania audiowizualne. Kiedy sąd uzna winę mobbera, pierwszym krokiem jest odszkodowanie. Możemy jednak dochodzić przed sądem również zadośćuczynienia za poniesione krzywdy. Tu kluczowa jest opinia lekarza, który potwierdzi, czy uszczerbek na zdrowiu ma rzeczywisty związek z mobbingiem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem