Przejdź do treści

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

Najczęstsze błędy w nauce pływania
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chrup, chrup pora!
„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?
Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Chodzisz na basen, ale twój poziom pływania pozostawia sporo do życzenia? Być może nieświadomie popełniasz błędy w technice. Sprawdź, czy te najczęściej popełniane nie dotyczą także ciebie. Tłumaczy instruktor pływania Marcjan Piotrowski

Większość z nas uczyła się pływać, będąc dzieckiem. Czy nauka była efektywna? Można pływać i „pływać”. U osób startujących w zawodach wskaźnikiem efektywności będzie z pewnością czas ukończenia konkretnego dystansu. We wszystkich innych sytuacjach poprawne pływanie to, moim zdaniem, takie, które wiąże się z poprawną techniką, umiejętnością pływania bez przerw, w swoim tempie, bez odczucia wyraźnego zmęczenia.

Samodzielna nauka niesie za sobą ryzyko przyswojenia złych wzorców ruchowych. Możemy przyjąć technikę, która pozwala nam na przemieszczanie się w wodzie, ale złe wzorce techniki nie pozwolą w pełni rozwinąć umiejętności. Będziemy ,,walczyć w wodzie”, zamiast pływać swobodnie. Zauważyłem, że – w zależności od stylu pływackiego – najczęstszymi błędami są:

Błędy w obu kraulach – na plecach i brzuchu

Pływanie na plecach/brzuchu zamiast na boku
Błąd strategiczny, który spowoduje większe zanurzenie ciała w wodzie i większy opór. Skutkiem będzie zmniejszenie prędkości pływania i większy wydatek energetyczny, czyli szybsze zmęczenie i wolniejsze pływanie. Faza przenoszenia ramienia nad wodą będzie skrócona i pociągnięcie w wodzie także, co też wpłynie na mniejszą prędkość.

Zbyt duże zgięcie w stawie kolanowym
Błędem jest zgięcie w kolanie większe niż 35 stopni. Przy nadmiernym zgięciu w kolanie, pływając przed siebie na plecach, będziemy hamować podudziem, prędkość spadnie, zużycie energii wzrośnie.

Maciej Grumczyk trener

Pływanie ze sztywnym, mało ruchomym stawem biodrowym
Charakterystyczną oznaką jest wtedy trzymanie kolana blisko lustra wody, mały ruch uda, a praca samą golenią. Takie pływanie uniemożliwia nam wykorzystanie w pełni amplitudy kopnięcia, co przełoży się na małą prędkość.

Brak zgięcia podeszwowego stopy
Przy stopie ustawionej grzbietowo i z zadartymi paluchami nie będziemy w stanie odpychać się efektywnie śródstopiem od wody. Nasze ruchy nogami stają się nieefektywne, płyniemy wolniej, męczymy się bardziej. Pamiętaj – stopa powinna być zgięta podeszwowo, jak w trakcie kopnięcia! Opór wody odczuwalny powinien być na grzbietowej części śródstopia.

Skracanie ruchu w pracy ramion
Skutkiem niepełnego ruchu kończynami górnymi jest mniejsze zagarnięcie wody i skrócone odepchnięcie, co zmniejszy prędkość pływania.

Pływanie zygzakiem
Takie pływanie będzie miało miejsce w momencie, kiedy prawe ramię będzie schodziło na stronę lewego ramienia i na odwrót. Pływamy, niepotrzebnie nadkładając dystansu.

Wysokie unoszenie głowy
Efekt to niżej położone biodra, większy opór w wodzie i bardziej męczące, wolne pływanie. Pamiętaj złotą zasadę: im bardziej twoje ciało jest zbliżone do linii równoległej z dnem basenu, tym lepiej. Twoja opływowość będzie większa, opór zmniejszony. Pływasz szybciej, mniej się męczysz.

kampania nike

Błędy w pływaniu żabką

Pływanie z głową nad wodą
Wybór stylu i trzymania głowy może również dyktować brak opanowania oddychania w wodzie. Pływanie z głową stale nad wodą spowoduje obniżenie bioder, zwiększy opór wody, spowoduje zmęczenie, a prędkość będzie niższa, niż mogłaby być. W klasyku głowa stale nad wodą to również pogłębienie lordozy lędźwiowej. Osoby z bólami przy przeproście kręgosłupa lędźwiowego i spondolyzą, jak również okrągłymi plecami czy koślawymi kolanami powinny tego pilnować!

Asymetria pracy nóg i źle ułożone stopy w czasie kopnięcia
Mankament spowoduje słabe nabieranie prędkości i chęć dominacji pracy ramion nad nogami. Efekt to ból ramion, mniejsza prędkość, bezproduktywna praca nóg.

Brak łączenia palców u dłoni
Często spotykany błąd we wszystkich stylach pływackich. Dłonie są jak wiosła w pontonie. Dziurawe wychwytują mniej wody, możliwość odepchnięcia jest gorsza, a prędkość mniejsza.

Błędy w pływaniu delfinem

To styl uznawany za najtrudniejszy i statystycznie najrzadziej wybierany przez pływających.

W delfinie piętą achillesową jest brak koordynacji ruchowej kopnięcia nóg z pracą ramion.
Pływanie tym stylem wymaga dużej elastyczności odcinka lędźwiowego i stawu ramiennego, co często stanowi duże utrudnienie w opanowaniu techniki i powoduje zaniechanie pływania delfinem. Następstwem braku koordynacji pracy ramion i nóg jest wysokie wystawianie głowy i tułowia z wody, co obniży miednicę i zwiększy opór w wodzie. Podobnie jak w kraulach tu praca obunóż podudzi bardzo często przebiega z nadmiernym zgięciem w kolanie. Efektem całości jest bardzo szybkie zmęczenie, mała prędkość i zmiana stylu na łatwiejszy dla nas.

Najważniejsze to wybrać styl, który pozwoli nam czerpać satysfakcję z pływania. Jeśli czujesz, że żaden ze stylów nie pozwala ci na komfortowe pływanie, być może popełniasz jeden z wymienionych błędów. Skorzystaj z doświadczenia instruktora lub trenera, który pozwoli ci odkryć pływanie bez niepotrzebnej walki w wodzie. Zaoszczędzisz czas i będziesz pewien, że nie uczysz się złych nawyków. A pływanie będzie przyjemniejsze!

Marcjan Piotrowski – doświadczony trener IFBB. Trener medyczny. Doradca żywieniowy. Magister wychowania fizycznego. Trener, instruktor pływania. Pasjonat sportu, zdrowia i zdrowego żywienia. Na co dzień pomaga swoim podopiecznym poprawić sylwetkę, możliwości wysiłkowe, odzyskać zdrowie i sprawność po kontuzji. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

koebita nurkuje w basenie

Zanim wskoczysz do wody, sprawdź jak się zabezpieczyć. Jak dbać o higienę na basenie, żeby nie złapać infekcji?

Zasady bezpiecznej zabawy w wodzie

8 korzyści, dlaczego warto chodzić na basen

Trening w wodzie

Trening w wodzie

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Kobieta siedząca z termoforem

„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

Jurek Owsiak i Aleksander Baron

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Książka "Feminist Fight Club"

Bądź fighterką, zawalcz o swoje miejsce w pracy! „Feminist Fight Club” – to książka dla każdej kobiety [RECENZJA]

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!